Asterix en Obelix

hallo

ne verkeert bezien
dr wtc (drukbuis)dient inderdaad om het water buiten te houden
maar de duiktank die heb je wel nodig om te balasten
in dit geval is de romp de wtc en de pvc buis is de balast tank
dus het kopt

groetjes raf

Heb je weleens een pomp nodig? Als je een dubbele bodem maakt, waarbij de onderste bodem een aantal gaten heeft, en de ruimte tussen de twee bodems kan naar boven ontluchten, dan moet het eigenlijk al genoeg zijn?
Leg je de boot in het water, zakt hij vanzelf omdat er water in de dubbele bodem loopt, en als je hem eruit wilt halen loopt het water er vanzelf weer uit.
Ik heb ooit een artikel gezien van een duwbak die op die manier gemaakt was, ik zal eens zien of ik die kan terugvinden.

VrGr,

Theo

Dat had ik in een duwbak (bij mn Lehnkering 16), maar het probleem is dat je dan vaak een kleine ontluchting hebt.
Waardoor je een vacuum krijgt en je de volle bak water moet optillen.
De bodem loopt pas sneller leeg als de romp helemaal uit het water is.

En dan zul je dus tóch het volle gewicht (model + ballastwater) uit het water moeten tillen...
En als ik dat zie bij Lex Verkuijl met z'n U-31: Da's afzien en heel slecht voor je rug.

Dan kan je beter een pomp inbouwen...

Update

Het is alweer een tijdje geleden.
Helaas heb ik een weekje in het ziekenhuis gelegen en daarna enige weken moeten recoveren (flinke buikoperatie).
Bovendien vraagt mijn vriendin ook de nodige aandacht, dus blijft soms wat weinig tijd voor modelbouw.
Maar nu moet ik toch gaan zorgen dat ik het epoxy-werk op tijd "rond" heb voordat de temperaturen weer onder de 15° C komen, want dan gaat het niet meer zo best.

Inmiddels is de Obelix (de "duwer") voorzien van roeren en schroeftunnel, gangboord en den. De zeeg van de romp kan evt nog in de den, maar kan ook zo blijven want ik weet nog niet wat voor soort "kap" er op moet gaan komen.
Ook is de 1e laag epoxy aangebracht en daarna veel epoxy vulmateriaal om gaten en randen op te vullen. Het witte is muurvuller om alles makkelijk "glad" te krijgen. Makkelijk aan te brengen en heel makkelijk te schuren (en het kost weinig).
Als alles een beetje glad is dan gaat er nog een laag epoxy + glasweefseldoek overheen en daarna nog een extra laag epoxy voor de afwerking. De muurvuller wordt door de epoxy ook keihard.
Ook hier is mijn streven niet om het schip zo glad als babybilletjes te krijgen. Het is een werkschip en veel spitsen hebben links en rechts een deukje opgelopen in smalle sluisjes. Dus het hoeft juist niet helemaal "glad".

3 plaatjes om het verhaal af te maken.

copyof1021050.jpg

copyof1021052.jpg

copyof1021054.jpg

De OBELIX (de duwer) begint al aardig te vorderen. Ook de ASTERIX (de duwbak) is inmiddels een waterdichte romp, maar deze moet nog een laatste laagje epoxy krijgen.Binnenkort zal ik van beide schepen weer enkele nieuwe foto´s plaatsen.

Voor nu even enkele details zoals de ankerlier, de hoorn en de rubberboot met BBM.

De scheepshoorn werd gemaakt van de punt van een balpoint die door warm te maken aan het uiteinde een beetje uitgebogen kon worden zodat het de vorm van een hoorn kreeg. De achterkant is een dopmoer, waarin een schroef werd gesoldeerd waar de hoorn met lijm kon worden opgeschroefd.

De ankerlier heeft kettingschijven en remschijven. Op dit model wordt de ankerlier echter niet werkende.

De bijboot heeft echte aluminium peddels. De buitenboord motor is een ding dat werd gekocht (Robbe meen ik)

copyof1021130.jpg
copyof1021113.jpg

copyof1021114.jpg

foto´s

Hallo allemaal,
Hierbij weer enkele foto´s van de Obelix waarvan het casco de voltooiing begint te naderen.
Er moet nog een autokraan op en luiken op het ruim en dan kan ik op zoek naar een motor (autosloperij) en een stuurservo, zender en ontvanger.
Dan kan ik Obelix varende maken.
De Asterix (motorloze door Obelix geduwde Spits) is alleen nog maar een kale romp, maar dat zal komende winter anders gaan worden zolang de temperatuur in mijn garage het toelaat, zonder dat mijn vingers bevriezen.
Beide spitsen schaal 1 op 20 en dus ongeveer 190 cm lang

copyof1021140.jpg

copyof1021131.jpg

copyof1021135.jpg

copyof1021136.jpg

copyof1021138.jpg

copyof1021139.jpg

Hallo Adriaan ,

Ik moet zeggen dat is een heel mooi scheepje wat je daar gebouwd hebt .
Het gaat bij mij kriebelen om een sleepschip te bouwen .
Ik heb namelijk een "Duckie" voor het slepen.
En dat moet dan schaal 1:35 worden .
33wva5d.jpg

Mvg Hans

Dit vind ik erg leuk om te lezen! Ben zeff een spitsenfanaat in hart en nieren... Heb zelf ook 2 spitsen gebouwd, de C'est la vie en de Picaro...

MINI PICARO

Zelfs de bouwijze is het zelfde, alleen bouw ik schaal 1:40... Alleen heb ik het pur dichtgesmeerd met 2k plamuur, en behandeld met G4... Je krijgt dan een harde en toch gladde waterdichte ondergrond, zonder gedoe met matjes enz...

Als jij het goed vind wil ik nog wel wat foto's plaatsen van deze 2 spitsen...

@ Douglas,

Leuk te zien dat er meer "spitsen-gekken" zijn.
Van de PICARO heb ik o.a. ook foto´s gebruikt.

ASTERIX en OBELIX zijn geen bestaande schepen, maar mijn "eigen ontwerp" op basis van de bouwtekening van de NVM en vele tientallen foto´s.

Omdat een "pousseur" vaak bij elkaar horende namen hebben, heb ik gekozen voor ASTERIX en OBELIX, waarbij OBELIX (de sterke) het motorschip wordt.

Jammer dat de foto´s van de mini PICARO op jouw site zo klein zijn. Staat er op het forum een bouwverslag met betere foto´s ? (zet jouw foto´s maar niet op mijn bouwverslag want dat zou tot verwarring kunnen leiden).

Ik had een probleem met de hefboompjes op de roeren, want de roerkonings staan zo ver naar achter, dat er weinig ruimte is voor de hefbomen en voor een "spoorstang" is ook al geen ruimte.
Ik heb het nu zo opgelost (zie tekening) en dit uitgeprobeerd met meccano onderdelen in een proefopstelling. Werkt goed en de trekstang kan nu niet meer zo makkelijk in het verlengde van de hefboompjes komen (waardoor deze naar de andere kant zou kunnen doorslaan).

stuurmechanisme.jpg

Laatst bewerkt:
Beloofde foto´s

Hallo allemaal,

Hier zoals enkele weken geleden beloofd, een paar foto´s zoals beide schepen er nu voorstaan.

Obelix is exterieur bijna gereed. De autokraan zit er op (alleen nog even de "hydraulische leidingen" aansluiten) en de achterste ankerlier staat er ook op. Er zijn 2 luiken gemaakt van papier dun aluminium (gewichtsbesparing aan de bovenzijde) Ze moeten nog worden afgemaakt en dan moeten er nog 2 worden gemaakt.

Asterix vordert ook aardig. De romp is klaar. Het dek moet nog geschiderd worden. Er komt geen stuurhuis op. Het is eigenlijk een vroeger "sleep-spits" zonder motor. De stuurinrichting is er af en het is nu eigenlijk een duwbak geworden. Er moeten nog 2 ankers worden gemaakt en een ankerlier voor op de boeg. Achter komt geen anker en geen lier vanwege de "loopbrug" (zie foto).
Let ook op de verende bufferkoppeling. Met de lijnen en de veer hoop ik straks een stabiele verbinding te krijgen.
Beide rompen zijn 192 cm lang en de combinatie is dus bijna 4 meter lang !!

Deze winter hopelijk de technische afwerking van het interieur (motor, stuurinrichting e.d.)

Adriaan

copyof1021155.jpg

Den Pousseur in volle lengte

copyof1021156s.jpg

De prototypen dekluiken en de koppeling

copyof1021157.jpg

De autokraan

copyof1021158.jpg

Achterschip Obelix met ankerlier en zelf op de naaimachine gemaakte vlag De roeren staan scheef maar dat komt omdat ze nog niet zijn gekoppeld.

copyof1021159.jpg

De koppeling en de loopbrug

Koppeling

Hallo,

je loop brug ziet er erg goed uit maar ben je niet bang dat je koppeling naar de maan gaat als je gaat varen.
of wordt hij nog aangepast??

Ik blijf dit zeker volgen.

Mvg,
Karsten

Beste Karsten,

Hoewel ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt, zal ik toch trachten een antwoord te geven.
De loopbrug staat helemaal los tussen de 2 scheepsrompen. Hij is bedoeld om van het achterste schip op de duwbak ervoor te kunnen komen, voor afmeren e.d.
De twee scheepsrompen worden stabiel verbonden door de verende bufferkoppeling om de rompen niet tegen elkaar aan te laten komen en verder wordt de verbinding "stijf" gemaakt door lijnen tussen de bolders net zoals bij een duwboot met bakken ervoor.
De koppeling is nagemaakt van foto´s van echte "pousseur" combinaties van spitsen. Bijna allemaal hebben ze een soortgelijke koppeling.
Dus ja wat kan er dan naar de maan gaan als de combinatie gaat varen ?
Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is dat de combinatie van bijne 4 meter moeilijk een bocht om te krijgen zal zijn. Maar de voorbereidingen voor een boegjet zijn al aangebracht in de boeg van de Asterix.
Het duurt overigens nog wel even voordat de combinatie zal kunnen varen, want er is nog genoeg te doen. De binnenkant van beide schepen is nog helemaal leeg. De techniek moet nog worden gekocht, gemaakt en geplaatst. Dus dat duurt nog wel even. Maar het hoeft ook niet morgen klaar, want dan heb ik niets meer te doen.
mvg
Adriaan

Hallo,
Ik dacht dat je de koppeling zo liet en geen touwen zou gebruiken.
mar dan is mijn vraag bij deze zeer duidelijk begrepen.

Bedankt.
ik ben zelf bezig met een Duwboot met bakken,

Schitterend, zo varen ze ook echt.
Ziet er erg mooi uit

en 4 meter rond gooien zal ook niet gek veel problemen opleveren. Mits je de uitslag van de roeren ver genoeg krijgt.
In het echt zit er ook vaak in de voorste spits een behoorlijke kopschroef.

Die koppeling ziet er erg goed uit. Net echt.

Vind het leuk om dit te volgen,

succes nog verder.

Hallo Stephan,
Ja in Maasbracht zul je dergelijke combinaties nog wel eens zien.
Dat is tenslotte een "broeiplaats" van binnenvaartschepen. Dus daar zie je nog wel eens wat. Maar ook in Nijkerk komt nog wel eens een spits in de haven (veevoer lossen) en dan gaat altijd even het fototoestel mee om "dirty details" te fotograferen.
Bedankt voor je interesse.
groet
Adriaan

Ha ja dat klopt, Maar ook veel in belgie op de maas. Daar laden mijn ouders wel vaker. Kom je ze genoeg tegen.

Schepen liggen hier altijd wel ja. :)

Laatst was er ook een pousseur die lag te repareren hier. En een alluminium stuurhut te zetten. Zag er ook wel mooi uit, ziet er wel direct heel anders uit dat wel.

Je heb er zoveel verschillen in.

De laatste loodjes

Hallo allemaal,

Deze winter nu en dan een beetje in de huiskamer geklust, want de garage was heel erg koud. Alleen kun je 2 schepen van elk 190 cm wat moeilijk kwijt, maar al met al is het einde in zicht.

Obelix heeft een aandrijving en RC ingebouwd. De eerder beschreven roer aandrijving werkt perfect en er is relatief weinig stick uitslag nodig om de roeren bijna in de 90° positie te draaien. De motor kon helaas door de diepliggende schroefas niet direct op de as gekoppeld worden en loopt nu via zware tandwielen maar wel bijna 1 op 1. Om de tandwielen zit een blikken tandwielkast zodat er een oliebadje onderin kan komen voor de smering van de tandwielen, zonder dat het hele interieur onder de oliespatten komt.

Beide schepen hebben de luikenkap erop zitten van heel dun aluminium uit de drukkerij. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".

Asterix heeft voorin 2 ruitensproeier pompen aan elke boegzijde één, die vanuit de Obelix worden aangestuurd en waarmee ik hoop een beetje "boegjet" sturing te kunnen krijgen.

Alle verlichting brandt, de radar draait en het "blauwe bord" werkt ook compleet met wit flikkerlicht, aangestuurd door een kleine servo.

Nu wachten op beter weer en warmer water, zodat er eindelijk een vaartest mogelijk is, want te badkuip is helaas veel te klein.

Zelfs wat dekuitrusting is aangebracht zoals putsen en zelfs een bezem (van een oude tandenborstel gemaakt, ja dat is het voordeel van schaal 1 op 20)

copyofcopyof1001187.jpg

copyofcopyof1001192.jpg

copyofcopyof1001200.jpg

copyofcopyof1001196j.jpg

copyofcopyof1001201.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn komplimenten hoor, ziet er allemaal fantastisch uit.

Nu inderdaad nog warmere temperaturen , iedereen is de winter zat !

succes, Brandaris

Back