Asmooh's Zelfbouw mini raket en de vragen hier over

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Asmooh, 29 mei 2006.

  1. Asmooh

    Asmooh Guest

    Beste mensen,


    Ik ben iemand die gek is op ruimte, raketten en alles wat daar mee te maken heeft.
    Enige tijd ben ik in contact gekomen die een raket heeft gemaakt van 1,5 meter en een dia meter van 50cm.
    Deze persoon kwam tot een hoogte van bijna 12 kilometer, onze eerste dampkring.

    Omdat dit iets is dat ik ook heel graag wou heb ik hem een mail gestuurt.
    Jammer genoeg heb ik niet zo heel erg veel ervaring hier in, vandaar dat ik hoop dat jullie zouden willen helpen er mee.

    Ik zal even posten wat mijn ideeen zijn en waar ik het van ga maken, en wat ik in huis heb.


    Vandaag heb ik de aluminium buis aangeschaft. 1,5 meter keer 90mm.
    Uiteindelijk hou ik hier nog ongeveer 50/75CM van over keer 90mm.
    Onderin heb ik een verloopstuk van 90mm naar 110mm.
    Daar kan de raket op "staan".

    http://home.alexmeijer.com/raket/001/200605291957_00064.jpg
    http://home.alexmeijer.com/raket/001/200605291958_00065.jpg


    Dat is de onderkant en midden dan in ieder geval.

    Wat een van de dingen was die een raket de lucht in stuurt is een chamber.
    Alleen ken ik dit een beetje in theorie, het idee van een chamber was volgens mij om stof te mixen en te verwarmen.

    Nu zat ik te denken aan een simpel dicht rondje. boven in een gat waar gas wordt in gespoten. en onderaan een gat waar de gas uitkan, alleen moet dit een bepaalde druk hebben om los te gaan.

    In de "chamber" zit koperdraad of ander draad. De bedoeling was om "kortsluiting" te maken, zodat er een vonkje kwam en dat gas gaat branden.
    Zoveel druk op komt dat de onderkant er af schiet en hij de lucht ingaat.. maar helaas is dat alleen in mijn gedachten.

    Aan de onderkant waar ik de verbreding heb gemaakt wou ik nog 2 buizen laten komen waar met hoge druk gas naar toe wordt gespoten.

    zie foto: http://home.alexmeijer.com/raket/001/200605292232_00070-edit.JPG


    Nu is mijn vraag vooral:


    Als ik dit effect ga maken, wat gebeurd er? Knalt het uit elkaar of krijg je inderdaad dat het er uit "perst" en de lucht in gaat?


    Alvast bedankt,
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Asmooh,
    Wie is deze persoon en heeft hij/zij een website?

    Als je zo'n grote raket wilt bouwen kun je beter eerst klein beginnen (met een modelraket) om de technieken en stabiliteitsregels van raketten onder de knie te krijgen.

    Verder wil ik je adviseren om als je zulke grote raketten wilt bouwen je aan te sluiten bij een vereniging die zich bezig houdt met MPR/HPR en/of Experimenteel (dit zijn dus echt de zwaardere raketten)
    In Nederland heb je bijvoorbeeld Tripoli - NAVRO en NERO. Deze verenigingen houden zich bezig met MPR/HPR en/of Experimenteel.
    Voor modelraketten kun je terecht bij o.a. DRRA en voor een deel ook bij de Navro.

    Bas
     
  3. Asmooh

    Asmooh Guest

    Hoi Bas,

    Dit is een persoon die niet op deze site of een ander modelbouw site/forum zit en heeft zover ik weet geen site.

    Dit is het kleinste model waar ik mee ga testen.

    Alleen mijn vraag was eigenlijk heel erg simpel m.b.t. het plaatje van de onderkant.


    Mvg,

    Alexander
     
  4. Asmooh

    Asmooh Guest

    Hoi Bas,

    Dit is een persoon die niet op deze site of een ander modelbouw site/forum zit en heeft zover ik weet geen site.

    Dit is het kleinste model waar ik mee ga testen.

    Alleen mijn vraag was eigenlijk heel erg simpel m.b.t. het plaatje van de onderkant.


    Mvg,

    Alexander
     
  5. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb zo mijn twijfels over het gehele project dat je omschrijft en de materialen die je wilt gebruiken. Maar vooral ook over de veiligheid.

    Zoals je de motor omschrijft zal het mijnsinziens niet werken.


    PS. je schrijft dat iemand een raket van 1.5 meter lengte en een diameter van 50cm naar 12km hoogte heeft geschoten. Of de lengte of de diameter kloppen hierbij niet.
    Kun je ergens op het internet aantonen dat deze lancering heeft plaatsgevonden? Of alleen melden wie het heeft gedaan en waar?
     
  6. Asmooh

    Asmooh Guest

    als ik hem weer spreek zal ik vragen voor foto's..

    Waarom zou de motor niet werken op die manier?
    Weet je een manier wat ik moet toevoegen om wel te laten werken?

    Alvast bedankt
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik denk dat ik idee van je motor enigzins begrijp. MAAR je haalt volgens mij wel wat dingen door elkaar. Namelijk verschillende motor types. Vast /vloeibaar.

    Een vaste brandstof motor heeft namelijk geen aparte verbrandings kamer.En voor een vloeibare brandstof motor, heb je of turbine pompen of meerdere druk tanks nodig. (zijn ook nog wel andere mogelijkheden maar die wil ik je niet aanraden).


    Als je zelf motoren wilt ontwikkelen, ga dan eens bij de navro kijken. of kijk even op de site van de DER. Die zitten ook in Delft en hebben ene mooie site.


    Vluchten naar 12 KM zijn zeker mogelijk maar niet met een raket zoals jij hem beschijft. De raket is te kort om voldoende brandstof in te krijgen.

    ik denk dat 1.5 meter zelfs aan de korte kant is voor alleen je neuskegel ;-)
     
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    In additie tot hetgeen JanHein al over de motor heeft gezegd. Als je vloeibare brandstof wilt gebruiken (of zoals je zelf schrijft gasvormige brandstof) moet je ook nog een oxidator mee kunnen nemen.

    Bas
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    vloeibare brandstoffen zijn super :)
    makkelijk te maken, een hoge performance. goedkoop. En door middel van electrolyse maak je uit water je brandstof .

    Heb je alleen wel een flinke raket basis nodig om te kunnen lanceren, wat tubine pompen, heel veel dun alu plaat. een gek die er in gaat zitten en een paar super computers.
    en verder nog wat losse onderdelen ;-)

    Je moet je namelijk niet vergissen in wat er bij komt kijken als je zelf een raket motor wilt ont wikkelen. Ik heb er 3 jaar over gedaan voor ik een betrouwbare motor had die ook doet wat ik voorspel. En nu ik aan het ontwerp ben gaan rommelen moet ik weer van voren af aan beginnen, met het doorlopen van alle testen.

    let wel ik wil je met raad en daad terzijde staan. Leiden/Delft is niet zo heel ver weg. maar vergis je niet in wat er komt kijken bij het maken van een raket motor.

    Als je echt serieus aan de gang wilt denk dan eens over een hybride motor. die zijn redelijk veilig zelf te maken. en goedkoop
     
  10. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Wat volgens mij nog niemand anders op is gevallen, van wat ik uit je foto's op kan maken gebruik je een metalen pijp als raketromp. Dit is echter niet toegestaan, zover ik weet. Alleen het motorhuis mag van metaal gemaakt worden. De romp moet van een ander materiaal gemaakt worden.
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    klopt

    ik ging er eigenlijk van uit dat dat je motor was .
     
  12. Asmooh

    Asmooh Guest

    Bedankt voor je reactie, zeer cool dat je deze dingen bent gaan maken.
    heb ik heel erg veel respect voor!

    een hybride motor heb ik nog niet naar gekeken, maar ik ga nu zeker kijken naar de werking hier van en vooral het maken hier van.

    Zodra ik verder ben laat ik het weten..

    Ik las dat de raket zelf ander materiaal moet zijn, wat zou jij zelf aanbevelen?
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    De meeste grote raketten worden van Phenol gemaakt, dat een soort hard paiper wat goed te lijmen is. Gamma PVC werkt ook perfect, of gewoon een transport koker van de ptt. Goedkope oplossingen zijn meestal zwaarder.

    Voor een Experimentele raket die jij wilt gaan bouwen zijn geen beperkingen, voor wat betreft de gebruikte materialen. Alleen moet je dan wel door een woud van vergunningen heen voor je mag lanceren.


    Vlieg je een modelraket (commerciele motor ) dan gelden we wat meer regels voor wat betreft de raket , maar je hebt met een stuk minder regels te maken voor je kunt lanceren . ALs dit je eerste raket is zou ik je een kit aanraden. die kosten uit eindelijk minder dan iets zelf ontwikkelen. En je kunt gelijk uitvinden hoe anderen hun problemen hebben opgelost. bovendien kun je bij de leverancier aan kloppen voor advies als je ergens niet uitkomt.

    Als je echt verder wilt met het zelf maken van motoren kijk dan eens op de site van de Navro of ga Zondag langs in Alblasserdam. Dan staat er weer een motor test in de planning ;-)

    En kun je een life motor test mee maken, en er bijna met je neus boven opzitten.
     

Deel Deze Pagina