Assemblage Calmato sport 2!.

Oke bedankt :)
Wil het liefst ook met wat wind kunnen vliegen :)
En is het een goed oefen vliegtuig, voordat ik met de spitfire kan vliegen :)

maar ik weet niet of die net zo lekker vliegt.......
:yes: dat doet ie zeker wel.

Maar toch vliegt het anders, het blijft een hoogdekker en dat reageert gewoon net even anders dan de Sport als laagdekker.

Wil je lekker scheuren en gek doen dan is de Sport de betere keus, ondanks dat je ook al die gekkigheid met de Decathlon kan uithalen doet de Sport dat gewoon "lekkerder".

Nieuwe C. Sport

Ja hoor, De 2e Calmato Sport is bijna vliegklaar :worship:
Heeft een klein maandje in de hoek gestaan, maar is nu bijna klaar voor de maiden :cool:

Had nog de servo's liggen, dus die gister eerst allemaal ingebouwd, Nu alleen nog wachten op de Evolution .46 motor die besteld is ;)

1001668t.jpg

1001669j.jpg

Hopelijk dit weekend maiden, en hopen dat ze meer vluchten gaat maken als de vorige ;) :mrgreen:

Grtz Turbo Dreams

Alles goed checken en dubbel checken ;) Als je ergens over twijfelt, dan niet doen. Kristal goed vast, accu goed vast, servo's goed vast enz... Het kan dan haast niet fout gaan :)

Kristal zit deze keer vast!!! :rolleyes:
Heb er wel vertrouwen in hoor :mrgreen:

Rolroer uitslag moet volgens handleiding 7mm zijn.
Mijne geven 8mm, lijkt me niet zo erg toch ?

Grtz

Klein beetje expo instellen kan geen kwaad :) -10% oid. Die mm extra moet het probleem niet zijn. Gewoon voorzichtig sturen :)

Met expo krijg je een exponentiele uitslag op je servo. In het midden gebied zal de servo minder uitslaan dan normaal maar bij volle uitslag is het gelijk. Hoe meer je stuurt hoe meer hij uitslaat maar in het midden zal zal dan minder uitslaan in verhouding. Probeer maar eens. Op -100% zie je heel duidelijk het verschil ;) -10% zie je het niet zo goed maar je merkt het in de lucht al wel.

Je stelt dit altijd zo in bij vliegtuigen met veel uitslag of grote roeren. Zo kan je heel nauwkeurig sturen zonder dat je de maximale uitslag beperkt.

Ah oke :) Ik snap het :)

Nog even wachten op de Futaba 6exp die ik nog gekocht heb, Met de zender die ik nu heb kan ik geen expo instellen ;)

Bedankt, gr

Mss ten overvloede, maar je ontvanger in schuim inpakken is helemaal nergens goed voor en kan eerder kwaad ivm. warmteontwikkeling.

Als je een ontvanger met een los kristal hebt, borg deze dan, bv. met een plakbandje.

Mss ten overvloede, maar je ontvanger in schuim inpakken is helemaal nergens goed voor en kan eerder kwaad ivm. warmteontwikkeling.

Als je een ontvanger met een los kristal hebt, borg deze dan, bv. met een plakbandje.

Is al vastgeplakt hezik :mrgreen:
En ontvanger zit niet in schuim o.i.d ;)

Grtz

Onzin. Alle 35Mhz ontvangers die ik ken zitten in schuimt en dat voorkomt kapotte kristallen edg. Zeker bij brandstof modellen is dit wel een goede keus. Ik heb er 1 kapot zien gaan door trilling..... Warmte ontwikkeling heb ik nog nooit gemerkt in een ontvanger.

Het hele schuimverpakken is onzin. Je veranderd trillingen er nauwelijks tot niet door, daar heeft een ontvanger niet voldoende massa voor.

Dat het onzin is, kun je ook afleiden aan het feit dat het voor 2.4Ghz ontvangers zelfs door fabrikanten wordt afgeraden. En ja, ook daar zit wel een kristal in.

Zon blok op 2 dunne pootjes of een gesoldeerde smd uitvoering is wel anders hoor ;)

Maar goed, zelf weten.....

Wat is daar, vanuit de trillingsoptiek, dan anders aan volgens jou? Die SMD variant trilt eerder nog meer.

En ik weet het idd zelf.. vlieg nu sinds kort op 2.4 Ghz, maar daarvoor zo'n 400~500 vluchten per jaar gemaakt met kristalontvangers zonder schuimverpakking, en daar nog nooit problemen mee ondervonden.

Er is maar 1 reden om een ontvanger in schuim te verpakken; als het je 1e trainer is, en je dus wel crashes kunt verwachten. Elke andere reden is een drogreden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een crash kan je het nooit echt tegen beschermen.... dan kan het nog wel helpen.

Zo'n kristal (en ook de spoelen binnenin de ontvanger) hebben zeker wel last van trilling. Het kan echt los raken. Solderingen zijn niet altijd perfect en een kristal weegt nog wel iets. Je voelt het misschien niet maar de onderdelen hebben er wel last van.

Inpakken in schuimt helpt echt wel en op onze club wordt een toestel afgekeurd indien de ontvanger niet goed in ingepakt.

Dat je geen problemen hebt wil niet zeggen dat het geen probleem kan zijn. Ik ben liever aan de veilige kant. Jouw ervaring is dat het geen kwaad kan. Heel mooi, goede test maar ik raadt het nog steeds niet aan. Warmte is nog nooit een probleem geweest en de eerste ontvanger die bij normaal gebruik warm wordt moet ik nog tegenkomen (2.4g uitgesloten ;))

2.4g is echt een heel ander verhaal. Het HF gedeelte is dan anders opgezet en veel minder mechanisch gevoelig.

Solderingen zijn niet altijd perfect en een kristal weegt nog wel iets. Je voelt het misschien niet maar de onderdelen hebben er wel last van.

Niet meer of minder dan bv. bij een 2.4Ghz ontvanger.

Inpakken in schuimt helpt echt wel en op onze club wordt een toestel afgekeurd indien de ontvanger niet goed in ingepakt.

Is dikke bullshit en dan kom ik dus niet bij jullie vliegen.. als er al dat soort nonsense eisen in een keuring zitten.. jullie eisen vast ook dat een CA scharnier geborgd is, of niet?

Dat je geen problemen hebt wil niet zeggen dat het geen probleem kan zijn. Ik ben liever aan de veilige kant.

Er is dus helemaal niets, 0%, veiliger aan schuim. Sterker nog, je zou kunnen redeneren dat het onveiliger is. Je ontvanger zal namelijk nog steeds even hard trillen, maar niet perse exact gelijk getimed aan de rest van de kist.. je vergroot dus de kans dat stekkertjes lostrillen met schuim.

2.4g is echt een heel ander verhaal. Het HF gedeelte is dan anders opgezet en veel minder mechanisch gevoelig.

Die mag je dan even verder uitleggen. In beide gevallen hebben we het over een printplaatje waarop componenten gesoldeerd zitten. Hoe kan een 35Mhz ontvanger dan gevoeliger zijn voor trillingen.. dat wil ik wel eens heel graag uitgewerkt zien worden door je. Het is namelijk baarlijke nonsense.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back