ASW 17 Electro - advies aandrijving

Ik heb al jaren een ASW 17 met een Keller 40-10 liggen. Heb hem 10 jaar geleden tweedehands gekocht en er toen een paar keer mee gevlogen. De 'electrificering' hield niet over, de kist was slechts met moeite op hoogte te krijgen.

Dat met vast beter kunnen, en dat kistje vraagt er gewoon om weer te vliegen. Destijds op advies van Quartel Pinacker. (waar ie tweedehands hing, met motor maar zonder prop e.d.) voorzien van een Aeronaut Glas Freudenthaler klapprop 11.5 * 7. en 12 cellen Panasonic Red Amp. Daarbij een Robbe RSC730 regelaar OptoFET 6-21 cellen, 30/45/300 AMP, geen BEC. Ik weet nog dat ik hem vooral kocht vanwege de Keller 40/10, dat was (toen) een topmotor...

Asw 17 - Epoxy Rosenthal romp
Spanwijdte ca 3 meter
Gewicht (met motor, zonder accus) ca. 3 kilo
(1,6 kg vleugel, 1.4 kg romp + mot)
Aileron, hoogte, richting, stoorkleppen
Keller 40/10
Robbe RSC730 regelaar

Wat raden jullie aan qua cellenaantal, soort cellen, maat prop?

BVD
Arthur

Die motor heb ik ook nog liggen. Nog niet verkocht (ondanks aantal brushless), want is toch wel aardige motor.
Werd neergezet als een 10-12 cellen motor voor zwevers (zoals jij het gebruikt). Motor komt dan niet goed tot z'n recht.

Oude situatie:
Zwever wel beetje aan de zware kant. Met accu op 3700g.
Met de genoemde 12 cellen en prop trekt het 17A en heeft maar 55 watt/kg.
Ruim onder minimale 100 watt/kg, waarmee marginale stijgen is verklaard.

Omdat je voor een zwever de motor in korte stijgvluchten gebruikt (bijv. 1 minuut) waarna de motor weer kan afkoelen mag je echter flink doorstoken.

Mijn advies derhalve:
16 cellen!
Met prop 12 x 6 (of die 11.5 x 7 die je nog hebt) trek je 25A. Is al voldoende voor 110 watt/kg. dat is een verdubbeling, dus dat moet gaan. Rendement hoog. Bij beetje koeling geen probleem met warmte.

Eventueel maximaal tot 13 x 8 prop. 34A dan.
Rendement is echter lager (nog wel bruikbaar), maar in combinatie met hoge vermogen gevaar voor oververhitting. Moet echter net kunnen als je stijgvluchten te lang duren. Hoeft ook niet, want met 4 meter/s ben je in 1 minuut boven 250 meter. Warmte controleren! Eigenlijk teveel voor de motor, maar kan dus nog als je oplet.

Tips:
- Als je het gereedschap hebt maak de motor dan open, verwijder het anker, Beschrem de magneten met plastic en plakband en slijp een paar flinke koelsleuven (zoals speed 600) op de plaats van de koolborstels. Gesloten constructie niet best voor warmte afvoer.

- Als je Sanyo RC 4/5 SC 1600 mAh accu's neemt, dan ben je met 16 cellen Niet zwaarder of groter dan de 12 cellen die er eerst in zaten.

over"weging":
Stijgen gaat het wel met juiste vermogen, maar zweeft dit ook met tegen 4kg? I toch meer dan een kg zwaarder dan wat tegenwoordig gebruikelijk is.
Motor goed bruikbaar, maar kist vind ik te zwaar voor elektro.

Hoop dat je hier iets mee kan.

Hallo Harold,

Ondertussen de kist eens in elkaar gezet en nog eens goed bekeken. Spw = 3.05 meter. Gewicht (zonder accu) = 3020 gram. De massief stalen vleugelpen (12 mm dia) helpt ook niet mee...

Inderdaad zeker niet licht, maar bekijk het plaatje hier beneden en je ziet dat het absoluut een model is wat niet op zolder hoort te liggen:

Wordt het hem niet elektrisch, dan schroef ik er alsnog een haak in en maak ik er een neusje op...

asw17.jpg

Goed.. 16 cellen. Flinke investering dus, maar kan ik wel laden. Ik heb nog twee even oude 7 cel SRC1700 pakketjes liggen die ik in een andere e-zwever gebruik. Misschien moet ik het eerst nog eens met 14 cellen proberen door deze in serie te schakelen? Of valt dit onder celmishandeling?

IK heb een on-line motor calculatorr gevonden op: http://brantuas.com/ezcalc/dma.asp

Met 12 cellen SCR1700, 40/10 en 11.5*7 = 307 watt in, 22 A, 70% rendement, 54.6 'ounce thrust'

Met 14 cellen SCR1700, 40/10 en 11.5*7 = 430 watt in, 28 A, 69% rendement, 68 'ounce thrust'

Met 16 cellen SCR1700, 40/10 en 11.5*7 = 580 watt in, 33 A, 68% rendement, 82 'ounce thrust'

Dit wijkt behoorlijk af van jouw data? Heb ik werkelijk >500 watt ingansvermogen nodig?

Overigens - als ik een ander cel kies, bvb 4/5 1900 FAUP zakt het geleverde vermogen fors in tot 400.

Mvg
Arthur

Massief stalen vleugelpen? 8O

Klopt dat wel? Een buis van de afmeting lijkt me dan al haast het grootste gewicht van het hele ding,,,hm...is die niet te vervangen door een lichtere holle aluminium buis? scheelt heaps aan gewicht lijkt me..? Of 't sterk genoeg is..geen idee, 't is maar een suggestie ;)

Hm, nu ik beter kijk ziet hij er ook niet rond uit..dus een alu-buis gaat dan ook niet werken...

Ik zou het zeker proberen met de 14 cellen die je het liggen.
Als het lukt ben je goedkoop klaar, en anders weet je dat je echte meer (lichte) cellen nodig hebt.

Iets grotere prop nemen dan.

De absolute getallen die uit een berekening komen zijn niet zo interesant. Het gaat meer om hoe het tenopzichte van een bekende situatie gaat. Stroom meten altijd nuttig, maar moet je wel meter voor hebben.
De 40/10 lijkt veel op de 50/8 en die gaat mooi met 16 cellen en 12x6 (30A of zo)

De props kunnen nogal varieren. Meestal minder spoed dan erop staat.

Jammer, maar doe je weing aan.

Als je door koolstof zou vervangen, dan moet je 30% dikker nemen om dezelfde sterke te hebben.

Gaat dus niet.

Ok, eerst maar eens met 14 cellen proberen dan.

Zolang ik die 7 cel packs afzonderlijk blijf laden kan ik ze toch gewoon in serie schakelen?

Arthur

Niet optimaal. terwijl de 1 lad, is de ander z'n top al weer kwijt. Je hebt dus vrijwel zeker verschillende pakketten als je ze apart laadt.

Een goede lader moet dus ook nog op het sinterklaaslijstje.

Een goede lader moet dus ook nog op het sinterklaaslijstje.

Mwah - kan nu tot 30 cellen met 5.5 A laden, moet lukken.

Ik had echter het idee dat je aparte packs niet zomaar weer in serie kunt zetten voor het laden vanwege de verschillende ladingstoestand. Maar als ik beide aftop, dan in serie zet en leegtrek zouden (dmv motor) zullen ze daarna wsl wel ls 1 pack te laden zijn?

Arthur

Wacht even. verkeerd begrepen. Ik dacht dat je alleen een 7 cellen lader had.

5.5A? gokje. schulze 330?
Daar kan je dus mee ontladen.
Cycle beide pakketten eerst een paar keer apart.
Op deze manier worden ze beide even fit.

Controleer of ze ongeveer dezelfde capaciteit hebben. Als ze even oud zijn en even vaak gebruikt zal het niet zo'n punt zijn.

je kan ze het beste in ontladen toestand aan elkaar koppelen en dan als geheel nog een keer cyclen.

Back