ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hartelijk bedankt voor je erg duidelijke uitleg.
Alleen mag ik niet de mat glad schuren begrijp ik.

Wat abriestuch is weet ik niet en wat je er mee moet doen.
Misschien kan je dat nog uitleggen?
 
Even opgezocht, het goede woord is abreissgewebe, maar er zijn in de praktijk veel kreten voor. Ik weet niet onder welke naam je het kunt krijgen.
Dit doek is heel dun en de epoxy hecht er niet op. Ook laat het hars door. Daardoor komt het teveel aan hars bovenop het doek te liggen en dat kun je er na het uitharden dan gewoon aftrekken doordat de epoxy niet hecht aan het doek.

In de praktijk breng je dus eerst je matten aan, dan het abreissgewebe er op en laten drogen. Door het abriesgewebe vast te zetten met tape kun je ook mooi de mat aandrukken en met een breed plamuurmes de hars verplaatsen, luchtbellen weegduwen en zelf als je te weinig hars in de mat hebt gedaan extra hars aanbrengen. Dit door op het abreissgewebe de hars uit te rollen en dan met een plamuurmes er doorheen te duwwen.

Als het goed is word het witte doek (nat) doorzichtig en heeft een egale kleur. Er zitten geen luchtbelletjes meer onder.

Na het drogen trek je het abriesgewebe er af, doordat de epoxy door alle gaatjes tussen het weefsel doorzat ontstaan er nu allemaal microscopische pilaartjes op je project. Deze zijn meestal iets te lang maar na even kort schuren heb je een prima hechtoppervlak. Ook is dit oppervlak vlak, en niet zoals in de andere gevallen hobbelig doordat het glasdoek geweven is.

Na het drogen nog even schuren, plamuren, schuren, plamuren enz tot het oppervlak helemaal goed is en dan kan er gespoten worden.

Op de cursus heb ik nog een goede techniek gezien. Daar hadden ze een zwart poeder dat je op je gespoten vlak doet. Je gaat daarna schuren met korrel 400 en water. Het zwarte poeder wat op de toppen van de meestal toch wel sinasappel huid van je model licht is meteen weg, in de dalletjes blijft het plakken. Je kunt nu dus heel makkelijk zien of ge het geheel goed hebt gladgemaakt. Als alle putjes weg zijn nog even met 1200, 2000 en de polijstschijf en je kunt je haar in je vleugel doen.

Groeten Halmar
 
@halmar

Mooi verhaal. Er zitten alleen nog een paar dingen in die het bouwen lastig maken.
Abriesgewebe is scheirweefsel. Dit heb je niet nodig als je je laminaat van te voren impregneerd en dan met keukendoek de overtollige epoxy eruithaalt (evt onder vacuum)
Schuren plamuren en dergelijke maakt de vleugel zwaarder en als je de vleugel er strak uitziet na dat de epoxy is uitgehard kun je hem prima spruiten.

De stukje glas is ook onhandig als er een niet goed ligt ontstaat daar een drukpunt kun je beter een grotere lap afsnijden van een rol die een meter breed is
dan heb je een lengte van ongeveer 1.44 m voordeel is dat er aan het uiteinde vaak stukjes weefsel haaks op het weefsel uitsteken die kun je over elkaar leggen voor een goede verbinding.

Voor wat betreft de epoxy het gewoon afhankelijk van het type. Er zijn ook vele soorten die wel volledig uitharden bij kamertemperatuur.

Jouw verhaal slaat meer op grote zwevers je moet er rekening mee houden dat we het hier over een model hebben waar gewicht belangrijk is.
 
je moet een koudhardende lamineer epoxy gebruiken.. die hard wel volledig uit. zie ruud op www.composite-models.nl

en nogmaals.. 25gr glasdoek is zo flinterdun dat 90 of 45 graden weinig verschil maakt.. bespaar jezelf de moeite.. als je 25 gr gebruik.. doe dat dan lekker niet onder 25 graden.. ik zou tijdens het indekken tussen kern en fineer een laag 110gr glas doen onder 45 graden.
Indekken met lamineer epoxy en schuimmiddel en opbrengen met een rollertje zo gebruik je niet zoveel epoxy en het schuimmiddel zorgt ervoor dat ook al je porien volschuimen.. supersterk.. en toch vrij licht..

Peter
 
btje
ik ben zelf wel geen 1:1 zweefvlieger maar als je denkt dat bij 1:1 zweefen het gewicht niets uit maakt hebt je het toch fout
bij alles dat vliegt/vaart of rijd is gewicht van belang.
vooral bij zwevers is dit belangrijk om zo laag mogelijk te krijgen maar ook weer niet te laag.
want met laag gewicht blijf je makkelijker zweven
maar bij te laag gewicht ga je bijna niet voor uit.
p.s dit weet ik omdat ik veel met een zweef vlieger praat en eerder ook de droom had om 1:1 te vliegen zo wel zwevers als motor
 
Volgens mij wel ziet er netjes uit.

Het feest kan beginnen :lol:
Maar volgende week eerst een piper kopen in Friesland.
Daar zal ik misschien ook wat aan moeten verbouwen, dat weet ik niet.
Heeft hij de grootste kist haha
 
Kijk heir leren we weer leuken dingen :lol:
Ik ga van de zomer beginnen met het 1:1 vliegen en volgend jaar ga ik beginnen aan de opleiding HBO Luchtvaarttechniek kijk er nu al naar uit krijgen we dit ook allemaal :D
ben benieuwd hoe het gaat met het maken van zulke vleugels (behoorlijke spanweidte en dan recht sterk genoeg enz..

En dan vooral als ik je onderschrift zie :P :P :P :P
waar de duimstok op houd met meten, wordt er met pur en kit gesmeten.
gahaha

mvg Dennis
 
Het gaat helemaal goed komen hoor Dennis :P
Ik moet alleen tijd vrij maken.
Hij is voor mijn broer, en hij begint al te zeuren dat hij wil vliegen :?
Nu moet ik hem nog iedere keer slepen.
En dat is net altijd als ik zelf graag wil zweven :?
 
Btje zei:
Jouw verhaal slaat meer op grote zwevers je moet er rekening mee houden dat we het hier over een model hebben waar gewicht belangrijk is.
:yes:
klopt helemaal, mijn zwever is ook een combinatie van dingen die ik uit het groot heb gejat en wat lichte modelbouwtrucs.

het abriesgwebe zorgt er juist voor dat het oppervlak mooi egaal 'glad' word zodat het plamuren beperkt kan blijven. als je dat niet gebruikt zie je na het harden heel goed de structuur van je glasdoek in bultjes en dalen (glasdoek patroon) terug. als het een beetje tegen zit zie je na het spuiten deze weer terug, dat zie je bij sommige echte zwevers zelfs.

ik ben het met je eens dat je beter een grote mat kunt gebruiken, maar als je een beetje mat wild sparen zou het ook met stroken kunnen. moet je natuurlijk wel heel precies bouwen.

@Peter,
waar licht het Tg punt van zulke hars? bij de hars waar ik het over had word deze bij kamertemperatuur voor je gevoel ook gewoon hard, als je dit gaat onderzoeken zie je dat toch niet alles is uitgehard.

een vezel is alleen op trek sterk, doordat hij omsloten word door hars word hij ook op drukkrachten sterk. elke mat kan krachten die onder een hoek van 45 graden staan niet goed verwerken, de krachten worden niet goed opgevangen en daardoor is dus de torsie stijfheid lager.
je kunt je natuurlijk afvragen hoe groot die krachten bij een modelvliegtuig zijn.

Groeten Halmar
 
high flyer zei:
btje
ik ben zelf wel geen 1:1 zweefvlieger maar als je denkt dat bij 1:1 zweefen het gewicht niets uit maakt hebt je het toch fout
bij alles dat vliegt/vaart of rijd is gewicht van belang.
vooral bij zwevers is dit belangrijk om zo laag mogelijk te krijgen maar ook weer niet te laag.
want met laag gewicht blijf je makkelijker zweven
maar bij te laag gewicht ga je bijna niet voor uit.
p.s dit weet ik omdat ik veel met een zweef vlieger praat en eerder ook de droom had om 1:1 te vliegen zo wel zwevers als motor

Wat ik bedoelde is dat het daar niet op een paar gram aankomt en bij modelvliegen wel (bij vrijevlucht is dit nog erger). de verhouding ligt anders.
 
Hoi mede modelbouwers.

Ik wil hier toch even op ingaan.
Ik heb tijdens mijn opleiding op de HTS vliegtuigbouwkunde veel met het abriesgwebe of peel-ply gewerkt voor werkstukjes van cfk ed. in de autoclaaf.

Het idee van het scheurweefsel is juist dat je zoveel mogelijk van de overtollige hars kan weghalen.
Dit doe je door het peel-ply op het laminaat te leggen en er vervolgens een doek of gewoon keuken doek erop, vervolgens het geheel in een zak en vacuum trekken. Hierdoor trekt het teveel aan hars door het peel-ply heen de doek in.
Normaler wijze werk je daar natuurlijk in een negatieve mal en hou je een mooie buitenkant over en een hobbelige binnen kant.

In dit geval houd je dus een heel hobbelig opppervlak over aan de buitenkant. Maar vervolgens kan je dat dan met veeeeel lichter materiaal dan hars weer opvullen.
De indoor jongens hebben hier helemooie mixen voor uitgevonden.
Balsa-magic (is gewoon het zelfde als Knauf RENO-band) aangemaakt met blankelak bevoorbeeld. Sommige auto spuitplamuren zijn zelfs veel lichter dan polyester.

Mijn grootste probleem nu is WELK PROFIEL kies ik voor de SPERBER JR.!!! :wink: :wink:

Ik hoop dat ik niet beleerderig heb geklonken! :lol:

Mazzel
Robbied
 
Alvast weer bedankt.
He Robbied het lijkt me wijs om er een eigen draadje voor te openen.
Dan krijg je op jouw gerichte vraag ook een gericht antwoord :lol: :wink:
Het lijkt mij dat je voor een iets dikker profiel moet gaan.
Maar er zijn er hier op het forum wel die je beter kunnen helpen dan ik :oops:
 
@Robbied,

ik heb nog geen ervaring met vacuum. dat wat ik geschreven had is gebaseerd op de cursis van afgelopen weekend waarbij het heel mooi werkte. ik moet ook nog leren :wink:

groeten Halmar
 
het temperen doe je metteen na het uitharden. je voert de temperatuur dan in 3-4 uur op tot 56 graden en laat dat 15 uur staan. dan weer rustig laten afkoelen. natuurlijk zijn zulke waarden per hars verschillend, maar de fabrikant weet dit waarschijnlijk wel.

als je erst je vleugelschaal hebt gemaakt en er na het uitharden een liggers in lijmt of andere epoy delen wacht je met het temperen tot alles er in zit. dan smelt de hars als het ware nog aan elkaar waardoor het beter vast zit.

het temperen moet je wel vrij snel na het uitharden doen, als je te lang wacht verbint de harder zich met water uit de lucht en heeft het temperen niet veel zin meer.

Groeten Halmar
 
@halmar

Die 56 graden is inderdaad niet lijdend dat is puur afhankelijk van de gebruikt hars. Dit moet je dus op de pot vinden of aan de fabrikant vragen.

Waar je wel op moet letten is dat je de vleugel ondersteunt bij het temperen omdat de hars inderdaad weer een beetje zachter word
is er een kans op kromtrekken als je de vleugel niet goed ondersteund.
 
Zeg Bertus!


Hallo!! :bye:

Hoe hangt de vlag erbij? :?

Vrolijk wapperend in de wind, of slap halfstok? :wink:

Wanneer is de maiden? :D

Gebeurt er nog wel wat? :roll:

Of heb je een bouw-dipje? :cry:

Het was zo'n mooi draadje over de kunststoftechnieken! :P

Dank.


jan.
 
He Jan meer een algehele dip, maar dat is bij mij een steeds terug kerend verhaal :cry:

Ik ben nu voor mijn broer een piper aan het stiller maken (benzine motor) die hij tweedehands heeft gekocht.
Dat stel maar weinig voor maar ik heb daar ook even maar weinig zin in.
Daarna wil ik aan de zwever beginnen.
De snijmachine werkt prachtig daar heb ik van de week proeven van binnen gekregen.
Dat ziet er alvast erg mooi uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top