Aspen 2-tak benzine

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Piloot Bert, 10 sep 2010.

  1. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Wie gebruikt Aspen benzine zonder extra olie bij te voegen in z'n heli met bijvoorbeeld een Zenoah motor?
    Aspen 2-takt is standaard 1:50 gemengd. Volgens Aspen is het niet nodig naar 1:40 of zelfs 1:30 bij te mengen indien een desbetreffende motorfabrikant dit voorschrijft. Vandaar deze vraag. Gevoelsmatig is 1:50 te weinig.

    Ik ben heel benieuwd naar de reacties!

    Bert
     
  2. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    (Gevoelsmatig is 1:50 te weinig) dan doe je er toch wat bij kan geen kwaad
    Ik vlieg 1:40

    jan
     
  3. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Ken iemand die al jaren met Aspen vliegt met een Zenoah (vliegtuig, sleepkist), zonder iets toe te voegen. Of het goed is of niet laat ik in het midden, motortje blijft het prima doen en zijn vrouw is er gelukkig mee (huis stinkt niet).
     
  4. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo! :0)

    Ik vlieg 3 benzine heli's (2x zenoah G230puh en Zenoah G231puh)
    en 2 vliegtuigen (DA50cc en Zenoah62cc)
    En .... een 26cc FG Monstertruck allemaal met Aspen 2 takt met 2% (1:50) mengsmering.
    Ik doe er niets bij, zelfs niet bij de Monstertruck waar veel meer mengsmering bij voorgeschreven staat!
    Ik vindt het super spul, Maarrr je zult merken dat er genoeg mensen zijn die het troep vinden en hun motoren niet gestart krijgen.
    Ik laat bij alle toestellen de brandstof in de tank zitten.

    Ik ben benieuwd of je veel mensen zult vinden die hetzelfde als mij ervaren....
    De 2 oudere G230 Zenoah helikopter motoren zijn bij mij zelfs merkbaar in kompressie verbeterd.

    Grt,
    Eric.
     
  5. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Aspen benzine wordt veel gebruikt in de agrarische sector, kettingzagen, bosmaaier's, enz.
    Die mensen gebruiken hun machine meerdere uren op een dag en soms zelf de hele dag, dat is dus iets meer dan wij in de modelbouw doen:rolleyes:, en zij hebben nooit problemen met hun motoren, sterker nog de benzine is hier speciaal voor gemaakt.
    Ik gebruik zelf ook Aspen in mijn Stihl kettingzaag en voor mijn vliegtuigmotor, voor de getunde motor in mijn HPI Baja gebruik ik zelf gemengde benzine1/25 omdat die meer dan 20.000 rpm draait.
     
  6. rappy

    rappy

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Belgie Tessenderlo
    Ik heb met aspen alleen maar goede ervaringen, nooit problemen mee gehad.
    Gebruikt op 3 verschillende DA 50 motoren.
    Maar..... ooit al eens deze ervaring op dit forum gezet, waar een zekere moderator er niet mee eens was, hij had ' van horen zeggen ' niets dan slechte ervaringen met aspen, ben benieuwd of hij hier terug gaat opspringen :)

    Groet

    Chris
     
  7. knoest

    knoest

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    199
    Locatie:
    thuis
    Ik gebruik die benzine van stihl, ook ik vlieg een heli met de 230puh, en heb ook een FG Marder met een 26ccm zenoah. Nog geen problemen gehad.

    Wel doe ik de marder met extra olie, maar dan ook de olie die stihl gebruikt. Zo'n flesje van 100cc op die 5 liter. Dit kun je er los bij kopen, en voeg ik daar aan toe.

    En ook ik laat de benzine in de tank zitten, nog nooit een probleem van vieze luchtjes gehad.
     
  8. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Ik geloof ook dat Aspen minder Hygroscopisch is dan gewone benzine.
     
  9. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    Still

    He hallo,

    Ik vlieg met een benzinetrainer (vario Zenoah 230) nu 1 jaar met Still brandstof 1:40 en ook nog nooit problemen gehad.

    Je weet zeker dat het goed is gemengt, minder koolstofafzetting op zuiger e.d.,en als je het vervoerd, dan ruik je het tenminste niet net als gewone benzine.

    Groetjes.
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Chris.
    Het boeit toch niet dat het een mod was die er een slechte ervaring mee had.
    Ik zelf heb een jaar in de bos en tuin gewerkt met vlieger aalie hier.
    En daar ging aspen goed .
    Ik denk dat de ene motor er beter op reageert als de ander.

    Voor de rest goed spul .
    User Wiebe [mod zijn we als poep gebeurt]
     
  11. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Nog iets over Aspen, je kunt niet via de kleur van de bougie bepalen of de verbranding goed is.
    Aspen verbrand zo schoon dat het praktisch geen resten achterlaat op de bougie.
    De "koffiekleur" zul je niet krijgen op je bougie isolator.

    Grt,
    Eric.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik meng het zelf en kan dus ook bepalen hoeveel met in draaien ff ruim maar daar na stukken minder.
    hou de temperatuur in de gaten als je minder gaat smeren want in verhouding is er meer brand stof tot smering.
    het is een balans zoeken en wat heb je over voor je motor wil je dat i lang mee gaat ff meer en meer vermogen ff minder.
    het is en blijft balans tussen die 2 dus gokken of zoeken ben je tevreden met wat je heb en werkt het ok dan zo laten.
     
  14. nwolsink

    nwolsink Guest

    Aspen is goed spul, ik gebuik zelf voor al mijn 2 takt avonturen echter 2 takt mengolie voor de Motocross en dan met name Bel Ray, dit meng ik 1 op 40.

    Dan nog even een echt beroepsgeheim, ga naar een vliegveld en tank daar AVGAS 100LL meng dit 1 op 4 met Euro95 en je 2 takt heeft nog nooit zo goed en koel gelopen!
     

Deel Deze Pagina