Even opgezocht, het goede woord is abreissgewebe, maar er zijn in de praktijk veel kreten voor. Ik weet niet onder welke naam je het kunt krijgen.
Dit doek is heel dun en de epoxy hecht er niet op. Ook laat het hars door. Daardoor komt het teveel aan hars bovenop het doek te liggen en dat kun je er na het uitharden dan gewoon aftrekken doordat de epoxy niet hecht aan het doek.
In de praktijk breng je dus eerst je matten aan, dan het abreissgewebe er op en laten drogen. Door het abriesgewebe vast te zetten met tape kun je ook mooi de mat aandrukken en met een breed plamuurmes de hars verplaatsen, luchtbellen weegduwen en zelf als je te weinig hars in de mat hebt gedaan extra hars aanbrengen. Dit door op het abreissgewebe de hars uit te rollen en dan met een plamuurmes er doorheen te duwwen.
Als het goed is word het witte doek (nat) doorzichtig en heeft een egale kleur. Er zitten geen luchtbelletjes meer onder.
Na het drogen trek je het abriesgewebe er af, doordat de epoxy door alle gaatjes tussen het weefsel doorzat ontstaan er nu allemaal microscopische pilaartjes op je project. Deze zijn meestal iets te lang maar na even kort schuren heb je een prima hechtoppervlak. Ook is dit oppervlak vlak, en niet zoals in de andere gevallen hobbelig doordat het glasdoek geweven is.
Na het drogen nog even schuren, plamuren, schuren, plamuren enz tot het oppervlak helemaal goed is en dan kan er gespoten worden.
Op de cursus heb ik nog een goede techniek gezien. Daar hadden ze een zwart poeder dat je op je gespoten vlak doet. Je gaat daarna schuren met korrel 400 en water. Het zwarte poeder wat op de toppen van de meestal toch wel sinasappel huid van je model licht is meteen weg, in de dalletjes blijft het plakken. Je kunt nu dus heel makkelijk zien of ge het geheel goed hebt gladgemaakt. Als alle putjes weg zijn nog even met 1200, 2000 en de polijstschijf en je kunt je haar in je vleugel doen.
Groeten Halmar