Ask-18 van roke

Bert, je hebt toch wel R&G 24 uurs hars gekocht he?
Niet van die Wilsor zooi, want dat wordt nooit hard.
Tipje... gooi er volgende keer wat microballoons doorheen (glasbubbles) dat schuurt wat lekkerder.

Maar uh.. Gerben heeft wel ervaring met dingen uit laten harden, op de kachel... ;-)

GJ
 
Kachel, oven geen probleem. Hobbykamer opstoken tot 40 graden helpt ook. Of een lamp in de romp leggen. Verfbrander of hetelucht kacheltje op gepaste afstand van de romp-vleugel gaat ook primna. Kleine onderdelen gooi ik wel eens in de lipo-heaterbox.

Met een beetje moeite kun je na 6 uurtjes al schuren :)

Gerben
 
Helaas heb ik geen sauna meer daar zette ik het voorheen altijd in.
Het is nu hard dus schuren geblazen.
Zaterdag mijn maat met zijn kennis de romp eens laten bekijken.
De achterkant van het kielvlak moet er ook af zodat er achter in de romp een spant geplaatst kan worden.
Pfff wat een werk zeg.
 
Vandaag flink aan het schuren geweest.
Maar om het een beetje leuk te houden ook weer eens aan het opbouwen geslagen.

In het richtingsroer zaten pennetjes die ik er niet uit kan krijgen dus moest ik plaatjes maken met een sleufgaatje er in.

Foto-TJ7T4QEH.jpg


Foto-CMLRFNNA.jpg


De lipjes komen in een 3 mm triplex plankje wat precies in het kielvlak past.
Foto-VKATXHMH.jpg


Morgen nu echt epoxy gaan kopen want het is schoon op.
Dan kan ik de boel gaan lijmen.
Als het goed is komt hij er dan zo in te zitten.
Foto-TJQEUHGP.jpg
 
Vandaag koolstof stroken on het kielvlak gemaakt.
Het liefste had ik er een spant in gezet maar de ruimte liet dat niet toe.
Morgen eens voelen wat het resultaat is.
Het gat in de houten bodem van de romp is ook dicht en heel de bodem heeft weer een mooi matje gekregen.
Vanavond zal ik foto's plaatsen

De scharnieren in het richtingsroer wordt toch anders daar wil ik morgen mee verder.
Er komt namelijk een stuk staaldraad in van 1 mm.
Dan kan met een simpele handeling het roer verwijderd worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo leek mij het beste om het koolstof te plaatsen want daar was hij het zwakste.
Foto-MSZDKSPR.jpg


Voor het schuren moest even een oplossing bedacht worden.
Het schuurpapier op een radiatorkwast met tape plakken werkte perfect.
Foto-OLXDDKOA.jpg


Foto-U7CTH8NB.jpg


Zo zit het koolstof er nu in.
Foto-QLPQQ3QQ.jpg


De spant die aan de achterkant in het kielvlak moet komen heb ik ook van een laagje koolstof met een laagje glasmat voorzien.
Foto-JWWQF3YD-1.jpg


De bodem is ook strakker nu.
Foto-VYZN6DHV.jpg


Foto-3RHMO4CB.jpg


Morgen verder met het richtingsroer.
 
We zijn weer een stapje verder.
Foto's zeggen meer als woorden denk ik.
Het roer is niet nieuw meer vandaar de butsjes maar dat wordt nog netjes.
Eerst met een lange ijzerzaag (zonder houder dus los in de hand) een sleuf gezaagd precies tot het hard van de ronding.
Aan de bovenkant is het roer 10 mm dik dis 5 mm diep gezaagd.
Aan de onderkant is het roer 20 mm dik dus 10 mm diep gezaagd.
Foto-8N7MSV7F.jpg


Dan 1 mm stang er in en met een strook balsa de sleuf dicht lijmen.
Foto-SIBOT8W8.jpg


De stang er uit trekken als de lijm droog is en met 2 ijzerzaagbladen 3 sleufjes haaks op de voorkant zagen.
Foto-TSKDM8EH.jpg


Foto-RNBV83FZ.jpg


Van printplaat 3 lipjes gezaagd waar een gaatje in geboord is van 1 mm.
Foto-PCHPTGWQ.jpg


De lipjes in het spant gelijmd met overal dezelfde afstand van het roer.
Foto-O4GODGFF.jpg


Het spant in de verdikte epoxy zetten.
Foto-EAVRZNTR.jpg


En het hele zaakje op maat in de romp zetten zorgen dat het kielvlak haaks blijft en vast klemmen.
Foto-4HAWGMY3-1.jpg


Hopelijk is de staart niet zwaarder geworden want er zat een 10 mm spant in en nu 3 mm maar wel koolstof extra.

Een volgende keer pak ik weer 2 mm staaldraad.
want hij is slecht door het sleufje te prikken hij wil graag een eigen leven leiden en aan de zijkant van het roer te voorschijn komen.
De volgende klus is de aansturing van het richtingsroer en het kielvlak strak maken.
Dan komt de cockpit aan de beurt.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag en servo plank gemaakt.
Er komen de hoogteroer en richtingsroer servo's in.
Hopelijk past links de ontvanger er ook op.
Foto-6HENLJFP.jpg


Er zaten voor de richtingsroer draden 2 buisjes in de romp.
Deze wil ik ook weer een stuk gebruiken.
In de romp zat ook een dik spant waar ik met de dremel een flink gat in gemaakt heb.
De koolstof hoogteroer stang zal een flink eind ingekort moeten worden.
Dit omdat de servo's een stuk naar achter zijn gegaan omdat de cockpit dan leger blijft.
Foto-6ANVQBIT.jpg


De witte buisjes zullen een cm of 10 voor het spant afgekort worden.
Foto-K7KDIFJK.jpg


Als de romp in de spuitplamuur staat zie je de vlekken niet meer.
Maar voor dat, dat gebeurd lijkt het me handiger eerst in de romp nog zoveel mogelijk te doen om beschadigingen te voorkomen.
Maar ik wil hem het liefste wel zo snel mogelijk in de spuitplamuur hebben want dan kan is te zien hoe strak hij nu daadwerkelijk is.
Met de vlekken is dat niet te zien althans niet door mij.
 
Laatst bewerkt:
Echt schaal maken lukt niet vanwege de cockpit maar zo wordt het ongeveer.
Als ik aan iedere kant een erg dun laagje mat doe is het toch wel stevig genoeg?
Eerst het glimmende er af schuren heb ik wel eens ergens gelezen dacht ik.
Aangezien ik nog nooit met deprom gewerkt heb is dit een nieuwe uitdaging voor me.
Foto-6JREQL7X.jpg


Ook aan het stoeltje begonnen dat is nog een heel klusje om dat de juiste maat te krijgen.
Deze afmetingen lijken wel aardig.
Foto-G7LDQSCE.jpg


Foto-O8NY6FCG.jpg


Er moet nog wel een hoofdsteun op maar dat doe ik met dun verenstaal denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Bertus, depron met korreltje 600 even opruwen, dan aan elke kant een 25 grams weefseltje.
Zo werkt een sandwichconstructie ook, sterker nog, zo zijn voll gfk kisten ook opgebouwd.
Als je wat glasbubbels of eventueel kalk of gips door de hars mengt schuurt ie wat makkelijker.

Maar je bent lekker bezig.
Kijk maar uit, als je te snel bouwt kan ie nog vliegen 9 November.

GJ
 
Zo lijkt het me netter anders zie je de servo's straks nog.
Foto-TERQOGNP.jpg


Nu druk verzinnen hoe het vast moet komen.
Ik denk met magneetjes.

Gert-Jan

Ik wil hem als hij klaar is stofferen (tenminste de zitting en de rugleuning) dan zie je niet zo veel meer van de epoxy en hoef je weinig te schuren.
 
Ik ben nu de depron delen van glasmat te voorzien.
Als je epoxy bakt wordt het lekker hard, maar met welke temperatuur kan je de epoxy bakken zonder dat het depron smelt?
 
Depron kun je met Oracover bespannen. Oracover heeft iets meer dan 100 gr. nodig om te krimpen.
Epoxy moet je niet boven de 60-65 gr. temperen (zoals dat officiëel heet), bijzondere soorten daargelaten.

Dat zou dus probleemloos moeten gaan. :D
 
Ja, het wordt wel zachter bij hogere temperaturen, maar zolang je het niet echt belast (vacuüm oid.) behoudt het zijn vorm. Na afkoelen is het weer even sterk als voorheen e nu bekleed met een laagje glas ...
 
Ik heb nog een paar vragen.
1. Hoe lang moet de epoxy harden voordat het in de oven moet?
2. Hoe lang moet het in de oven?
3. trekt het niet krom als ik het verwarmt?

Het stoeltje kan ik denk ik beter niet in de oven leggen want als hij zachter wordt zal hij zeker uit model zakken als ik het goed begrijp.
 
Het stoeltje zou ik sowieso niet temperen, wordt namelijk niet zwaar belast.
Gebruik goede epoxy wat bij 20 °C uithard en je bent klaar.

Wat ik me telkens weer afvraag is, leest ooit iemand wel de gebruiksaanwijzing van de epoxy waar hij of zij mee werkt?

Er zijn enorm veel verschillend soorten epoxy op de markt.
Let op er zijn daarom geen standaard regels betreffende verwerking en temperen.
Wel wat algemene richtlijnen, maar als het om gaat het maximale uit je werkstof te halen dan is het belangrijk de juiste informatie bij de fabrikant op te vragen als ze niet op internet te vinden zijn.

Gaaf project!

Johannes
 
Het stoeltje zou ik sowieso niet temperen, wordt namelijk niet zwaar belast.
Gebruik goede epoxy wat bij 20 °C uithard en je bent klaar.

Wat ik me telkens weer afvraag is, leest ooit iemand wel de gebruiksaanwijzing van de epoxy waar hij of zij mee werkt?

Er zijn enorm veel verschillend soorten epoxy op de markt.
Let op er zijn daarom geen standaard regels betreffende verwerking en temperen.
Wel wat algemene richtlijnen, maar als het om gaat het maximale uit je werkstof te halen dan is het belangrijk de juiste informatie bij de fabrikant op te vragen als ze niet op internet te vinden zijn.

Gaaf project!

Johannes

Ik heb geen bal verstand van epoxy dat zeg ik eerlijk.
Pas las ik een verhaal op het forum dat je de epoxy en de harder moet zien als mannetjes en vrouwtjes.
Dat je het precies moet mengen.
Omdat ik de epoxy 100 op 40 moet mengen heeft ieder mannetje nog geen half vrouwtje vandaar dat het wel eens warm wordt tijdens het drogen.
Ze vechten elkaar hard.:D:D:D


Maar alle gekheid op een stokje ik wil het bakken alleen maar doen om het harder te laten worden (enne een beetje sneller;))
Het ligt nu op de vloerverwarming te harden.
Foto-HDMRR4TE.jpg


Geef mij maar plaatmateriaal.
Een servo bakje in aanbouw voor de sleepkoppeling.
Foto-CFUDJMWR.jpg
 
Omdat ik de epoxy 100 op 40 moet mengen heeft ieder mannetje nog geen half vrouwtje vandaar dat het wel eens warm wordt tijdens het drogen.
Ze vechten elkaar hard.:D:D:D

De mannetjes zijn zwaarder dan de vrouwtjes. ;)

Als je laminaat na 24 uur drogen bij minimaal 20°C, nog plakkerig aanvoelt dan is ergens iets mis.

Johannes
 
Back
Top