Assemblageverslag Great Planes Fling

oww ;)
goh, ik ben wel een beetje verkocht aan de 2m versie :$ misschien eentje voor men verjaardag ;) ook al is dat eind oktober... ik kan het misschien op voorhand vragen. want anders mis ik al die bangelijke thermiekbellen.

ohh en vandaag 6 ooievaars zien thermiekdraaien boven de parking van de carrefour! zoooo mooi.
wat hou ik van de natuur jongens ;)

helaas staat het nog als een private video ;) we kunnen dus niet meegenieten :)

even aanpassen graag...

schitterend zwevertje, maar toch niet echt iets voor op de helling ;)

veels te licht , ik denk dat je al erg down moet geven om het wat vooruit te laten gaan :)

euh...heb jij toevallig een ander filmpje gekeken dan ik? In wat ik gekeken heb zag het er prima uit. En ook twee weken geleden op de Langevelderslag deed deze het prima. Ik ben meer verbaasd dat zo'n licht en klein ding zo goed snelheid maakt.
Zeker geen licht ding wat je enkel op windstille dagen kunt gebruiken. Qua vliegen heeft het wel wat weg van een DLG, ook zo'n breed snelheidsbereik bij onwaarschijnlijk laag gewicht.

Leuk filmpje Jako!

als je zag bij het opgooien dat het zo stil in de lucht hing (en op nog andere momenten ook) zie je toch dat het een echt thermiekzwevertje is :)

alles gaat vooruit als je genoeg down trimt ;)

gaan jullie me tegenspreken ja :p

het profiel doet natuurlijk alles...

ik denk dat de fling wel een relatief dun profiel heeft.

Nou, ik ga je niet tegenspreken maar ik hoor jou iedere keer het woord "thermiekzwevertje" gebruiken en ik snap niet wat je daar mee bedoelt.

Ik heb een Turbo 2004 DLG, een "thermiekzwevertje" bij uitstek. Kan bijna stilstaan in de lucht, 270 gram bij 150cm span (dus relatief nog veel lichter dan deze Fling). Maar met een profiel wat als je een beetje drukt enorm "loopt" zonder dat het veel weerstand en dus hoogteverlies oplevert. Zoiets is op de helling ideaal. Langzaam als het moet, snel als je dat wilt. Is dus ook bij windkracht 5 prima te vliegen. De Fling van Jako gedraagt zich blijkbaar net zo.

Als ik dat vergelijk met oudere thermiekzwevers is dat echt wat anders. Die zijn enkel goed in een zeer klein snelheidsbereik. En daar kun je bij wind en/of op de helling niet veel mee.

Dus, vertel. Wat versta jij onder een "thermiekzwevertje"....?

dlg's zijn inderdaad thermiekzwevertjes...
onder die term versta ik dat ze over het algemeen rustig en beheerst vliegen(en in thermische condities presteren). en een niet al te hoge vliegsnelheid bereiken...
een DLG kan dit wel door zijn dunne vleugelprofiel, maar alleen omdat het profiel moet toelaten de snelheid van de lancering door te maken.

echte thermiekzwevers zijn niet gemaakt om snel te vliegen. ook al is het profiel wat dunner toch???
en bij mijn gedacht is de fling niet gemaakt om acro, of snel te vliegen over hellingen en dergelijke.

daarmee dat ik het niet zo een geschikt toestel vind voor op de helling :) maar ik vlieg ook met thermiekzwevers op de helling , en toch gaan ze wel vooruit met wat downgetrim en lood op hun rug.

ik ben ook de laatste om te beweren dat de fling niet op de helling kan!
alles kan op de helling, als de omstandigheden binnen de perken van het kunnen van het toestel blijven.

een salto, of een pilatus B4 zoals in de topics hieronder zijn toch net wat geschikter :)

en nog 1 punt!
geloof me, ik ben nog steeds verkocht aan de fling 2m en ik zal hem ook kopen binnenkort. maar ik zou hem gewoon niet meenemen naar de helling ;)
ik vind hem nog steeds super!

Het fijne van zo'n flingetje is dat de kans dat je kunt vliegen aan het duin groter is als je niet van tevoren weet hoeveel wind er staat... dat zal inderdaad wel door het dunne profiel komen. Het was in ieder geval erg leuk vliegen en dat is het inderdaad ook met weinig wind.

dat klopt, ik heb ook zo een allround zwevertje in mijn auto voor naar de helling, want je weet inderdaad nooit hoe de omstandigheden ter plaatse zijn.

Waar halen jullie dit kistje vandaan? Ik ben op zoek naar de 120cm versie, maar weet niet waar ik hem moet bestellen.

Alvast bedankt.

misschien moet je het internet eens afspeuren? daar staan ze toch nogthans op hoor. ik heb ze op 3 online shops gezien.

Toevallig zag ik er gisteren eentje voor heel weinig op ebay.com. Hij werd daar AMD genoemd oid. Even zoeken...

Daarnaast heeft Quartel hem gewoon volgens mij, is alleen wel iets duurder dan het bedrag dat ik er voor heb betaald.

He wubbe, ik heb wel een auto, maar nog geen DLG. (is hint)
En die vleugels zijn eventueel nog wel los te bestellen. Zelfs via ebay.

Verder is hier in Nederland verdraaid weinig naar boven te googelen.
Rob heeft ze inderdaad op het moment niet, maar wellicht een inkoopactie?

Back