Assemblage Calmato sport 2!.

Vandaag samen met mijn vliegpartner naar de plaatselijke modelbouw winkel geweest, en daar hebben we onszelf een Calmato sport gekocht. We hadden liever de blauwe versie gehad, maar die was uitverkocht ;)
Hier een aantal foto's van de opbouw.

Zo uit de doos,

Thunder Tigre .45 met graupner 11x7 prop.

Motor gemonteerd,

Servo's al erin,

Hoogteroer gemonteerd,

Gaatje voor ontvangerkabel.

Van binnen bijna klaar.

Vleugel klaar.

De Piloot.

Klaaaaar, Zonder stickers.

Klaaaar, met stickers!!!

Al bij al een fijn vliegtuig om te "bouwen".
Ben er 6 uur aan bezig geweest, maar was ook het eerste arf-pakket van ons ;)

Grtz Turbo-Dreams

Laatst bewerkt:
ziet er allemaal best netjes uit hoor:D

Maar toch een paar opmerkingen. Zitten je ontvanger/accu op foam oid? Het best is om de accu en ontvanger namelijk te beschermen tegen de trillingen die het vliegtuig door de brandstofmotor krijgt.

Komen de stuurstangen van de gasservo en de onderste servo in een bepaalde positie tegen elkaar aan, controleer dit eventjes:)

niet vergeten om met een busje vernis over de calmato te gaan of je bent in no time al je bespanning kwijt.

HET zwakke punt van deze kist.

Ontvanger, en ontvangeraccu zitten idd op zo'n dubbelzijdige plak-foam.
Stuurstangetjes waren ook al gecontroleerd, en die alles loopt lkkr vrij ;)

Busje vernis, goed idee :D Ooit wel gelezen, maar helemaal vergeten ;)

Morgen misschien maiden flight :)

Thnx Bryan :)
Hopen op goed weer morgen.

En misschien eindelijk eens samen vliegen volgend weekend ;)

Grtz

Laatst bewerkt:
Vandaag maiden flight !!

Ging helaas minder goed als verwacht.

Het begon allemaal redelijk goed, vanochtend op tijd op gestaan om alles nog een na te kijken, spullen in de auto geladen, en richting het veld.
Op het veld rustig motor gestart, en afgesteld. en toen de eerste keer opstijgen, Ging prima. Beetje down trim, en rolroer trim naar rechts, en hij vloog perfect :D

Laatste rondje voor landing ging het mis, kist ging plotseling op het gemakkie in een bocht naar rechts, en met de neus naar de grond gericht, Helemaal geen controle meer.
Na een kleine Air Crash Investigation, zijn we tot de conclusie gekomen dat het ontvangerkristal uit de ontvanger was getrild :( Want die was nergens meer te vinden:(

Had ik toch ma de futaba 2.4 gebruikt :(

Helaas geen maiden filmpje, want de camera was vergeten.
Wel een foto'tje van na de crash :(

Grtz T-D

Laatst bewerkt:
Jah, echt spijtig idd :(
Uhhm, Bert en ik doen ons best op de Heli nog in orde te krijgen voor volgend weekend, anders met een charter ? :P
Want de spitfire heeft ook nog geen maiden gehad ;)

Grtz

waarschijnlijk losgetrild om de reden die ik al had gegeven(in schuim verpakken om de trillingen tegen te gaan:)).

Jah, je hebt gelijk, maar we hadden verwacht dat die plakfoam voldoende zou zijn, en over het kristal in de ontvanger zit ook zo'n rubbertje, dus die hoort normaal niet los te trillen ;)
Maar tis helaas gebeurt, en niets meer aan te doen :(

dat plakfoam zou ook zeker genoeg moeten zijn(ik gebruik het zelf in een extra 330S) en daar vlieg ik niet altijd even rustig mee;). Vreemd dat het is losgelaten idd. Is het klepje op de ontvanger bij het kristal dus ook verdwenen?? Denk een gevalletje rotongeluk

Bij de ontvanger was geen klepje, maar een rubbertje wat je erover moest schuiven.
Misschien volgende maand maar een nieuwe, anders een decathlon :)

Volgende keer gewoon maar plakband om de ontvanger zodat het kristal altijd blijft zitten.......

gekke vraag misschien maar is dat x-tal niet gewoon bij de klap van de crash losgeschoten. lijkt mij dat trillingen alleen niet de oorzaak kunnen zijn van het losschieten van het x-tal ;)

Ik heb het vaker gezien. Opeens geen ontvangst meer. Alles werkte op de grond daarna nog goed......... nadat het kristal terug werd geplaatst ;)

@ Tadango: Voortaan inderdaad een plakkertje, of iets dergelijks erop ;)

@ PH-TVS: De trillingen en de ontvanger ondersteboven zal het wel geweest zijn, want zoals tadango al aangeeft, na het plaatsen van een nieuw kristal werkte alles weer.

Volgende maand mijn verjaardag, en mag een nieuwe vlieger uitzoeken,:)
Welke zou ik nemen? Dezelfde Calmato sport ? of de Pfoenix Decathlon?

De calmato sport ken ik en vliegt echt bijzonder lekker en stabiel. Ook met veel wind is het een hele goede keus. Ik zou daarvoor gaan :) De decathlon is wellicht mooier maar ik weet niet of die net zo lekker vliegt.......

Back