Assemblage verslag Kyosho Spitfire

Kyosho Spitfire, assemblage verslag

Hallo allemaal,

Ik ben sinds de intermodellbau van eergister trotse eigenaar geworden van een kysosho Spitfire.
Ik was op de beurs op zoek naar mijn eerste brandstof model (hiervoor all heel veel vlieguren electro gemaakt), het meeste trok mij de aerobatic kant, tot ik een standje tegen kwam met kyosho SQS (super quality series) modellen. Ze hadden hier hangen een spitfire, mustang, pt40 en een (me109?). Ik had toen al vrij snel besloten dat het de supermarine spitfire zou gaan worden.

Toen ik eenmaal thuis was even goed de doos/vliegtuig bekeken en ik kan niet anders zeggen dan super werk van kyosho.
De romp en vleugels zijn heel netjes en stevig gemaakt, alle stickers en folie zat er al strak op en er zit ook beslag bij om de wielen intrekbaar te maken.
Er is ook gedacht aan een mooi cockpit kapje bij alleen mis ik de piloot:(. Tankje en kleindelen waren ook aanwezig en een mooie gfk motorkap.

Wat ik jammer vind is dat er geen boordkanonnen bij zitten deze zijn juist zo kenmerkend voor de spitfire, deze ga ik er dus zelf op maken.

Wat technische details:
span: 1440mm
lengte: 1168mm
vliegklaar gewicht: 2400gr
motor: 2takt 7,5/8,5cc 4takt 9,5/10cc


Foto's

dsc02714sy7.jpg


dsc02718wj8.jpg


klein beslag

dsc02719fz8.jpg


dsc02721wy2.jpg


dscf0714gm4.jpg


Eerste vordering de servo's voor de aileron in de vleugel bouwen

dscf0712bp1.jpg


De servo's die ik wil gaan gebruiken zijn de multiplex ms-x5 deze hebben een kracht van 2.9kg en snelheid van 0.08sec, dit kan toch?

Als ontvanger heb ik een spitz 8 kanaals.

Ontvanger accu weet ik nog niet precies, wat is hier voor gebruikelijk? lipo , losse cellen?

Voor de motor ben ik nog aan het kijken als het een 2takt word wil ik rond de 7,5cc maar natuurlijk mooier is een 4takt rond de 9,5, dus als iemand nog iets heeft liggen kan die mijn pb'en.
Het word wel de bedoeling dat het model ook een beetje snel kan vliegen en genoeg vermogen heeft.

Misschien later vandaag kleine updatjes.

Matthijs
 
Laatst bewerkt:
Leuk kissie, die 3 kg servo`s zijn meer dan voldoende.

Voor een ontvangerakku kun je gewoon een 4cellen pakket pakken.

Een 4-takt zou deze kist zeker meer eer aan doen, een Saito 65 zou waarschijnlijk wel een mooi maatje zijn.
 
bedankt, als ik dus een cellenpakketje maak met 4 oplaadbare AA batterijen is dat voldoende?

4-takt is natuurlijk mooi maarja ik ben maar een arme scholier:rolleyes:, is een saito 65 niet een beetje te veel van het goedde omdat ze een .52/.53 opgeven?
 
Standaard 4 cellen pakketje is meer dan voldoende.

Een 65 si wat groot misschien maar je wilde zelf snel vliegen en genoeg vermogen over hebben, dat lukt je dan wel ;-)
Een 56 zou een prima maatje zijn (maar als de 65 past qua motorruimte en grondspeling met de prop waarom dan niet ;-) )

Anders gewoon een goed 2-takter erop :yes:
 
bedankt, als ik dus een cellenpakketje maak met 4 oplaadbare AA batterijen is dat voldoende?

Zoals Berto al schrijft zeer zeker voldoende,

Maar als je niet goed kunt solderen en/of daar het goede gereedschap niet voor heb bestel dan het volgende pakketje compleet met futaba connector incl. verzenden voor €10,85. Daar kan je hem bijna niet zelf voor maken.

Model: 4VP2400AA-S-F2,

Succes.
 
Solderen kan ik prima met al dat electrospul dat ik heb:p, maar ik heb ergens nog zo'n doosje liggen waar 4 penlites in kunnen, dan doe ik daar oplaadbare aan en een goed stekkertje
 
En daar gaat het dus mis.

gooi die penlite houder weg, en koop een goed gesoldeerd ontvanger pakket (of als je echt goed kan solderen maak er dan zelf 1).

Vliegen met zo`n houder is vragen om problemen en om crashes, het contact tussen de penlites en de veertjes woordt op den duur steeds zwakker totdat het moment komt dat ze breken tijdens het vliegen en daar gaat je kist.

Wees dus wijs en eet kip van Gijs??????????

O nee dat was wat anders ;-)

Wees dus wijs en koop een goed gesoldeerd ontvangerpakketje dat zal je mooie Kyosho Spit sparen!!!!!!!!!!
 
Inderdaad geen houder gebruiken! Complete waardeloze rommel waar je ten andere op iedere club, na keuring van je toestel, wordt mee naar huis gestuurd om het te laten vervangen.

Zoals Teus al zei heb je voor 1 tientje al een goed accupack.

Nog een kanttekeningetje : ik vind die spit op zich wel mooi maar ik krijg het op mijn heupen hoe ik zie hoe ze dat standaard landingsgestel hebben aangebracht. Zo onschaal:rolleyes:

Stevo
 
Ok jullie hebben inderdaad gelijk ik ga gewoon een goed pakketje kopen.

Over dat landings gestel vind ik best meevallen hoor? Kijk het zijn twee lullige stangetjes maar er zitten wel mooie kapjes over dus dat zie je nauwelijks.

Ik heb daarnet nog wat kleine dingetjes gedaan zoals de velgen zilver gemaakt, want dat wit vond ik maar zo onecht.

dscf0719bj2.jpg


Toen heb ik nog twee stokjes grijs/zwart gemaakt voor de boordkanonnen, instrumenten panel in de cockpit geknutselt die zat er namelijk ook niet bij.

dscf0724tj4.jpg


En als laatste de twee vleugelhelfde tegen elkaar gelijmt.

dscf0716iu0.jpg
 
jongens, ik zit met een probleem. Ik ben nu bezig met de vleugel bevestiging en moet slag pluggen aanbrengen, ik heb dit nooit eerder gedaan maar dacht altijd dat je ze er in moest slaan, nu is het zo dat er weinig ruimte is dus ik kan ze er niet zomaar inslaan ook niet in knijpen met een tang.... hoe doen jullie dit?

Ik kan altijd nog de punten recht buigen en hem dan vastlijmen met epoxie.
 
slaan zeker niet.

Gewoon de inslagmoer op de plek zetten waar je 'm hebben wilt, dus zo dat hij met tanden richting het hout staat. Dan aan de andere kant een boutje met een grote ring (carroseriering) erom door het gat heensteken en in de inslagmoer draaien. Dan net zo lang vastdraaien tot de inslagmoer zichzelf helemaal in het hout getrokken heeft.

Ik doe dan voordat ik ga schroeven nog even een klein drupje epoxy op de inslagmoer, tussen de 'tandjes' in, om te zorgen dat de moer niet makkelijk weer loskomt, maar echt nodig is dit niet.

Als je geen ringetjes hebt die passen, kun je ook eerst een andere inslagmoer op je boutje draaien zodat hij met het platte vlak naar beneden staat.

Punten rechtbuigen en lijmen: niet doen! Gewoon de moer met de hand klem houden en dan boutje erin en stevig aandraaien.. ;)
 
Eventueel kun je in 1 van de ingeknipte gedeelten waar de punt zit een klein parkertje draaien. (nadat de moer helemaal in het hout zit)
Dan kan de moer er ook niet uit, maar is wel demontabel.
 
slaan zeker niet.

Gewoon de inslagmoer op de plek zetten waar je 'm hebben wilt, dus zo dat hij met tanden richting het hout staat. Dan aan de andere kant een boutje met een grote ring (carroseriering) erom door het gat heensteken en in de inslagmoer draaien. Dan net zo lang vastdraaien tot de inslagmoer zichzelf helemaal in het hout getrokken heeft.

doe ik ook altijd en werkt perfect.

zorg alleen dat de vleugel er niet tussen zit, want die draai je dan tot pulp, en dat wil je denk ik niet....
 
hezik, ik heb het net gedaan zoals jij zei het ging perfect! In een keer zat hij er in. inprencipe hoeft er niet eens een drupje epoxie tussen omdat hij zichzelf vast draait.

Bedankt !

vleugel zit er nu dus onder morgen weer verder.
 
nou, vandaag nog wat kleine dingetjes gedaan, ik heb mijn servotray er in gebouwd en het hoogteroer vastgelijmt.

Ik vond het jammer dat er bij de kit geen luchthappers zaten voor onder de vleugel, als je wielen zijn ingetrokken zie je dit juist altijd zitten.

Ik ben dus bezig geweest met deze zelf te maken.
Ik heb wat modelletjes van papier gemaakt en uiteindelijk in depron, morgen ga ik ze schilderen in dezelfde kleur, dat word dus even mengen netzolang tot ik de goeie kleur heb.

dscf0725te0.jpg


dscf0726mj0.jpg
 
Hey man, leuk dat je die kist modificeert!
Die "luchthappers" zijn voor de koeling van de motor... in de een zit een koeler voor de intercooler en radiator voor de motor en de andere zit een oliekoeler en de 2e radiator... Ik wil ook een Spitfire (ooit)... weet niet of ik na mn Mustang een Spit neem... Wil eigenlijk een 1:7 Me109 hierna... Top Flite heeft wel een heel mooie Spit en tot nu toe zou ik die nemen als ik er eentje wilde, maar je hebt ook die van YT maar die is ARF en die van Bryan Taylor maar weet niet of zijn kisten makkelijk te bouwen zijn...
 
Ja ik vind het zeker een mooi vliegtuig die spit... ik wist helemaal niet dat die happers ook voor olie koeling waren.

Ik wil er over een poos ook lampjes in maken maar ik kan maar niet ontdekken waar het landingslicht van een spitfire zit, ik denk dat hij in de LE zit want aan het landingsgestel zie ik hem niet zitten.

Ik heb net nog even de stijlen van de cockpit geverft toevallig had ik zon klein potje humbrol staan met dezelfde kleur.

dsc02726ya0.jpg


Nu nog kijken waar ik een piloot vandaan haal misschien maak ik er wel eentje.
 
Ziet er leuk uit.
Ik ben echter benieuwd of de folie goed blijft zitten. Bij de Calmato's is dat een ramp.

Misschien de canopy modificeren zodat ie open kan? Servootje erop?

Goed bezig!

Ron
 
Bij Hobbycity verkopen ze piloten !
Alleen het formaat kan ik geen wijs uit :( Ik heb er ook nog 1 nodig voor mijn Mustang.
 
De spitfire heeft geen landingslichten.
spitfire-004b.jpg

Mk IX, geen landingslichten

Het toestel is ook geen nacht vlieger dus had geen landingslichten nodig. Op de tips van de vleugel, achter de cockpit, uiteinde staart en onder de vleugel zitten navigatie lichten. Dit kun je heel makkelijk afkijken bij een 1:32 plastic schaal model.

Komen er wel retracks in?? of blijft het een toestel met vast landingsgestel.

Verder een mooi toestel, en leuk hoe je de koelers hebt gemaakt onder de vleugel. Komen er ook zo nog de gun druppels op de vleugel? En let dan ook op dat er twee type vleugels zijn bij de mk IX. De C variant en de E variant (ligt vooral aan de bewapening). Daarom ook de type aanduiding mk IX-c of mk IX-e.

Groetjes Rob

PS: leuke link's
Mark styling
Midway Sialor
 
Back
Top