ASP motor

  • Topicstarter Topicstarter Henny J. van Ommeren.
  • Startdatum Startdatum
H

Henny J. van Ommeren.

Guest
Wie heeft een handleiding, gegevens of beschrijving van de ASP .40 gloeiplugmotor ? Mijn plan is om deze te gebruiken voor lijnbestuurde autogyro. Ik heb vroeger autogyro's gebouwd en succesvol gevlogen; later werden het 1 op1 toestellen. Daarin kon je zitten en gesleept vliegen ( Bensen, en zo, óók gevlogen in Frankrijk ). Nu dus weer terug naar de modelvliegerij. Misschien heeft iemand een ontwerp voor een lijnbestuurde autogyro. Groeten Henny J. van Ommeren.
 
Conrad verkoopt de .40 ASP. Je kunt bij hun op de site terecht voor specs en een handleiding.
 
De ASP .40 lijkt me daar prima geschikt voor. Gerard Bosveld, de vader van Owen die ook op dit forum zit, heeft een lijnbestuurde autogiro van ongeveer dat formaat. Owen? Ik heb verder ooit een duiter met een LB autogiro zien worstelen (op Herentals), maar daarvan waren de rotorbladen niet sterk genoeg, dus die werden de hele tijd afgeworpen. Volgens mij heb ik wel meerdere autogiroontwerpen voor LB in oude tijdschriften zien staan, waaronder een versie voor een 0,8cc Cox in Aeromodeller begin jaren '80.
 
Er is idd een LB gyrocopter in de familie.
Filmpje is hier te vinden:
AutoGyro

Geen idee of hier nog tekeningen van zijn. Het toestel is al een jaar of 10 oud, en ik heb de tekeningen ooit een keer gevonden op de NExus Internation Modelshow die in de jaren negentig in hartje londen werden gehouden, en waar ik toen der tijd demo vlieger was. Mischien heeft die ouwe de tekeningen nog ergens liggen.
Kan het wel even navragen.

De rotorbladen zijn idd ernstig versterkt. Alleen balsa rotorbladen spatten zo uit elkaar.
 
Ik heb de tekeningen van de Gyration
En nog enkele andere.
Ik heb er een keer mee gevlogen.
Hij staat nog in de hoek ter reparatie.
In de gyration hoort max een .25
Het is dezelfde als owen zijn pa.

Groet Robert-Jan
 
Robert-Jan zei:
Ik heb er een keer mee gevlogen.
Hij staat nog in de hoek ter reparatie.

Die ene vlucht ging niet zo goed begrijp ik???
:roll: :evil:





ok ok ok, nu hou ik op, straks ga je nog denken dat ik je met opzet moet hebben... Maar je geeft wel erg goeie inkoppertjes deze week :D :D
 
Ok het hele verhaal.
Ik heb altijd een zwak gehad voor autogiro's.
Ik denk dat ik een jaar of 15 wat toen ik de gyration gebouwd heb.
Er zat een OS 25 FSR in een erg krachtige motor.
Deze werd bediend met een drie draad's systeem.
De derde lijn liep via een ring in het midden van het hand vat.
Door deze ring kon je je vinger doen en dan de lijn naar je toe trekken.
Tot zo ver alles in orde.
Maar als je de ring los liet stond hij vol gas en als je hem dus naar het handvat trok ging het gas dicht.
Ik vond dit vervelend maar ik wou nu eindelijk wel eens vliegen.
Afijn, boel gestart en vliegen.
Kort na het opstijgen begon alles te resoneren door de hoge snelheid.
Van schrik liet ik de ring los -> volgas.
De rotor bladen waren niet bestand tegen deze snelheid.
Ze braken af en dat was het. Ik denk dat ik misschien 1 rondje gevlogen heb.
Sindsdien ligt hij al 27 jaar in de hoek.
De les die ik hieruit leerde bij twijfel geen maiden vlucht.
Ik heb nog steeds het plan hem op te knappen.
Maar dan met een servo en geïsoleerde lijnen.

Dus ja hij ging de eerste vlucht de grond in.

Groet Robert-Jan
 
Gas regelen met een derde lijn is natuurlijk erg leuk, maar er zijn ook wel LB autogiro's zonder gasregeling, wat me veel eenvoudiger om mee te beginnen lijkt.
 
Klopt ik heb ook tekeningen ergens van 1,5 cc modellen.
Deze zijn zonder gas regeling.

Maar je kunt met een autogiro niet stunten of zo.
Daarom is een gas regeling wel een leuke extra dimensie.
Anders lijkt het zo op team racen. Alleen maar rechtuit.

Groet Robert-Jan
 
zelfs ik heb in mijn experimenteerdrift ooit een autogiro gehad.
Die had ik samengesteld van een oude stuntromp en een set houten rotorbladen.....
Een aantal aanpassingen in de romp gemaakt en vliegen daarmee!
En dat ding vloog nog goed ook, ik heb er veel plezier van gehad :D :D
Ik zou er nog foto's van moeten hebben , maar waaaar die zijn....???? :roll: :roll:
 
Back
Top