De bouw van een gekoppeld stel spitsen (ofwel een “Pousseur”)
Vorig jaar zomer ontstonden reeds de plannen, maar door persoonlijke omstandigheden en daarna een koude winter (in de garage) is er eigenlijk nu in het voorjaar enige zichtbare voortgang in de bouw van een (niet ééneiige) tweeling.
Twee spitsen zoals die in Europa wel voorkomen als gekoppeld stel, waarbij de achterste spits de aandrijving verzorgt, maar de voorste zonodig meestal ook zelfstandig kan varen.
Zo´n samenstel wordt dan vaak een “pousseur” genoemd. (letterlijk vertaald “duwer”)
In mijn geval is de voorste spits (Asterix) eigenlijk een gewone “duwbak” zonder aandrijving en zonder roer (makkelijker).
De kont heb ik daarom ook afwijkend gemaakt (eenvoudiger) van de achterste spits (Obelix) die wel aandrijving en een roer heeft.
De voorste spits krijgt wel een dekhuis, maar geen stuurhut. In werkelijkheid is die ook vaak afgebroken om een beter uitzicht te hebben vanaf de achterste spits.
De schaal is net als bij de HECTOR weer 1 op 20 en dat betekent dat elke spits ongeveer 180 cm lang wordt en dus het duwstel samen zo´n 360 cm. Ik ben benieuwd of dat nog een beetje wil varen en vooral ook de bocht om zal willen. Maar dat zien we dan wel weer.
Voorlopig zijn beide rompen zover dat de vorm enigszins duidelijk wordt. T.z.t. zal alles worden “ingepakt” in epoxy met glasmat (keperdoek). Ook hiervoor zal de aandrijving wel weer van de autosloop gaan komen.
Veel is reeds aangekocht of gemaakt. Zo is er een auto voor op het achterdek (helaas schaal 1:24 maar dat is niet anders) en zijn al wrijfhouten en ankers gemaakt (3 van de 6 zijn reeds klaar).
De bemanning is ook al aangemonsterd (schaal 1 op 22,5 van LGB overgekomen van de HECTOR)
Binnenvaart-ankers zijn niet in de handel verkrijgbaar en heb ik dus zelf moeten maken.
Veel andere dingen die wel in de handel te koop zijn, liggen reeds op de plank.
Voor hen die menen dat de romp wel erg rechthoekig is. Wel mensen dat is in werkelijkheid ook net zo. Aan een “spits” is eigenlijk maar heel weinig spits te vinden. Het meeste is zo rechthoekig als mogelijk is (zie de foto).
Tot zover voorlopig

Vorig jaar zomer ontstonden reeds de plannen, maar door persoonlijke omstandigheden en daarna een koude winter (in de garage) is er eigenlijk nu in het voorjaar enige zichtbare voortgang in de bouw van een (niet ééneiige) tweeling.
Twee spitsen zoals die in Europa wel voorkomen als gekoppeld stel, waarbij de achterste spits de aandrijving verzorgt, maar de voorste zonodig meestal ook zelfstandig kan varen.
Zo´n samenstel wordt dan vaak een “pousseur” genoemd. (letterlijk vertaald “duwer”)
In mijn geval is de voorste spits (Asterix) eigenlijk een gewone “duwbak” zonder aandrijving en zonder roer (makkelijker).
De kont heb ik daarom ook afwijkend gemaakt (eenvoudiger) van de achterste spits (Obelix) die wel aandrijving en een roer heeft.
De voorste spits krijgt wel een dekhuis, maar geen stuurhut. In werkelijkheid is die ook vaak afgebroken om een beter uitzicht te hebben vanaf de achterste spits.
De schaal is net als bij de HECTOR weer 1 op 20 en dat betekent dat elke spits ongeveer 180 cm lang wordt en dus het duwstel samen zo´n 360 cm. Ik ben benieuwd of dat nog een beetje wil varen en vooral ook de bocht om zal willen. Maar dat zien we dan wel weer.
Voorlopig zijn beide rompen zover dat de vorm enigszins duidelijk wordt. T.z.t. zal alles worden “ingepakt” in epoxy met glasmat (keperdoek). Ook hiervoor zal de aandrijving wel weer van de autosloop gaan komen.
Veel is reeds aangekocht of gemaakt. Zo is er een auto voor op het achterdek (helaas schaal 1:24 maar dat is niet anders) en zijn al wrijfhouten en ankers gemaakt (3 van de 6 zijn reeds klaar).
De bemanning is ook al aangemonsterd (schaal 1 op 22,5 van LGB overgekomen van de HECTOR)

Binnenvaart-ankers zijn niet in de handel verkrijgbaar en heb ik dus zelf moeten maken.
Veel andere dingen die wel in de handel te koop zijn, liggen reeds op de plank.



Voor hen die menen dat de romp wel erg rechthoekig is. Wel mensen dat is in werkelijkheid ook net zo. Aan een “spits” is eigenlijk maar heel weinig spits te vinden. Het meeste is zo rechthoekig als mogelijk is (zie de foto).
Tot zover voorlopig