ASH–31 Mi “Schleichers nieuwste” in schaal 1:3
Mijn nieuwe project voor 2009.
Ik zal mezelf eerst maar kort voorstellen. Mijn naam is Arno Hacken, leeftijd 53 jaar en al een dikke 40 jaar modelvlieger. Van huis uit een werktuigbouwer maar de laatste jaren werkzaam met en in allerhande logistieke processen. Het grootste gedeelte van mijn modelvliegloopbaan ben ik actief geweest als vrije vluchter en heb Nederland sinds ‘79 op diverse E en WK’s vertegenwoordigt. Verder heb ik een tijdje met F3J en F3K modellen gespeeld. Sinds verleden jaar echter heb ik al mijn wedstrijdactiviteiten beëindigd. Mijn laatste “kunstje”was de kwalificatie voor het Duitse vrijevlucht team in 2005-2006
. Wij wonen immers sinds 2001 in Duitsland en ik ben dan ook lid van de Duitse aeroclub (maar tegenwoordig nog KNVvL lid ook
)
Niet pas sinds verleden jaar ben ik aan het stoeien met schaal en semi-schaal zwevers die een maatje groter zijn. En nee, het is niet de Duitse invloed (groot, groter grootst) maar de wat grotere kisten vliegen simpelweg stukken beter en strakker.Mijn eerste kist in deze was een ASW 22 met 4970 spw. Een thermiekkist bij uitstek die ik voor een zacht prijsje overgenomen heb van een Duitse kennis. Sinds verleden jaar is daar een 5960mm Ventus bijgekomen. Deze Ventus was door de vorige eigenaar een keer in een boom geparkeerd waarbij twee vleugelpanelen gebroken waren. Van de brokstukken heb ik weer een geheel weten te maken en dat leverde een prachtige en goed vliegende kist op. En, oh ja, bijna vergeten te vermelden. Deze kisten worden alle twee op hoogte gebracht door middel van slepen. Ik ben lid van Thermiek 58 uit het zuiden van Nederland (Nuth) en daar wordt zeer regelmatig gesleept. Eigenlijk elk weekend bij vliegbare omstandigheden.
Met twee van zulke kisten kun je natuurlijk heerlijk vliegen en ik zal me dan ook zeker niet vervelen in 2009. Er leefde echter al een tijdje het idee om zelf wat te gaan maken. Zulke grote kisten nieuw of zelfs tweedehands kopen is razend duur en om zelf weer eens wat te maken lijkt me wel leuk. Bovendien ontstaan er natuurlijk allerlei ideeën wanneer je met zoiets aan de slag gaat en die zijn dan mooi te verwerken.
Bij het zien van bovenstaande tekening was mijn beslissing dan ook snel genomen. Deze kist moest het worden ! De echte ASH-31 die einde 2009 pas op de markt komt(!!!) en gebouwd gaat worden door Schleicher uit Poppenhausen in D (Alexander Schleicher )heeft een spanwijdte van 21 meter en zal uitgevoerd gaan worden als motorsegler. Het motor-segler gedeelte sla ik over en bij mij gaat dit een pure zwever worden met een spw van 7000 mm (schaal 1:3)
Hier in het forum wil ik dan met enige regelmaat (of niet....) verslag doen van mijn vorderingen.
Op dit ogenblik zit ik nog midden in de fase van het verzamelen van data. Van de firma Schleicher heb ik een tekening gekregen van de ASH 31 aan de hand waarvan de vleugel uitgetekend kon worden. En vanochtend kreeg ik nog een mailtje binnen met daarin de data van het stab en het kielvlak.....
Constructief gezien ga ik een vleugel maken die opgebouwd is uit een schuimkern die bekleed wordt met abachi fineer. Dit geheel wordt versterkt met de nodige glasmat/epoxie combinaties en met een degelijke ligger constructie. Prof. Helmut Quabeck (HQ-Modellflug ) heb ik vervolgens benaderd met het verzoek mij een geschikte profilering voor deze lay-out aan de hand te doen (toegespitst op het thermiekvliegen). Quabeck heeft mij naar aanleiding van mijn vraag, met de voor hem kenmerkende berekeningen, een profielstraak aan de hand gedaan
Een voor de modelbouwer groot voordeel van deze ASH-31 is het feit dat Schleicher deze kist opbouwt uit al bestaande componenten( de economische crisis misschien ?). Alleen het middenpaneel wordt helemaal nieuw gemaakt voor de 31. Zo worden de vleugeltips van de ASG-29 gebruikt en de romp van de ASH-26. Al bestaande toestellen dus. De ASH-26 is al wat langer op de markt, ook als model, zodat het niet meteen nodig is hier zelf een geheel nieuwe romp voor te maken. Een advertentie op het Duitse forum (RC-Network )bracht mij in contact met een man die een dergelijke rompje “over” had.
In verdere gesprekken met die persoon (Richard Georg)werd mij al snel duidelijk dat die mijnheer precies wist waar hij het over had. Altijd leuk en erg leerzaam om met zo iemand over je hobby te kunnen praten. Maar het allermooiste wel was, of is, is dat die mijnheer een hele mooie cnc snijinstallatie heeft om de vleugelkernen te snijden
Dat spaart dan al weer een hele boel zaagwerk aan de mallen uit want na een telefoontje bood Richard mij spontaan aan die kernen voor mij wel ff te willen snijden
Intussen heb ik al een eerste bezoekje aan hem gebracht en o.a. zijn hobbyruimte, zijn zweefkisten en al zijn andere spullen gezien. Echt mooi alles en de kernen die Richard daar al gesneden had liggen waren van echt goede kwaliteit. Wanneer je bedenkt dat de vleugel in feite opgebouwd is uit 5 trapezia plus daar nog een keer de geprofileerde winglets bij kun je je wel voorstellen dat ik erg blij ben met zijn hulp in deze.
Wordt vervolgd
Mijn nieuwe project voor 2009.
Ik zal mezelf eerst maar kort voorstellen. Mijn naam is Arno Hacken, leeftijd 53 jaar en al een dikke 40 jaar modelvlieger. Van huis uit een werktuigbouwer maar de laatste jaren werkzaam met en in allerhande logistieke processen. Het grootste gedeelte van mijn modelvliegloopbaan ben ik actief geweest als vrije vluchter en heb Nederland sinds ‘79 op diverse E en WK’s vertegenwoordigt. Verder heb ik een tijdje met F3J en F3K modellen gespeeld. Sinds verleden jaar echter heb ik al mijn wedstrijdactiviteiten beëindigd. Mijn laatste “kunstje”was de kwalificatie voor het Duitse vrijevlucht team in 2005-2006


Niet pas sinds verleden jaar ben ik aan het stoeien met schaal en semi-schaal zwevers die een maatje groter zijn. En nee, het is niet de Duitse invloed (groot, groter grootst) maar de wat grotere kisten vliegen simpelweg stukken beter en strakker.Mijn eerste kist in deze was een ASW 22 met 4970 spw. Een thermiekkist bij uitstek die ik voor een zacht prijsje overgenomen heb van een Duitse kennis. Sinds verleden jaar is daar een 5960mm Ventus bijgekomen. Deze Ventus was door de vorige eigenaar een keer in een boom geparkeerd waarbij twee vleugelpanelen gebroken waren. Van de brokstukken heb ik weer een geheel weten te maken en dat leverde een prachtige en goed vliegende kist op. En, oh ja, bijna vergeten te vermelden. Deze kisten worden alle twee op hoogte gebracht door middel van slepen. Ik ben lid van Thermiek 58 uit het zuiden van Nederland (Nuth) en daar wordt zeer regelmatig gesleept. Eigenlijk elk weekend bij vliegbare omstandigheden.
Met twee van zulke kisten kun je natuurlijk heerlijk vliegen en ik zal me dan ook zeker niet vervelen in 2009. Er leefde echter al een tijdje het idee om zelf wat te gaan maken. Zulke grote kisten nieuw of zelfs tweedehands kopen is razend duur en om zelf weer eens wat te maken lijkt me wel leuk. Bovendien ontstaan er natuurlijk allerlei ideeën wanneer je met zoiets aan de slag gaat en die zijn dan mooi te verwerken.
Bij het zien van bovenstaande tekening was mijn beslissing dan ook snel genomen. Deze kist moest het worden ! De echte ASH-31 die einde 2009 pas op de markt komt(!!!) en gebouwd gaat worden door Schleicher uit Poppenhausen in D (Alexander Schleicher )heeft een spanwijdte van 21 meter en zal uitgevoerd gaan worden als motorsegler. Het motor-segler gedeelte sla ik over en bij mij gaat dit een pure zwever worden met een spw van 7000 mm (schaal 1:3)
Hier in het forum wil ik dan met enige regelmaat (of niet....) verslag doen van mijn vorderingen.
Op dit ogenblik zit ik nog midden in de fase van het verzamelen van data. Van de firma Schleicher heb ik een tekening gekregen van de ASH 31 aan de hand waarvan de vleugel uitgetekend kon worden. En vanochtend kreeg ik nog een mailtje binnen met daarin de data van het stab en het kielvlak.....
Constructief gezien ga ik een vleugel maken die opgebouwd is uit een schuimkern die bekleed wordt met abachi fineer. Dit geheel wordt versterkt met de nodige glasmat/epoxie combinaties en met een degelijke ligger constructie. Prof. Helmut Quabeck (HQ-Modellflug ) heb ik vervolgens benaderd met het verzoek mij een geschikte profilering voor deze lay-out aan de hand te doen (toegespitst op het thermiekvliegen). Quabeck heeft mij naar aanleiding van mijn vraag, met de voor hem kenmerkende berekeningen, een profielstraak aan de hand gedaan

Een voor de modelbouwer groot voordeel van deze ASH-31 is het feit dat Schleicher deze kist opbouwt uit al bestaande componenten( de economische crisis misschien ?). Alleen het middenpaneel wordt helemaal nieuw gemaakt voor de 31. Zo worden de vleugeltips van de ASG-29 gebruikt en de romp van de ASH-26. Al bestaande toestellen dus. De ASH-26 is al wat langer op de markt, ook als model, zodat het niet meteen nodig is hier zelf een geheel nieuwe romp voor te maken. Een advertentie op het Duitse forum (RC-Network )bracht mij in contact met een man die een dergelijke rompje “over” had.
In verdere gesprekken met die persoon (Richard Georg)werd mij al snel duidelijk dat die mijnheer precies wist waar hij het over had. Altijd leuk en erg leerzaam om met zo iemand over je hobby te kunnen praten. Maar het allermooiste wel was, of is, is dat die mijnheer een hele mooie cnc snijinstallatie heeft om de vleugelkernen te snijden


Wordt vervolgd
Laatst bewerkt door een moderator: