Assan X8D in Futaba FC-18

Op dit moment is er naar mij een pakketje uit China onderweg met een Assan x8d setje en twee ontvangers.

Deze wil ik inbouwen in mijn FC-18 V2 met een schakelaar. Ik heb hiervoor een twee standen schakelaar met 9 pinnetjes. Hierbij worden dus zowel plus min als pulse geschakeld. In het midden de drie draden van de mainboard. Links en rechts ervan de 35 en de 2.4 module.

Nu is echter de vraag of de kleuren van de draden van de module in de FC-18 die naar de printplaat lopen, Geel / Rood / Zwart / Wit, nu overeen komen met mijn onderstaande bevindingen:

Geel: pulse
Rood: plus
Zwart: min
Wit: Antenne (Deze weet ik zeker :wink:)

Ik heb al wat gemeten, maar ik ken dat met elektronica. Soms lijkt het alsof je de juiste plus hebt, maar er is bijvoorbeeld ook een spanningsverschil te meten tussen de rode draad bij de module en de accuspanning gemeten bij de laadplug.

Hierbij de vraag of er mensen zijn die deze zender goed kennen en het bovenstaande kunnen bevestigen?

Als alles binnen is, volgen er foto's...

Laatst bewerkt:
het lijkt me dat er we mensen zijn die het weten!
heb je het assan-topic al door genomen? welicht staat hier een verslagje van een fc-16, of een schema met kleuren/pulsen??!

Jep, die heb ik doorgelopen, maar de FC-16 lijkt andere kleuren te hebben en bij dit topic wordt het op detrainer port aangesloten. Ik wil het geschakeld aansturen zodat ik ook 35 mhz kan blijven vliegen.

Maar ik ben er volgens mij uit. Wordt vervolgd met foto's als ik mijn schakelaar binnen heb.

Laatst bewerkt:
voor de nieuwe FC16 Boat and truck heb je een module nodig van Servonaut, deze wordt tussen de trainerpoort en de Assan module geplaatst.

Het lijkt erop dat er iets in de nieuwe FC16 is gewijzigd t.o.v. de oude versie, Servonaut gebruikt deze module ook om hun 2.4GHz modules te kunnen gebruiken in de nieuwe FC16

op de oude versie is dit niet nodig.

Aangezien ik de FC16 Boat&Truck heb, heb ik de eerste optie gebruikt, echter onder de Assan module werkt de multiswitch niet meer.

Vandaar dat ik ben over gestapt naar Jeti (waarbij opvalt dat deze zonder een speciale module gewoon werkt)

Onder mijn huidige opzet met een Jeti 2.4 GHz heb ik geen problemen met de multiswitch, kan deze gewoon gebruiken.

@firsttimer dat servonaut is niks meer dan een crossed cable.

De pin layout in de fc-16 is veranderd.

Maar aangezien de TS over kabelkleuren begint neem ik aan dat die in de module of bij de module slot zit te kijken.

De fc-18 heeft een hele mooi trainerpoort hier zijn genoeg schemas van te vinden.

En in de module klopt het wat je zegt. Rood = +, zwart = -, geel = puls, wit = antenne.

Op de trainerpoort weet ik zo niet uit mijn hoofd.

door de pb van firsttimer ga ik mijn reactie enigzins bijzetten.

De servonaut is geen crosscable maar een invertor. Een normale assan module kan alleen maar positief aan (of negatief signaal 1 van de 2 iig). De hackmodule kan zowel positief als negatief aan.

Kennelijk is de nieuwe fc-16 truck and boat het omgekeerde signaal van de oude robbe zenders. Hierdoor is dit printje van servonaut nodig.

x8d

Er is voor mij ook een hack moduul onderweg. met ontvanger.
de 2020 multiplex ga ik ombouwen, de 35 komt te vervallen ,de antenne kan op de zelfde plaats .
De bedoeling is om er een piper mee te vliegen 2.80 meter.
Ook hier rood plus zwart min en puls geel. moet geen probleem zijn.
gr Gerrit Jan

Assan X8d in FC-18 ingebouwd

Vandaag even een schakelaar gekocht en de Assan module in de FC-18 gemonteerd. Dit dus voor de volledigheid op de drie draden van de module:

Geel = pulse, Rood = plus, Zwart = min.

Hieronder de schakelaar voor drie fasen. In tegenstelling tot veel andere draadjes wordt de massa dus ook meegeschakeld. De middelste rij loopt naar de draden op de hoofd printplaat. Links en rechts ieder de 35 en 2.4 module.

Uploaded with ImageShack.us

De antenne komt naast de oude antenne te zitten. naar mijn mening de plek waar hij het minst in de weg zit. De schakelaar komt op het rechter schakelaar bordje van de zender. Hier hoeft dus geen gat voor geboord te worden.

Hier zijn alle benodigde draden gesoldeerd aan de twee modules. De middelste komt nu dus op de mainboard.

De modules zijn geinstalleerd. De Assan past mooi onder de huidge 35 mhz module. De printplaat krijgt een brede strook plakband omdat anders het metaal van de antennekoppeling voor problemen gaat zorgen.

Alles zit er in :).

En van buiten ziet het er zo uit.

Het enige wat ik nu dus nog wil doen t.z.t. is het lampje op de ASSAN module verlengen en onder een van de glaasjes naast de schakelaar plaatsen. Op deze wijze zie je direct wanneer de zender op 2.4 staat.

Alles werkt echt helemaal super! Overschakelen gaat prima. Ook het binden was in luttele seconden gedaan. Nu nog een rage check en we weten het helemaal zeker.

Vanavond na een drukke dag even naar het veld gereden met mijn 1.6 meter motorzwever om het Assan systeem te testen.

In dit model zit een witte ASSAN 6 kanaals micro ontvanger met een pieleke van slechts 1,5 cm. Hij weegt echt niets. Volgens de site is de range bij deze ontvanger net als alle andere tussen de 300-800 meter. Ik was er vandaag alleen, dus een rangecheck op de grond was niet mogelijk. Dan maar hup de lucht in. En wat een verademing! Op alle plekken waar ik standaard problemen had met het signaal kon ik nu heerlijk storingvrij vliegen. Geen enkele glich in de motorloop of op de roeren. Vervolgens een motorstart tot ongeveer 150 meter en daarna in een thermiekbel gevlogen. Met wat cirkelen doorgeklommen tot hij echt nog maar een stipje was. Vervolgens maar een lange duikvlucht en een serie loopings en rollen en weer geland.

Ik kan niet anders zeggen dat ik 100% tevreden ben. En wie had ooit kunnen geloven dat ook zo´n niets wegende micro ontvanger zo goed presteerd? Helemaal geweldig.

Wat mij ook opviel was het stroomverbuik van de zender. Dit lijkt ook aanzienlijk te zijn verbeterd. Kortom, een geslaagde hack!

hij doet het

Er is voor mij ook een hack moduul onderweg. met ontvanger.
de 2020 multiplex ga ik ombouwen, de 35 komt te vervallen ,de antenne kan op de zelfde plaats .
De bedoeling is om er een piper mee te vliegen 2.80 meter.
Ook hier rood plus zwart min en puls geel. moet geen probleem zijn.
gr Gerrit Jan

Van middag binnen gekregen hij doet het geen probleem ,binnen kort ga ik er mee vliegen na eerst een reikwijdte test gr Gerrit Jan

assan

Hij doet het als ik een cijfer moest geven een 10.
De piper vliegt er super strak mee.
piper 1/4 schale motor benzine met magneet ontsteking 38cc zenoah.
reikwijdte oke geen storing gehoord gezien
ver en hoog gevlogen laag en ver oke.
multiplex 2020 is nu 2.4GHz geen storing meer 35 MHz elke vlucht storing van magneet ontsteking
ASSAN X8 RECIEVER X8R7L VOOR 30 EUR
ligt hij op de deur mat

Laatst bewerkt:
Mooi om te horen dat ook jou signaalproblemen met Assan tot het verleden behoren. Sowieso is het minuscule 6 kanaals micro ontvangertje echt helemaal geweldig. Weegt niets en functioneert perfect. Ook reikwijdte tot 600 meter getest en toen nog steeds geen probleem of tragere aansturing.

Back