ASW 22

Hoe moet ik de scharnieren borgen dan? Kan moeilijk de romp loshalen.. Lijkt er dan inderdaad sterk oo dat deze nog nooit gevlogen is[emoji16] denk alleen dat er wel veel tape of heeft gezeten bij de canopy... Stalen pennen gaten zitten namelijk ook niet in de vleugels, wel in de romp.. Dat wijst er misschien ook op? Nu nog alles zien te bouwen[emoji85]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe moet ik de scharnieren borgen dan? Kan moeilijk de romp loshalen.. Lijkt er dan inderdaad sterk oo dat deze nog nooit gevlogen is[emoji16] denk alleen dat er wel veel tape of heeft gezeten bij de canopy... Stalen pennen gaten zitten namelijk ook niet in de vleugels, wel in de romp.. Dat wijst er misschien ook op? Nu nog alles zien te bouwen[emoji85]

Hoi Jasper,

Na het inlijmen van de scharnieren, in het kielvlak gaatje boren door de scharnieren heen . En er dan B.V. een sateprikker inlijmen . Daarna netjes afsnijden en eventueel aantippen met correctievloeistof of witte verf.

vindt je dit lelijk , zou je er eventueel een naald /speld door kunnen drukken .

Kielvlak.jpg

Aah oke! Is me helemaal duidelijk! Moet vast goedkomen...
Niemand dezelfde asw liggen voor de maten? Haha

Hallo,

Je hebt dat stukje waar de 3 gaten in zitten.. Maar stukje ernaast nog ook nog een gat.. Die bedoel ik.

da067363b483cf5cbfc2a17ca0b0e2b6.jpg

Dat is niet voor een stalen pen. Geen idee waar het wel voor dient. Er zitten in de romp meerdere gaten waarvan de functie onduidelijk is.

De verkoper zou daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Hmm.. Dan word het een raadsel waar ze voor zijn[emoji28] verkoper wist niet eens of het Wel een asw was[emoji13]en welke.. Dus dat word hem niet.. Dichtmaken dus

Dat voorste gat is om stuurstangen etc doorheen te voeren. Origineel zullen dat de stalen stangen naar de rolroeren zijn geweest, nu zul je er servosnoeren naar de rolroeren en/of de remkleppen door voeren. Het heeft geen enkele zin dat gat dicht te maken; als de vleugels op de romp zitten is het afgedicht. Het grote middelste gat is voor de ogen met elastiek ertussen, de twee kleinere gaten voor de vleugelpennen. Die zullen oplijnen met de gaten in de vleugel.

Aah dat is ook wel logisch! Helemaal vergeten.. Komt omdat hier geen rolroeren / remkleppen in zitten.. Misschien moeten we die er maar inmaken haha

Vleugelpunten ook nog aanschaffen[emoji16]

Op je allereerste foto zie ik één van de 4 vleugelpennen liggen volgns mij

bfa59119a4fe6827d95fc0f9ffd7dac5.jpg

Hallo,

Ja dat is inderdaad een vleugelpen.. Echter hebben we nog een kist erbij gekregen en verwachten dat die oen daar bij hoort. Dus zullen hier 4 nieuwe bij komen.

In die pen zit ook een rare knik, vandaar dat we ervan uitgaan dat die er niet bij hoort

Dat is geen rare knik, dat is om de juiste v-stelling aan de vleugels te geven.......

Klopt, maar vgm is dat se juiste v-stelling voor andere vliegtuig.. Weet niet hoe de vleugelpennen van deze eruit zien?[emoji85]

Een optie kan zijn om een mal van de romp te maken van glasmat en daar een gfk romp van, is meestal lichter en degelijker. Voor hoogte en richtingroer kun je een tekening van internet plukken van de echte en deze terugschalen tot jouw formaat, dan een naca007 profiel op hoogteroer en van rompbreedte naar 2mm teruglopend voor richtingroer. Vraag is of de romp het waard is nog.

Ph-ajh, was even terug aan het lezen... Nu zijn we erachter dat het een asw22be is, van 3,9m. Las ik nu dat jij die ook had of heb ik dat verkeerd??

Mvg,
Jasper

How foutje.. Die van ons is 2,9 haha.. Scheelt een metertje[emoji13]

Ja precies. ik heb ook al even gekeken of de romp (ongeveer) hetzelfde is maar die van mij is veel langer.
Je stabilo zou ik niet baseren op een plaatje van het echte vliegtuig; bij een model is het (relatief) veel groter. Er zijn genoeg 3 meter zwevers en als die ongeveer dezelfde romplengte hebben kun je het stabilo-oppervlak daar van nemen. De vorm kun je wel baseren op de echte.
Zelfde voor het richtingsroer.

Goede avond heren,

ik heb inmiddels deze ASW overgenomen en zal eens kijken of ik er iets mee kan op den duur.
Na enig speurwerk (ook van jullie) lijkt het erop dat het de Graupner ASW 22 B electro 3 meter is. Een redelijk zeldzaam ding waar niets meer van te krijgen is. Maar toevallig ken ik de oud- importeur van Graupner Nederland een beetje en ik zal hem eens vragen of er nog iets te regelen valt bij Graupner..
Voor de rest ziet hij er prima uit, ook de romp is nog redelijk elastisch en hij schijnt op een goede plaats opgeborgen te zijn geweest al die jaren zodat de weekmaker er niet teveel uit getrokken is.

Het kan nog wel even duren voordat ik eraan begin, hij komt bij mijn voorraad '' nog te bouwen'' te staan en die is al redelijk groot :-).

Groeten,

Paul.

Back