ASK-18 3.5m

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Lindert, 20 dec 2011.

  1. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ik ga voor deze winter een ASK-18 bouwen met een spanwijdte van 3.5m. Het plannetje heb ik ontvangen van Frank Stevens waarvoor mijn dank :yes: !
    Ik ben al 'begonnen' met het uitsnijden van de spanten van de tekening. Deze worden gesneden uit 3mm bouwmarkt triplex. Ik had graag balsatriplex gebruikt voor minder gewicht maar dat is hier in BE niet te verkrijgen :nooo:
    Morgen ga ik achter de rest van het hout om te beginnen bouwen.
    Servo's ben ik al over uit , dit worden de Hitec HS255. Moet voldoen op deze zwever. Sleepkoppeling ga ik ook nog maken. Bouwplank is 210cm x 100cm populieren triplex van 12mm met daarop een plaat 3mm triplex en daarop zachtboard plaat. Normaal bouw ik (bij de HAI 2) op gyproc plaat maar omdat de romp op een helling moet gebouwd worden kan ik dit niet gebruiken.

    Als iemand me nog zou kunnen helpen bij de keuze van de LIPO en de BEC, weet niet welk gewicht er ongeveer in de neus moet. Deze is voor thermiek vlucht...

    Ik hou jullie op de hoogte.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Zo moet ie worden (kleurenschema)
    [​IMG]
     
  2. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Mooi model hoor, word deze volledig in de balsa gezet of is het een frame bespannen met folie?

    ik deze volgen.

    Mvg Pascal.
     
  3. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Romp wordt opgebouwd uit 3mm spanten, met daarop 5x5 balsa liggers, dit geheel wordt nog eens bekleed met 1,5mm balsa. Daarna gaat er folie op ;)
    Het is dus geen open constructie.

    Lindert
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mooi hoor
    Komt er een motor in dan....? Zo ja, dan moet je iets meer info geven
    Zo niet dan zou ik voor gewone sub-C cellen 4,8V gaan. In mijn Ka-8b en Minimoa van deze afmetingen zit iets van 400 tot 500 gram in de neus. De accu's wegen 300 gram (4200mAh) dus zelfs dan moet er nog flink lood bij. Als je een lipo neemt wordt het alleen maar moeilijker om er voldoende gewicht in te krijgen.....
     
  5. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Arjan,
    Dit blijft een zwever dus er komt geen motor in. Ik dacht een lipo met een BEC te gebruiken voor de servo's. Maar dit is dus geen goede oplossing volgens jou ?
    Waar zijn deze Sub-c cellen ergens te verkrijgen? Dan moet ik er gewoon 4 aan elkaar solderen ?
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het zijn gewone ontvangeraccu's, bij iedere modelbouwwinkel te verkrijgen. Bijvoorbeeld deze Modellbau Lindinger Onlineshop

    Ik weet dat er vaak mensen zijn die voor 5 cellen of een lipo met BEC op 6V kiezen maar persoonlijk snap ik dat niet. 4,8V is prima; gewone standaardservo's voldoen op zo'n model en zijn op 4,8V 3x zo krachtig als je nodig hebt. Datzelfde geldt voor kleine vleugelservo's zoals Hitec HS-82's op de ailerons, die doen het uitstekend op 4,8V.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2011
  7. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Ook ik ga dit met belangstelling volgen...
    Ik zou ook gewoon voor gewone ontvangeraccu's gaan.
    Misschien twee stuks van 2000mAh, 4 cellen (AA) parallel met schottky diodes ertussen.
    Als je dan toch gewicht nodig hebt in de neus...

    Veel bouwplezier!
     
  8. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ok, dan ga ik me zo'n pakketje bestellen :)
    Alhoewel ik eerst ga beginnen met de romp hier al een vraag over de vleugels...

    Eén vleugelhelft wordt opgebouwd uit 34 ribben. Bij de tekening staan 3 ribben op het plan. Nr 1, Nr 20 en Nr 34. Vanaf Rib Nr 20 beginnen de rolroeren.
    Zou ik deze ribben kunnen gebruiken als schuurmallen ? Ik maak ze BV uit 3mm triplex en tussen rib 1 en rib 20 stop ik 20 stukjes balsahout. Deze schuurmallen verbind ik dan met elkaar zodat het balsa er tussen zit geklemd (met schroefdraad erdoor) En dan zou ik ze in model schuren. Zou ik deze methode kunnen gebruiken ? Zo heb ik wel perfect ribben.

    @Frank: Ik weet dat je alle ribben hebt uitgetekend op een A4 bladje, deze heb ik ook ontvangen. Maar de uitsparingen voor de ribben staan er niet op, en ben niet zo'n tekentalent om die erbij te tekenen ;) En ik denk dat de bovenste methode sneller en precieser werkt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Hey mooi hoor Lindert, leuk dat je ook een draadje geopend hebt.
    Bij deze een abbo'tje.

    Succes met de bouw in ieder geval!

    De 3 ribben die op tekening staan, zijn inderdaad bedoeld als achuurmallen, precies zoals jij omschrijft.
     
  10. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ja aangezien dit mijn 2de bouwproject is zou ik graag overladen worden met tips van andere modelbouwers ;)

    Super, dan zat ik er niet naast. Mag ik even vragen hoe ik de 2 ribben op mekaar moet uitlijnen ? Gewoon dat de onderste ligger op de zelfde plaats ligt ? Of moet ik de ze uitlijnen op de neuslijst ?
     
  11. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Uitlijnen op de neuslijst!
    De neuslijst staat namelijk haaks op alle ribben. Als je beide vleugels op de romp monteert, zul je zien dat de voorzijdes van beide vleugels op een lijn staan. Dat geeft een karakteristiek vliegbeeld.
    Je stopt 18 (2 t/m 19) ribben tussen triplex ribmallen (1 en 20) en kunt ze dan schuren. Als je de ribben van 2mm maakt, heb je dus een blokje van 36mm dik.Om een wat breder blokje te krijgen kun je tussen elke rib nog een dummy rib stoppen. Deze dummies kunnen ook van een ander materiaal zijn, bijv. depron.
    Waarom zeg ik dit?
    Rib nr. 20 is al flink wat korter dan rib nr. 1. Je moet dus al flink schuin gaan schuren.
    Je kunt namelijk een mooier resultaat verkrijgen als het gehele blok wat breder is.
    Als je het geheel hebt geschuurd, kun je er met een (junior) zaagje de uitsparingen uitzagen voor de liggers.
    Hetzelfde geldt voor het gedeelte tussen 20 en 34.

    Volgens mij noem jij de hoofliggers 'gordingen'. Wat het uiteindelijk ook zijn. Op tekening staan deze aangeduid als 'Holme 4x8 kiefer' (= vurenhout)
    Ik hoop dat eea duidelijk is.
    Frank
     
  12. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Hey Frank,

    Foto's zeggen meer dan woorden ;) dus dit is de manier waarop het moet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En niet zo :

    [​IMG]

    Greetz

    Lindert
     
  13. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Je hebt het helemaal gesnapt..
    Ik heb er nog vergeten bij te vemelden dat je de ribben 1, 20 en 34 gewoon moet overnemen op balsa.. Maar dat had je wellicht al begrepen.


    Verder zeg je in de beginpost dat de romp op een helling gebouwd moet worden. Dat is echter niet zo. Want je bouwt eerst de onderste helft ondersteboven op een bouwplank en daarna de bovenste helft daarbovenop.
    In het draadje van Paul kun je dat zien.

    Grtzz Frank
     
  14. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Frank, ik denk dat Lindert bedoeld dat het voorste stuk van de romp schuin moet worden (vanaf de rand van de cockpit tot de neus). Als je dit op de kop bouwt, moet inderdaad de bouwplank ter plekke schuin komen liggen.

    [​IMG]
     
  15. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Inderdaad, dat bedoelde ik Paul :D

    Heb vandaag balsa gaan inkopen. Liggers worden 8x5 ipv 8x4 is makkelijk aan te passen. De gordingen zijn van 5x5 balsa (waar ik te weinig van heb meegenomen :mad: )

    Morgen ga ik eerst bij een vriend om alles uit te snijden (figuurzaag)

    Dan kan ik de ribben ook al maken en kan de opbouw van de romp hopelijk beginnen (alleen even denken hoe ik de helling van 8° moet maken ;) )

    Lindert
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL

    Dat probleem is eenvoudig op te lossen, hoef je in de toekomst helemaal geen gordingen meer te kopen. Gewoon lekker zelf snijden uit een balsa plank!

    Mooie kist, ik kijk lekker mee met je vorderingen.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  17. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Super bedankt Jacob ! Ik was al een tijdje aan het zoeken naar zo'n lattensnijder :cool:

    Gisteravond heb ik 2 balsa latten gedubbeld. Nu konden ze in plaats gehouden worden op de tekening, nat gemaakt en ligt nu te drogen.

    Zal vanavond de helling gaan bouwen dan kan ik met de romp beginnen :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lindert
     
  18. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Helling is ook ineen geknutseld. Als men de onderkant van de romp bouwt wordt neus naar omhoog gebouwd. Dit verschil is 8° . De plaat die scharnierend is heb ik op 50cm afgezaag. Dus moet het einde 4cm omhoogkomen om mijn helling van 8° te hebben.

    De eerst gording er al opgelegd. Ik hoop morgen de spanten te kunnen uitzagen. Dan lijm ik die tegen de 1ste gording als deze op zijn plek staan wordt de andere gording ertegen gezet. Dan worden alle gordingen geplaatst en wordt hij beplankt met 1,5mm balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat de ribben betreft ,je hebt pm .
     
  20. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Lindert,

    Kijk even met je mee in dit draadje. Prachtige kist.
    Kwam ook het maken van de ribben tegen. Da's niet zo'n makkelijke klus. Zelf richt ik de ribben wél op deze manier uit:

    Er zitten natuurlijk heel wat ribben tussen. Bovendien kun je ook een aantal "valse" ribben gebruiken. Dat zijn ribben tussen de genummerde ribben in zitten die je niet gebruikt. Dan krijg je wat minder schuine kanten aan de ribben. De "valse" ribben kun je dan weggooien.
    Misschien zijn de meningen hierover verdeeld, maar dit is de manier die mij het beste bevalt.

    Succes met de bouw.
    Blijf met je meekijken.

    Groeten, Jan-Hein
     

Deel Deze Pagina