ASP fs 120 op vonk wel op methanol en 5%nitro

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rodermond13, 31 okt 2021.

  1. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Vandaag bezig geweest met een asp fs 120 op vonkjes dus maar het volgende probleem doet zich voor goed afgesteld gekregen loopt geweldig zet je hem af start hij ook weer gelijk maaaaar kom ik naar een half uur terug met moeite aan slaan zelfs met startmotor wat is hier aan de hand heb een prachtig filmpje maar dit forum kan het bestand niet verwerken

    Gr Ruud
     
  2. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bij deze:beer:

    Jan
     
  3. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Top Jan hoe doe je dat
     
  4. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Loopt echt mooi zo maar naar een half uur lijkt het wel of de hele afstellen weg is is natuurlijk niet zo tank hoogte ook goed jammer want als die loopt loopt het inderdaad geweldig
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn kristallen bol is voor onderhoud bij de dealer...

    Feit: hij loopt inderdaad prachtig.
    Vragen:
    -Wat is je ontstekingstiming? 28 graden of 34 graden?
    -startte hij bij de eerste keer WEL goed? Of ging dat ook moeilijk?
    -Je zegt: "het lijkt wel of de afstelling weg is". Moet je daadwerkelijk aan de naalden draaien om hem weer aan de gang te krijgen? Start je met gas open, dicht, half?

    Verder de standaard dingetjes:
    -Hoeveel heeft hij al gelopen?
    -Klepspeling in orde?
    -Hoe is de compressie koud, en hoe is die warm?

    Normaal zou je met 1 a 2 aanzuigslagen (gas open, vinger op de carb) en daarna nog drie a vier slagen zonder vinger op de luchtinlaat, de ontsteking aan moeten zetten, en gas op licht verhoogd stationair, moet je hem met 1 tik aan krijgen. Ik neem aan dat dat bij jou niet zo is?


    Het enige wat mij zo snel te binnen schiet, vanwege het "half uur" is dat ik zie dat je uitlaat omhooggericht staat, en als een motor stil staat, staan bijna altijd een of beide kleppen open (motor stopt zelden in de compressiestand). Goed mogelijk dat de pruit uit de uitlaat terugloopt de cylinder in, en in tegenstelling tot gloeiplug ontsteking, waar dat een homogene brij is, is het bij vonkjes en correct afgesteld, olie en water. Mogelijk verstoort dat vocht de vonk en krijg je hem daarom zo slecht aan, want zonder vonk loopt niks, en je hebt dan inderdaad een starter nodig om die bagger weer van je bougie te blazen.
    Draai je uitlaat eens naar beneden en kijk of het dan weg is.
     
    Cnn en Beton vinden dit leuk.
  6. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Beste brutus

    Ontsteking staat op 34 graden voor BDP

    Eerste start was zeker moeizaam maar moest ook nog afgesteld worden daarna uitzetten en inderdaad met een klap lopen

    Het verhaal van dat half uurtje weg lopen zuig hem eerst aan zoals jij zegt niet met de hand aan te krijgen dan maar startmotor er bij loopt dan maar bij meer gas geven hevig stotteren en komt daarna mooi volgas hij moet het lijkt het wel de overtollige brandstof verwerken

    Hoeveel gelopen weet ik niet overgenomen van clublid maar is zeker niet versleten compressie zowel warm als koud voldoende

    Klepspeling op 0.10 beide kleppen staat hij ook nog op bij koude motor

    Dat van die uitlaat omhoog kun je wel eens gelijk in hebben ga ik ook zeker veranderen verder is het erg leuk om te doen als het loopt is het ook geweldig word vervolgt dit

    Gr Ruud
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Eigenlijk..
    om het idee van brutus te testen, zou je de motor eens moeten laten lopen, afzetten, daarna het hele toestel op zn kop wegleggen (zodat eventuele prut niet meer terugloopt)
    en dan na een tijdje eens testen of hij nu beter start.

    Hoe hoog ligt je tank tov de carb?
    in heli's kan e.e.a. hevelen, dus dan loopt de tank leeg richting de motor.
    heb je daar geen erg in, staat de motor vol na ff een tijdje stilstaan.
    start erg slecht, kan ik je vertellen.
    bij vliegtuigen zie je dit niet echt.. maar alles kan..

    Hoe zet je hem uit?
    ontsteking uit, en uit, of gas dicht en uit?
    dit kan wat te maken hebben met hoeveel ongebruikte brandstof er in de motor aanwezig is.
    ontsteking uit, en dan loopt er nog wat brandstof terwijl de motor uit gaat. er zit zowieso nog wat aanzuiging in het verhaal.
    gas dicht, dan sluit je dat af, loopt ie eigenlijk droog.
    verzopen is rottig starten.
    compleet leeg is ook rottig starten.
    al leek het bij de mijne wel dat hij liever wat te "nat" was bij het starten dan te leeg..

    bij de eerste start van de dag, start hij dan net zo rottig als na het half uurtje?
    je zou denken dat de potentiele prut die terug loopt vanuit de uitlaat, ook terugloopt na een vliegdag.
    dus dan zou je hier de volgende vliegdag ook last van moeten hebben.

    stel, je hebt het nu over een half uur.
    probeer je hem na een uur te starten, schiet hij dan wel meteen aan (of makkelijker)?
    misschien warm/koud uitdaging..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit klinkt heel erg alsof het die uitlaat is...

    Ik heb twee brandstof-motorfietsjes (tweetakt) waarbij noodgedwongen de uitlaat ook naar boven wijst, en dat is ook altijd prijs. Als je die niet met de cylinder verticaal wegzet krijg je ze na 5 minuten ook niet meer aan de gang, om dezelfde reden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die mag je trouwens gerust op 0,05 zetten... De speling wordt toch alleen maar groter als hij warm is, en warm worden doet hij wel met vonkjes.
    Ja... of je nu methanol stookt of benzine, maakt verder niet zo veel uit. Met vonken loopt alles zo ontzettend veel mooier en strakker...
    En goedkoper: hij loopt net zo goed op 0% Nitro als op 10% (al is hij wel wat chagrijniger op de naalden met nul procent), maar het scheelt je letterlijk euro's per vliegmiddag bij deze cylinderinhoud.

    Voor wat het waard is: hoewel geen regelrecht risico, de uitlaat richting de motorflens (motordrager) draaien verkleint het risico op breuken t.g.v. trillingen. Alleen al daarom is het beter.
    Je kunt met nul Nitro ook gerust je oliepercentage naar 15% terugbrengen, want de motor wordt warmer, en de olie in het carter is niet meer verdund met brandstof, dus het smeert beter.
    De prut op je vliegtuig zal ook zienderogen afnemen.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2021
  10. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Die mag je trouwens gerust op 0,05 zetten... De speling wordt toch alleen maar groter als hij warm is, en warm worden doet hij wel met vonkjes.

    Ok gaan we dat ook doen trouwens dat warm worden vond ik best mee vallen gisteren kon de kop goed beet houden maar goed begrijp uit de verhalen dat we dat goed in de gaten moeten houden
     
  11. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Voor wat het waard is: hoewel geen regelrecht risico, de uitlaat richting de motorflens (motordrager) draaien verkleint het risico op breuken t.g.v. trillingen. Alleen al daarom is het beter.
    Je kunt met nul Nitro ook gerust je oliepercentage naar 15% terugbrengen, want de motor wordt warmer, en de olie in het carter is niet meer verdund met brandstof, dus het smeert beter.
    De prut op je vliegtuig zal ook zienderogen afnemen.

    Heb de viertakt brandstof van Dennis is dus 17% olie en 5% nitro
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee hoor... Met Benzine verdient het wat aandacht, met Methanol valt dat iets mee. Het wordt op vonken heter dan met gloeiplug, maar dat kan die motor zat hebben.
    Is goed genoeg. Hoef je niks aan te doen als je dat niet wilt.
    Maar als hij 0 nitro en 15% olie heeft, kun je dat ook gerust stoken, mocht je dat willen. Nu nitro vermindert het risico op roestende lagers. After-run blijft aan te bevelen, ongeacht of je nul nitro stookt of niet, maar nitro is mechanisch gezien gewoon geen fijn spul.

    Als je je onderhoud wilt minimaliseren, dan is dit wellicht een idee:
    https://www.modelbouwforum.nl/attachments/img_20190913_183001-jpg.333584/
    https://www.modelbouwforum.nl/attachments/img_20190913_183300-jpg.333585/
    Scheelt aanmerkelijk in het verloop van de klepspeling.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Eigenlijk..
    om het idee van brutus te testen, zou je de motor eens moeten laten lopen, afzetten, daarna het hele toestel op zn kop wegleggen (zodat eventuele prut niet meer terugloopt)
    en dan na een tijdje eens testen of hij nu beter start.

    Afzetten heb ik op de schakelaar gedaan dus afgezet met goed lopende en afgestelde motor volgende dag of naar een half uur niet of nauwelijks nog te starten ga eerst dat idee van bert eens proberen de uitlaat dus veranderen dus nogmaals starten goed gas houden hevig proesten aan de gang houden dan naar volgas en daarna stationair niks meer aan de hand prachtig lopen dus dat is wat hij op het moment doet ga van de week weer proef draaien hou jullie uiteraard op de hoogte in iedergeval dank alvast voor het meedenken
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt naar mijn mening volledig als een volgelopen motor. Ik ben behoorlijk zeker dat het die uitlaat is die leegloopt in de cylinder...
     
  15. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Ik denk het zelf ook bert ben vrijdag vrij dus gaan we weer aan de gang thuis moet ik even oppassen voor de buren is niet de eerste motor die ik draai thuis
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Koop 5 meter stofzuigerslang bij de Handyman onderdelenwinkel, en maak een verstelbaar beugeltje aan je testbok, dat je het ene uiteinde halverwege om de uitlaat kan schuiven (zodanig dat de uitlaat de slang niet raakt).
    Dan ben je niet alleen een hele hoop van het geluid kwijt, maar je kunt je motor ook binnen in de garage testen zonder jezelf te vergassen. Deur op een kier om de slang naar buiten te voeren. Ik wil nog steeds een gat in de muur hebben daarvoor...

    Sowiso, stuur eens een mailtje naar JustEngines, wat een "baffled muffler" moet kosten voor die motor. Dat is gewoon een uitlaatje wat heel veel op het originele potje lijkt maar veel aangenamer klinkt. De geluidsmeting verandert er nauwelijks van, maar ik kan je verzekeren dat het vliegend ENORM scheelt. Ik heb niet voor niets voor vrijwel al mijn vliegtuigen een "engine off" waarschuwing geprogrammeerd, want zelfs met verder alleen maar electrokisten in de lucht hoor ik vaak nauwelijks of mijn eigen motor nog loopt, en mijn oren zijn absoluut niet slecht.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.978
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... helemaal vergeten te zeggen: Je gaat komende Vrijdag pas weer met je motor bezig. De uitlaat nu naar beneden draaien gaat voor de eerste start natuurlijk niet helpen want die prut zit nu allang weer in de motor.
    Ik zou, als ik jou was, even de bougie er uit draaien, en de zuiger naar top draaien met beide kleppen dicht (het punt waar je kleppen zou stellen, zeg maar) en de motor even een dagje ondersteboven ophangen, zodat de prut er uit kan lopen.
     
  18. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    Ja, en leg hem lekker warm…
     
  19. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Sorry die uitlaat dat hoort hier niet foutje Image.jpeg
     
  20. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Dit uiteraard wel vind het allemaal best wel vettig 20211101_190018.jpeg 20211101_190134.jpeg 20211101_190116.jpeg
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina