asw 19 4m40

hey,

Ik ben sins kort in bezit van een ASW 19 van 4m40.

nu vraag ik mij af wat het ideale gewicht is voor deze vlieger ik denk namelijk dat hij vrij zwaar is ik kom aan 5.6 kilogram zonder servos, bat , vario.

heeft er iemand ervaring met deze vlieger ?

foto komt nog van zodra ik weet hoe dat ik het op deze forum moet zetten.

greetz

idd

5 kilo zou hij ongeveer mogen wegen denk ik.

kun je mij ook wat meer info geven over de welfkleppen ??

moet ik men rolroeren een beetje mee laten sturen met de welfkleppen ?

alvast bedank

even voor de duidelijkheid
Je bedoel waarschijnlijk de welfkleppen met de rolroeren mee laten gaan?

Ja dat zal ik als je de mix mogelijkheden heb zeker doen.
Ongeveer de helft van je rolroeruitslag let wel op dat ze niet te ver naar beneden gaan, want ik weet niet of je ook de diff mee kan mixen op de welfkleppen.

Verder denk ik als je met het gewicht tussen de 5 en de 6 kilo zit je goed zit.
Maar dat weet ik dus niet zeker, maar zal er niet veer vandaan zitten.
Je kan dan lekker steken

Hai jos
het maakt niet uit hoe zwaar die is (binnen onze limits natuurlijk), je moet alleen sneller vliegen met een zware kist
De vleugel belasting wordt dan ook groter maar zolang je onder de 50gr/vierkante cm blijft valt er best mee te vliegen
Heb ze van 11 kilo zien vliegen op de wasserkuppe prachtig gewoon
Maar dat gewicht krijg je hier niet zo makelijk van de grond, dus hoe lichter hoe beter het omhoog komt , zoals alles heeft elk voordeel ok zijn nadeel , hij zet niet zo door bij evt 3D werk
en voor de rest zie het antwoord van Bertus
succes jan

onder de 50gr/dm2 hoeft niet perse. Als mijn ASW17 op zijn "streefgewicht" is zou de vleugelbelasting 63gr/dm2 zijn. Hiermee is dit een super thermiek kist.
Een relatief hoge vleugelbeasting wil absoluut niet zeggen dat een zwever niet zou vliegen. Wel zal het model sneller gaan vliegen en wellicht lastiger te landen zijn op een klein veld.

Sorry Jan!!!!!!!! Dat lijkt me inderdaad zonder betoog daar moeten we onder blijven. een gem. baksteen zit er nog onder!

Ik hou het kort, ben de auto aan het inladen voor moregn: BIGGS@Lelystad! tot morgen aan alle sleepfanaten

Oke Erik succes morgen.
Enne Jan ik snapte wat je bedoelde :wink:

ok bertus , maar als ik nu in de thermik men kleppen iets naar onder zet dan zal ik best ook men rolroeren iets naar onder zetten zeker ?? of doen jullie dit niet ?

ik zal men vleugelbelasting ook eens meten dan.

Nee dat moet je niet doen.
Ook al heb ik dat nog nooit met m'n zwever geprobeerd.
Weet ik dat dat erg link is.
Omdat je tippen dan als eerste overtrekken.
En je vliegtuig dus over 1 tip weg zal draaien met een overtrek.
En als dat laag gebeurd is het einde zwever.
Dus niet doen.
Wel met de welfkleppn rolroeren mee laten gaan
Maar niet in de thermiek ook de rolroeren met de welfkleppen.
Met butterfly is het wat anders.
Dan gaan de rolroeren juist omhoog en de welfkleppen vol naar beneden.
Maar dat is dan natuurlijk alleen om lekker te remmen.

bij het thermieken kun je als je de flaps/welfkleppen naar beneden doet ook de rolroeren naar beneden doen. zoals bertus al aangeeft moet je oppassen wat je doet om er voor te zorgen dat je tip niet overtrekt. dit zou je kunnen doen door bijvoorbeeld de flaps 10 graden naar beneden te zetten en de rolroeren 5. de invalshoek word bepaald door de lijn tussen neus en eindlijst. als de flaps 10 graden naar beneden gaan zal hier de invalshoek groter worden als aan de tippen waar je maar 5 graden zakt. hierdoor word de kritische invalshoek bij de wortel eerder berijkt als aan de tip.

Groeten Halmar

Halmar je heb gelijk daar had ik even niet aan gedacht.
Ook omdat ik m'n welfkleppen maar hooguit 2 mm naar beneden zet.
Anders gaat hij mij te moeilijk vliegen.
Maar dat zal erg veel per kist verschillen denk ik.

Jos foto's krijg je op het forum via hier http://foto.modelbouwforum.nl/
foto's niet groter dan 800 X 800 pixels.
Mail anders even de foto's naar mij dan zet ik ze er voor je op.
mail adres stuur ik je even via pb

Bertus zei:
ik m'n welfkleppen maar hooguit 2 mm naar beneden zet.
Anders gaat hij mij te moeilijk vliegen.
ik weet natuurlijk niet wat de koorde van je roeren is, maar ik gok dat je met 2mm rond de 5 graden naar beneden zit. dit is vrij normaal, als het wat turbulente thermiek is vlieg je dat ook met een echte (ls6 ls3). als je dan ook nog op de grond staat hoef je helemaal niet te klagen.

Groeten Halmar

Oké hier komen ze.
DSC03141.JPG

DSC03266.JPG

DSC03269.JPG

DSC03270.JPG

DSC03273.JPG

Back