ASK-21 romp welk vleugelprofiel?

gait

PH-SAM
In het bezit gekomen van een ASK-21 romp; lengte 135, zonder richtingroer. Op basis van het origineel zou hier nog ca 7 cm richtingroer bijkomen waarmee de totale lengte ca. 142 cm komt.

full

Fabrikaat is onbekend, ik schat dat de spanwijdte ca 320 cm zal zijn.

De profilering op de romp is voor mij de grote onbekende:

full

Lente 250 mm en max hoogte =32 mm

Het origineel heeft de volgende profilering:

Root: Wortmann FX-S0 2-196 en de FX 60 - 126 aan de tip.

Een vergelijking in profili van FX-S0 2-196 met het aangevormde rompprofiel laat een groot verschil zien van beide profielen. Een verdere vergelijking in profili waarbij gezocht is naar vergelijkbare profielen geeft het volgende lijstje:

full

Ik heb geen idee hoe de vleugel opbouw dient te zijn met als uitgangspunt het aangevormde profiel aan de romp en wat aan de tip te gebruiken. Graag advies hierover.
Alvast dank voor de reactie.

gr

Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator:
Harry,

Deze had ik al gevonden op het web. Bij Roeddel de bouwtekening besteld bij de kit, maar deze bevatte t e weinig info.
Intussen iets verder gekomen: Wortmann fx 63 137 komt heel dicht in buurt. Deze zat niet in mij profiel set van profili. Moet hem nog even toevoegen.

Gr. Gerhard

Alsjeblieft ...

profile.gif

Ik probeerde het even uit nieuwsgierigheid, maar ik liep vast op security settings. Misschien lukt het jou wel.

Bij mij komt 'ie uit op E210 (13.63%) met een zekerheid van 95,7 %
Eerstvolgende is EPPLER 67 maar met 93,2 % zekerheid.

Ik liep ook tegen die security-problemen aan.

Toen ben ik eerst uitgeweken naar Profili.
Daar kun je op die manier een profiel importeren.
Vervolgens Bewerken/Glad maken ...
Dan selekteren en klik op "Toon overeenkomstige profielen ...".
Eppler 210 stond bovenaan.

Nu net nog zitten klooien met die JavaApplet.
Uiteindelijk aan de praat gekregen via Configuratie-scherm / Java (control panel).
Op het tabblad security die web-site toevoegen aan de "exception site list" en het beveiligingsniveau naar medium verlaagd.
Toen liep de applet ... en gaf hij onderstaand resultaat.

ASK21%20profiel.PNG

Laatst bewerkt:
Gait, ik heb een tijd geleden deze ASK-21 overgenomen. Lengte van de romp komt overeen, profiel lijkt ook overeen te komen.
full

Het lijkt er dus op dat je een ASK-21 van Top-Rippin hebt. Spanwijdte is 3 meter. Profiel is volgens de gegevens in mijn draadje een Wortman FX60-126.

Die van mij ligt ernstig onder het stof, ik moet hem nodig weer eens uitlaten. Hij vliegt namelijk prima!

@Henri en Dirk, hartelijk dank met het meedenken en proberen. Ik kreeg de java applet niet aan de gang en profili gaf bij mij toch hele andere profielen. Mogelijk omdat ik de afbeelding onvoldoende bewerkt/glad had gemaakt had. Afdruk gemaakt met profili van E210 en op de romp gelegd, dit zit er heel dicht bij. Ga hier mee verder.

@ Fotor, prachtig toestel! I heb nog wat bouwwerk te doen voordat deze zover is.
Mogelijk zoek ik nog contact met je om wat afmetingen van het toestel te krijgen.

@ Dirk, kan ik de gehele vleugel met E210 opbouwen of is het beter om de tip van een ander profiel te voorzien en dan vanaf E210 naar dit profiel te laten verlopen?

hoor het graag, nogmaals iedereen bedankt.

gerhard

De Wortmann FX 60-126 is redelijk vergelijkbaar met de E210. Voor de wortel zou je een van beiden kunnen kiezen.
Bij Re = 100.000 en hoger, zijn beide profielen ook redelijk gelijkwaardig, maar daaronder tot 40.000 is de Wortmann een stuk beter dan de Eppler.

Voor het eerste 1/3e deel zou je een van beide profielen kunnen toepassen, maar naar buiten zou ik voor een profiel dat beter geschikt is voor lagere Re getallen gaan.
Op dit moment kan ik je uit de losse vuist geen profielen aanraden met een vergelijkbare welving. Er zijn waarschijnlijk mensen met meer ervaring met profielen met >3% welving dan ik. Als je wilt kan ik toch wel een zoeken.

Rick

Hi Rick,

Zou je eens willen kijken naar een profiel verloop voor deze vleugel, ik verwacht weer wat tijd te krijgen om verder te gaan.

gr

Gait

1e reactie op de vraag uit het PB-tje:
Vraag:
- Overal Eppler 210, of een strak. En dan welke?
- tipverdraaiing?

Allereerst: wat voor type kist heb je voor ogen?
Dit is een heel dik profiel (13,65%) met heel veel welving (4%).
Toentertijd wellicht nog acceptabel. Nu heel erg verouderd.
Zo dik en zoveel welving betekent eigenlijk alleen thermieken. Wil je met enige performance meer, dan zal de vleugelbelasting al gauw boven de 60 gr/dm2 moeten komen. En dat heeft wel weer consequenties voor thermieken.

Wil je bij dit profiel blijven, dan moet je een strak maken.
Ik heb een gemodificeerde E210 gemaakt. 0,5% minder welving, 2% dunner, welving en dikte wat meer naar voren.
E210 aan de wortel.
E210 mod aan de tip.
(verkeerde muisknop, "Link opslaan als ...")

Minimaal 1 graad tipverdraaiing, voor een erg vriendelijke kist 2 graden (gaat ten koste van de topsnelheid)

Profielen vergeleken:
E210%20&E210mod%20Profiele%20vergeleken.PNG

Polaires:
E210%20&E210mod%20Polaires.PNG

Profiel ask 21 e210 over gehele vleugel?

Dirk,

Dank voor je reactie, de kist die ik voor ogen heb is schaal; lekker thermieken maar ook beperkte kunstvlucht zoals het origineel dit ook kan.

Het is jammer dat de romp een aangevormd profiel heeft, anders zou ik voor een ander profiel gaan bijvoorbeeld HQ 2 of 3 serie.

Ik ga even tekenen en kom terug met een vleugel ontwerp. Vleugel wordt 340 cm spanwijdte, staart wordt 60 cm spanwijdte verwacht ik. Fotor heb ik gevraagd om info van zijn toestel.

Vleugelprofiel van stabilo wordt SD8020.

Gr.

Gerhard

Rompjes

Vraag:
- tipverdraaiing?

Zo dik en zoveel welving betekent eigenlijk alleen thermieken. Wil je met enige performance meer, dan zal de vleugelbelasting al gauw boven de 60 gr/dm2 moeten komen. En dat heeft wel weer consequenties voor thermieken.

Ik heb een gemodificeerde E210 gemaakt. 0,5% minder welving, 2% dunner, welving en dikte wat meer naar voren.
E210 aan de wortel.
E210 mod aan de tip.

Minimaal 1 graad tipverdraaiing, voor een erg vriendelijke kist 2 graden (gaat ten koste van de topsnelheid)

Profielen vergeleken:

Polaires:

Ik heb hier nog een paar rompjes liggen met het zelfde profiel.
Spanw. 2500mm
Mvg,
Aurectar

Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper >>
Vraag:
- tipverdraaiing?

E210 aan de wortel.
E210 mod aan de tip.

Profielen vergeleken:

Polaires:
Ik heb hier nog een paar rompjes liggen met het zelfde profiel.
Spanw. 2500mm
Mvg,
Aurectar
@Aurectar en anderen: zien jullie de plaatjes wel? Omdat het citaat zonder afbeeldingen is?

@Aurectar: Ik snap niet wat je wil met die mededeling?

Gr. Dirk.

analoog profiel

@Aurectar en anderen: zien jullie de plaatjes wel? Omdat het citaat zonder afbeeldingen is?

@Aurectar: Ik snap niet wat je wil met die mededeling?

Gr. Dirk.

Ik bedoel dat ik hier nog 2 kunststofrompen
heb met een analoog profiel.
Ik heb me al altijd afgevraagd van welf model deze rompen zijn.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Kunstofrompen

Ik bedoel dat ik hier nog 2 kunststofrompen
heb met een analoog profiel.
Ik heb me al altijd afgevraagd van welk model deze rompen zijn.

full

Mvg,
Aurectar

Back