Asterix en Obelix

De bouw van een gekoppeld stel spitsen (ofwel een “Pousseur”)

masterdont2vw3.jpg

Vorig jaar zomer ontstonden reeds de plannen, maar door persoonlijke omstandigheden en daarna een koude winter (in de garage) is er eigenlijk nu in het voorjaar enige zichtbare voortgang in de bouw van een (niet ééneiige) tweeling.

Twee spitsen zoals die in Europa wel voorkomen als gekoppeld stel, waarbij de achterste spits de aandrijving verzorgt, maar de voorste zonodig meestal ook zelfstandig kan varen.
Zo´n samenstel wordt dan vaak een “pousseur” genoemd. (letterlijk vertaald “duwer”)

In mijn geval is de voorste spits (Asterix) eigenlijk een gewone “duwbak” zonder aandrijving en zonder roer (makkelijker).
De kont heb ik daarom ook afwijkend gemaakt (eenvoudiger) van de achterste spits (Obelix) die wel aandrijving en een roer heeft.
De voorste spits krijgt wel een dekhuis, maar geen stuurhut. In werkelijkheid is die ook vaak afgebroken om een beter uitzicht te hebben vanaf de achterste spits.

De schaal is net als bij de HECTOR weer 1 op 20 en dat betekent dat elke spits ongeveer 180 cm lang wordt en dus het duwstel samen zo´n 360 cm. Ik ben benieuwd of dat nog een beetje wil varen en vooral ook de bocht om zal willen. Maar dat zien we dan wel weer.

Voorlopig zijn beide rompen zover dat de vorm enigszins duidelijk wordt. T.z.t. zal alles worden “ingepakt” in epoxy met glasmat (keperdoek). Ook hiervoor zal de aandrijving wel weer van de autosloop gaan komen.

Veel is reeds aangekocht of gemaakt. Zo is er een auto voor op het achterdek (helaas schaal 1:24 maar dat is niet anders) en zijn al wrijfhouten en ankers gemaakt (3 van de 6 zijn reeds klaar).
De bemanning is ook al aangemonsterd (schaal 1 op 22,5 van LGB overgekomen van de HECTOR)

copyof1020840.jpg

Binnenvaart-ankers zijn niet in de handel verkrijgbaar en heb ik dus zelf moeten maken.
Veel andere dingen die wel in de handel te koop zijn, liggen reeds op de plank.

copyof1020844.jpg

copyof1020843.jpg

copyof1020841.jpg

Voor hen die menen dat de romp wel erg rechthoekig is. Wel mensen dat is in werkelijkheid ook net zo. Aan een “spits” is eigenlijk maar heel weinig spits te vinden. Het meeste is zo rechthoekig als mogelijk is (zie de foto).

Tot zover voorlopig

Hallo Adriaan

Ziet er tot nu toe goed uit
ik blijf het volgen

Keep up the good work

mVG,
kARSTEN

hallo
voor wa heb je isimo genomen en geen styrodure???
dat brokkelt niet en je heb heel het huis niet vol met die ronde bolletjes liggen
als er in de buurt gebouwd wordt dan zie je van die blauwe,gele of roze stukken afval liggen die ze normaal tussen de muren als isolatie aan brengen
effe vragen en je hebt gratis voor niks genoeg voor een 10 tal boten
je kan er geen polyester maar wel rechtstreeks epoxy op zetten
en als het niet stoort voor de onderdelen kan het blijven zitten en geeft je een reserve drijfvermogen als het eens moest verkeert lopen en de boot begint te zinken

telaat maar mischien een idee voor een volgende boot

er komt toch nog een versteviging tegen die zijkanten hoop ik want 3 mm triplex is op zo een lengte niet echt stevig

groetjes raf

Met een lengte van 180 cm had je ook wel 1 romp kunnen maken en daar een mal voor de 2e van kunnen trekken om die (evt later pas) ook los te kunnen laten varen.

Krijgt de asterix een koproer zoals in het echt, of is het een moderne met boegschroef?

Ik vind het in ieder geval een gaaf project en zal je vorderingen zeker volgen.

Kijk eens aan, dat is een leuk en origineel project! Wel een beetje groot (om te vervoeren), maar dat mag de pret zeker niet drukken.
Mooie voorbeeld-foto ook, de Mastodont-Jumbo. Echter voldoet deze niet aan de typische "Pousseur"-norm, want de Mastodont is (even uit mijn hoofd) 49 meter lang, en de Jumbo is weer wat korter, want deze heeft geen achterschip meer. Maar op de foto zie je dat niet zo.

Succes met dit project!

Gr. Ed

hallo

@ archibald
je hebt gelijk het is schuim BRRRRRRRR wat een ellende
ik heb dat ook eens gebruikt en het probleem was dat het niet overal even hart was
er waren harde stukken tussen en dan opeens weer een holte er in
daarom naar die bouwplaten over gestapt
en dat werkt heel goed

wat het maken van een mal aangaat hadt dat mischien niet goedkoper uitgekomen voor twee rompen
maar het had wel minder werk geweest
want dat schuren en plamuren daar gaat nog heel wat elleboog werk in zitten
vind het wel knap hoor en blijf het volgen

groetjes raf

Bedankt allemaal voor de reacties.

Het "schuim" is inderdaad doodgewoon PUR (niet duur) en uitsluitend bedoeld om de glasmat (keperdoek) voor de epoxy straks houvast en vorm te geven. Niet voor drijfvermogen of zo. Alleen voor makkelijke vormgeving.

Niet alle spitsen hadden een "koproer". Eigenlijk zijn er nog maar weinig die het hebben. Dit is dan ook vooralsnog niet gepland bij Asterix.
Als het nodig blijkt te zijn, dan overweeg ik een "boegroer" in de vorm van een waterjet. In de HECTOR had ik het ruitensproeierpompje van een auto gebruikt om het koelwater rond te pompen en uit de koelwateruitlaten te laten "stromen". Zonder regelaartje bleek de straal krachtig genoeg voor een brandweerboot. Dus als het nodig is, dan overweeg ik 2 van die pompjes en maak zo een "waterjet" kopschroef. Maar dat is nu nog niet aan de orde.

Over een mal maken. Ik vermoed dat dat vele malen meer werk zou hebben gekost dan het maken van deze 2 rompen (tot nu toe). Er komt nog wel een laag epoxy (met glasmat) over de hele romp en dat geeft stevigheid maar de stevigheid moet vooral gaan komen van de "doosconstructie" van romp met het gangboord erop en daartegenaan weer de den. Het gangboord komt op L vormige liggers aan de romp gelijmd. Het is nu al een behoorlijk stijve constructie, dus met gangboord en den helemaal. Bij een echte spits is de constructie daarmee vergelijkbaar. Er liggen maar heel dunne "spantjes" in een spits en de huid is ook niet zo heel erg dik.

Als er grote vorderingen te melden zijn, dan staat dat weer hier. Maar als VUTTER heb ik zoals vele VUTTERS maar weinig tijd en zal het dus niet zo snel gaan. Maar het moet ook niet volgende week klaar zijn. Want dan hebben we weer niets om de vrije tijd op te vullen.

groetjes
Adriaan

hallo

bart met epoxy gaat het niet werken
met polyester smelt het als sneeuw voor de zon
als we mallen maken dan doenwe dus styrodure gebruiken en daar overheen een laagje epoxy en dan verder met polyester(dat is goedkoper)
maar een postitieve mal wordt maar 1 keer gebruikt en gaat dan de vuilbak in

groetjes raf

Korte update

Er was weer even tijd om een beetje te bouwen op de werf.
Het dekhuis van Obelix is reeds gevorderd.

Nu nog de ruiten maken en dan de afwerking van alle toeters en bellen op en rond het dekhuis.

Daarna een kopie van alleen het dekhuis ZONDER de stuurhut en zonder motorkamer voor de stuurhut voor de Asterix.

Ach er is nog genoeg te doen en het zal wel ruim een jaartje duren voor het vaarklaar zal zijn.
Tussendoor moet ook de HECTOR electronisch afgemaakt worden en vaarklaar gemaakt worden, want die moet nu eindelijk eens te water.

copyof1020875.jpg

copyof1020872.jpg

brrr... vrouw achter het stuur... :)

Ziet er goed uit, al denk ik wel dat je nog een kluif gaat hebben aan het glad krijgen van het gedeelte met het PUR.

Complimenten voor dit orginele project.

Ik zou proberen het PUR strak te krijgen met een dikke laag epoxy met heeeeel veel microbaloons.
zeg minimaal 50 volume procent.
Lekker dik aanbrengen en na 2 a 3 uur als de epoxy "droog" is maar nog niet hard kun je het bijsnijden met een hobby mes.
Na 24 uur is het hard en schuurt het zeer makkelijk.
eerst epoxy met zoveel mogelijk microbaloons.
dan laagje glasmat
afwerken epoxy met minder microbaloons.

Veel succes Willem

Laatst bewerkt:
@Willemvdm

Het PUR dient alleen om de glasmat (keperdoek) een beetje in de juiste vorm te houden (ondersteuning) zodat de door epoxy natte keperdoek niet tussen de spanten gaat "hangen". Maar als er ruimte onder zit is dat niet erg. Als de buitenkant maar zo strak mogelijk wordt.

Daarna vul ik oneffenheden op met een beetje muurvuller (Alabastine / gips) en als dat hard is kun je dit met een rasp of vijl heel eenvoudig glad maken en dan nog een laagje glasmat erop of misschien alleen maar epoxy en je hebt een glad schip.
Het voordeel van gips is dat de epoxy ook in het gips trekt en zo een harde laag vormt.
Helemaal als een baby-billetje hoeft het ook niet, want geen enkel schip is "glad".

Op die manier heb ik ook de romp van de HECTOR gemaakt, alleen zaten daar latjes onder maar dat oppervlak was ook verre van "glad" toen de eerste laag epoxy met keperdoek erop ging.
Dat is een mooie en vooral oerstevige romp geworden.

Ja en op gewicht hoef ik niet zo te letten, want er zal heel wat ballast in moeten om de spitsen enigszins "in" het water te krijgen. Ik schat zo´n 40 kg per spits.
In Obelix komt onder de luikenkap natuurlijk een autoaccu voor de aandrijving. Maar Asterix zal helemaal geballast moeten worden (stenen net als de VOC schepen ??).

Groet
Adriaan

Adriaan,
Als de Asterix toch helemaal leeg is, kun je dan niet een tank onderdeks maken, als je tenminste de luikjes dicht wilt.
Bouw een tankje in die je volzet met water.
Geen gesjouw met lood of stenen en het schip is wel te tillen.

wil je wel een lading, kan altijd de tank nog laag en plat zijn, een soort dubbele bodem in het ruim en daar de lading op.

Voor stabiliteit hoef je niet bang te zijn als je zorgt dat de tank helemaal vol of helemaal leeg is, gaat deze niet slingeren.
Kan desnoods met een pompje ook in het ruim en de ontluchting weer buitenboord.

Nu even wat werk, maar een berg gemak met varen.

Hallo Pergotje

Het idee klinkt goed. In werkelijkheid worden veel spitsen ook met water geballast om te zorgen dat ze ook leeg geen al te grote kruiphoogte hebben en nog onder de bruggen door kunnen.

Alleen heeft water een lager SG dan b.v steen en dus heb je relatief meer water nodig dan b.v. stenen (qua volume dan).

In de Asterix komen waarschijnlijk geen accu´s e.d. dus is een pompje daar geen optie. Water erin is vrij eenvoudig, maar het moet er ook weer uit.

Maar ik houd het idee toch in het achterhoofd.
Bedankt in ieder geval.

mvg
Adriaan

Je kan altijd nog een vast pompje in de asterix zetten, met een stekkertje.
Als je uitgevaren bent, haal je hem met de reststroom uit de vaaraccu van de obelix leeg.

Nu kan het nog om zoiets in te bouwen.
Ik zou het bij een vrachtschip wel doen, je sjouwt je anders werkelijk een breuk.

hallo

een pvc buis mee inbouwen met een ontluchting buiten boord
en een sproejer pompje kan wonderen doen
kan je geen dikke zetten wegsn de lading dan twee of drie met T srukken aan elkaar zetten
zo krijg je op een relatieve hoogte veel volume
het wordt zo wel een halve duikboot hahaha

groetje sraf

Back