Ash-31

Als ik ook even mag reageren op de verdunde epoxy.
Ik heb daar ook mee gewerkt maar vond dat erg tegenvallen.
Het hechte slecht op het balsa.
Ik heb er een tunnelbuis mee gemaakt maar toen ik de buis rond boog kwam de mat hier en daar ook los.
Een beetje verdunnen kan geen kwaad maar 50% vond ik te veel.
Verder vond ik het er niet veel lichter van worden want er trekt ook veel in het balsa wat met dikke epoxy veel minder gebeurd.
Het zal zeker te maken hebben met mijn ervaring met deze werkwijze maar ik was er niet weg van.
Verder begrijp ik dat je de zwever licht wil houden dan kan je hem straks verzwaren als dat nodig is maar ook licht vliegen.
Ik kan je bij deze zeggen dat als hij te licht is niet erg lekker zal vliegen.
Ik denk dat hij het lekkerste vliegt als hij rond de 14 a 15 kilo weegt.
Anders steekt hij voor geen meter.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen maak het stabilo wel stevig want ik denk dat het best wat krijgt te verduren.
Ik zou het zeker niet "veel" slapper maken om wat gewicht te besparen.
Als er flink wat lagen epoxy over het balsa komen maakt het natuurlijk weer niet uit.

Verder zou ik kiezen voor het model te spuiten en niet te folieën ik vind dat bij grote zwevers er altijd zo goedkoop uitzien.
Dus een lekkere laag glasmat over de vleugel plamuren en spuiten.
Zelf zou ik er denk ik voor kiezen om de laag glasmat dermate dik te maken dat je het schuim er later met tinner uit kan gieten.
Je heb dan een mooie sterke holle vleugel die ook veel minder kwetsbaar is tijdens transport enz.
 
een vraagje met betrekking tot die verdunde epoxy en constructies.
- Waarom gebruik je verdunde epoxy?
- Wat blijft er over van de sterkte van je constructie als je met verdunde epoxy werkt?

Epoxiehars verdun ik met methanol om een hele simpele reden; het mengseltje wordt nog viscoser en is daardoor makkelijker aan/op te brengen. Tevens ben je ook wat lichter uit maar zeker geen 50% bij 50% verdunde hars (eerder iets van 10-15%) Van een verminderde sterkte is niets te merken maar ik pas dit alleen toe als ik ga lamineren, dus een glaslaagje ergens op zetten !
Bij de liggers heb ik bijvoorbeeld onverdunde hars gebruikt.
 
.
Verder begrijp ik dat je de zwever licht wil houden dan kan je hem straks verzwaren als dat nodig is maar ook licht vliegen.
Ik kan je bij deze zeggen dat als hij te licht is niet erg lekker zal vliegen.
Ik denk dat hij het lekkerste vliegt als hij rond de 14 a 15 kilo weegt.
Anders steekt hij voor geen meter.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen maak het stabilo wel stevig want ik denk dat het best wat krijgt te verduren.
Ik zou het zeker niet "veel" slapper maken om wat gewicht te besparen.
Als er flink wat lagen epoxy over het balsa komen maakt het natuurlijk weer niet uit.

Voor wat het gewicht betreft; licht, licht en nog eens licht vooral de uiteinden (tippen en staart) Ik heb het al eens eerder genoemd meen ik maar vooral die delen moeten licht zijn. Treedt er namenlijk een verstoring op dan wil je optredende (traagheids)momenten zo klein mogelijk houden. Bij een zwever is namenlijk je enige energiebron de hoogte die je hebt ....
Is je zwever te licht (gerelateerd aan de weersomstandigheden) kun je nog altijd ballasten; ontballasten is nog niet uitgevonden ;)

zou ik kiezen voor het model te spuiten en niet te folieën ik vind dat bij grote zwevers er altijd zo goedkoop uitzien.
Dus een lekkere laag glasmat over de vleugel plamuren en spuiten.
Zelf zou ik er denk ik voor kiezen om de laag glasmat dermate dik te maken dat je het schuim er later met tinner uit kan gieten.
Je heb dan een mooie sterke holle vleugel die ook veel minder kwetsbaar is tijdens transport enz.

Deze kist wordt in kleur gespoten !
 
Zelf zou ik er denk ik voor kiezen om de laag glasmat dermate dik te maken dat je het schuim er later met tinner uit kan gieten.
Niet doen.
Ik heb het een keer geprobeerd.
Het resultaat: het schuim lost inderdaad op, maar je krijgt het er nauwelijks uit. Het schuim krimpt namelijk en blijft als een dikke prop in de hoeken achter. Je krijgt het er misschien uit als je 10 of meer liters thinner oid. gaat verbruiken.

Met dergelijke hoeveelheden moet je ook qua gezondheid nog goed opletten. Het is (licht) bedwelmend, het dringt door je huid heen, damp neem je gemakkelijk op via de longen (probeer maar eens een half uurtje te stoppen met ademen ... :confused:), en het is verdacht voor kankerverwekkendheid.

Enne ... als je het er niet uit krijgt heb je geen lichtere vleugel, wel een minder sterke ...

Verder blijft dit een weergaloos draadje. Leuk, mooi, leerzaam.

Gr. Dirk.
 
Arno ik begrijp jou idee over het gewicht helemaal het ging mij er meer om dat het niet ten koste moet gaan van de constuctie maar daar heb jij veel meer kijk op dan ik dus maak ik me daar geen zorgen over, maar ik wilde het even aanhalen.
Jij wil tenslotte graag reachties ;) haha.

Mooi dat hij gespoten wordt folie op zo'n kist vind ik niet mooi dus ik ben blij met jou keuze.

Dirk, het kan ook met benzine en ze hebben ook handschoenen en maskers uitgevonden hoor.

Het is ook niet persé nodig maar wel het overwegen waard vind ik.
Als je over zulke dingen niet nadenkt kom je nooit tot iets nieuws, wat je dan besluit maak niet eens zoveel uit.
Je kan ze dan ook vullen met helium daar worden ze ook lichter van hahahaha.
 
Als je over zulke dingen niet nadenkt kom je nooit tot iets nieuws, wat je dan besluit maak niet eens zoveel uit.
Je kan ze dan ook vullen met helium daar worden ze ook lichter van hahahaha.
Bertus,

Ik ben het 200% met je eens. Ik had daar ooit over nagedacht, en heb het geprobeerd. Het leek me een goed idee die kennis te delen met jullie. Dat is het bestaansrecht van een forum. Toch?!

Ik daag je uit die Helium binnen te houden. Zal nog een hele klus zijn. Volgens mij diffundeert dat spul dwars door zo'n epoxy/glas huid heen.
Misschien dat zo'n film polystyreen tegen de binnenkant wat beter afdicht ...:rolling:

Gr. Dirk.
 
enkele konstruktieve itempjes

verdunde epoxie

Ik heb al aangehaald dat ik bij sommige toepassingen (hoofdzakelijk het "opzetten" van weefsel) verdunde hars gebruikt. Wat ik vergeten ben (sorry, was niet met opzet :( ) dat ik bij een houten achtergrond, balsa of abachi, altijd eerst een laagje cellulose lak opzet. (kan zijn spanlak, vernis, poriënvuller o.i.d.)
Doe je dit niet dan loop je het risiko dat het achterliggende hout teveel van het verdunde mengsel opzuigt als het ware waardoor de verbinding weefsel/hout onvoldoende kan zijn ......

Schuim "uitsmelten"...

Daarmee heb ik ook wel eens geknoeid ;) Echter, wil je zoiets voldoende sterk maken moet je er zo'n dikke laag weefsel opzetten dat het eindgewicht hoger is als met een intakte kern......... Een andere optie zou zijn, en dat wil ik altijd nog eens gaan proberen, als het ware een soort van schaal snijden uit schuim (wel uit roofmate o.i.d) zodat je een opbouw krijgt van b.v. 80 grams glas - 1,5 mm schuim - glas. Zo bouw je een bovenkant op en een onderkant.
Niets anders als schalenbouw maar dan gesneden. Iets voor de toekomst.

Konstruktieve sterkte ASH 31

Eerder in dit topic heb ik beschreven hoe ik de liggerdimensies bepaald heb en deze gemaakt heb. Wanneer ik dit nu bekijk denk ik dat het meer als voldoende sterk is. (ook zwaar dus) Vandaar dat ik nu dan ook, meer als eerder nog, kijk waar ik zuinig kan zijn. Maar wees gerust Bertus; de sterkte van het model komt niet/nooit in gevaar. Daar pas ik wel voor op (en meer :) )
 
Laatst bewerkt:
FF wat droge stof ........

Nog lang is het niet zo ver maar toch heb ik al eens een opzetje gemaakt wat en hoe ik alle functies wil gaan aansturen;). Met 10 servo’s in de vleugel, 6 in de romp plus daar bovenop nog een vario komen er aardig wat dingetjes bij mekaar:cool:.
Dit alles moet aangestuurd gaan worden met een Graupner MX22 (12 kanaals) en S3D ontvangers van ACT in diversity (2 x 10 uitgangen)*. Hiermee heb je redelijk wat mogelijkheden. Alleen is het jammer dat de MX 22 zender niet de optie biedt de uitgangen aan de ontvangerzijde vrij toe te wijzen:(. De rolroerfunktie zit dan bijvoorbeeld altijd op kan. 2 en 5, hoog/laag op 3 en richting op 4. Een van de dingen die mij, nu toch alweer 1 ½ jaar geleden, heeft laten beslissen ACT te gaan gebruiken is het feit dat de ACT ontvangers wel vrij toewijsbare uitgangen hebben :worship:. Misschien lijkt dit voor een buitenstaander niet zo’n heel groot iets maar bij een opstelling zoals ik ze nu voor mekaar moet zien te krijgen is dat een groot voordeel.

*ACT -S3D is op de eerste plaats een syst. op 2.4 Ghz; diversity wil zeggen dat je 2 ontvangers gebruikt die fysiek gekoppeld zijn. Dit betekent bij dit syst. dat je 4 ontvangers (!) aan boord heb waarvan het beste (minst foutloze) signaal geprocessed wordt ;).

Eens eerst een lijstje van alle servo’s /funktie en wat daar nodig is.
nr. Naam Stuurweg opmerking
1. klep vleugel van 0 naar + en -100 individueel
2. Rolroer van 0 naar + en -100 individueel
3. Stabilo van 0 naar + en -100 individueel
4. Stabilo van 0 naar + en -100 gekoppeld aan 3 bij ontvanger*
5. Kielvlak van 0 naar + en -100 individueel
6. Rolroer van 0 naar + en -100 individueel
7. klep vleugel van 0 naar + en -100 individueel
8. Klep vleugel van 0 naar + en -100 individueel
9. Klep vleugel van 0 naar + en -100 individueel
10. Klep vleugel van +100 naar -100 individueel
11. Klep vleugel van +100 naar -100 gekoppeld aan 10 bij ontvanger*
12. Remklep van +100 naar – 100 individueel
13. Remklep van +100 naar -100 gekoppeld aan 12 bij ontvanger*
14. Landingsgestel van +100 naar -100 individueel
15. Ontkoppeling van +100 naar -100 semi-indivudueel op + kant kan 12
16. Wielrem van +100 naar – 100 semi-indivudueel op + kant kan 12
17. vario van 0 naar + en -100 semi-indivudueel op - kant kan 12

* de ontvanger(s) krijgt(en) twee uitgangen met het zelfde kanaalnummer. Voor de veiligheid wordt kanaal 3 waar ik 2 uitgangen nodig heb (2 servo's voor hoog/laag) verdeeld over de twee ontvangers. Dus ontvanger 1 en ook ontvanger 2 krijgen beiden een uitgang voor kanaal 3.


Zoals ik al aanhaalde heeft mijn zender niet de mogelijkheid de ontvangeruitgangen vrij toe te wijzen. Maar elk nadeel heb zijn voordeel. Voor een zgnd 6 kleppenvleugel zijn standaard alle mix mogelijkheden aan boord wanneer je je houdt aan het Graupner schema. Omdat de ASH-31 echter een 8 kleppen vleugel heeft voeg ik aan het Graupner schema de meest naar binnen gelegen kleppen toe. Deze stuur ik dan tesamen over 1 kanaal(9). Ook de remkleppen worden over 1 kanaal aangestuurd. (10)
De servo’s in de vleugel komen hierdoor aan deze ontvangeruitgangen te zitten.

servoverdelingvleugel.jpg


Welke mogelijkheden heb ik dan; de buitenste 3 kleppen van elke helft kan ik vrij instellen als rolroer en met vrij instellen bedoel ik dan echt de mogelijkheid om per klep de uitslag te bepalenen te differentieëren. Verder kan ik alle 4 de kleppen van elke helft gebruiken als welvingsklep. En ook heb ik de mogelijkheid om de binnenste kleppen ( 9) los van de overige funkties proportioneel/maximaal naar beneden te zetten om te remmen/extra lift te genereren bij de landing. Dezelfde mogelijkheid heb ik ook voor de bediening van de remkleppen (proportioneel stuurbaar dus) :)

Ondanks dat je van jezelf wel eens denkt dat je wel weet hoe alles funktioneert is RTFM toch wel een aanrader :rolleyes:.
Omdat ik echt zoveel mogelijk direkt en individueel wil kunnen aansturen meende ik in eerste instantie kanalen tekort te komen :confused:. Echter…. Bij de ACT ontvangers kun je meer als alleen maar de ontvangeruitgangen vrij toewijzen. Met een leuk truucje is het mogelijk om bijvoorbeeld het gebied van 0 naar plus honderd en van 0 naar min honderd individueel te gebruiken, de volledige servo weg behoudend . Niets bijzonder zeg je in eerste instantie misschien maar bij een bijvoorbeeld 3 standen schakelaar schakel je van 0 naar plus honderd of van 0 naar min honderd en de servo legt eenzelfde weg af. Met dit truucje echter schakel ik aan zenderzijde van 0 naar plus honderd maar loopt de servo van min honderd naar plus honderd ………….. Vat u ‘m nog ?? Ik was hartstikke blij toen ik deze truuc ontrafeld had :-D.

Hiermee is de programmeer en aansluitbasis gelegd ! Waar ik wel ook nog gebruik van ga maken zijn de zgnd vliegfases. De MX 22 biedt deze mogelijkheid echt in een super vorm. Binnen een modelgeheugen zullen dan ook fases aangemaakt worden voor de startfase, het “normale” vliegen (incluis landen) een thermiekfase (kleppen omlaag) en een Strecke (snelvlieg) fase.
Per fase kun je een heleboel zaken los van mekaar afstelen; denk hierbij aan zaken als roeruitslagen, differentiatie, trims etc. Zelf vind ik dit vooral belangrijk vanwege de optie die ik sowieso heb om de welving van het profiel te sturen. In mijn optiek behoord bij een stand van de kleppen maar één optimale trim van het stabilo. Ik kies dan ook voor maar een beperkt aantal standen van die welvingskleppen (de 4 vliegfases) en bepaal per fase de optimale trim.

Hiermee is voor mij de programmeerfase rond; was toch wel een leuke doordenkoefening :):)
 
Hey Arno je heb al heel wat af gepuzzeld ik ken het en weet hoeveel werk dat is.
Ik had met mijn fc-18 destijds ook veel hoofdpijn om de boel aan te sturen ;)
Ze moeten toch maar eens zenders maken die meer kanalen en mixers hebben dan er nu zijn.
Ik stuurde de welfkleppen ook met de rolroeren mee ik vond hem dan beter sturen maar dat kon op mijn zender dan weer niet met diff.
Ik liet ze ongeveer de helft van mijn rolroer mee sturen.

Ik had ook graag de spoilers appart aangestuurd dan kan je ze makkelijk precies instellen.
Het blijft nog altijd lastig me de huidige zenders om je zwever helemaal naar je wens in te stellen.
Al wordt het al wel veel makkelijker me de "grotere" zenders.
Maar het ziet er goed uit bij je.
 
Laatst bewerkt:
Ik had met mijn fc-18 destijds ook veel hoofdpijn om de boel aan te sturen ;)
Ze moeten toch maar eens zenders maken die meer kanalen en mixers hebben dan er nu zijn.

Bedankt voor de bloemen :-D:-D

Er is iets op komst..........
ACT - S3D is zoals bekend een module systeem wat in bestaande zenders ingebouwd kan worden. De ACT-S3D Tx module beschikt over 16 kanalen waarvan er maar 12 gebruikt worden bij mijn zender. Die is immers , maar, 12 kanaals. ACT is echter bezig een module te bouwen waarmee de resterende 4 kanalen ook "gebruikt" kunnen gaan worden. Ik had verleden week noch de baas van ACT aan de telefoon (Hr. Westerteicher) en die vertelde mij dat die uitbreidingsunit (hopelijk) dit voorjaar beschikbaar zou komen ;)
 
Kijk ik ben/was dus niet de enige met die problemen.
Vooral met een klapwerk is/was het erg lastig.
Nu nog de mogelijkheid om ze met de door mij gewenste vertraging aan te sturen.
Dan kan je zonder extra electronika in de kist een klapwerk aansturen.
Maar ik ga me op glad ijs begeven in jouw draadje haha (ik bedoel een motor in een zwever).

Maar er komen dus meer mogelijkheden aan dat is mooi om te horen.
Nu maar weer wachten op foto's van jou kist.
 
Arno,

De oplossing voor jouw servo probleem is heel simpel, alleen het kost wel een paar centen, maar is kant en klaar te koop. Daar kom ik later op terug. Eerst een stukje theoretische zenderkunde ...

Je noemt een heleboel servo-bewegingen die van -100% via 0% naar +100% en vice versa moeten kunnen gaan.
Een zender kent (in MPX terminologie) een aantal functies/gevers. Dat zijn allemaal dingen (regelweerstanden of schakelaars) die een bepaald bereik hebben, en dat definieren we dan als -100% - 0% - +100%. Vervolgens worden die gever signalen binnen de zender begrensd, vervormd, gemixt, ... en daarna naar de "servo"-kanalen in het zendsignaal gestuurd (puls 1,2,3, ...x in het zendsignaal).

Wat is er op tegen om die uitgezonden pulsen als gever-/functiesignalen te beschouwen? Zoals we immers ook doen met de regelweerstanden en schakelaars. Vervolgens zouden we ook een heel mix- en regelproces in de ontvanger kunnen definieren.

En dat alles is gewoon mogelijk kan met standaard verkrijgbaar spul. Dat zelfs al specifiek voor jouw zender op de markt wordt gebracht: Weatronic.

Weatronic heeft ontvangers waarop je wel 24 of 30 servo's kunt aansluiten. Elk is apart instelbaar (draairichting, uitslagen, ...), er kan gemixt worden. Je kunt het zo gek niet bedenken.
En sinds kort is Weatronic met Graupner gaan samenwerken op het 2,4 GHz-vlak .

Er zit één keerzijde aan deze medaille: die grote ontvangers kosten verschikkelijk veel geld. Die grootste kost zo'n 950,- euro, maar heeft naast 30 servo-aansluitingen ook 3 aparte gyro's (voor ieder dimensie 1), GPS met logging, en nog wel het eea. Ze hebben ook wat kleinere ontvangers, met minder of geen gyro's/GPS, voor een schappelijker budget.

Ik kan niet in je portemonaie kijken, maar als dat het probleem niet echt zou zijn, zou ik me daar eens goed in verdiepen.

Groeten, en fijne feestdagen,
Dirk.
 
@ Dirk

Zoals je gelezen hebt gebruik ik ACT. Weatronic is mij ook bekend maar met ACT kan meer en is kwalitatief en technisch beter (echt waar ;) )
Ik heb bewustmaar één ACT truucje genoemd; mocht je meer willen weten dan is de manual te downloaden vanaf Home
 
Laatst bewerkt:
Arno,

Ff een tip.
Neem eens contact op met Jan Hermkes op het schaalforum.

Die vliegt met een P-61 Black Widow, aangestuurd met 2 ontvangers en 27 servo's. Ik meen gezien te hebben met een Graupner MC 24.

Suc6

Gr Ton
 
Arno,

Ff een tip.
Neem eens contact op met Jan Hermkes op het schaalforum.

Gr Ton

Is gebeurd; bedankt voor de tip Ton ;)

antwoord van Jan is te zien op www.janhermkens.nl ; hij maakt zoals ik wel verwachtte, gebruik van een powerbox, wat op 35 mhz onvermijdelijk is. Toch een mooie en nette oplossing en een prachtige kist


Intussen heb ik al een aantal tips en suggesties gehad om tot een oplossing te komen voor de geschetste situatie ( ook off-line).
Nou is het niet dat ik die discussie niet aan wil gaan maar de apparatuur die ik nu heb, blijf ik gebruiken en inzetten omdat ik van (de heel bescheiden) mening ben dat, dat de beste spullen zijn ...................... :rolleyes::rolleyes:

Op de zender is niet veel aan te merken; alleen is het jammer dat die maar 12 kanaals is ;)

Op ACT is ook niets aan te merken omdat die ook oneindig veel mogelijkheden biedt. Hier heb ik bewust maar een paar dingetjes genoemd maar in principe zou ik de hele kist incluis alle mixers en differentiatie en alles van dat meer kunnen programeren via alleen de ontvanger !! Zijn jullie hierin geïnteresseerd dan kijk eens in deze handleiding http://www.acteurope.de/Handbuch_S3D.pdf

Maar zoals al eerder uitgelegd geef ik er de voorkeur aan een groot gedeelte in de zender te proggen en dat lukt nu prima.

Twee andere nog niet eerder genoemde voordelen van ACT zijn dat de servo's rechtstreeks gevoed kunnen worden vanaf de ontvanger. Deze hebben namenlijk een zgnd. Hochstromanschluss waardoor je geen gebruik hoeft te maken van powerboxen en dat soort zaken (extra e-units kunnen een extra bron van storing zijn) Ook de zgnd signaalversterking die sommige van deze boxen zeggen te leveren is niet nodig. In mijn Ventus zit tussen de aileronservo en de ontvanger bijna 3 1/2 meter kabel en dat funktioneert probleemloos !

Het tweede nog grotere voordeel van ACT is diversity. Dirk haalde bijvoorbeeld eerder aan dat ik wanneer ik Weatronic zou gebruiken ik ook twee ontvangers kan inzetten en dan zelf tot 24 servo's kan inzetten. Dat is helemaal korrekt en Weatronic is ook een top systeem; echter .... Weatronic gebruikt losse ontvangers terwijl ACT deze wel koppeld; lees èchte diversity toepast !

Korte uitleg: elke 2.4 ghz ontvanger heeft 2 ontvangst modules aan boord ( m.u.v. Assan ;) ) Het minst foutloze signaal wordt geprocessed. Hoofdreden dat dit gebeurd is daarin gelegen dat het 2.4 ghz signaal richtingsgevoeliger is als dat van de 35 en daarom worden er twee ontvangers en dus twee antennes gebruikt. Deze antennes moeten vervolgens daarbij haaks tov elkaar uitgericht worden om zo alle signalen van de zender op te kunnen pikken.

Doordat de 2 ontvangers van ACT aan mekaar gekoppeld zijn werken hier dus 4 ontvangers samen . Dat lijkt mij een behoorlijke portie aan extra zekerheid. Maar wat nu als je in de ene ontvanger sluiting krijgt of iets dergelijks hoor ik je al vragen. Daar zitten enkele veiligheden in maar mocht een ontvangstgedeelte uitvallen dan worden de uitgangen van die ontvanger, de servo's dus, volledig door de overgebleven (2)ontvanger(s) aangestuurd.

En mocht één ontvanger helemaal afbranden .........tjsa :( ; het wordt een schaalkist dus heb ik een brandblusser aan boord :p
 
Laatst bewerkt:
een piloot

img451o.jpg


Dit zijn in elk geval de juiste maten / verhoudingen

en dan een heleboel snijden en schuren

img455i.jpg



Zo is het nog net geen Pfanmüller maar wel 250 Euris goedkoper ;)
 
Mijn pop was destijds 69 euro en was ook best mooi.
Ik had hem op de beurs ik weet alleen niet meer welke toko.
afb4002.jpg


Hier is trouwens het draadje van de mijne destijds.
eindelijk-een-pop-en-wat-fotos-van-mijn-zwever
Ik heette toen tijdens de start van het draadje anders vandaar 2 namen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
siliconen scharnier

Zoals al veel eerder gemeld hier wil ik bij dit toestel siliconenscharnieren toepassen. Voordeel is dat deze stevig zijn , een glad en luchtdicht geheel vormen aan de scharnierzijde, dat ze relatief eenvoudig te maken zijn en makkelijk te repareren (indien nodig) :confused::confused:
Er is inderdaad weinig voor nodig, siliconenmassa, plakband en een injectiespuitje ......
Als siliconenmassa heb ik gebruikt Elastosil - E41. Na heel wat leesvoer over dit type scharnieren doorgenomen te hebben was dit het product wat telkens genoemd werd als nummero uno. Deze siliconenmassa heeft een dikte a là honing en vloeit daarom mooi uit na het aanbrengen. Het spul schijnt nadien errug sterk te zijn maar daar moet ik nog achter komen.;)

Als eerste test/proefobject; het stabilo.

Het eerder gemaakte stabilo beviel mij niet echt; o.a. veel te zwaar plus een constructief foutje .......
Het geplande siliconenscharnier bij het stabilo is gepland aan de bovenzijde. Bij het eerst gemaakte stabilo had ik hierbij niet goed nagedacht, Profili de snijmallen laten printen en hups ..... Echter Profili had keurig netjes de profiellijn van het midden en tipprofiel op dezelfde hoogte getekend. Dit betekent voor de bovenzijde van het profiel (in richting spanwijdte) dat er een knik in het oppervlak ontstaat. En dat is natuurlijk niet ideaal als je in dit vlak wilt scharnieren .... :(

Een nieuw stabilo was dus nodig. De konstruktieve opzet is weliswaar gelijk aan de eerste (liggeropbouw en hulpliggers) nu echter zijn de kernen gesneden van styrodur en wordt als indekking 1 1/2 mm balsa gebruikt. En natuurlijk de snijmallen uitgelijnd om ervoor te zorgen dat er een vlakke bovenzijde ontstaat :)

img445.jpg


img448k.jpg


img450.jpg


Volgende stap is dan de scharnierlijn aftekenen; deze ligt natuurlijk precies tussen de twee hulpliggers !Aan de bovenzijde wordt vervolgens een strook van 2 mm weggesneden, aan de onderzijde een strook van bijna 4 mm. (een strook in lengterichting dus !)

img456.jpg


Daarna het schuim wegpeuteren tot aan de hulpligger, zowel aan stab als aan roerzijde. Hier onstaat dan bij beide een mooi U-profiel.

img457.jpg

sorry voor deze slechte foto :(

Hierna wordt het roer gepositioneerd t.o.v. het stab (2 mm opening) met een strook plakband.

img458.jpg


Daarna het zaakje omdraaien, het roer circa 40 graden naar beneden draaien en met behulp van een injectiespuitje een rupsje siliconenmassa in de opening leggen. Volgens mijn data hoeft dit rupsje niet dikker te zijn als het materiaal wat je inzet. In dit geval dus die 1 1/2 mm (balsa indekking)

img459w.jpg


Als dit gebeurt is alles weer keurig netjes vlak neerleggen en 5 dagen geduld hebben ........
Hierna heel voorzichtig het plaknband van de bovenzijde aftrekken en klaar is het scharnier.
Die 5 dagen wachten vond ik het moeilijkst :rolleyes: op de tweede dag dus het plakband weggehaald en voila een prachtig mooi en soepel scharnier :D :D

img463r.jpg


Op naar de vleugels ;)

note: de laatste weken is er niet zo heel veel gebeurd, dus niemand heeft iets gemist :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Heldere uitleg. Was zelf net wat begonnen met speuren naar de juiste silicone en nu dus het antwoord al gevonden.

Jacob Bos
 
Back
Top