Ash-31

Harry's raadseltje

In het kader van het slepen en de o zo belangrijke sleepkoppeling (ff wat metaalbewerking vandaag :) )

img383s.jpg

(zie ook 71)

Hang hem gewoon achter de 'Swiss Trainer' van Richard Branderhorst, een combinatie van een goede sleepkist met een 3W130 en een uitstekende sleepvlieger.

Zonder meer een super optie, Harry, maar............

De ASH 31 zal de eerste keer de lucht ingaan achter een Wilga met een 3W106; sleeppiloot is Bert Blezer (die verheugt zich ook al op de eerste start :)
Bert is mijn vaste sleeppiloot en het afgelopen jaar hebben we een kleine 200 starts gemaakt....................

langzaam verder .....

Het kielvlak was nu aan de beurt; ik had al een paar experimentjes gedaan met o.a. een vol schuim roer gedeelte maar dat beviel niet al te best . Dit door o.a een te hoog gewicht en moeilijkheden bij de afwerking. Dus terug naar het lekker ouderwetse balsa :) De zijkanten van het roer zijn uit 2 mm balsa, aan de buitenzijde bekleed met 2 laagjes 45 grams glas en aan de binnenzijde 1 laagje.
(zie ook topic nr. 81, het laatste plaatje) Daar heb ik vervolgens een lijstje plus de verstevigde driehoeken opgelijmd (en uitgelijnd ;) )

img377.jpg

Daarna de achterlijst op nul schaven en schuren, een laagje 80 grams cf ertussen en dichtlijmen.

img378.jpg

Hierna met wat losse lijstjes de voorzijde dichtmaken en voila ! Dit alles scharniert dan om deze lijst die achter in het kielvlak gedeelte van de romp ingelijmd wordt.

img401.jpg

Uiteindelijk ziet dit er dan zo uit:

img379.jpg

Het kielvlak is hier nog te hoog. De uiteindelijk hoogte pas ik aan wanneer het stabilo klaar en gemonteerd is. De bovenkant van het kielvlak ligt namenlijk gelijk met de hartlijn van het stab.

Vervolgens heb ik nog een servo om het kielvlak aan te sturen gemonteerd op het achterste spant voor het landingsgestel.

img396e.jpg

T'is wel een stevige en wat grotere servo, Hitec 755MG, maar die is hier mooi op zijn plaats :)
Had eigenlijk nog wel wat kommentaar verwacht op de uitgedachte vering maar dat is (gelukkig) achterwege gebleven ..........

Verder de sleepkoppeling klaargemaakt. Eigenlijk precies zo als in topic nr. 71 voorgesteld. Bijzonderheden; een dubbel kogelgewricht, aangrijppunt op de servo slechts 7 mm uit het midden (optimale kracht, dus !) en een 180 graden roterende Hitec 5645.

img396.jpg

img399.jpg

img397.jpg

wordt vervolgd (met vanaf deze week weer de vleugels :) )

Laatst bewerkt:
Had eigenlijk nog wel wat kommentaar verwacht op de uitgedachte vering maar dat is (gelukkig) achterwege gebleven ..........

Ik had wel willen vragen of vering zonder demping wel handig is... Ben je niet bang dat je zwever gaat springen als je alleen maar veren hebt?

Ik had wel willen vragen of vering zonder demping wel handig is... Ben je niet bang dat je zwever gaat springen als je alleen maar veren hebt?

Tja, daar zat ik ook aan te denken. Maar nou wil ik ook weer niet dat dit inveert als bij een Citroen (sorry voor de Citroen-fans) Het is alleen om te voorkomen dat een echte klap één op één doorgegeven wordt aan de romp. En dan heb ik de mogelijkheid om een beetje te spelen met 1 tot 3 veren. En de veren die ik heb zijn redelijk stevige jongens want ik zal de eerste keren zeker maar één veer plaatsen. De max veerweg zal overigens slecht een 15 mm zijn

Ik denk dat het wel goed zal gaan met veren hoor.
Al denk ik wel dat het met die oliedemper beter is.
Ik ben ook benieuwd naar het resuultaat want het zit zo wel handig.
Verder zou ik de aanturing van het hoogte en richingsroer achterin houden.
Je kan er dan veel makkelijker bij en ik vond het veel beter.
Ik heb aansturingen gezien die aan de beide kanten van het richtingsroer waren aangesloten en mooi schaal waren en waar je de servo mooi in het kielvlak kon monteren.
Bij mijn broer zit de servo boven het staartwiel je kan er dan ook makkelijk bij.
Ik vind zo'n lange aansturing niets dat had ik zelf ook maar ik had altijd speling

Citroen?

@arno

Je noemt nu Citroën, maar jij weet toch wel hoe de demping in een 2CV van (inderdaad) Citroën geregeld is?
De scharnieren dempen door middel van wrijving (Coulomb-demping) de veerweg. Kun je dat niet in het scharnier inbouwen?

Lijkt me toch beter tegen de 'springerigheid' terwijl je dan toch redelijk soepele veren kunt monteren wat weer prettig is voor de belasting van je kist bij een wat onzachte landing.

@Bertus,

leg eens uit waarom je speling krijgt bij een langere aansturing?

Verder zou ik de aanturing van het hoogte en richingsroer achterin houden.

Bijna principieël ga ik net het tegenovergestelde doen ;);)
De "uiteinden" van vooral een zweefkist moeten zo licht mogelijk zijn. Bij zware "uiteinden" is voor het korrigeren van een verstoring meer energie nodig en je hebt maar één energiebron aan boord; HOOGTE ..... ;)

Het richtingsroer wordt met 2 kabeltjes aangestuurd; lijkt me duidelijk en voor wat betreft het stabilo ben ik met een schuin oog hierna aan het kijken http://swiss-composite.ch/pdf/i-Giotto-Intern.pdf en dan wel blz. 34 .......
Ik heb hier al wat getest (wel met andere komponenten) maar ben eigenlijk wel positief over de mogelijkheden.

en verder

Van de vleugel heb ik intussen de webbing klaar voor de buitenpanelen. Maar er staan ook nog wat andere punten open. Hiervoor moest eerst wat schuim gesneden worden wat ik gedaan heb via het zgnd. "feathercut" systeem. Kernen dus voor de tiplets (uit Roofmate) en voor het stabilo (styro; ff een tip voor wat betreft de styro; bij de Bouwmaat hebben ze een heel acceptabele kwaliteit styro !)

img411.jpg

Hieronder de malletjes voor de tiplets en een eerste resultaat van het snijwerk.

img403d.jpg

en nog een plaatje verder wat er naderhand uit de vacuumzak komt; echter .....:(

img408.jpg

Mijn printersoftware (:snipersmile:Epson) blijkt een "fit to page"functie te hebben. Dit moet dus allemaal opnieuw, ja ook de malletjes, omdat ik een paar millimeter te kort kom :(:(

Het stabilo is gelukkig wel ok; ook kwa maatvoering dus

img416.jpg

De opbouw is min of meer gelijk aan de vleugelopbouw, dus ook met dezelfde versterkingen rondom de scharnierlijn

img418a.jpg

Dat zwarte tabje daar in het midden is wat mee ingelamineerd CF materiaal om deze meest karakteristieke ASH-26 / 31 vorm te bereiken!

full

Verder een begin gemaakt met het aanpassen van het stab. op de romp. Het invalshoekverschil tussen vleugel en stab wordt + 1.5 graden. De invalshoek van de vleugel t.o.v. de romp is een gegeven; daar kun je dus verder niets mee. Wat ik nu gedaan heb is simpelweg een touwtje spannen over de lengte van de romp. Bij het vleugelprofiel ligt dit draadje over de neusradius en de achterlijst.

img417f.jpg

Aan de achterzijde neem je deze lijn over (en dit blijkt nu, toevallig of niet excact haaks te staan op de achterzijde van de kielvlak aanvorming ;)

Het stabilo moet vervolgens een hoek van 1 1/2 graad maken t.o.v. deze lijn.
(vlgs mijn ouwe wiskundeleraar moet het voorste puntje van de voorlijst 3.92 mm lager liggen als de achterlijst; sin1.5*150 )

img418.jpg

Hier moet natuurlijk nog even het schuurklosje overheen maar mijn stofzuigerzakken zijn op :rolleyes::rolleyes:

wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator:
wat meer loslopende werkjes ....

Het stabilo is bekleed met 25 grams glasdoek (onder 45 graden) aangebracht met epoxie 50 % verdund met methanol.

img424o.jpg

Ziet er allemaal netjes uit en ik ben nu aan het wachten op mijn Elastosil 41 om met behulp daarvan het scharnier te maken. Daar zal ik zeer zeker apart een berichtje over schrijven. Dit stabilo wordt in feitte een proefje,omdat ik voor mezelf al besloten heb om nog een tweede exemplaar te maken met balsa bekleding i.p.v. Abachi. Dat moet behoorlijk in het gewicht schelen. (50-70 gram)

Het landingsgestel is in de romp gemonteerd. Ik heb hierbij nog een extra afsteuning gemaakt richting vleugelpen om te voorkomen dat de lijmnaad losscheurt bij een te harde klap. (ondanks dat ik altijd keurig land :) en een stevig opgevulde naad met epoxie/glassnippers en katoenvlokken)

img427.jpg

Nog één leukigheidje :p
Ook onder de staart moet een wiel komen en wel iets met een diam van 70 mm om het lekker schaal te houden. Om te voorkomen dat daar dan allerlei troep naar binnen waait heb ik een wielkast gemaakt. :):) (2.5 gram)

Eerst behoorlijk hitech een modelletje uit simpele styro gesneden en geschuurd.

img430u.jpg

Daar een simpel luchtballonnetje overheen getrokken

img432.jpg

2 laagjes 25 grams glas en wat verdunde epoxie erop

img433.jpg

Daar een tweede ballonnetje overheen en 24 uur later kwam daar de perfekte wielkast uit

img434.jpg

Er zitten nog wat ballonresten op :):), so what, maar dat was een leuke oefening :cool::cool: Deze wielkast wordt zeker gebruikt en ik ga nog eens bekijken of ik op een min of meer identieke manier ook een wielkast/afscherming kan maken voor het hoofdwiel.

wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
prima werk.... niets op aan te merken, op 1 ding na...
misschien de potloodlijntjes uitgommen voor je de onderdelen er in lijmt ;) dan lijkt het niet zo raar hehe

Arno, je wilt graag weten hoe je verhaal gewaardeerd wordt. Ik wil je dat best vertellen, maar doe dat liever hier dan met het geven van wat sterretjes.

Ik lees je draadje graag. Ik heb geen abo, maar als ik dit draadje voorbij zie komen wordt het toch vaak geopend. Wat dit draadje interessant maakt is dat het een geheel eigenbouw model is. Je bouwt geen commercieel model of van tekening. Bij zo'n project hoort een zekere zoektocht naar informatie, overwegingen over constructies etc. Die schrijf je hier ook op. Dat maakt het voor mij tot een boeiend draadje. Alleen veel foto's kan ook best leuk zijn, maar juist het verhaal achter de bouw voegt veel toe.

Het enige dat ik soms mis is een stukje discussie. Vragen van jouw kant waar mensen op reageren en die jou (en de rest van de lezers) tot nieuwe inzichten brengen. Maar je bent al op een behoorlijk hoog niveau bezig en hebt dus weinig vragen. Je verzint gewoon zelf mooie dingen. Voor discussie moet ik dan ook maar in mijn eigen Elephant draadje zoeken. Daar merk ik wel dat discussie en andere inzichten van anderen je in verwarring kunnen brengen. Toch leer ik er wel van. Maar ik heb dan ook nog veel meer te leren dan jou, ik bouw tenslotte pas enkele jaren.

Keep up the good work!

Arno, je wilt graag weten hoe je verhaal gewaardeerd wordt. Ik wil je dat best vertellen, maar doe dat liever hier dan met het geven van wat sterretjes.

Thnks

Het enige dat ik soms mis is een stukje discussie.

ik ook

Vragen van jouw kant waar mensen op reageren en die jou (en de rest van de lezers) tot nieuwe inzichten brengen. Maar je bent al op een behoorlijk hoog niveau bezig en hebt dus weinig vragen. Je verzint gewoon zelf mooie dingen.

Meer als de helft van de "bouwtijd" besteed ik aan research en aangezien heel veel over dit soort toestelen te vinden is op het net blijven weinig vragen over. Gelukkig dat het net er is want ik heb echt niet overal een antwoord op;)
Dan zijn er nog die zaken waar je honderd en één meningen over krijgt. De kunst is dan, om daaruit de werkelijk relevante zaken, te filteren en dat te doen waar je in elk geval zelf helemaal achter staat !!
Bij de 31 bijvoorbeeld de plaats van de sleepkoppeling, één of twee servo's op hoog/laag, filmen of glassen, servokeuze en zo zijn er nog wel een paar. Vermoed dat ik nog zeker zo veel denk als maakwerk heb :):)

Overigens is het aantal views van dit draadje ook een aardige indicatie dat veel mensen met je meelezen. Ondanks het niet extreme aantal postings scoort je draad toch ruim over de 8000 views. Niet slecht.

en daar help ik aan mee... boeiend toestel gewoon ;) meer is dat niet :p
en een zeer gedreven bouwer uiteraard!

@(Het enige dat ik soms mis is een stukje discussie. Vragen van jouw kant waar mensen op reageren en die jou (en de rest van de lezers) tot nieuwe inzichten brengen. Maar je bent al op een behoorlijk hoog niveau bezig en hebt dus weinig vragen. Je verzint gewoon zelf mooie dingen. Voor discussie moet ik dan ook maar in mijn eigen Elephant draadje zoeken. Daar merk ik wel dat discussie en andere inzichten van anderen je in verwarring kunnen brengen. Toch leer ik er wel van. Maar ik heb dan ook nog veel meer te leren dan jou, ik bouw tenslotte pas enkele jaren.)

De discussie zijn er wel degelijk maar dan via e-mail.
De reden hiervan is dat vele van deze discussies theoretisch van aard zijn of het gaat hierbij over de vergelijking tussen verschillende rekenprogramma's dan wel verschillen van inzicht hierin. Worden bovenstaande items in een forum behandeld dan ontstaat het gevaar dat deze uitmonden in een verhaal zonder einde dan wel eindconclusie.

Komt men tot een einconclusie dan heeft Arno, ze tot op heden, steeds in het forum vermeld zie bijvoorbeeld de sleepkoppeling of het aan te houden zwaartepunt om er een paar te noemen.

Harry

Ik volg dit draadje de hele tijd en ben erg jaloers! Ik vind het heel mooi wat je maakt en erg leerzaam om over te lezen. Ik heb nog nooit een sterretje gegeven, maar de eersten gaan bij deze jou kant op.

Arno zoals je weet ben ik exact dezelfde kist aan het bouwen en hij vorderd gestaag.
Ik heb natuurlijk ook verschillende werkwijze,s afgekeken waar ik in eerste instantie een beetje huiverig tegenover stond, bv. eerst de onderzijde van de vleugelkern indekken,
maar toen ik de torsie verstijvers bij de achterlijst van de vleugel en voorlijst van de roeren zag was ik om en heb dat indekken dus ook eerst gedaan.
Verder ontloopt onze werkzijze niet zoveel.
Soms heb ik toch andere oplossingen,meningen over bepaalde dingen.

Ik geef je de ''zesde'' ster voor dit geweldig draadje waar ik dagelijk toch even in neus en ook nog steeds iets van op steek.

Gr Ronald

Verdunde epoxy en constructieve sterkte

Hey Arno,

Ik zie dat je een wielkapje van glas met verdunde epoxy en een stabilo bekleed met verdunde epoxy en dun glas. (trouwens, dat met die ballontjes over een stuk schuim zal ik onthouden. Ik gebruik overigens die hele goedkope brede verpakkingstape als ik epoxy ergens niet op wil laten hechten)

een vraagje met betrekking tot die verdunde epoxy en constructies.

- Waarom gebruik je verdunde epoxy?
- Wat blijft er over van de sterkte van je constructie als je met verdunde epoxy werkt?

Back