Assemblageverslage Rich-4-3d; crash-foto; nieuwe bouwen

Dank voor jullie reacties. Het 'glas' van de cockpitkap zit inmiddels met doorzichtig dubbelzijdig tape vast, werkt goed.

@ R!; Er worden diverse Richmodel ARF's, ook de Edge540, op marktplaats aangeboden.

Vannacht nog even liggen denken over dit model; er komt een carbon landingsgestel onder en lichtere, grotere wielen. Aan het eind van het filmpje zie je hem al op z'n neus gaan, ons hobbelveldje vraagt om grotere wielen. Daarnaast wil ik de cockpitkap met magneten vast gaan zetten. Het zit nu met 2 kleine schroefjes, dat vind ik niet handig.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Eh, dat was even een onsuccesvolle middag... Resultaat:

Rich-4-3d%20015.jpg


OK, er stond veel wind. OK, ik ben niet zo enorm ervaren. Misschien is het ook wel een te goedkope kit. Tijdens de 'Walk of Shame' om de brokstukken op te halen schiet je vanalles door het hoofd. Mij, althans. In de vlucht was ik de linker vleugel verloren. Afgebroken, want het is een 1-delige (samengelijmde) vleugel. Analyse van de brokstukken laat echter een hele andere, duidelijke en te voorkomen oorzaak zien:

Rich-4-3d%20016.jpg


Dat zijn de twee stukken, die ik met witte houtlijm samengelijmd had. En in de gaten zat een hardhouten verbindingsstuk gelijmd. Op de foto is erg duidelijk dat de verbinding niet tot stand gekomen is. Oorzaak: ik denk dat de lijm te oud was, dat het te koud was de lijm te verwerken, en/of dat de lijm niet genoeg onder druk heeft gestaan bij het drogen. Deze lijm gebruik ik bij het bouwen van gitaren, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Maar, dan klem ik alles onder behoorlijke druk met lijmklemmen vast. Zo, bijvoorbeeld:

Gitaarbouw%20062%20klein.JPG


Maar ja, ik heb geen lijmklemmen van 1400mm en ik weet ook niet of de vleugel het leuk vindt zo gespannen te worden.

Vanmiddag de boel maar gedemonteerd, de aandrijving en besturing lijken in takt. De vleugels zijn misschien met veel werk te redden, de romp echt niet. Of ik moet er gewoon zelf een neus op verzinnen, maar dat wordt nooit zo mooi licht. Gelukkig heb ik nog een kit liggen, dus ik zal er nog een nachtje over slapen maar ik denk dat er wat geld van het hobby budget af gaat, en ik een volgende kit bouw. Meteen dan maar de vraag, hoe lijm ik dit beter? IK denk zelf aan 24-uur epoxy. Of PU bruis. Ik wil de vleugels wel onder druk gaan zetten bij het lijmen, met behulp van touw en elastieken. Zoals ik ook bij de staart deed. Niet te veel, maar beter dan niks, denk ik.

Alle lijmadvies is welkom, dit wil ik geen tweede keer!

Hugo
 
vleugels idd verlijmen met epoxy, hoeft niet perse 24 uurs, 5 of 30 minuten werkt ook al goed. Eerst beide helften lichtjes opschuren, dan verlijmen en aanklemmen.

Waar is de spie die erin zat? Is die gebroken? Dat zou eigenlijk niet moeten mogen nl, je zou nog kunnen overwegen om in het andere model een steviger spie te zetten.

Zonde zeg, maar dit soort dingen gebeuren.. uithuilen, even alles laten bezinken, en dan met frisse moed verder!
 
Nee, de spie is niet gebroken, maar er gewoon uit gevallen. Echt mijn slechtste lijmklus ooit. Ik twijfel nog of ik deze kist weer bouw, of de YAK van Richmodel. Het zal deze wel weer worden, het ding vloog (met de vleugels er nog op) echt fantastisch. De landing van de één na laatste vlucht was super; tegen de wind in hangend recht naar beneden, zonder voorwaardse snelheid t.o.v. de grond. Vlak boven de grond iets gas om het veld te halen, ik zat nog boven het buurveld. Nog nooit zo gecontroleerd geland met een nieuwe kist, bij windkracht 4.

...30 minuten werkt ook al goed...

Ah, die heb ik nog liggen. Maar 'ook al goed'; is 24-uurs beter? Ik weet het; als de lijmverbinding sterker is dan het hout is het goed, maar ik geef liever nu een beetje extra uit voor nieuwe epoxy, dan volgende week weer € 130,- voor een nieuwe kit. Daarnaast wordt de voorraad zo wel erg snel minder...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Word toch tijd dat je de schlechte houtlijm uit je bouwhok verwijdert .

Ik lijm ze in met 30 min of 24 uurs met microballons (alleen 24 uurs is te dun)

5 min epoxy is niet aan te raden ook als de "experten" het noemen , deze heeft een veel te kleine " toptzeit " om iets groteres te kunnen insmeren en fixeren.

Ik lijm de spie altijd eerst in 1 vleugelheft vast , je kunt dan ook beter zien hoeveel epoxy nodig is om het goed te verlijmen en een voordeel is dat die vleugelhelft bij de 2de lijmsessie boven is en er geen epoxy uit kan lopen omdat het al droog is .

Lange lijmklemmen is helemaal niet nodig .
Vleugel helften moeten zonder druk passen.
Het gewicht van de bovenste vleugel is al genoeg , ik fixeer alleen de endlijsten met een klemmetje dat ze gelijk blijven .

Mvg Johan

Mvg Johan
 
Ik heb veel ervaring met epoxy en bij mij blijft de 5 minuten of 30 minuten epoxy die je 1:1 mengt vaak nog lang flexibel.
Ik heb het idee dat de 24 uurs epoxy die ik 1:2 meng veel beter doorhard.
Maar dit kan ook zijn omdat ik 1:2 epoxy meng op de brievenweger en de andere "op het oog".

Overgens zijn die benamingen verwarrend.
5 minuten epoxy heeft een potlife van 5 minuten bij 20 graden celsius
30 minuten epoxy heeft een potlife van 30 minuten
24 uur epoxy heeft een potlife van 25 minuten meestal, dus waarom noemen we dit 24 uurs???

De potlife is sterk afhankelijk van de temperatuur.

Alle epoxy's hebben zeker 24 uur nodig om uit te harden.
Onder de 15 graden celsius harden ze zeer slecht uit.
Bij iets verwarmen (föhn) gaat het sneller en wordt de epoxy sterker.

De beste verbinding krijg je dus als je het verwerkt tussen de 15 en 20 graden (lange potlife) en laat uitharden met warmte (zeg 30 graden)
En voor belangrijke verbindingen mengen op de brievenweger!!
Precies de grammen afwegen!!

En edit voor Johan:
Er is ook pasteuze 24 uurs lijm , zie,
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Lijm-700-200-gr-pasteuze-epoxyhars-p-16188.html
Maar ik maak het gewoon zelf door earosil door lamineerhars te mengen.

En Hugo:
Lijm ouder als 1 jaar eerst een klein proefstukje doen.
Ik heb weleens gehad bij 1:1 lijm dat die helemaal niet meer wilde uitharden.


Succes, Willem
 
Laatst bewerkt:
Als een spie veel te ruim zit is het verstandig hem op te dikken met een pasend plaatje vliegtuigtriplex zodanig dat hij strak zit. Je hebt dan minmaal lijm nodig en bent er ook van verzekerd dat de lijm een verbinding aan gaat.
 
Dank voor alle input. Ik ga met de 30-min aan de slag. De spie past heel netjes, althans bij de vorige, zal het bij de nieuwe ook even proberen. Goed idee om de spie eerst in 1 stuk in te lijmen. Ik meng de epoxy op een weegschaal die op 1 gram nauwkeurig is, dat is hopelijk genoeg (beter heb ik niet). Ik denk dat ik de boel toch voorzichtig opspan met touw en elastiek, het 'gewicht' van de bovenste vleugel is al te verwaarlozen in vergelijking met de kracht nodig om de spie op z'n plaats te krijgen. Niet dat die zwaar gaat, maar de vleugels wegen gewoon niks.

Op hoop van zegen, ik zal de foto's en de voortgang posten. Helaas kan ik bij mijn vaste adres de prop en spinner op dit moment niet krijgen, eens kijken waar ik die snel vandaan krijg. Eigenlijk wil ik hem volgend weekend weer klaar hebben, mocht het mooi weer worden. De volgende vlucht bij windkracht 4 stel ik wel nog even uit...

Hugo
 
Dat leek zo, maar bij het uitbreken van de spie zijn de hoofdliggers ook los gekomen en hebben een groot deel van de spanten gescheurd. Misschien wel te herstellen na ontfolieen, maar daar heb ik niet zo'n trek in. Nadeel van zo'n lichte kist, als'tie gaat, is het ook echt mis. Jammer. Maar bij de nieuwe kit zitten ook nieuwe vleugels, gelukkig.

Hugo
 
Ik meng de epoxy op een weegschaal die op 1 gram nauwkeurig is, dat is hopelijk genoeg (beter heb ik niet). Hugo


Dat is naukeurig genoeg . :-D

Tip ; de potjes wegen en het verschil dan wegen is nauwkeuriger als alleen het te wegen wat je er uit haalt.

Mvg Johan
 
5 min epoxy is niet aan te raden ook als de "experten" het noemen , deze heeft een veel te kleine " toptzeit " om iets groteres te kunnen insmeren en fixeren.

Onzin. Het kan prima met 5 minuten epoxy, weet ik uit de praktijk. Gewoon zorgen dat je alles klaar hebt liggen, proefgepast hebt, etc, dat je weet waar de knelpunten zitten. Dan 1 keer een voldoende grote hoeveelheid mengen, direct aanbrengen, en direct verlijmen.

Ik zeg niet dat het de beste keuze is, 30 minuten is wat mij betreft de beste keuze, maar het kan echt prima met 5 minuten.

Ik lijm de spie altijd eerst in 1 vleugelheft vast , je kunt dan ook beter zien hoeveel epoxy nodig is om het goed te verlijmen en een voordeel is dat die vleugelhelft bij de 2de lijmsessie boven is en er geen epoxy uit kan lopen omdat het al droog is .

Dat kan. Je kunt ook gewoon alles voldoende met lijm insmeren, dan de hele handel samenduwen en overtollige epoxy verwijderen. Eerst met een droog doekje en daarna met een doekje met een klein beetje spiritus erop.

Lange lijmklemmen is helemaal niet nodig .
Vleugel helften moeten zonder druk passen.
Het gewicht van de bovenste vleugel is al genoeg , ik fixeer alleen de endlijsten met een klemmetje dat ze gelijk blijven .

Epoxy lijmverbindingen worden sterker als ze onder druk verlijmd worden. Hoe minder lijm er tussen zit, hoe sterker de verbinding (tot op zekere hoogte natuurlijk) dus een beetje druk kan wel goed zijn. Lijmklemmen lijken mij dan weer niet nodig.

Dat is het voordeel van 5 of 30 minuten epoxy, dan kun je het gewoon tijdens de uithard-tijd met je handen aangedrukt houden.

Als laatste wil ik je vragen het hautaine, stemmingmakende en totaal nergens voor nodige plaatsen van dingen als 'de experts', achterwege wilt laten. Dat jij een ervaren bouwer bent met zo je eigen methodes voor van alles en nog wat, wil niet zeggen dat andermans methodes niet werken.
 
Zo, vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken, en aan de slag. Uitgebreid verslag:

Eerst de vleugels en het middenblok markeren, links:

Rich-4-3d%20019.jpg


En rechts, en het blokje:

Rich-4-3d%20020.jpg


Het blokje is een fractie te hoog, met een paar halen over een schuurpapiertje is dat opgelost:

Rich-4-3d%20021.jpg


Maar het blokje is ook nog te breed, er zit een spleet tussen de vleugels:

Rich-4-3d%20022.jpg


Even het hoogste punt gemarkeerd, en dan passen:

Rich-4-3d%20023.jpg


Hij past perfect in de rechter vleugel:

Rich-4-3d%20024.jpg


Maar niet diep genoeg in de linker:

Rich-4-3d%20025.jpg


Het scheelt wel een millimeter, dus even gezaagd, en geschuurd, en dan past het wel:

Rich-4-3d%20027.jpg


En de kier is dan dus ook weg:

Rich-4-3d%20028.jpg


Voor het lijmen de randen ingetaped, om overtollige lijm niet op de folie te krijgen:

Rich-4-3d%20029.jpg


En even kijken of de beoogde droogopstelling past:

Rich-4-3d%20030.jpg


Even de epoxy lauw-warm maken in een pannetje heet water (uit de kraan, niet op het fornuis...):

Rich-4-3d%20031.jpg


Blokje ingelijmd, met 'squeeze-out' (weer een nieuw woord geleerd):

Rich-4-3d%20032.jpg


En dan het geheel samen gelijmd. Voor het aandrukken heb ik het Hedendaags Nederlands van Van Dale gebruikt:

Rich-4-3d%20033.jpg


En dan nu maar hopen dat dit beter is dan de vorige keer! Nou ja, ik had ook bij het samenstellen van de vleugels een beetje squeeze-out, dus er zit genoeg lijm tussen en het is verse 30-min epoxy. Het is in ieder geval beter dan de vorige keer.

Misschien vanmiddag tijd voor de romp.

Hugo
 
En onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet, glasvezel en epoxy versteviging op de naad. Eerst aftekenen:

Rich-4-3d%20034.jpg


Kaal maken en glasmatje op maat knippen:

Rich-4-3d%20035.jpg


En met iets verdunde epoxy aanbrengen:

Rich-4-3d%20036.jpg


Zowel op de boven- als onderkant. Als het droog is folie ik er weer wit overheen.

Hugo
 
Ga eerst maar eens kijken of je lipo wel in dat model past waar hij moet zitten .

Dat model is Oxalys grote en daar krijg je net een 5S3300 in .

En als prop is een 13" voor een 1400 model wel max. om mooi te kunnen vliegen .

Ik heb op de Oxalys jou defekten motor gezet met 13 x 8 en die gaat af als een raket . ;)

Mvg Johan

Johan, heb je toevallig de stromen en vermogens gemeten? Ik las ook die quote van "18.5v(5S) 13x8 APC E 54.10 A 18.58 v 1005W 9120rpm 3497g", maar ik heb met de Watt's up in de vlucht maar 850W. Nou is dat nog plenty, maar toch. Ik heb er ook een APC-E 13x8 op zitten.

Hugo
 
Hugo, de Oxalys is verkocht en ik heb hem bij het ophalen nog gemeten met een 12 x 6,5 APC (die genoeg is) trok hij 42 A op de grond .

Dit de nieuwe bezitter laten zien en de motor proef gedraait.

Mvg Johan
 
Nou als je 'n nu nog doormidden vliegt, Hugo, dan doe je toch iets heel raars :)
 
Hoi,

toch vind ik het een kleine vleugelspie :( Vraag me af of dat sterk genoeg is ...

Als ik 'm vergelijk met bijv. de vleugelspie van mijn electropipertje (die veel minder krachten krijgt te verduren dan dit 3D kistje) is ie kleiner ...

Dat Pipertje heeft maar een span van 104 cm ;)

Ik vind het verder wel een erg mooi kistje Hugo !

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Die spie is inderdaad wel erg klein, dat doet niet zoveel, is hooguit om de plaatsbepaling van de helften tov elkaar goed te krijgen.

Had ie echt wat willen doen, had ie langer moeten zijn, denk ik.
 
Back
Top