ASP

Hallo alle,

Vraagje, heeft iemand ervaring met ASP motoren en dan in het bijzonder de 5 cilinder stermotor?

Mvg,

Pascal,
 
Wel met ASP, niet met de stermotor.

De gewone motoren van ASP zijn géén OS, maar voor hun geld verrassend goed, met her en der wat kleiningheidjes.

Van de stermotor weet ik weinig....
 
Mijn ervaringen zijn ook gewoon goed. Alleen waren het bij mij één cylinders. Problemen die ik heb gehad, een 15 CC viertakt met heel veel loopuren het lager kapot gegaan, lager vervangen en draait alweer een tijd. En bij een van mijn 15 CC ers bleef het zeuren met de afstelling van de carburateur, carburateur vervangen nooit meer een probleem gehad, nieuwe carburateur was spotgoedkoop bij HK. Het is gewoon wel een goede motor voor zijn geld. Persoonlijk vind ik een Saito netter afgewerkt en de laatste is in vergelijking met ASP gewoon een stuk lichter. Vaak grijp ik ook naar de ASP omdat hij aanmerkelijk goedkoper is.

Groet Aad dB
 
Brol, carburatie is prul en de cilinderkoppen lekken allemaal via de kleppen.
Je kan hem wel goedlopend krijgen maar met heel veel aanpassingen en moeite.
Eigenlijk moet er teveel aangepast worden, een leek loopt hierop stuk als je niet de kennis en gereedschappen hebt.
En dan nog als je de motor goed aan het lopen hebt is het vermogen teleurstellend.
De 1 cilinder 2 en viertakten krijgt je wel goed lopend na een beetje aandacht en moeite, echter ook hier valt het vermogen tegen.

Just my two cents.
 
Brol, carburatie is prul en de cilinderkoppen lekken allemaal via de kleppen.
Je kan hem wel goedlopend krijgen maar met heel veel aanpassingen en moeite.
Eigenlijk moet er teveel aangepast worden, een leek loopt hierop stuk als je niet de kennis en gereedschappen hebt.
En dan nog als je de motor goed aan het lopen hebt is het vermogen teleurstellend.
De 1 cilinder 2 en viertakten krijgt je wel goed lopend na een beetje aandacht en moeite, echter ook hier valt het vermogen tegen.

Just my two cents.

Laat me raden: jij hebt al 20 jaar geen ASP meer in handen gehad....

Ik heb er in het afgelopen anderhalf jaar 5 gekocht, geen een daarvan had lekke kleppen, ze liepen allemaal rechtsstreeks uit de doos zonder dat ik er wat bijzonders aan moest doen, en v.w.b. speciale gereedschappen: met een Dremel en een handboortje waren ze zelfs om te bouwen naar Benzine. Opgegeven vermogen klopte tamelijk nauwkeurig met wat ik naar beste weten kon bepalen (Pé Reivers propcalc tabellen, omrekening naar andere brandstof) en wijkt niet veel af van wat OS voor de originelen opgaf.
 
De een-cilinders van ASP zijn zeker geen slechte motoren. Zelf heb ik er geen, maar vaak genoeg heb ik er een horen lopen / gezien van mede modelvliegers.
Exemplarische problemen kunnen er natuurlijk best zijn.
De prijs is, zoals reeds gezegd, zeer aantrekkelijk. Het vermogen ligt over het algemeen wel iets lager dan van een vergelijkbare OS en Saito. De OS en Saito zijn bovendien inderdaad iets lichter in gewicht.

Ik heb ooit wel eens gehoord dat de ASP deels een kopie is van een ouder type OS. Hiermee zou het iets geringere vermogen verklaard zijn. (De oudere types van OS hebben minder vermogen)
Geen idee echter of deze bewering waar is.

Grt,

Arnoud.
 
Ik kan je verzekeren dat ze qua vermogen "ongeveer tot volledig" gelijkwaardig zijn aan de motoren waarvan ze gekopiëerd zijn.
Mijn .91 doet, na correctie voor de brandstofsoort, nauwelijks onder voor mijn 91 Surpass II...

Vergelijken met een moderne OS is appels met peren vergelijken.

OP heeft hier verder weinig aan, want die vroeg meer specifiek naar de radial.
Ik weet dat Forummer Femmo er eentje heeft, maar ik weet niet of die al gedraaid heeft.

De joeptjoep filmpjes van de radial laten over het algemeen keurig netjes lopende motoren zien.

Leukste filmpje wat ik vond:
 
Laatst bewerkt:
In zover al bedankt voor de reacties

In eerste instantie zou het een Saito FG 33 R3 worden maar deze is in omtrek te klein voor de PT22 waar deze in moet komen.
De cilinders komen niet ver genoeg uit de neus en het hoort van origine een 5 cilinder te zijn.
De ASP daar in tegen ( is als ik het begrepen heb) is 30 cm in omtrek tegen 23 cm van de Saito, dat is 2 cm kleiner volgens de schaal, dus dat komt aardig in de buurt.
De pt22 verlangt een motor van 30 tot 45cc, de ASP is dus ruim overbemeten, het mogelijke tekort aan vermogen speelt geen rol lijkt mij.
Wat het gewicht betreft, daar ben ik nog niet aan toegekomen omdat uit te zoeken, ook de elektroversie is nog een optie wat ook het nodige gewicht mee brengt, deze moet ik alle nog op een rijtje zetten.

Mvg,

Pascal.
 
Dan zou ik het geld nog even in mijn zak houden als ik jou was: volgens Just Engines is de diameter over de kleppendeksels 220 mm. Dus nét een haartje kleiner dan de Saito.
http://www.justengines.co.uk/acatalog/ASP-400-FS-5-Cylinder-Radial.html

Voor het vermogen zou je, als ik de video's waarop toerenteller en prop-maat te zien is, ongeveer uit mogen gaan van 4~4,5 pk
Vermogen en gewicht zijn niet opgegeven bij JustEngines, HobbyKing geeft geen vermogen op maar zegt dat hij 2800 gram weegt.
De afmetingen van HobbyKing zijn heel onduidelijk en komen van geen kanten overeen met wat JustEngines opgeeft.
Ik vertrouw eerder op Just Engines, want ik zie weinig redenen waarom een cylinder van 13 cc, vanaf hartlijn as gemeten, bijna 5 cm hoger zou moeten zijn als een cylinder van 11 cc, zelfs niet als je rekening houd met dat de moederdrijfstang wat forser is met 5 cylinders....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er inmiddels 2 maar nog niet bij mij gelopen.
De laatste is een magnum die ik van Edwin heb overgenomen en die heeft bij hem op de bok wel gelopen.
Edwin had inderdaad de carb vervangen en vertelde dat hij de kleppen na wilde slijpen.
Hij had inderdaad compressie verschil tussen de cilinders had bemerkt.

Ik ben een leek, Ger maar ergens moet je van leek naar kenner kunnen schuiven. Dus ik dacht op zn gemak die kleppen met een beetje tandpasta te gaan slijpen. Het hoeft niet vandaag af.

Het enige is dat de vervangende carburateur van de magnum niet meer verkrijgbaar is.
Dus ik ga eerst beide motoren origineel laten lopen. Mocht dat niet bevredigend werken kan ik naar 2 identieke vervangende carb op zoek.

Het is misschien niet zo ideaal als bijvoorbeeld een Brown bear, maar ASP is voor mij het hoogst haalbare qua investering.
Het was of dit of geen ster. Dan is de keuze snel gemaakt toch?

Mocht ik goede raad nodig hebben klop ik graag bij je aan Gerd

Grt
Femmo
 
PS
De motoren zijn voor een twee motorig project. Maar om eerst op zn gemak wat ervaring op te doen heb ik een Black Horse Gilmore bemachtigd. Dus ik hoop deze zomer echte ervaring op te gaan doen.
 
@femmo.
De beste vervangende carburateur is van een Supertigre G45. (7,5cc)
Klepzittingen passen niet goed in de kop waardoor je kan slijpen tot je een ons weegt.
De gebruikte diffusor net achter de carburateur in de motor is verkeerd ontworpen waardoor je nooit een goed vergast/gemengt brandbaar mengsel aflevert bij de inlaat.
De gebruikte vorm van de explosiekamer is beter voor een benzine motor maar niet voor een methanol motor, verbrandings trajekt is anders zeg maar.
De slag van de motor is korter dan de boring waardoor je bruikbare koppel op een vrij hoog toerental ligt en je genoodzaakt bent een te kleine prop maat te gebruiken om je toerental te halen en de boel niet te heet te laten worden.
Ik heb 2 van die dingen redelijk lopend gekregen maar was en ben er niet zo kapot van.

Succes.
 
Helpt t om om te bouwen naar benzine?
Of
Kan Dick van Brown bear hier mods op doen?
Die klepzittingen klinkt niet best. Is dat überhaupt te verhelpen?
 
Helpt t om om te bouwen naar benzine?
Zowel Morris Mini motors als Just Engines als CH Ignitions doen in ombouw-setjes. Vraag me niet wat daar in zit of wat ze precies aan de motor doen.
Als je bang bent voor oververhitte motoren: Benzine loopt met 100% zekerheid fors heter (maar voor zover ik kan beoordelen, kunnen ze er ook veel beter tegen).

Edwin had inderdaad de carb vervangen en vertelde dat hij de kleppen na wilde slijpen.
Hij had inderdaad compressie verschil tussen de cilinders had bemerkt.

Ik denk dat kleppen slijpen weinig zinvol is: Tenzij er echt aantoonbare lekkage is (maar dan heb je gewoon helemaal géén compressie), is de kans veel groter dat de zuigerveren gewoon niet goed aanliggen als de motor niet loopt, en daar doe je helemaal niks aan. Dat probleem verhelpt zich vanzelf zodra de motor loopt en er gasdruk op de veer staat.
Idem voor minimale lekkages aan kleppen: die worden vanzelf door de gasdruk harder op de zittingen gedrukt, en dan dichten ze wél af. Dat is allemaal lang niet zo kritisch als vaak gedacht word.
Het verhaal "klepzittingen passen niet goed in de kop" geloof ik niet zo: dan vallen die zittingen er namelijk uit, want het aluminium zet harder uit dan het zittingmateriaal. Ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Laat ik dat als volgt verwoorden: ik heb er nu een aantal van die viertakten omgebouwd naar benzine, ik heb marginale lekkages aan de kleppen gezien, en ik heb daar ook met 50+ draaiuren letterlijk helemaal geen problemen mee gehad. Van één van de vier viertaktmotoren lag inderdaad de uitlaatklep niet 100% op de uitlaatzitting (de afdruk van de zitting was niet rondom zichtbaar op de klepschotel), die klep heb ik geslepen, en ik heb absoluut geen verschil in "voor" en "na" kunnen ontdekken.
Slijpen moet je overigens niet met tandpasta doen, dat helpt geen zier. Gewoon slijppasta korrel 1000 of 1200 nemen, dan is het letterlijk 5 minuten werk.

Van de diffusor op die radial kan ik niks zeggen, nogmaals, ik heb geen ervaring met die motor.
Voor het kleppenverhaal durf ik redelijk mijn hand in het vuur te steken, want daar heb ik ondertussen genoeg ervaring mee, en ik zie namelijk geen reden waarom ASP (of welke fabrikant dan ook) méér aandacht zou geven aan de klepzittingen van een 9 cc van 100 euro, dan aan de zittingen van een 5 cylinder van toch wel rond de 1000 Euro...

Waar je hoogstwaarschijnlijk de motor wél een plezier mee doet is iets wat er voor zorgt dat alle cylinders mee blijven doen. Of dat nu een gloeiautomaat of een vonkontsteking is moet je zelf weten, maar uitvallen van cylinders is een kwaaltje waar alle radials met gloeiplugontsteking in meer of mindere mate last van kunnen krijgen.
 
Dat klinkt geruststellend

Die carburateurs misschien wel achteraan.
Maar nu eerst maar s op de Gilmore bouwen en van de zomer vliegen.
 
Bij mijn weten bevat tandpasta plastic correls. Daar slijp je geen metaal mee.
Zou je willen gaan slijpen, neem daarvoor dan echte automotive pasta, een zeer fijne grit.
Na bewerking alles zeer goed spoelen. Zeer goed!
Gr Bas
 
Bij mijn weten bevat tandpasta plastic correls.

Mischien de huidige, maar voorheen bevatte Tandpasta krijt. Geen erg goed slijpmiddel, meer een polijstmiddel.

Ik gebruik voor zulke dingen overigens gewoon korrel 1000 carborundum pasta.
Kleppen schuren van een modelmotor is daarmee ongeveer 5 minuten werk (demonteren, schoonmaken na het schuren en weer monteren NIET inbegrepen), want je hebt werkelijk maar een paar slagen nodig. Alles wat niet binnen 5 minuten te slijpen is, kun je beter een nieuwe set kleppen of indien de zitting ook beschadigd is, een nieuwe kop voor aanschaffen.
 
Back
Top