Asw20 Valenta of Paritech

Beste mensen,

Mijn eerste bericht op dit forum...
Ik wil nog voor het seizoen begint een asw20 aanschaffen...
Ik vlieg zelf met een spektrum dx7, met 7kanaals ontvanger. De zwever gaat voorzien worden van een retract en een (witte) klapprop op de neus.

Mijn volgende vraag,

1 motor
2 elev
3 rudder
4 gear
5 spoilers (via Y-cable)
6
7

Twee kanalen over, Flaps via Y-cable en Ailerons via Y-cable, lijkt me erg onlogisch (diff).... wel schaal...

Of de linker flapservo samen met de linker aileronservo via Y-cable en de rechter met de rechter via Y-cable. In dat geval Aileron droop met flapselectie en Flaps die meesturen met ailerons... Als ik mij niet vergis heeft de echte dit ook... en differential...

Vliegt dit of vliegt dit niet fijn?
Of toch maar een asw19 (paritech) met een Ritz2.

In het geval dit wel te vliegen valt, Ik twijfel enorm over de Valenta of de machine van Paritech. Iemand met ervaring?
Ps. Ernst Reiff wordt echt te duur...

Please Help....

Met vriendelijke groet!

Dag

Hoi,
Welkom op dit forum :-)
Ik vlieg zelf met een 4m Gewalt ASW20. Zie in mijn handtekening en hier op het forum staat een recent bouwverslag. Omdat ik eerder een 6-kanaals MX-12 had zat ik met hetzelfde probleem. Of eigenlijk nog groter, één kanaaltje minder.
Ik heb ervoor gekozen geen retract gear te nemen en dat zou jij ook kunnen overwegen. Als je electro gaat vliegen kun je hem bij de start gewoon gooien en gebruik je je wiel enkel bij de landing. En dan gaat gewoon op z'n buik ook goed.
Je hebt dan genoeg kanalen om flaps en ailerons gescheiden te houden.

Wat jij voorstelt werkt m.i. niet. Bij de echte worden flaps 50% meegemixed met de ailerons. Bij het selecteren van flaps gaan die echter veel verder naar beneden dan de ailerons (geen aileron droop). Als je zoals jij voorstelt een aileron en een flap op hetzelfde kanaal zet kun je de flaps en de ailerons alleen maar in een vast percentage met elkaar mee laten bewegen, waarbij de flaps dan minder uitslag krijgen dan de ailerons. En dan heb je inderdaad heel veel aileron droop met flaps geselecteerd maar dat werkt m.i. niet goed.

Verder zou ik altijd voor de 20 gaan, eventueel in eerste instantie zonder flaps. Die kun je dan later altijd nog functioneel maken. Het enige verschil tussen de 19 en 20 is trouwens de aanwezigheid van flaps.
Nu ik een 8-kanaals zender heb kan ik bij mij de flaps ook werkend gaan maken, nu zitten ze nog gewoon vast.

Hey Arjan,

Had niet anders verwacht dan dat jij als eerste zou antwoorden! Ik heb je bouwverslag gelezen... en filmpjes gezien! mooi, mooi, mooi!

Ideaal is het niet je hebt gelijk! heb net die dx7 aangeschaft en zit dus voorlopig hieraan 'vast'. Beide 20 modellen zijn voll gfk, met de Elastic Flaps al klaar...

Als jij denkt dat een HQ2,5 profiel ook zonder flaps zal vliegen, dan kan ik die flaps ook gebruiken als rolroer (steering trailing edge) en een klein beetje naar beneden als thermiekstandje of landingshulpje (geen 40 grd flaps maar slechts 10 graden...) Het zal dan wel hard gaan...

Wat voor profiel vlieg jij met die Gewalt?

Een andere oplossing:
Beide flaps via Y-cable naar een kanaal, iedere aileron op een eigen kanaal, en de gear via microswitch bij volledige uitslag flaps, landingstand. via micro switch op servo arm?

of:

Spoilers opofferen voor butterfly? niet scale like, wel effectief?

Heb weinig ervaring met vier meter span.... alleen maar met 15mtr en 36mtr...

Ik ga eerst maar even koken....

Dag

Het retract is gewoon schaal en moet erbij net zoals de flaps.... Alleen als het echt niet anders gaat...

Die van mij is HQW2,5/14. Ook een profiel dat zich goed leent voor flaps maar zonder ook prima vliegt hoor.
Spoilers opofferen? NOOIT! Da's bijna het mooiste van alles, die spoilers! :D

Maar goed, als je alles wilt moet je een compromis bedenken inderdaad. Gear op een microswitch klinkt meest logisch. Zou ik zeker proberen als ik jou was. Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik ga het wel volgen!

Er komen vast nog meer reacties dus ik lees/leef gespannen mee. Succes

Arjan,

Jij vliegt met hetzelfde profiel, een even grote kist... Je hebt tot nog toe geen flaps gebruikt. En met name tijdens de landing is de zwever niet te snel (volgens je filmpjes).
Dan mag ik concluderen dat als ik de flaps en ailerons via een V-kabel combineer, dat ik een flaperon systeem krijg... Het enige dat ik dan mis (of eigenlijk wat ik dan niet moet doen) is een full flaps down, landingstandje... ivm stallende tips...
Of dusdanig mechanisch die rolroeren afstemmen dat ze beperkt naar onderen gaan, minder ver dan flaps...

Heb er zelfs over gedacht om twee V-tail mixers te gebruiken:
hun 2 elevator kanalen op de 2 rolroerkanalen te pluggen... en de beide rudderkanalen via een V-kabel samen op een flap kanaal vd ontvanger te pluggen...

Volgens mij kan ik dan 4 servos over 3 kanalen sturen (eentje vrij voor gear) en toch flaperon systeem te hebben met full flaps!

Ik ga volgende week eens 2 mixers kopen en eens experimenteren....

Ik denk dat het de Valenta asw20 wordt! Goede keus? Wordt goed beschreven en is iets goedkoper dan de paritech asw20. Schmierer heeft er nog eentje liggen met opstaande winglets, 4,12meter!

modellflug-praxis
PARITECH - Modellbau - ASW 20

Groet,
Dag

LOL ik kan je even niet meer volgen met je mixers :-)
Als je er maar om denkt dat bij normale vlucht de flaps ongeveer 50% met de rolroeren moeten worden meegemixed, wat bij "full flaps" dus juist niet meer moet.
Als je je kist een beetje licht kunt houden mis je de flaps inderdaad niet echt. Het is leuk, mooi, gaaf enzovoort maar zonder gaat ook heel goed zoals je hebt gezien.

Precies het probleem waar jij nu mee kampt is de reden dat ik geen DX7 heb gekocht, hoewel ik erg heb getwijfeld. In plaats daarvan heb ik een paar weken geleden een 8-kanaals MX-16S aangeschaft. En dus ga ik ook nog wel een keer flaps inbouwen (wat me nog even tegenhoud is dat ik dan voor de 3e keer binnen een jaar 4 meter folie moet kopen en aanbrengen :-) )

Zowel die van Valenta als die van Paritech zien er geweldig uit. Veel plezier met bouwen alvast, ik hoop dat je een bouwverslag bij gaat houden?

-edit- als je ailerons en flaps de volledige trailing edge beslaan kun je die trouwens inderdaad best bij de landing met z'n allen een paar mm laten zakken, als je maar niet de ailerons méér laat zakken dan de flaps.

Laatst bewerkt:
Back