ASK-23 schuimpje

Bij Staufenbiel dit zwevertje gekocht maar dan de ASK-23 variant.

Helaas is ie niet meer te koop, voor 100 euri incl transport is ook geen geld!
Alles kwam netjes verpakt aan en de verpakkings doos kan netjes hergebruikt worden voor transport naar het veld.

Hier de AKS-23

Hij lijkt erg op het FMS model en hier enkele opmerkingen die zeker waar zijn (vooral de tip-stall):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1681826

Laatst bewerkt:
Een eerste vlucht met de ASK23, een week terug, verliep dramatisch met dit vliegtuig. Flinke stall en na een correctie maar net aan de grond gekregen.
Daarna nog een keer gestart, helaas te weinig vermogen gegeven. De ASK kwam weer in een stall en uiteindelijk kwam hij iets te ongelukkig op de grond terecht. Resultaat: Motor afgebroken, verder leek het mee te vallen.

Na een reparatie mbv balsa, ingekorte tandenstokers en lijm heb ik de ASK toch maar weer op de CG meter gelegd. Ik had op een ander forum gelezen dat de CG een 5 mm naar achter verschoven mocht worden. Dus dit maar aangehouden en wat minder lood in de neus geduwd.

Vandaag leken het de idealen omstandigheden voor een derde proefvlucht, gelukkig was een lid van The Hawks zo aardig (Eric nog bedankt ;-)) om me te helpen. Hij heeft nog eea gekeurd en toen was het zover. Niet te flauw on the throttle dus gas erop! En zowaar, de ASK vliegt super. Hij stijgt goed en moest regelmatig down geven om 'm niet te overtrekken. Even eea uittrimmen en hij vliegt kaarsrecht. Helaas zat er weinig thermiek maar ik heb toch totaal een 20 minuutjes m'n rondjes kunnen draaien. De huidige lipo is 1300mah, ga dus wel een 1800mah gebruiken. Wordt weer uitwegen. Maar ben een tevreden ASK23 vlieger. Mooi vliegbeeld bij ondergaande zon, geweldig.

Een geslaagde dag en een super vliegtuig.

Overigens hierbij de goede link en hij is nog steeds te koop:
http://www.modellhobby.de/Modelle/F...ionId=&a=article&ProdNr=0640301&t=3&c=31&p=31

Laatst bewerkt:
Vandaag weer heerlijk gevlogen met deze kist. Vliegt erg strak.
En dus vandaag maar even de duikproef gedaan. Eerst naar hoogte gebracht en toen in een duikvlucht gestuurd en na genoeg snelheid de hendeltjes los.
Hij gaat in een mooi boog omhoog en lijkt te blijven stijgen maar komt op het juiste moment weer helemaal vlak. Ik vind 'm geslaagd!
Morgen een nieuwe lipo erin van 2200mah, dan nog de gekoppelde aileron kabel op één servoconnector loskoppelen zodat twee kanalen ga gebruiken, daarmee kan ik ook de flaps inschakelen. Even uitwegen en weer gaan.

Vandaag weer de eerste vlucht met nieuwe configuratie.

Ik had het idee dat de 2200mah te zwaar zou zijn maar met deze nieuwe lipo vliegt ie super. Balans helemaal goed en heeft een mooi vliegbeeld. Stijgt echt in een hele mooi lijn, fraai om te zien, in het begin was er nog een windje (3 bft) en gedurende de avond viel de wind weg. Maar het vliegbeeld bleef perfect. Ik heb lekker ruim 25 minuten gevlogen. De batterij was nog lang niet op z'n 60%.

Topavond

Hier nog een plaatje van de binnenkant:

Laatst bewerkt:
Willem goed bezig

ben bezig met een 1.80m piper super cubje electro niet zeggen he !
ben immers brandstof vlieger in hart en nieren .......
Maarre als die super cub goed vliegt wil ik het erop wagen en wil ik gaan slepen
En raad eens wie er bij mij mag aanhangen.... juist jij
Denk dat jij dat ook wel mooi vind

groetjes pascal

Hey Pascal,

Kijk dat zijn nog eens goede berichten.
Zie er graag naar uit. Succes met de bouw!

Groetjes, Willem

Vandaag weer de eerste vlucht met nieuwe configuratie.

Ik had het idee dat de 2200mah te zwaar zou zijn maar met deze nieuwe lipo vliegt ie super. Balans helemaal goed en heeft een mooi vliegbeeld. Stijgt echt in een hele mooi lijn, fraai om te zien, in het begin was er nog een windje (3 bft) en gedurende de avond viel de wind weg. Maar het vliegbeeld bleef perfect. Ik heb lekker ruim 25 minuten gevlogen. De batterij was nog lang niet op z'n 60%.

Topavond

Op welke afstand van de voorkant vleugel heb jij nu het zwaartepunt? Bij mij blijft de kist met wind in de rug met aileron bocht vrij heftig overtrekken.

Het zwaartepunt zit bij mij toch echt op 55mm. :confused:

Edit: Ook niet onbelangrijk, vliegen jullie met 30-80% gas of vliegen jullie veel zonder gas zoals een zwever in feite moet kunnen? Het lijkt vooral dat deze kist veel snelheid nodig heeft

Laatst bewerkt door een moderator:
Erik,

Bij mij zat ie op ruim 60mm, iets meer naar achter dus.
Had m eerst ook meer naar voren gebracht met extra lood maar had last van tip stalling. Dat was met het verwijderen van het lood opgelost.

Op welke afstand van de voorkant vleugel heb jij nu het zwaartepunt? Bij mij blijft de kist met wind in de rug met aileron bocht vrij heftig overtrekken.
Als je bij bochten met wind in de rug overtrekt dan vlieg je te langzaam, dat ligt niet aan een foutief zwaartepunt. Ik raadt je aan om dit draadje eens door te lezen. Het is een fout die heel veel mensen maken, schaam je niet.
Ook niet onbelangrijk, vliegen jullie met 30-80% gas of vliegen jullie veel zonder gas zoals een zwever in feite moet kunnen? Het lijkt vooral dat deze kist veel snelheid nodig heeft
Ik heb geen ASK-23, maar vlieg alle zwevers zoals zwevers bedoeld zijn: vol gas omhoog en dan de motor uit. Als je wel met gas vliegt zul je gewoon even aan moeten voelen hoeveel gas nodig is voor rustig vliegen.
Dat de kist veel snelheid nodig heeft ligt aan het gebruikte profiel en de vleugelbelasting, maar een voorlijk zwaartepunt kan het wel versterken.

Als je bij bochten met wind in de rug overtrekt dan vlieg je te langzaam, dat ligt niet aan een foutief zwaartepunt. Ik raadt je aan om dit draadje eens door te lezen. Het is een fout die heel veel mensen maken, schaam je niet.

Ik heb geen ASK-23, maar vlieg alle zwevers zoals zwevers bedoeld zijn: vol gas omhoog en dan de motor uit. Als je wel met gas vliegt zul je gewoon even aan moeten voelen hoeveel gas nodig is voor rustig vliegen.
Dat de kist veel snelheid nodig heeft ligt aan het gebruikte profiel en de vleugelbelasting, maar een voorlijk zwaartepunt kan het wel versterken.

Allereerst bedankt voor de reacties allemaal!

Ja maar dat is het vreemde juist. Ik vlieg echt snel en met motor aan deed hij het ook nog. Deze zwever is niet mijn eerste zwever, al schijnt deze wel berucht te zijn qua stallen bij lagere snelheden. Ik ga ook daar bij de eerst volgende vlucht op letten. Misschien is dat wel een deel van het probleem.

Het waren bochten met toch vooral richtingsroer en weinig ailerons. Het waaide stevig hoor, maar de lichtere DG1001 van Hype (die wel in balans is) vloog alsof er zowat geen wind stond.

Maar 60mm is zeker te proberen. Eerst volgende lipo wordt een 1800mah of 2200mah een stuk naar achteren toe geplaatst.

Het waren bochten met toch vooral richtingsroer en weinig ailerons.
Dat kan ook een deel van het probleem zijn. Als het model niet zo veel V-stelling heeft heb je veel richtingroer nodig om de bocht om te gaan omdat bij weinig V-stelling de koppeling tussen slippen en rollen niet groot is. Dan is het gevaarlijk om bij lage snelheden veel richtingroer te geven. Je vertraagt dan de binnenste vleugeltip, en deze vleugeltip moet ook nog gaan zakken (=invalshoekvergroting). Hiermee kan je makkelijk de kritische invalshoek aan de binnenste tip overschrijden waardoor de tip overtrekt.

Ik weet dat veel modelzweefvliegers heel veel met richting sturen en weinig met ailerons. Dit heeft altijd slippende bochten tot gevolg (luchtstroom komt tov het model niet meer recht van voren). Dat geeft bij een vliegende bezemsteel (F3J kisten en aanverwanten) niet veel extra weerstand, maar bij schaalzwevers met dikke romp wel. Bij 2-kanaals vliegtuigen kan je niet anders, maar daar heb je door de grotere V-stelling in de vleugel een invalshoekverkleining bij de binnenvleugel als je slipt, dus het gevaar van een tip-stall is dan kleiner.

Bij schaalvliegtuigen met weinig V-stelling raad ik af om voornamelijk met richting te sturen, gebruik dan toch de rolroeren meer. Ik heb ook veel met 1:1 zwevers gevlogen, en daar was slippend vliegen op lage hoogte uit den boze. De bochten op lage hoogte (op circuit) moet je met de juiste hoeveelheid richtingroer vliegen, bij teveel gebruik van het richtingroer ('schuivende bocht') loop je kans op een asymmetrische overtrek (tip-stall), dat heeft in het verleden meerdere mensen ernstige schade berokkend.

Bij schaalvliegtuigen met weinig V-stelling raad ik af om voornamelijk met richting te sturen, gebruik dan toch de rolroeren meer. Ik heb ook veel met 1:1 zwevers gevlogen, en daar was slippend vliegen op lage hoogte uit den boze. De bochten op lage hoogte (op circuit) moet je met de juiste hoeveelheid richtingroer vliegen, bij teveel gebruik van het richtingroer ('schuivende bocht') loop je kans op een asymmetrische overtrek (tip-stall), dat heeft in het verleden meerdere mensen ernstige schade berokkend.
Je verhaal klopt theoretisch helemaal, en idd. dicht bij de grond: voorzichtig met richting. Toch valt mij op (en ik hoor het ook van vele zeer geroutineerde piloten) dat schaal old-timers JUIST met richting gevlogen moeten worden. Ook bij mijn Raçek 3 / Möwe ervaar ik dat tijdens het thermieken.

Allereerst bedankt voor de reacties allemaal!

Ja maar dat is het vreemde juist. Ik vlieg echt snel en met motor aan deed hij het ook nog. Deze zwever is niet mijn eerste zwever, al schijnt deze wel berucht te zijn qua stallen bij lagere snelheden. Ik ga ook daar bij de eerst volgende vlucht op letten. Misschien is dat wel een deel van het probleem.

Het waren bochten met toch vooral richtingsroer en weinig ailerons. Het waaide stevig hoor, maar de lichtere DG1001 van Hype (die wel in balans is) vloog alsof er zowat geen wind stond.

Maar 60mm is zeker te proberen. Eerst volgende lipo wordt een 1800mah of 2200mah een stuk naar achteren toe geplaatst.
Mogelijk vlieg je (idd) met een te voorlijk ZW-punt. Hoe verder het ZW-naar voren ligt. hoe meer je stabilo down-lift moet genereren om die neus horizontaal te houden (up trimmen). Een gevolg is dat je ook langzamer gaat vliegen. Groter instelhoekverschil = grotere invalshoek voor de vleugel. Het gevolg is dat je dichter bij de overtrek gaat vliegen.
Als dat niet het geval is heb je meer reserve om een (door RI-roer geïnitiëerd) snelheidsverschil aan de tippen op te vangen ... Lees ook dit draadje nog eens door. Daarin staat ook het eea. hierover.

Dirk

Toch valt mij op (en ik hoor het ook van vele zeer geroutineerde piloten) dat schaal old-timers JUIST met richting gevlogen moeten worden. Ook bij mijn Raçek 3 / Möwe ervaar ik dat tijdens het thermieken.
Dirk, die ervaring heb ik inderdaad ook (Grunau Baby, Elefant). Maar ik moet het wel nuanceren. Inrollen van de bocht doe je nog steeds met rolroeren, alleen hebben oldtimers een veel duidelijker haakeffect (vliegtuig wil de verkeerde kant op gieren bij rollen). Daardoor moet je meer richtingroer meemixen bij het in- en uitrollen van een bocht. Ook bij een oldtimer raadt ik niet aan om met alleen richting een bocht in te zetten, de grote richtingroeruitslag is alleen nodig door het grotere haakeffect. Ook in de bocht lijk je meer richtingroeruitslag nodig te hebben om slipvrij te vliegen.

Ik heb zo snel geen verklaring waardoor dat komt. Vaak hebben oldtimers een kleinere slankheid dan moderne zwevers, dus je zou een kleiner haakeffect verwachten. Meer rompoppervlak voor de vleugel wat minder richtingstabiliteit geeft? Ja, maar ook meer rompoppervlak achter de vleugel wat juist stabiliserend zou moeten werken. Ik herken de ervaringen, maar een goede verklaring heb ik even niet.

Helaas, n stomme fout gemaakt.
Ik wilde nog snel even vliegen en pak m'n zender, m'n ASK en gas erop.
Alles leek goed toen ineens ipv dat ie netjes stijgt (zoals altijd) ineens daalt en 'm redelijk hard de grond in boort. WTF!
Ik kijk naar m'n zender, shoot, verkeerde kist actief! Oh, oh, even snel is nie goed!!
Check, check niet uitgevoerd!

Schade leek in eerste instantie mee te vallen maar thuisgekomen bleek de hele romp scheef en de motor zat er ook een beetje scheef in.

Kijken of ik deze nog kan herstellen. Begon het n prettig kistje te vinden waar al veel plezier van gehad heb.

Ik heb vandaag nog meer gevlogen, maar helaas ook een crash met schade. Tip van de vleugel afgebroken. Geen idee of ik dit nog ga repareren, want zonder wind leek de kist weer juist staartlastig. Met de lipo meer naar vlogen vloog die beter, maar helaas weer een overtrokken vleugel bij het landen.

Snelheid leek niet het probleem en gedurende de hele vlucht daalde de kist veel te snel. Dat laatste vermoedelijk toch door staartlastigheid en 55mm of 60mm maakte niets meer uit.

Wellicht nog wel te repareren, wanneer je besluit er niet meer mee te vliegen dan wil ik je romp wel overnemen voor een zacht prijssie. Mijn vleugels zijn nog goed ;-).

Laat maar weten.

Groet,
Willem

De ASK is weer heel en vanavond op de clubavond meteen de Startwagen getest.

2y3abyqy.jpg

.

Vandaag weer een heerlijke vliegmiddag met de ASK-23 gehad.
Met één accu (2200Mah) zeker 45 min gevlogen, heerlijk, niks mis met dit schuimpje.
En zo heb ik deze middag met een paar accu's veel plezier gehad.
Ik ben nog wel op zoek of ik de ailerons naar beneden of naar boven zet voor het remmen, beide standen lijken niet veel effect te hebben, daarom maar even op speed-stand laten staan.

Met bevrijdingsdag dacht de ASK23 dat ie er ook vandoor mocht gaan. Zat op een gegeven moment op 500mtr, heerlijke thermiek. uiteindelijk probeerde ik zachtjes te dalen maar ging toch iets te hard. Zag op een gegeven moment iets vliegen, het sluitkapje (ik heb nog een reserve) was er af gesproken en wat ik zag, toen de ASK wat verder gedaald was, dat er door de druk op de vleugels de V-stelling-hoek enorm vergroot was. Gelukkig vloog de ASK23 met deze nieuwe V-stelling ook lekker door. Dus normaal aan de grond kunnen zetten. Bij het uit elkaar halen van de vleugelverbinder was de aluminium buis ongeveer 30 graden verbogen. Blijkt dus niet al te sterk.

Wat voor alternatief zou ik kunnen inzetten voor een aluminium holle buis met een graad of 160 V-stelling? Iemand ervaring mee?

Back