Ash-31

ASH–31 Mi “Schleichers nieuwste” in schaal 1:3

full

Mijn nieuwe project voor 2009.

Ik zal mezelf eerst maar kort voorstellen. Mijn naam is Arno Hacken, leeftijd 53 jaar en al een dikke 40 jaar modelvlieger. Van huis uit een werktuigbouwer maar de laatste jaren werkzaam met en in allerhande logistieke processen. Het grootste gedeelte van mijn modelvliegloopbaan ben ik actief geweest als vrije vluchter en heb Nederland sinds ‘79 op diverse E en WK’s vertegenwoordigt. Verder heb ik een tijdje met F3J en F3K modellen gespeeld. Sinds verleden jaar echter heb ik al mijn wedstrijdactiviteiten beëindigd. Mijn laatste “kunstje”was de kwalificatie voor het Duitse vrijevlucht team in 2005-2006 :). Wij wonen immers sinds 2001 in Duitsland en ik ben dan ook lid van de Duitse aeroclub (maar tegenwoordig nog KNVvL lid ook :) )

Niet pas sinds verleden jaar ben ik aan het stoeien met schaal en semi-schaal zwevers die een maatje groter zijn. En nee, het is niet de Duitse invloed (groot, groter grootst) maar de wat grotere kisten vliegen simpelweg stukken beter en strakker.Mijn eerste kist in deze was een ASW 22 met 4970 spw. Een thermiekkist bij uitstek die ik voor een zacht prijsje overgenomen heb van een Duitse kennis. Sinds verleden jaar is daar een 5960mm Ventus bijgekomen. Deze Ventus was door de vorige eigenaar een keer in een boom geparkeerd waarbij twee vleugelpanelen gebroken waren. Van de brokstukken heb ik weer een geheel weten te maken en dat leverde een prachtige en goed vliegende kist op. En, oh ja, bijna vergeten te vermelden. Deze kisten worden alle twee op hoogte gebracht door middel van slepen. Ik ben lid van Thermiek 58 uit het zuiden van Nederland (Nuth) en daar wordt zeer regelmatig gesleept. Eigenlijk elk weekend bij vliegbare omstandigheden.

Met twee van zulke kisten kun je natuurlijk heerlijk vliegen en ik zal me dan ook zeker niet vervelen in 2009. Er leefde echter al een tijdje het idee om zelf wat te gaan maken. Zulke grote kisten nieuw of zelfs tweedehands kopen is razend duur en om zelf weer eens wat te maken lijkt me wel leuk. Bovendien ontstaan er natuurlijk allerlei ideeën wanneer je met zoiets aan de slag gaat en die zijn dan mooi te verwerken.

Bij het zien van bovenstaande tekening was mijn beslissing dan ook snel genomen. Deze kist moest het worden ! De echte ASH-31 die einde 2009 pas op de markt komt(!!!) en gebouwd gaat worden door Schleicher uit Poppenhausen in D (Alexander Schleicher )heeft een spanwijdte van 21 meter en zal uitgevoerd gaan worden als motorsegler. Het motor-segler gedeelte sla ik over en bij mij gaat dit een pure zwever worden met een spw van 7000 mm (schaal 1:3)

Hier in het forum wil ik dan met enige regelmaat (of niet....) verslag doen van mijn vorderingen.

Op dit ogenblik zit ik nog midden in de fase van het verzamelen van data. Van de firma Schleicher heb ik een tekening gekregen van de ASH 31 aan de hand waarvan de vleugel uitgetekend kon worden. En vanochtend kreeg ik nog een mailtje binnen met daarin de data van het stab en het kielvlak.....

full

Constructief gezien ga ik een vleugel maken die opgebouwd is uit een schuimkern die bekleed wordt met abachi fineer. Dit geheel wordt versterkt met de nodige glasmat/epoxie combinaties en met een degelijke ligger constructie. Prof. Helmut Quabeck (HQ-Modellflug ) heb ik vervolgens benaderd met het verzoek mij een geschikte profilering voor deze lay-out aan de hand te doen (toegespitst op het thermiekvliegen). Quabeck heeft mij naar aanleiding van mijn vraag, met de voor hem kenmerkende berekeningen, een profielstraak aan de hand gedaan :cool:
Een voor de modelbouwer groot voordeel van deze ASH-31 is het feit dat Schleicher deze kist opbouwt uit al bestaande componenten( de economische crisis misschien ?). Alleen het middenpaneel wordt helemaal nieuw gemaakt voor de 31. Zo worden de vleugeltips van de ASG-29 gebruikt en de romp van de ASH-26. Al bestaande toestellen dus. De ASH-26 is al wat langer op de markt, ook als model, zodat het niet meteen nodig is hier zelf een geheel nieuwe romp voor te maken. Een advertentie op het Duitse forum (RC-Network )bracht mij in contact met een man die een dergelijke rompje “over” had.

full

In verdere gesprekken met die persoon (Richard Georg)werd mij al snel duidelijk dat die mijnheer precies wist waar hij het over had. Altijd leuk en erg leerzaam om met zo iemand over je hobby te kunnen praten. Maar het allermooiste wel was, of is, is dat die mijnheer een hele mooie cnc snijinstallatie heeft om de vleugelkernen te snijden :cool: Dat spaart dan al weer een hele boel zaagwerk aan de mallen uit want na een telefoontje bood Richard mij spontaan aan die kernen voor mij wel ff te willen snijden :) Intussen heb ik al een eerste bezoekje aan hem gebracht en o.a. zijn hobbyruimte, zijn zweefkisten en al zijn andere spullen gezien. Echt mooi alles en de kernen die Richard daar al gesneden had liggen waren van echt goede kwaliteit. Wanneer je bedenkt dat de vleugel in feite opgebouwd is uit 5 trapezia plus daar nog een keer de geprofileerde winglets bij kun je je wel voorstellen dat ik erg blij ben met zijn hulp in deze.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ook dat de fa. Schleicher ook niet te beroerd is om mee te helpen...
Ik lees mee...

Hoi Arno,,

Mooi project(je)

Ik ga het volgen.

Heb je hem klaar voor het sleeptreffen bij jullie,,trouwens weet je al wanneer dat is???
Kan ik alvast vrij vragen.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Hoi Arno,,

Mooi project(je)

Ik ga het volgen.

Heb je hem klaar voor het sleeptreffen bij jullie,,trouwens weet je al wanneer dat is???
Kan ik alvast vrij vragen.

Gr Ton

Thnks Ton,

Voor het sleeptreffen bij Thermiek 58 zal deze kist vast en zeker niet klaar zijn; stond in de tekst meen ik ergens dat het een projekt voor 2009 was :)

Wij hebben binnenkort de jaarvergadering dan zal meer duidelijk worden over de datum; ik meen dat er plannen zijn voor het laatste weekend in juni maar pin me daar niet op vast. Daar bemoeien zich andere mensen mee.

Arno

Laatst bewerkt:
De vleugelconstructie en opbouw is intussen duidelijk geworden. Op advies van Quabeck zal de vlgd profielstraak toegepast gaan worden:

Flächenwurzel: HQ/W-3/13 ; oder , wenn mehr Platz benötigt wird: HQ/W-3/14, (wordt de 3/14 dus)
erster Trapezschnitt: HQ/W-3/12,
zeiter Trapezschnitt: HQ/W-3/12,
dritter Trapezschnitt: HQ/W-3/12,
Flügelende: HQ/A-3/13, negative Schränkung um etwa 0.5 bis -1°,
Winglet: HQ/Winglet-3/13
HLW: HQ/ACRO-0/12

Let wel op dat ik bij mijn profielvraag aan Quabeck duidelijk gesteld heb dat thermiekzweven op de eerste plaats moest komen ! Een kist voor aan de helling of voor het zgnd alpinevliegen zou een heel andere profielstraak opleveren.
De opbouw zal zijn een styrokern die bekleed wordt met abachi fineer. Tussen Styro en abachi wordt een laag 80 grams glasdoek gelamineerd met extra versterkingen (lagen glas) aan de vleugelwortel en bij de verbinder. Voor het bepalen van de liggerafmetingen heb ik gebruik gemaakt van 2 programma’s. Een programma waar Berry mij attent op maakte http://www.cb-roter-baron.de/Holmber...22-01-2007.zip en een rekenslag van opnieuw Quabeck wat te downloaden is van deze site: Theory

Door dat de beide methodes wat verschillende waardes gebruiken voor zowel de max G als ook voor een faktor waar het betreft het lamineren van de liggers (kwaliteit) waren de uitkomsten niet 100% identiek. Gekozen is uiteindelijk voor een carbon onder en bovenligger van 30 x 2 die in de tips taps uitloopt naar uiteindelijk 5 x 2mm (er zal naar schatting een dikke 1500 meter 24K roving in de liggers verdwijnen) De webbing tussen de liggers gaat gemaakt worden van balsa met de nerf vertikaal . Hiervoor ga ik laagjes 5 mm dik balsa gebruiken met op en tussen elk laagje 80 grams glasdoek gelamineerd.

wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Richard Georg die voor mij de kernen gaat snijden hanteert een dusdanige methode dat de neusradius meteen mee gesneden wordt uit het schuim. Over deze radius wil ik dan een - of misschien zelfs wel twee laagjes koolstofdoek lamineren. Vervolgens wil ik bij het oplijmen van de abachi indekking de fineer de radius van de neuslijst laten volgen. Ik wil dus niet een seperate balsa neuslijst gaan gebruiken! Dit omdat ik ervan uit ga dat wanneer een paaltje of iets dergelijks in de weg staat een deukje in de neuslijst het minste van mijn problemen zal zijn……………….. (berekende vliegsnelheid bij 14 kg is 11m/sec) Het voordeel van deze methode is een veel preciezere neuslijst !

Als vleugelverbinder (op de romp) wordt een stalen pen van rond 18 mm gebruikt (idem mijn Ventus) Deze pen komt in GFK buizen. Deze buizen worden vooraf onder de juiste hoek in de webbing ingewerkt zodat dit uiteindelijk 2.5 graden V-stelling zal opleveren. Vleugeltip en vleugelmiddenpaneel worden verbonden met behulp van een koolstof pen van rond 12 mm die eveneens in GFK buisjes in de webbing komt.

Het is dus wel duidelijk hoop ik dat de vleugel in minimaal4 delen uitgevoerd gaat worden en misschien zelfs wel 6 (winglets seperaat ivm transport…..)
Dit betekent ook dat gezien de afmetingen elke vleugelhelft 4 kleppen gaat krijgen . De twee kleppen aan de binnenzijde worden gebruikt om de welving van het profiel te kunnen beïnvloeden en om te remmen. De scharnierlijn van deze twee kleppen ( binnenzijde ) komt gelijk te liggen met de profielonderkant (max uitslag omlaag; minimaal omhoog) . De twee kleppen aan de buitenzijde die zowel de aileron als de welvingsfunctie hebben worden “aangeslagen” aan de bovenzijde. (max omhoog, minimaal omlaag)
De scharnieren worden op advies van mijn duitse “adviseur” gemaakt van zgnd “Abreissgewebe” . Dit materiaal wordt in bandvorm mee verlijmd tussen styro en glas/abachi en zal naderhand dus funktioneren als scharnierband.
Verder wijfel ik nog over het inbouwen van remkleppen. Een of beide flaps in het middengedeelte van de vleugel 70 graden omlaag zetten moet eenzelfde effekt opleveren namenlijk…….. (geen commentaar hierop :confused:?? )
De uiteindelijke afwerking van de vleugel zal een laagje dun glasdoek zijn (25 grams) wat gefillert – geschuurd en gelakt gaat worden.

Het stabilo zal in min of meer dezelfde vorm gebouwd worden. Het plan is wel om in het stabilo twee servo’s in te bouwen ! De linker en de rechter stabilohelft krijgen elk een seperate servo (veiligheid)

De rompuitbouw zal behoorlijk standaard zijn, konstruktief gezien. Heb wel op Ebay voor een zacht prijsje al een intrekbaar onderstel (geveerd en geremd) weten te scoren :) :) . Vermoed eigenlijk wel dat de romp uiteindelijk het meeste werk gaat worden met een cockpit uitbouw en dergelijke maar toch maak ik mij daar wat minder zorgen om………………..

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Hallo Arno

Wat is het voor styropor, toch niet hetzelde als van de Gamma?
Want er is hele mooie met fijne korrel, ongeveer 2mm en een gewicht van 18 kg per m3.

Gr Ronald

Gisteren het intrekbare landingsgestel binnengekregen wat ik had weten te scoren op Ebay. Een mooi stukje huisvlijt ….. Keurig afgewerkt (cnc gefreesd), voldoende sterk en erg soepel werkend.

full

full

De houders voor de servo, één voor het intrekken en één voor de rem zitten vastgeschroefd op de zijkanten. Er komt een wiel in van 112 mm doorsnede wat jammer genoeg niet echt schaal is want bij de echte zit er een wiel in van 350mm :confused:
Voor de insiders, dit stukje huisvlijt komt wat de maten betreft overeen met een FEMA onderstel. De kosten zijn echter maar de helft :)
Ik heb de optie dit wiel er nog verend in te hangen maar ik denk dat ik daar vanaf zie. 112 mm voor het wiel is een redelijk formaat en dat kan best wel de normale schokken opnemen. Land ik nog harder zullen er problemen van een heel andere orde zijn en gaan meer dingen vervormen.

full

Vlgs. mij is er voldoende plek in de romp om dit onderdeel kwijt te raken / in te bouwen..........:cool::cool:

Verder ben ik al aan de slag gegaan met mijn vacuum installatie die ik nodig zal hebben voor het verlijmen van de vleugels. Zo nu en dan heb je thuis nog wel het een en ander liggen. In dit geval was dat een Edwards vacuum pomp ( ja, een echte Edwards) en een buffer-keteltje.

full

Het enige wat ik daar tot nu toe aangedaan heb is de boel op mekaar schroeven en een vacuum meter monteren.

full

Deze vacuum-meter is een apart verhaaltje trouwens. Dit is één van dè twee die in omloop zijn, maar Theo weet hier meer van ;)
De komende dagen ga ik eens aan de slag om op dit alles een afslag te bouwen zodat ik een constante onderdruk kan vasthouden en zodat de pomp niet continue door hoeft te lopen.

Wordt vervolgd

Vacuuminstallatie

Dit,niet geheel onbelangrijke, onderdeel heb ik nu ook bedrijfsklaar.

full

De drukmeter aangesloten, een afslag gemonteerd en een "aftappunt" (met dank aan de Gamma voor het fittingwerk :) )

Als afslag heb ik gebruikt een zgnd. Compact Pressure Switch, uit de ZSE2 serie van SMC technics (volledige type aanduiding ZSE2-55-CN) Deze is gekoppeld aan een simpel relais om de pompmotor te starten. Werkt perfect en is redelijk compact. Hysteresis van dit relais is jammer genoeg niet instelbaar en ligt vast op 3 %. Houd je in elk geval de druk lekker constant en krijgt de pomp toch royaal voldoende rust. Deze presure switch is trouwens traploos instelbaar van 0 tot -1 Bar................

full

wordt vervolgd

Een voor de modelbouwer groot voordeel van deze ASH-31 is het feit dat Schleicher deze kist opbouwt uit al bestaande componenten( de economische crisis misschien ?). Alleen het middenpaneel wordt helemaal nieuw gemaakt voor de 31. Zo worden de vleugeltips van de ASG-29 gebruikt en de romp van de ASH-26. Al bestaande toestellen dus.
Een klein beetje nieuw inzicht in het ontwerp van zweefliegtuigen. Het is heel gebruikelijk om al bestaande delen te gebruiken voor nieuwe vliegtuigen. Dit omdat het goedkeuren van een compleet nieuw vliegtuig veel te duur is. En kun je wat vaker een nieuw vliegtuig op de markt brengen. De ASG 29 is op de EASA certificaten gewoon een ASW 27-18! Dit word in de luchtvaart veel meer gedaan. De B747 vliegt met een (deels) type certificaat van de B707. Dat heeft dus inderdaat alles met geld te maken.
Overigens is het toch wel weer apart, het word gezecht dat de romp van de ls3, ls4, ls4b het zelfde zijn. Uit ervaring kan ik mededelen dat dit niet het geval is. ze zijn toch allemaal nét even anders...

Wat een fantastisch project trouwens, erg benieuwd naar het resultaat en ga het zeker volgen!

Groeten Halmar

Wel ja ga ons lekker gek lopen maken. :D:D:D
Hopelijk gaat hij net zo lekker of natuurlijk nog lekkerder vliegen als de 26 die ik gehad heb.

Ik sta volgende week in de buurt van die radarbol, eens kijken of ik hem langs zie schuiven.

Wel ja ga ons lekker gek lopen maken. :D:D:D
Hopelijk gaat hij net zo lekker of natuurlijk nog lekkerder vliegen als de 26 die ik gehad heb.

Hi Bertus

Dat wordt vooral genieten van het super vliegbeeld; op 299 meter hoog..........:rolleyes::rolleyes:
Kun je alles tenminste goed zien ( en bewonderen)

Arno

Back