Helpt t om om te bouwen naar benzine?
Zowel Morris Mini motors als Just Engines als CH Ignitions doen in ombouw-setjes. Vraag me niet wat daar in zit of wat ze precies aan de motor doen.
Als je bang bent voor oververhitte motoren: Benzine loopt met 100% zekerheid fors heter (maar voor zover ik kan beoordelen, kunnen ze er ook veel beter tegen).
Edwin had inderdaad de carb vervangen en vertelde dat hij de kleppen na wilde slijpen.
Hij had inderdaad compressie verschil tussen de cilinders had bemerkt.
Ik denk dat kleppen slijpen weinig zinvol is: Tenzij er echt aantoonbare lekkage is (maar dan heb je gewoon helemaal géén compressie), is de kans veel groter dat de zuigerveren gewoon niet goed aanliggen als de motor niet loopt, en daar doe je helemaal niks aan. Dat probleem verhelpt zich vanzelf zodra de motor loopt en er gasdruk op de veer staat.
Idem voor minimale lekkages aan kleppen: die worden vanzelf door de gasdruk harder op de zittingen gedrukt, en dan dichten ze wél af. Dat is allemaal lang niet zo kritisch als vaak gedacht word.
Het verhaal "klepzittingen passen niet goed in de kop" geloof ik niet zo: dan vallen die zittingen er namelijk uit, want het aluminium zet harder uit dan het zittingmateriaal. Ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Laat ik dat als volgt verwoorden: ik heb er nu een aantal van die viertakten omgebouwd naar benzine, ik heb marginale lekkages aan de kleppen gezien, en ik heb daar ook met 50+ draaiuren letterlijk helemaal geen problemen mee gehad. Van één van de vier viertaktmotoren lag inderdaad de uitlaatklep niet 100% op de uitlaatzitting (de afdruk van de zitting was niet rondom zichtbaar op de klepschotel), die klep heb ik geslepen, en ik heb absoluut geen verschil in "voor" en "na" kunnen ontdekken.
Slijpen moet je overigens niet met tandpasta doen, dat helpt geen zier. Gewoon slijppasta korrel 1000 of 1200 nemen, dan is het letterlijk 5 minuten werk.
Van de diffusor op die radial kan ik niks zeggen, nogmaals, ik heb geen ervaring met die motor.
Voor het kleppenverhaal durf ik redelijk mijn hand in het vuur te steken, want daar heb ik ondertussen genoeg ervaring mee, en ik zie namelijk geen reden waarom ASP (of welke fabrikant dan ook) méér aandacht zou geven aan de klepzittingen van een 9 cc van 100 euro, dan aan de zittingen van een 5 cylinder van toch wel rond de 1000 Euro...
Waar je hoogstwaarschijnlijk de motor wél een plezier mee doet is iets wat er voor zorgt dat alle cylinders mee blijven doen. Of dat nu een gloeiautomaat of een vonkontsteking is moet je zelf weten, maar uitvallen van cylinders is een kwaaltje waar alle radials met gloeiplugontsteking in meer of mindere mate last van
kunnen krijgen.