Dit voorjaar de AtlantisII gebouwd. De enigste wijziging die ik doorgevoerd heb is dat ik de spanwijdte met 36cm vergroot heb. Verder 8cellen en een Axi 2820/10 erin. Gewicht net onder de 1500 gram
Vleugels kaarsrecht gebouwd, zwaartepunt op 65mm van neuslijst zoals op tekening aangegeven. Zelfs haast tegen het staartlastige aan, maar met de accu helemaal naar voren ging het net.
Oke dan. Vrijdagmorgen 9:30 al op het veld. Check, check en eens een handstartje proberen. Aaai dat ging bijna verkeerd :|
Goed dat ik net optijd flink up kon geven anders had hij na 6 meter al in de grond gestaan. Alsof hij vreselijk neuslastig was. Had ik dan niet goed op de tekening gekeken en het CG verkeerd gemeten? CG lag zo'n beetje op de ligger dus dat kon er niet erg ver naast zitten.
Na het zwaartepunt zo'n 5mm verder naar achteren verlegd te hebben en ook nog eens achter onder het stabilo een 2mm latje gelegd te hebben gaat het nu redelijk. Dat latje onder het stabilo moest wel want hij stond vol up getrimd voor een redelijk glijvlucht.
Dit is nu het uitgangspunt voor verdere vluchten. Toch verbaast het me allemaal. Dergelijke verhalen heb ik nooit gehoord over de Atlantis. Bij het insturen voor een bocht reageert het model vreselijk traag en giert hij enorm maar dat kan allemaal het resultaat zijn van de vergrootte spanwijdte. Maar dat zwaartepunt en/of ewd probleem kan ik niet verklaren.
Wie denkt er even mee en heeft een tip
Vleugels kaarsrecht gebouwd, zwaartepunt op 65mm van neuslijst zoals op tekening aangegeven. Zelfs haast tegen het staartlastige aan, maar met de accu helemaal naar voren ging het net.
Oke dan. Vrijdagmorgen 9:30 al op het veld. Check, check en eens een handstartje proberen. Aaai dat ging bijna verkeerd :|
Goed dat ik net optijd flink up kon geven anders had hij na 6 meter al in de grond gestaan. Alsof hij vreselijk neuslastig was. Had ik dan niet goed op de tekening gekeken en het CG verkeerd gemeten? CG lag zo'n beetje op de ligger dus dat kon er niet erg ver naast zitten.
Na het zwaartepunt zo'n 5mm verder naar achteren verlegd te hebben en ook nog eens achter onder het stabilo een 2mm latje gelegd te hebben gaat het nu redelijk. Dat latje onder het stabilo moest wel want hij stond vol up getrimd voor een redelijk glijvlucht.
Dit is nu het uitgangspunt voor verdere vluchten. Toch verbaast het me allemaal. Dergelijke verhalen heb ik nooit gehoord over de Atlantis. Bij het insturen voor een bocht reageert het model vreselijk traag en giert hij enorm maar dat kan allemaal het resultaat zijn van de vergrootte spanwijdte. Maar dat zwaartepunt en/of ewd probleem kan ik niet verklaren.
Wie denkt er even mee en heeft een tip