Ash-31

langzaam........

Gisteren en vandaag wat laatste werkjes gedaan voordat de bovenindekking op zijn plaats komt.(dat wordt vermoedelijk dit weekend ;) )
Voor de aansturing van de remkleppen een buisje ingelijmd van de geplande servopositie naar het aangrijppunt voor de klep.

img337a.jpg

img338o.jpg

En om dat buisje op de juiste diepte te krijgen deze simpele oplossing ;)

Op dit ogenblik ligt het hele zaakje weer in de vacuumzak in een opstelling als deze hier

full

Nu met een rupsje ingedikte hars op de overgang van schuim/achterlijst naar abachi om dit helemaal glad te krijgen. En dan moet dit gedeelte af zijn !!

En met dit onderdeel is ook al een begin gemaakt .......... :D

img336o.jpg

wordt vervolgd

Ff antwoord op een off-line vraagje: alle foto's die je in dit topic aantreft zijn gemaakt zijn gemaakt met mijn mobieltje ........... Een LG Renoir met een 8 Megapix camera; da's leuk en handig ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenindekking verlijmen

Als eerste moest er weer een portie glas op maat gesneden worden. Net zoals bij de onderindekking ligt ook hier weer een laag glas tussen abachi en schuim.
Om een optimaal effekt te krijgen waar het betreft de torsiestijfheid is ook dit glasdoek onder een hoek van 45 graden uitgesneden en geplaatst ! (en met wat extra driehoekjes glas op de uiteinden is het verlies minimaal ;) )

img341.jpg

Op de plaats waar de servo's komen zijn wat stukjes carbondoek geplaatst als extra versterking

img343.jpg

En hier ligt dus alles "insop-klaar" ;) ;) Op de achterlijst is ook een strip uit koolstofdoek geplaatst; opnieuw als versterking want de eigenlijk achterlijst moet dun worden ...........

En dat alles ligt nu in de ZAK te drogen :cool:

Nog ff een tip voor wat betreft het materiaal. Voor glasdoek houdt ik de duitse Ebay goed in de smiezen. Daar kun je leuk scoren; bijvoorbeeld 6 meter 105 grams doek voor €5.50 ;) ;20 meter 25 grams voor €30 en 20 meter 48 grams voor €22.50 Dat loont dus zeer zeker :)

Update'je

Vanmorgen moest natuurlijk de vacuumzak open en met het resultaat ben ik meer als tevreden. Het bovenkantje zit er netjes op en nu wordt het schuren, passen en meten............
Over één ding ben ik super happy. Gewichten heb ik tot nu toe buiten dit topic gehouden (eindgewicht kist tussen de 12 en 14 kg) maar nu kan ik het ff niet laten. Tussen het linker en rechtermiddenpaneel zit op dit ogenblik maar 5 gram verschil :) Dat betekent voor mij dat ik redelijk consekwent gewerkt heb ;)

wordt vervolgd (maar nu eerst schuren)

stof..............

De laatste week vooral veel stof geproduceerd ;) aan schuim / abach vleugels valt namenlijk nog wat te schuren om het netjes te krijgen :(

Maar natuurlijk ook wat andere zaken zijn er gebeurd, zoals het passen van de vleugels op de romp

img363.jpg

Uit 3 mm triplex had ik al een sjabloon gemaakt met alle gaten in het wortelprofiel en met behulp van dit malletje zijn er dus wat gaatjes in de romp geprikt. Het eerste was het grote gat van rond 19 mm waar een GFK buisje doorgaat wat op zijn beurt weer de 18 mm hoofdverbinder opneemt.

Bij het verdere uitmeten kwam ik voor een onaangename verrassing te staan. Het blijkt namenlijk dat bij mijn romp het kielvlak 2 graden verdraait staat ten opzichte van de vleugelaansluiting :( :(

img365u.jpg

De vleugelverbinder zit excact uitgelijnd ten opzichte van de aansluitprofielen. Wanneer ik meet van de bovenkant van het aansluitprofiel tot op de staaf zit ik links op 7.68 mm en rechts op 7.70 (moet kunnen) Wanneer ik de romp nou ten opzichte van het kielvlak uitlijn (je ziet vaag het draadje van een "schietlood") blijk er een klein foutje in de romp te zitten.

Op het ogenblik houd ik hiermee geen rekening en heb de vleugels dus gewoon op de romp gemonteerd. Buiten de stalen hoofpen wordt elke vleugelhelft met behulp van 2 korte stalen pennetjes (5 mm) in de romp geprikt. Hiertoe heb ik in de romp enkele busjes gelijmd, dit nadat natuurlijk linker en rechterhelft onder excact de juiste hoek zijn geplaatst.

img369.jpg

Voor dit uitlijnen heb ik geen hoekmeter gebruit maar mijn eigen, in de vrije vlucht periode, goed ontwikkelt "timmermansoog" :) :)

Wanneer het ding er zo bij licht krijg je langzaam een idee dat dit toch wel lekker aan de maat is :rolleyes: (dat maatlatje wat er op ligt is 1 meter)

De aansluituing van de vleugel op de romp zal ook nog wat aandacht vragen. Het profiel op de romp is anders als het door mij gebruikte HQ3/15. De aansluiting aan de bovenzijde korrigeer ik door en laagje balsa op de vleugel te lijmen en dit uit te schuren. Een soort van wig dus met een lengte van 7 tot 10 cm waardoor dit naderhand nauwelijks op zal vallen.

img371.jpg

Tsja, niks zeggen, ik weet het; het blijft een rotzooitje op mijn werktafel.
(had ie maar geen tafel moeten worden :rolling: )

wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Mooie kist Arno.
Het blijft leuk om dit te volgen.
Het is ook leuk om te doen, zo helemaal zelf zoiets bijzonders opbouwen.

Die 1-2 graden scheefstand van kielvlak zou ik me niets van aantrekken. Daar merk je niets van tijdens het vliegen (denk ik :confused: ).
Aan de andere kant, jij, de bouwer, blijft het altijd irriteren ...

De aansluiting van jouw vleugelprofiel op het rompprofiel zou ik niet met balsa doen. Te zacht. Dat gaat beschadigen. Misschien minder als je het balsa na het schuren met dunne secondenlijm impregneert, maar persoonlijk zou ik het met epoxy+glasbubbles uitplamuren. Dan nog een 25 grams matje eroverheen (met licht ingedikte epoxy, dan kun je het mooi glad afwerken), en nog 1x met de creditcard erover.

Succes.
Dirk.

ik persoonlijk zou zwaar ziek zijn van het kielvlak wat 2° heeft tov de vleugelverbinding.

dit is een ramp zeker in het vliegen.
niet alleen je rudder staat dan scheef maar ook je stabilo.

volgens mij is dit wel te corrigeren aan de vleugelverbinding.

of als de romp niet uit glasmat ofzo is, deze warm te maken en wat te torsen?
ik zeg maar wat :)

maar dit moest er bij mij onmiddelijk uit.
ik word nu al gek als ik het zie op foto :) laat staan dat het men eigen toestel was :)

Arno,

Volg je project al een tijdje. Je bouwwijze is erg mooi om te zien, goede degelijke oplossingen en een mooie sterke vleugel die je daar gemaakt hebt, top hoor.

Een epoxy romp kun je nog wel eens corrigeren door deze voorzichtig warm te maken met de fohn/verfbrander (van een afstandje) en dan de romp in de gewenste stand te torderen, soms iets er voorbij.

Deze kist wordt toch wel electro-opgesleept he? ;)

Groet,
Gerben

ik persoonlijk zou zwaar ziek zijn van het kielvlak wat 2° heeft tov de vleugelverbinding.

dit is een ramp zeker in het vliegen.
niet alleen je rudder staat dan scheef maar ook je stabilo.

volgens mij is dit wel te corrigeren aan de vleugelverbinding.
was :)

Ik heb twee zwevers waarvan de staart niet recht staat, vooral door slechte reparaties. Ik zie het als ik voorbij vlieg, maar tijdens het vliegen merk ik er eigenlijk niks van. Ik heb het vermoeden dat ze de ene kant op lekkerder cirkelen dan de andere kant, maar dat heb ik met mijn rechte zwevers ook. Ik zou me er niet al te druk om maken, maar je kunt het wel bijwerken met de fohn.

Het ziet er in ieder geval geweldig uit, Arno!!! Als ik later groot ben wil ik ook!

Deze kist wordt toch wel electro-opgesleept he? ;)

Als we een elektro sleper hebben die het aankan: NATUURLIJK

Op dit ogenblik hebben we die sleepkist echter niet:(. Gezien het te verwachten eindgewicht, dus een (te verwachten) vleugelbelasting van rond de 80 gram/dm2 durf ik dit nou ff niet aan :(

Arno,

Als ik het goed zag een span van 7mtr?
Wat voor gewicht verwacht je hierbij?

Groet,
Gerben

vering landingswiel

Ff geen vleugels..................;);)

In deze bijdrage liet ik jullie zien waar ik op uit gekomen was voor de vering van het intrekbare onderstel: [78500] ash-31-a-5 nr.69
Pas geleden kwam ik echter in een onderdelen bakje een paar stevige veren tegen. De data heb ik niet meer terug kunnen vinden maar de diam inw is iets van 7.5-8 mm en de uitwendige van iets meer als 11 m; stevige jongens dus. Ik meen me te herinneren dat vlgs opgave iets van 30 kg nodig is om ze helemaal in te drukken ! Ze beginnen te bewegen bij ca 8 kg en bij 15 zijn ze ongeveer 3-5 mm ingedrukt.
Daar moet dus iets mee te doen zijn (alleen maar kopen is ook zo saai ;) )

Het onderstel hang dus scharnierend op aan de voorste spant

img312.jpg

Het (een) idee is om het achterste spant zo te maken:

img375j.jpg

Het spant dient dus om het onderstel in langsrichting te geleiden bij de "scharnierende" beweging. Naar keuze kan ik één tot drie veren plaatsen als "demper". Dit lijkt me te doen........................... ( en spaart euri's ;) )

wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator:
Als we een elektro sleper hebben die het aankan: NATUURLIJK

Op dit ogenblik hebben we die sleepkist echter niet:(. Gezien het te verwachten eindgewicht, dus een (te verwachten) vleugelbelasting van rond de 80 gram/dm2 durf ik dit nou ff niet aan :(

Arno,

de benodigde trekkracht is ook afhankelijk van de glijhoek van de zwever, dus misschien valt het allemaal wel mee.

Bas

@(Maar ik denk dat ik zeker in de beginperiode voor een peut-sleper ga met wat extra pk'tjes)

Hang hem gewoon achter de 'Swiss Trainer' van Richard Branderhorst, een combinatie van een goede sleepkist met een 3W130 en een uitstekende sleepvlieger.

:offtopic:Trouwens jouw raadsel was wel erg gemakkelijk :D:D:D

Un saludo,

Harry

Back