Assemblage verslag Kyosho Spitfire

Ziet er leuk uit.
Ik ben echter benieuwd of de folie goed blijft zitten. Bij de Calmato's is dat een ramp.

Ik hoop ook dat de folie wat beter is dan bij de rest van de kyosho vliegtuigen. Het is wel zo dat dit een SQS model is dat is super quality series, ze zeggen dat hier voor ook betere folie is gebruikt.
Ik moest gister ook een klein stukje folie weghalen op de staart en dat groene kleeft heel goed maar grijs en blauw iets minder.

De spitfire heeft geen landingslichten.

Het toestel is ook geen nacht vlieger dus had geen landingslichten nodig. Op de tips van de vleugel, achter de cockpit, uiteinde staart en onder de vleugel zitten navigatie lichten. Dit kun je heel makkelijk afkijken bij een 1:32 plastic schaal model.

Komen er wel retracks in?? of blijft het een toestel met vast landingsgestel.

Verder een mooi toestel, en leuk hoe je de koelers hebt gemaakt onder de vleugel. Komen er ook zo nog de gun druppels op de vleugel? En let dan ook op dat er twee type vleugels zijn bij de mk IX. De C variant en de E variant (ligt vooral aan de bewapening). Daarom ook de type aanduiding mk IX-c of mk IX-e.

Groetjes Rob

PS: leuke link's
Mark styling
Midway Sialor

Dat van die landings lichten dat dacht ik al, misschien dan toch alleen maar navigatie lichten er op maken.

Het toestel kan wel met wat kleine aanpassingen zo worden gemaakt voor retracts, er zijn al onderdelen voor bij geleverd en in de handleiding staat het ook uitgelegt. Dit doe ik in het eerste geval nog even niet, omdat ik die functie nog niet heb op mijn zender (futaba t4exa) maar binnenkort wil ik een mx12 gaan aanschaffen en dan gaat het wel er op komen.
Ik heb al gezien dat het vrijmakkelijk is om het ladingsgestel er weer af te halen en er dan retracts onder te zetten.

Wat bedoel je precies met gun druppel? zijn dat deze? Die druppelvormige puntjes boven op de vleugel achter het kanon? (deze komen er waarschijnelijk niet op omdat dit lastig is met de goede kleur en ik vind het een te klein accent op een vliegtuig met deze schaal (1:13)).

Spitfire_profile.jpg


Er komen zowieso boordkanonnen aan de vleugel een lange en een kleine korte er naast.
 
Laatst bewerkt:
Hey Mattie,

leuk dat je wat schaal details aanbrengt op je ARF, wordt'ie toch wat meer custom.

Ikzelf heb deze spit ook, vlieg 'm met een saito .62 en een 10x8 drieblads prop.
Heb ook retracts ingebouwd. Jammer alleen dat ze de verkeerde kant openen en sluiten.
Bij een Spitfire horen de poten vlak tegen de rom aan te zitten en dan naar buiten toe in te klappen.

Zal een fotootje van mijn Spit bijvoegen vanavond

Kist heeft 1 groot probleem;
wielen staan precies onder het zwaartepunt; dit betekend dat je op gras eigenlijk niet kan taxien zonder dat je op je neus gaat.
Ook bij de start kan een hobbel zorgen voor een duik, dus allert zijn en vlug up geven (niet teveel dan komtíe overtrokken los)

landing is bijna onmogelijk zonder voorover te kukelen. (ook een instructeur met 30 jaar vliegervaring heeft hier moeite mee!)

verder: in de lucht is het een beauty, zeker als je hem niet te snel vliegt. (kijk wel uit met die ronde vleugeltips, want zoals elke Spit valt íe er verraderlijk uit bij lage snelheden!)

Tot slot:

Past jouw motorkap???? bij mij paste de kap niet om de rand vooraan de romp, ik heb maar een randje vrij gedremeld.


Heel veel succes met afbouwen, en vlieg ze!
 
Laatst bewerkt:
Ha leuk zeg dat er nog iemand is met deze spitfire! Jammer idd van dat omgekeerde landingsgestel en om dat nou weer helemaal te gaan ombouwen.
Ik heb zelf ook sterk de indruk dat deze niet sterk genoeg is heb je hier ook problemen mee ondervonden?

Heb jij nog problemen ondervonden met overtrekken tijdens landen? Dit verhaal hoorde ik van iemand op de club en dat je hem heel hard moet binnenvliegen zodat hij niet overtrekt.

Over die motor kap, die pas ook bij mij niet. Ik heb van het houte richeltje ietsjes weggesneden en nu past hij wel.


Nog een vraag voor de spitfire kenners.
Bij de meeste spitfires zitten er gele balken op de LE van de vleugel een ook bij heel veel zitten hier rode blokjes op, wat is dit? Ik wil die rode blokjes bij mijzelf er ook op foliën maar ben natuurlijk ook benieuwd wat voor een functie het heeft.

spitfire-009b.jpg
 
Beste Mattiejplane,

Die 'rode blokjes' die jij bedoelt waren met was doordrenkte stoffen lapjes die door het grondpersoneel over de vuurmonden van de Browningmitrailleurs werden geplakt. Deze hadden als functie het controleren van de werking van de mitrailleurs. Eenmaal in de lucht kon de piloot bij het indrukken van de vuurknop zien of alle lapjes weggeschoten werden en daarmee de bevestiging krijgen dat alle mitrailleurs functioneerden. ...of niet ;)

Grt,

Tjen il-vec
 
haha wat apart joh... dat had ik er dus helemaal nooit achtergezocht, bedankt! Maar je hoort toch of je mittrailleur het doet? En als je goed richt zie je het ook nog:rolleyes:.
 
Ik dacht dat ze puur waren om te voorkomen dat er vuil in de loop komt tijdens taxi en take-off.
Bedenk dat in de oorlog bijna altijd van gras gevlogen werd.
 
Klopt!

Voor de volledigheid zijn deze stoffen lappen bedoeld voor meerdere zaken dan alleen voor de piloot de check of alles functioneert. Dat was eigenlijk een bijkomend voordeel in die tijd. Dat is ook wat me ooit is verteld door een 'spitfire mechanic' op Duxford.
Deze lappen waren eigenlijk bedoeld voor de bescherming van de loop tegen rommel van de startbanen bij het starten. Daarbij had het tevens een functie voor het grondpersoneel waaraan zij konden zien of de Spitfire opnieuw voorzien was van munitie/brandstof ofwel "serviced" en klaar voor aktie.

:cool:
 
Overtrekken tijdens de landing;

mijn kyosho Spit vliegt idioot langzaam tijdens de landing, komt bijna niet aan de grond
Dit is voor een Spitfitre idd niet echt gebruikelijk. Door de ronde vleugeltips heeft hij last van tip-stall, dus als hij overtrekt doet ie dat verraderlijk en snel.

hoever ben je inmiddels??? het vliegweer wordt steeds beter!
 
Er hoeft niet heel veel meer aan te gebeuren maar ik heb nog steeds geen motortje. Binnekort ga ik naar de club en kijk of daar nog iemand een 7.5je heeft liggen anders koop ik waarschijnelijk een os 46 2takt.
 
Nog een vraag voor de spitfire kenners.
Bij de meeste spitfires zitten er gele balken op de LE van de vleugel een ook bij heel veel zitten hier rode blokjes op, wat is dit? Ik wil die rode blokjes bij mijzelf er ook op foliën maar ben natuurlijk ook benieuwd wat voor een functie het heeft.

spitfire-009b.jpg
Nu nog antwoord op de vraag van de gele vleugelvoorrand?
Ik geloof (maar ben niet zeker) dat dat was om herkenning in de lucht recht van voor gezien te bevorderen.
Spit-experts? :confused:
 
7.5 cc Irvine

Hallo Mathijs,

Vanmiddag gevlogen bij onze club, was prachtig weer, tijdens het vliegen ging er bij een collega vlieger iets fout, met een crash tot gevolg.
Nu heeft hij een 7.5 CC Irvine over, moest gelijk aan jou denken, de motor is van vorig jaar en hij wil hem wel verkopen
Als je interesse hebt, laat het even horen, dan stuur ik je de gegevens via een PB
Rido
 
maar toch geen tweetakt op een Spit????

PS heb me vergist, mijn kyosho spit vliegt met een 11x7 drieblads op een Saito 62a

goeie combi
 
zo vandaag nog even wat dingetjes gedaan.

Ik had een oud popje gevonden, Deze geopereerd en hem net onder zijn schouders afgezaagt. Heb nog kleine details aangebracht zoals koptelefoon en vliegersbril, hij past er echt perfect op schaal in. Ook heb ik de antenne er op gemaakt.

dscf0733wt8.jpg


Ook de uitlaten een beetje 'verouderd' geschildert, ze opgeplakt, en een roetspoor gemaakt.

dscf0729ns5.jpg


Bij het landings gestel was het de bedoeling deze in te lijmen, dit vond ik te zwak en niet handig omdat hij er over een aantal maanden weer uit moet om retracts in te bouwen dan pas heb ik mijn nieuwe zender die beschikt over 6 kanalen. Ik heb ze dus vastgeschroeft met 6 kleine schroefjes en het zit zo aardig stevig.

dscf0737tu6.jpg


dscf0738ht3.jpg


Ik ga binnekort kijken naar die 7.5 cc irvine 2takt, en zoiets komt er ook zeer vermoedelijk op. Het is natuurlijk jammer omdat er op zo'n model eigenlijk een 4takt hoort, ook staat zo'n mega 2takt uitlaat niet mooi.
 
was het niet mogelijk om de retracts in te bouwen en die te 'locken' ? scheelt je weer aanpassingen met die nieuwe bespanning.

Veder mooi kist!

sjros
 
tja dat was wel een goeie, maar de reden dat ik het niet heb gedaan is omdat ik dan weer op geschikte retracts uit moet en hem nu eigenlijk wel snel wil invliegen. De retracts nu er inmaken gaat trouwens heel makkelijk,ik hoef alleen die andere even los te schroeven.
Wat bedoel je trouwens met die nieuwe bespanning?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top