Ash-31

Ik vraag me af of de hogere luchtvochtigheid en temperatuur in de zomer het materiaal niet dermate verslapt dat dan het richtingsroer als een soort saloondeurtje achter je zwever aan klappert.:rolling:

Verder valt het me een beetje tegen van jullie. Ben ik één dagje niet op het forum, maar hard met mijn handen in de tuinaarde aan het wroeten, beginnen ze meteen over diepe decolletés. Foei mannen, dit is een zweefvliegforum! :rolleyes:

Serieus: 9,5 kg lijkt me voldoende. Zolang je maar niet met 250 km/h slippend naar binnen komt.

Gr. Dirk.

Misschien ook een ronde schijf , zoals deze ....

Zo'n ronde schijf heeft een echt voordeel. Zonder schijnt een van de draden te kunnen gaan hangen als je het roer een uitslag geeft. Met schijf heb je daar geen last van, mits aan beide kanten zo'n ronde schijf zit.

Dit is overigens puur theorie, ooit ergens gelezen, zelf (nog) geen ervaring mee.

Dirk.

Ik vraag me af of de hogere luchtvochtigheid en temperatuur in de zomer het materiaal niet dermate verslapt dat dan het richtingsroer als een soort saloondeurtje achter je zwever aan klappert.:rolling:

Nou begrijp ik waarom die Eifeltoren er s'zomers zo belabberd bij staat :rolleyes:

Verder valt het me een beetje tegen van jullie. Ben ik één dagje niet op het forum, maar hard met mijn handen in de tuinaarde aan het wroeten, beginnen ze meteen over diepe decolletés. Foei mannen, dit is een zweefvliegforum! :rolleyes:

T's misschien leeftijdsgerelateerd :rolleyes: (jeugdherinneringen)

Serieus: 9,5 kg lijkt me voldoende. Zolang je maar niet met 250 km/h slippend naar binnen komt.
Gr. Dirk.

Ik zit toch meer in mijn maag met dat niet kunnen hooveren :rolleyes:

En nou weer ff serieus. Op de servo komt inderdaad ook een schijf maar dat is meer voor het gemak. Bij het kielvlak heb ik weliswaar geprobeerd de aangrijppunten zo nauwkeurig mogelijk te maken maar bij pull-pull gaat bij een uitslag vanaf circa 30 graden een draad verslappen. Dat is nou eenmaal simpele geometrie....

maar bij pull-pull gaat bij een uitslag vanaf circa 30 graden een draad verslappen. Dat is nou eenmaal simpele geometrie....
Toch snap ik dat niet helemaal.
Als de lengte van servo-armen en ruderhoorns precies even groot zijn, allebij symmetrisch, allebei exact haaks op het scharnierpunt, dan zouden ze beiden dezelfde sinusoide beweging moeten maken, en zou er dus niets slap moeten kunnen gaan hangen ... Toch?!

Dirk.

Hoi Johannes,

Die exacte site kende ik nog niet, maar het verhaal wat er staat wel.

Het pricipe is dat de hevels aan beide uiteinden van de kabelverbindingen identiek moeten zijn. Zowel lengte van de armpjes, als hoek via scharnierpunt.

Ik zou me in dat geval laten leiden door de armlengte en positie die vanuit het richtingsroer gezien noodzakelijk is. Vaak heb je uitstulpingen aan het vaste deel van het kielvlak voor de stuurstangen, daar moet je binnen blijven. en wellicht kun je ook niet 100% haaks tov. de scharnieras aankoppelen.
Die situatie moet gekopieerd worden naar de andere kant van de kabels in de romp.

Omdat de kabels onder voorspanning moeten staan, wordt je servo-as zwaar belast. Daarom in het slim om niet direct naar de servo-armpjes te koppelen, maar naar een aparte hevel.
Dan kun je de servo middels een korte stuurstang direct aan die hevel koppelen, e servo wordt dan niet onderworpen aan de voorspanning van de kabels.
Het biedt ook alle mogelijkheid om de uitslag van de servo-arm aan te passen aan de gewenste uitslag op het richtingroer.

Gr. Dirk.

Het pricipe is dat de hevels aan beide uiteinden van de kabelverbindingen identiek moeten zijn. Zowel lengte van de armpjes, als hoek via scharnierpunt.

Als je de constructie volgens het Ackerman principe maakt juist niet. Daarmee staan de kabels bij neutraalstand op z'n strakst (maar zeker niet snaarstrak), en bij uitslag van het roer gaat de "duwende" kabel ietsje losser staan. Flutter kan daarmee nooit ontstaan. Flutter krijg je enkel in de neutraalstand, als het roer niet van één zijde wordt aangeblazen. Zodra het roer een uitslag heeft wordt het aan één zijde aangeblazen en heb je in principe voldoende aan een trekkende kabel.
Met een Ackerman constructie kun je kunt de lagers in de servo eigenlijk niet overbelasten.

Je krijgt deze constructie door de hevels aan het roer juist iets áchter het scharnierpunt te zetten. Voorzover ik weet ik dit de beste manier om een pull-pull constructie te maken.

Zie o.a. hier

Overigens zijn er ook speciale servohevels die volgens dit Ackerman principe zijn ontworpen: de kabels zitten vóór de scharnierlijn op de servo.

swbhomepage.jpg

Om aan te geven dat dit óók werkt bij roeren die zeer zwaar belast worden. De hoeveelheid servo's die nodig zijn in deze setup spreken boekdelen :-)

Aansturing richtingsroer

Arno, bij mijn Pilatus B4 wordt het richtingroer ook met draad aangestuurd.
Voor het bepalen van de juiste optimale aansturing maak ik gebruik van mijn computer tekenprogramma. :D
Als je de site van Walter Holzwarth goed bestudeerd zijn al jouw vragen beantwoord. ;)
Hij gebruikt alleen niet de term Ackermann principe. Wel worden alle mogelijkheden besproken waaruit je zelf een keuze kan maken wat bij jouw toestel past.
Als je hebt uitgewerkt hoe je het wilt maken kan ik het tekenen en optimaliseren. Scheelt wat rekenwerk. :p

Johannes

de eerste loodjes (eruit)

@Johannes; bedankt voor het aanbod en ik zal me zeker melden als ik zover ben :wink:

Vandaag de eerste echte 1180 - 384 = 792 gram bespaard :banana: :banana:

Oorspronkelijk was als vleugelverbinder gepland een ronde stalen staaf (18 mm) met een lengte van 600 mm. Zat origineel ook in een 6 meter Ventus die ik had en is in deze kringen een veelgebruikte maat voor de verbinder.........

Omdat ik nogal met de CF aan het spelen was en een aantal artikeltjes gelezen heb over andere methoden om de vleugel aan de romp te bevestigen heb ik voor dit doel 2 CF staven geproduceerd. Afmetingen zijn 35 x 15 mm bij een lengte van 300 mm. In feitte gaan deze twee stukken cf de functie van de stalen pen overnemen ! (details volgen nog, maar stel je maar voor dat 200 mm hoogkant de vleugel in verdwijnen en de andere 100 mm de romp in gaan)

verbinder.jpg

De opbouw van deze staven is als volgt. Op de smalle zijde zowel onder als boven CF 14.7 x 7 x 300 mm en op de lange zijde zowel links als rechts CF 19 x 5 x 300mm. Het geheel is in het midden "opgevuld" met laagjes 2 mm triplex en ommanteld met 200 gr/m2 CF mat. Dit alles geperst in een mal natuurlijk.

Mijn eerste indruk is "redelijk solide" ........... :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Gewichten

Bij de nieuwe set vleugels is het vooral mijn doel om het gewicht goed te kontroleren en om duidelijk lichter te bouwen als de eerste set. Dat de vleugels daarbij toch voldoende sterk moeten zijn is natuurlijk vanzelfsprekend.
Het is echter ook vanzelfsprekend dat ze niet zo sterk zullen zijn dat ze aanduiken uit een metertje of driehonderd met een leuke pull-up aan het eind zullen overleven ...... Met dat doel voor ogen heb ik niet geconstrueerd!

Om voor mijzelf een goed overzicht te krijgen heb ik een tabel gemaakt met daarin alle te verwerken materialen en componenten. Deze lijst gaat mijn checklist worden bij het daadwerkelijk "bouwen" van de vleugels.

gewichten060511.png

de hoeveelheid te gebruiken epoxie is gesteld op 0.8 maal de massa van de te lamineren materialen.
Mocht ik deze gewichten weten te realiseren (en dat zou moeten kunnen :wink:) ben ik een tevreden mens :cool:
Tel ik bij deze 6.2 kg de .38 kg van de verbinders uit de vorige bijdrage dan ben ik toch bijna 3 kg lichter
als in mijn eerste poging :)

Laatst bewerkt:
mijn naam blijft ongewijzigd *

Een eerste verlijming van een middenpaneel/bovenzijde heeft mij helemaal gerust gesteld en ik kan nu verder gaan plakken.....
Met een gecalculeerd gewicht van 846 gram en een eerste paneel wat 858 gram weegt ben ik royaal tevreden.
Zeker omdat ik in plaats van de gecalculeerde 123 gram epoxie 140 gram gebruikt hebt.
Ik heb namenlijk 2 maal 50 (hars) + 20 (harder) aangemaakt waar iets van over gebleven is ....... (Kwast & knoeien)
Mijn calculatie blijkt dus nagenoeg te kloppen :banana:

*nobody is percect

Laatst bewerkt:
Gaaf! :D
Een goede voorbereiding is het halve werk!
Licht maar toch sterk bouwen is een enorme uitdaging en heeft ook mijn volledige interesse.
Daarom volg ik dit draadje met grote belangstelling. :cool:

Johannes

Een eerste verlijming van een middenpaneel/bovenzijde heeft mij helemaal gerust gesteld en ik kan nu verder gaan plakken.....
Met een gecalculeerd gewicht van 846 gram en een eerste paneel wat 858 gram weegt ben ik royaal tevreden.
Zeker omdat ik in plaats van de gecalculeerde 123 gram epoxie 140 gram gebruikt hebt.
Ik heb namenlijk 2 maal 50 (hars) + 20 (harder) aangemaakt waar iets van over gebleven is ....... (Kwast & knoeien)
Mijn calculatie blijkt dus nagenoeg te kloppen :banana:

*nobody is percect
Mooi dat het gewicht zo dicht in de buurt van de schatting is uitgekomen.
Dat geeft aan dat je op de goede weg zit.

Je hebt 17 gram meer epoxy aangemaakt dan in de schatting.
De vleugel is 12 gram zwaarder uitgevallen dan de schatting.
Er van uit gaande dat de schattingen van vezel, fineer, schuim, e.d. nauwkeurig zijn geweest, is er dus 17 - 12 = 5 gram in kwast en knoeien
gaan zitten.

Kun je dat nog op enige wijze checken? Schone en vuile kwast wegen, potje met restant epoxy wegen, ...
Vraag me wel af of dat zinvol is. Waarschijnlijk alleen ter leering ende vermaeck, en wellicht voor de wetenschappelijkke onderbouwing. ;)

Gr. Dirk.

Gr. Dirk.

Kun je dat nog op enige wijze checken? Schone en vuile kwast wegen, potje met restant epoxy wegen, ...
Vraag me wel af of dat zinvol is. Waarschijnlijk alleen ter leering ende vermaeck, en wellicht voor de wetenschappelijkke onderbouwing. ;)

Gr. Dirk.

Gr. Dirk.

Hallo Dirk,

Was van plan het een ietsepietsie minder wetenschappelijk te benaderen :rolleyes:
Morgen of overmorgen gaat de andere vleugelhelft de zak in ..... Mijn calculatie wordt aangepast wat betreft het gebruik van hars en dan kan ik hopenlijk een van de komende dagen hier melden dat ik onder mijn (gewichts) target gebleven ben :rolleyes:

Onder de streep blijft voor mij staan dat ik bij benadering lijk te kunnen gaan voorspellen wat het eindgewicht gaat worden. Maar een zwaluw maakt nog geen lente. (alhoewel, naar buiten kijkend ....:) :) )

het klopt

Het linker middenpaneel heeft nu ook een bovenzijde en weegt excact evenveel als zijn rechtse broertje; 858 gram.

Wel twee opmerkingen hierbij. Op de eerste plaats heb ik de calculatie aangepast voor wat betreft het gebruik van hars. Dat is nu dus 140 voor het middenpaneel (0.9 maal de massa van het laminaat)
De tweede opmerking is dat er bij de abachi platen onderling gewichtsverschil bestaat; niet in die mate als bij balsa maar toch !

Nu kan het verder gaan met de voorbereiding van de liggers (webbing) en de opname van de vleugelverbinder. En dat gaat nog wel ff wat werk worden ........

Mooi werk, zo symmetrisch.
Enne ... zo ga je je gewichtsreductiedoelstellingen mooi halen lijkt me.

Overigens, het streven naar een symmetrisch vleugelgewicht is zonder meer aan te raden. Alleen moet je je niet al te druk maken als er uiteindelijk een klein gewichtsverschil tussen links en rechts bestaat. Op zo'n grote kist lijkt mij 25 gr verschil geen enkel probleem, en mogelijk merk je 50 gr verschil niet eens (tenzij dat hele verschil vrijwel alleen nabij de tip zit).

In de F3B en F3J zie je soms wel foto's van compleet afgebroken tipdelen(bij een 3 delige vleugel) waarbij 'normaal' geland word. Enkel door een beetje rol te trimmen aan de overgebleven tip.
Dat is pas gewichtsassymmetrie!

Dirk.

zoekertje tussendoor ......

Wie heeft er een aardig systeempje/plannetje ideetje op de plank liggen hoe servo's te monteren in een vleugel.
Er zijn heel wat aardige systeempjes te koop (de mooie en goede peperduur natuurlijk) maar ik wil zelf iets maken.
Bij voorkeur van wat triplex delen. De te monteren servo's zijn 4 x HS5645; 2 x Volz Mini Star 3, 2 x Futaba 3150 en 2 x Robbe DS3210.
Er is nogal wat variatie dus suggesties als hoe dit aan te pakken zijn welkom. Vooral die 4 stuks 5645's vragen wat extra.
Die zitten op de flaps en zullen vooral gezien de korte hefboompjes echt goed gemonteerd moeten zijn. (en ik wil ze vooral ook makkelijk kunnen demonteren)

En voor de duidelijkheid; deze keer was ik niet van plan servo's in de vleugel te gaan plakken. Alle kit, pur, schuim en andere plakkerige varianten niet dus!

Back