Atlantis II problemen

Dit voorjaar de AtlantisII gebouwd. De enigste wijziging die ik doorgevoerd heb is dat ik de spanwijdte met 36cm vergroot heb. Verder 8cellen en een Axi 2820/10 erin. Gewicht net onder de 1500 gram

Vleugels kaarsrecht gebouwd, zwaartepunt op 65mm van neuslijst zoals op tekening aangegeven. Zelfs haast tegen het staartlastige aan, maar met de accu helemaal naar voren ging het net.

Oke dan. Vrijdagmorgen 9:30 al op het veld. Check, check en eens een handstartje proberen. Aaai dat ging bijna verkeerd :|
Goed dat ik net optijd flink up kon geven anders had hij na 6 meter al in de grond gestaan. Alsof hij vreselijk neuslastig was. Had ik dan niet goed op de tekening gekeken en het CG verkeerd gemeten? CG lag zo'n beetje op de ligger dus dat kon er niet erg ver naast zitten.
Na het zwaartepunt zo'n 5mm verder naar achteren verlegd te hebben en ook nog eens achter onder het stabilo een 2mm latje gelegd te hebben gaat het nu redelijk. Dat latje onder het stabilo moest wel want hij stond vol up getrimd voor een redelijk glijvlucht.

Dit is nu het uitgangspunt voor verdere vluchten. Toch verbaast het me allemaal. Dergelijke verhalen heb ik nooit gehoord over de Atlantis. Bij het insturen voor een bocht reageert het model vreselijk traag en giert hij enorm maar dat kan allemaal het resultaat zijn van de vergrootte spanwijdte. Maar dat zwaartepunt en/of ewd probleem kan ik niet verklaren.

Wie denkt er even mee en heeft een tip

8O 8O De Atlantis heeft geen richtingsroer :lol: :lol:

Als dat gieren niet beter wordt komt die er wel bij op!!

door het haakeffect hebben alle zwevers een richtingsroer,
toch maar vreemd dat de atlantis dat niet heeft.

Hotliners hebben die niet. En de atlantis is geen hotliner dus heb ik er zojuist maar de zaag ingezet :yes:

Kweenie of de zaag er echt ingegaan is, maarrrrrr......Spanwijdte vergroten heeft bij een dergelijk kistje nogal wat gevolgen.

Wanneer je de spanwijdte vergroot neemt het vleugeloppervlakte toe. Wanneer je het stabilo en de stabilo-arm niet wijzigt verlegt het neutraalpunt zich naar voren. Dat impliceert dat het zwaartepunt (hoe gek het ook moge lijken) eveneens naar voren moet.

Je zegt dat de kist neuslastig lijkt, ik denk dat ie staartlastig is. Het feit dat je up moet trimmen zegt niet zoveel. Waarschijnlijker is dat het totale negatieve pitchmoment groter geworden is (want die is vrijwel proportioneel met de spanwijdte) De negatieve lift die je stabilo normaliter levert, moet pro rata met de spanwijdtevergroting omhoog. Omdat de liftcurve van stabilos ongeveer lineair verloopt, kun je rustig zeggen dat de EWD (of het oppervlakte) een goede afspiegeling is van de negatieve lift van het stabilo. Dus 10% meer spanwijdte > 10% meer EWD of 10% meer stabilo oppervlakte of 10% meer stabilo arm. Waarschijnlijk nog wat meer, omdat je ook je voorlijker zwaartepunt (vanwege het verplaatsen van het NP) nog eens moet compenseren. Jij hebt geen van deze dingen gedaan en moet dus eindeloos up trimmen. Ondankt het up trimmen wil de kist niet vliegen omdat het CG te dicht bij het verschoven NP (lees te achterlijk) zit.

Dan de vin. Door de toename van zowel de giertraagheid als het haakeffect wordt de vin zwaarder 'belast' om de kist niet te laten krabben. Omdat de vin nu een stukje kleiner is kan er een grotere gier ontstaat agv het haakeffect. Het gevolg is dat de kist meer giert en waarschijnlijk ook om de hoogteas gaat slingeren na elke beweging. Ook dat wordt bepaald erger met bovenstaande trimafwijkingen.

Ik heb nogal met wat kistjes ge-experimenteert met stabilo verkleiningen. Heel vaak levert dat prettige kistjes op, mits de TVR niet ver onder de 0,35 komt. (heb je die even nagecijferd?) Maar wanneer bijkomende maatregelen niet genomen worden resulteert het in een draak van een kist. Ik heb het idee dat je daarnaar hebt zitten kijken :( .

@Peytr

Thanx man, daar heb ik wat aan. Enuh ja ik heb de zaag er al in gehad. Dat richtingsroer komt er zowiezo!
Ik zal een nieuw en nog meer vergroot (meer in verhouding tot vergrootte vreugel) stabilo maken en dat alles in geheel met richtingsroer nog eens testen.

Zal de bevindingen tzt wel melden

Ik heb ook nog een Atlantis II liggen.
Is mij ontraden om deze te bouwen omdat het waardeloos zou vliegen zonder richtingsroer.
Ik zou het wel op prijs stellen als je de resultaten van het richtingsroer meld.
Een foto van de mechanische uitvoering is ook zeer welkom.

Bouw ik hem misschien toch nog.

Richtingroer zit er op en stabilo is vergroot. Door het geweldige weer in Nederland nog geen vlucht kunnen maken. Binnenkort weet ik meer en zal ik een bericht met foto plaatsen

Zondag na lange tijd de Atlantis weer eens meegenomen naar het veld. Stabilo is dus vergroot en er zit een richtingsroer op (foto volgt). Nog iets meer dif op de rolroeren. Als hij nu niet vliegt zoals ik graag zou willen zet ik er een punt achter.

Eerste handstart. Mmm stukken beter. Moet nog een klein beetje up hebben. Misschien toch nog wat lood uit de neus.

Tweede start en het gas erop. Power zat. Op hoogte gas dicht en het vliegt al 100% beter dan de laatste keer. Even kijken wat een overtrek doet en wat het kistje verder in zich heeft. Glijhoek is prima!! Het is makkelijk steken zonder veel hoogteverlies. Reageert erg mak op de roeren. Dat richtingsroer is echt een verbetering. Niet super noodzakelijk na het bijstellen van de diff maar het draait veel mooier.
Rollen is er niet bij en na het aanduiken voor een zoemertje is hij z'n snelheid ook zo weer kwijt.
Op een heeeel klein belletje reageerde hij prima.

Begint nu aardig op het door mij gewenste kistje te lijken. Nog een beetje spelen met het zwaartepunt om te kijken of ik die trim op het hoogteroer eruit kan. Zoniet dan moet er maar een halve mm onder.

@ Aaalie
Ja hij mag blijven. Zal er speciaal op jou verzoekwat kleur op doen :wink:

Zo !
Dat geeft een mens weer hoop.

Echt doen hoor, dat fotootje. ( Me :newbie: )

Bij deze de beloofde foto's. Er moet nog een mooi dekseltje of gewoon oracover over het toegangsgat maar zo kun je mooi het hoogteroerservo zien.

staart1.jpg

staart2.jpg

staart3.jpg

staart4.jpg

Back