Assemblage en proefdraaien DIY miniatuur V12 op lucht

Het is wel heel mooi maaruh......echt lopen doet hij niet. Da's wel jammer.
Hij loopt wel echt en heel erg mooi en soepel.

Inderdaad modelbouw van de bovenste plank!

Nu nog een Spitfire er omheen bouwen... ;)
Roel een Spitfire had geen stoommachine als aandrijving. ;)

Dit is namelijk GEEN model van een V12 verbrandingsmotor maar van een V12 (enkel werkende) stoommachine. Kijk maar eens goed naar de tandwielverhouding van de nokkenas aandrijving. De nokkenassen draaien met hetzelfde toerental als de krukas en dat gebeurt alleen bij stoommachines!

Hoe deze "motor" echt op stoom zal draaien is de vraag. Het is een behoorlijk complexe machine met heel veel onderdelen. Hoe alles bij hoge temperaturen zal blijven werken durf ik niet te voorspellen. Dat kan wel eens lastig zijn om goed te krijgen.

zichzelf aandrijven??? Dat heb ik een motor op perslucht nog nooit zien doen...

Perslucht motoren zetten druk om in beweging.

Dit is namelijk GEEN model van een V12 verbrandingsmotor maar van een V12 (enkel werkende) stoommachine. Kijk maar eens goed naar de tandwielverhouding van de nokkenas aandrijving. De nokkenassen draaien met hetzelfde toerental als de krukas en dat gebeurt alleen bij stoommachines!

Nou.... ik heb toch echt 15 jaar gevaren met machines waarvan de nokkenas gelijk toerental draaide aan de krukas.... en dat waren geen stoommachines maar toch echt volwassen diesel motoren..... ;)

Groet, Bert

Tuurlijk worden die nog gemaakt.... tot (voorzover mij bekend) 108.000 pk om precies te zijn. Weet alleen niet helemaal zeker of die grote Maersk boten nog wel een mechanische nokenas hebben. Volgens mij niet.

Bedoelde ook niet dat ze niet meer gemaakt worden of dat het verouderd is, maar ik vaar er alleen voorlopig niet meer mee, in de kustvaart is het (helaas) vierslag wat de klok slaat. Jammer, ik vond de grote tweeslag motoren toch leuker om mee te werken, maar daar kwam ik pas achter toen ik met vierslag ging varen...

Groet, Bert

Back