ASW 28 - airfoil "HQ 3015"

Voor mijn vader ben ik een nieuwe vleugel aan het uittekenen. Het betreft een ASW 28 welke afkomstig is van Staufenbiel. De originele vleugel heeft geen welfkleppen welke mijn vader dus in de nieuwe vleugel wel wil inbouwen.

Het gebruikte profiel is "HQ 3015" Wie kan mij hieraan helpen? Ik beschik namelijk niet over het programma Profili.

Het liefst in autocad formaat, dwg, dxf, als dat mogelijk is.

Alvast bedankt!

Het is trouwens deze kist HobbyKing Online R/C Hobby Store : ASW28 Fibreglass Electric Glider 2.53M (99.6in) ARF $129.95

Laatst bewerkt:
Dezelfde kist heb ik hier ook liggen.
Klopt het dat hij van het merk FLY FLY is?
Ik ben er ooit al eens een draadje over begonnen, misschien leuk als je er wat foto's post ofzo.

mvg Rick

Beste Rick R

Het betreft een ARF kit. Welk merk precies durf ik niet te zeggen, dit model werd verkocht door Staufenbiel, W&W-Modellbau en ook via Hobbycity zoals je kunt zien uit mijn vorige post. Allen verkochten hem onder een ander merk, maar geloof me als ik zeg dat hij vanuit dezelfde fabriek komt.

De reden dat mijn vader een nieuwe vleugel wil bouwen is dat de standaard vleugel ten eerste negatieve v-stelling heeft, en ten tweede geen welf/remkleppen. Iedere landing reselteerde tot nu toe in een landing waarbij 1 vleugeltip de grond raakt voordat de romp dat doet... dat is niet handig! En de snelheid is om het maar simpel te zeggen, hoog. Met welfkleppen en een langere vleugel zal de zwever ook trager binnen kunnen komen voor de landing is het idee.

Ook is de vleugel zeer zwaar. Ik vermoed dat hij de nodige grammen uitspaard bij het opnieuw maken van de vleugel, en dan nu met welfkleppen.

Maar zoals eerder gezegd, ik heb het profiel in mijn bezit en de eerste snijmallen zijn al klaar. De vleugel zal ook zo'n 60 cm langer worden in totaal, wat de vleugelbelasting aanzienlijk omlaag zal brengen.

Dit weekend wat mooie servotjes bestellen en nog wat spul voor mij zelf bij HC en dan zal er komende maand gebouwd gaan worden. Of er een bouwverslag komt, geen idee, waarschijnlijk niet. Mijn vader is nog niet zo "in to the internet".

Ik hoop dat je genoeg informatie hebt verkregen. Stuur me anders maar eens een pb'tje.

Groetjes

Amixia

Heel goed om dit te horen,
Ik heb deze kist GRATIS gekregen mede omdat hij last had van de problemen zoals u ze al noemt. De romp ik idd erg licht maar de vleugels zwaar en de belasting hoog.
In de romp zou een stickertje moeten staan met FLY FLY er op. Zou u anders er toch een paar foto's van willen maken? Lijkt me super een leuk project, misschien bouw ik er ook nog wel andere vleugels op als het uw vader is goed bevalt.
Ik lees het wel.

mvg Rick

Hi Amixia,
Mag ik ook vragen waar jullie vliegen?
Ik woon nl. in dezelfde woonplaats als jij.

M. vr. gr.
Zweefvliegje

@ Zweefvliegje

Mijn vader vliegt in Nuth bij Thermiek '58, ik vlieg in Born bij MVC Swentibold.

Mijn vader heeft voor zijn Spatz een sleper nodig, die hebben we (nog) niet bij Swentibold, vandaar dat zijn keuze is gevallen op Thermiek '58.

Ik zelf vlieg eigenlijk nog alleen met schuimpjes (minimag/holidep enz).

Groeten,

Roy

Zou iemand mij de profielen ook willen sturen maar dan in een formaat waarmee ik ze in profili kan openen.
Bvd Rick

Back