Atom 500 met flybar; doen?

Zoals jullie uit mijn vorige Posts konden afleiden, wil ik van mijn hk450 overstappen naar iets groters en vooral degelijkers. Na wat tips ben ik gevallen voor de Atom 500 van Compass. Ik heb net een webwinkel gevonden die de flybar versie nog verkoopt voor 325€ met motor, esc en blades.
Qua uiterlijk vind ik de fbl wel mooier, maar hij is wel een heel pak duurder.
Is het nog een verstandige keuze om een met flybar te nemen?

Hoi Kris, zie niet in waarom niet. Is je HK wel flybarless ? Vliegen met een flybar voelt iets anders maar daar ga je wel aan wennen. En als het niet bevalt kan je hem altijd nog fbl maken toch ?

Nee, nu vlieg ik met een gewone 450 met flybar. Het voordeel is dat ik de techniek nu goed ken om alles af te regelen. Ik zie zelf als enig "nadeel" dat een fbl mooier oogt (persoonlijk). Ik vlieg gewoon circuitjes met rolls en loopings en ik denk niet dat ik mij ooit in zwaardere 3D werk zou wagen.

Als je de rest hebt, anders + 90 swash servos, + 70 gyro + 80 staart servo + 35 Bec eventueel, + mischien canopy + 30.

totaal € 635,-

Na wat huiswerk kom ik tot het volgende:
Een complete, goed uitgeruste Atom 500 FBL (mks servos, yge esc) gaat serieus boven mijn vooropgesteld budget (rond de 600€).
Bij rc711 vind je een super combo kit voor ongeveer 500€ incl Verz met DHL. Maar dan heb je SpringRC servos ( vind je vrij weinig info over) en met 3gx controller. Dan moet je waarschijnlijk nog douanekosten rekenen enz...
Nu twijfel ik dus tussen die Atom 500 FB full carbon frame, carbon blades, 60a Esc, motor en 9T pinion die zelf kan uitrusten met Align Servos (515 en 525 bij rc711) en een tweedehands 3gx voor 582€. Door direct een 3gx te nemen als gyro kan ik hem later gemakkelijk ombouwen naar FBL.
Of....
Bij een andere winkel in Frankrijk heb je een trex 500 pro DFC super combo (Rce bl 70g esc, zelfde Align servos als hierboven en 3Gx) voor 499€, gratis verzending !!
Dilemma!

Hoi hoi.
Ik ken zelf de Atom 500 niet.
Zal best wel goed vliegen maar zou als ik jou was ook rekening houden met het aanbod van de Spare Parts.
Ik denk dat de Spare Parts van een Atom 500 minder gangbaar en duurder zullen zijn dan die van een Trex500.
Als ik hier naast zit dan mag men mij corrigeren.

Vlieg zelf me 2 stuks Trex500 ESP versie.
De ene is Fly Barr en de andere een FBL met 3GX Gyro.
Ik ben zeer content met deze machines omdat het gewoonweg duurzame en al heel lang meelopende heli's zijn.(zeg maar gerust: bewezen goed)
In Spare Parts ook erg makkelijk overal te verkrijgen en een eerlijke betaalbare machine.

Oke.....een Atom 500 zal er optisch misschien mooier en gelikter uitzien, maarja......als dat alles is.
Choose well geef ik jou als advies mee.
Vr Gr D

Hoi hoi.
Ik ken zelf de Atom 500 niet.
Zal best wel goed vliegen maar zou als ik jou was ook rekening houden met het aanbod van de Spare Parts.
Ik denk dat de Spare Parts van een Atom 500 minder gangbaar en duurder zullen zijn dan die van een Trex500.
Als ik hier naast zit dan mag men mij corrigeren.

Vlieg zelf me 2 stuks Trex500 ESP versie.
De ene is Fly Barr en de andere een FBL met 3GX Gyro.
Ik ben zeer content met deze machines omdat het gewoonweg duurzame en al heel lang meelopende heli's zijn.(zeg maar gerust: bewezen goed)
In Spare Parts ook erg makkelijk overal te verkrijgen en een eerlijke betaalbare machine.

Oke.....een Atom 500 zal er optisch misschien mooier en gelikter uitzien, maarja......als dat alles is.
Choose well geef ik jou als advies mee.
Vr Gr D

Compass spares zijn even goedkoop als die van Align en makkelijk te vinden.
Heli vliegt een stuk beter hoor... ik heb ze beiden gehad. Hij is gewoon veel snappyer en snijdt als een mes door de lucht heen.

Zeker doen, ga je geen spijt van hebben. Ze zijn ook ontzettend duurzaam! Het enige dat ik heb moeten vervangen was een maingear die ik zelf gestript had door inverted te diep te gaan in de tarwe, een landing strut door te hard te landen en ik heb eens andere dempertjes gestoken omdat het rubbertje verduurd was in de kop. Is nog voor geen 30 euro kosten op meer dan een jaar tijd vliegen!

Als je geen 3D ambitie hebt en gewoon wil sportvliegen dan is idd flybar zeker geen slechte keuze. Moest je je later bedenken kan je hem nog altijd ombouwen naar flybarless.

Geloof me, van een Atom zal je geen spijt hebben! Ze zijn niet zo bekend omdat het een klein bedrijf is met niet de marketingbudgetten van pakweg Align maar het zijn echt topheli's en parts zijn vlot te verkrijgen bij oa Rigidheli, hobbymaniac en fast-lad.

ik zou iig geen 3xNiks erop zetten.....

Verder is de Atom een Trex Killer!!! Stukken degelijker en de onderdelen heb je bij rigidheli hier in NL......

Wil niet de verkoper uithangen ofzo maar als je toch serieus mooi wil vliegen; <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als ik niet een week geleden een Logo 500 had gekocht had ik deze gekocht :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, nu vlieg ik met een gewone 450 met flybar. Het voordeel is dat ik de techniek nu goed ken om alles af te regelen. Ik zie zelf als enig "nadeel" dat een fbl mooier oogt (persoonlijk). Ik vlieg gewoon circuitjes met rolls en loopings en ik denk niet dat ik mij ooit in zwaardere 3D werk zou wagen.
Met flybar kan je ook gewoon "3D" vliegen.
[..]
Als je geen 3D ambitie hebt en gewoon wil sportvliegen dan is idd flybar zeker geen slechte keuze. Moest je je later bedenken kan je hem nog altijd ombouwen naar flybarless.
[..]
Hier een atom 500 met flybar en volgens mij kan die vliegstijl wel in het hokje "3D" worden geplaatst ;)

Ik vind FBL wel gemakkelijker vliegen, het geeft wat de stabiliteit van een groter model en dat vooral mbt windgevoeligheid en interacties die door de fbl-gyro worden gecorrigeerd.

Maargoed, wat zoek je precies in een heli?
zo wat punten:
De atom lijkt me degelijker dan een trex maar zo lang je niet crasht zal dat een klein verschil zijn.
De trex heeft wellicht een 'torque tube' voor de staart-aandrijving, de atom een riem. De riem kan enige problemen geven met statische elektriciteit maar is er beter tegen bestand als je bv wat gras maait met de staartrotor.
Align onderdelen vind je bij veel winkels, Compass enkele; canopy's idem, meestal meer keuze voor een align.
Align heeft nogal eens nieuwe revisies (500 - 500pro - 500dfc pro, v1, v2 etc..), misschien leuk voor bv dingen als schuine vertanding wat iets stiller is maar het kan het vinden van onderdelen van je 'oude' model misschien wel wat lastiger maken.
Zelf niets tegen Align maar wel tevreden over m'n Compass heli's met 'align' servo's ;) gewoon best goed voor het geld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties! Ik ga wss voor de Atom met flybar, tenzij ik nog een goeie occasie ergens tegenkom.
Indrukwekkend die video's! Ik zie persoonlijk liever sportvliegen, maar petje af voor diegene die zo'n gevaarte vlak voor zijn neus durft te laten rondtollen! Ik vraag me steeds af hoe die dat doen qua oriëntatie/coördinatie.

Bedankt voor de reacties! Ik ga wss voor de Atom met flybar, tenzij ik nog een goeie occasie ergens tegenkom.
Indrukwekkend die video's! Ik zie persoonlijk liever sportvliegen, maar petje af voor diegene die zo'n gevaarte vlak voor zijn neus durft te laten rondtollen! Ik vraag me steeds af hoe die dat doen qua oriëntatie/coördinatie.

EMS of DHL laten je bij zo'n aankoop €28 betalen aan de deur. Alleen gepast. Spreek uit ervaring. Komt er dus nog bij.

Ik heb hem een jaar met flybar gevlogen. Vliegt uitstekend.
Later met wat eenvoudige upgrades omgebouwd naar FBL. Dat gaat je, behoudens de FBL-gyro, de kop zeker niet kosten. Het kan met dezelfde electronica qua ESC, servo's (mits digitaal) als op de FB-versie. Zelfs geen andere motor of pinion.
Kun je overwegen als je een keer flink gecrasht bent.
Ondertussen spaar je gewoon voor zo'n gyro.

De Atom is erg stevig, de onderdelen makkelijk te verkrijgen.

dus ga ervoor zou ik zeggen.

Sja, je hebt van mij een mooie aanbieding, alleen het verzenden word nog een klus.
Iemand tips hoe zo een heli het beste via de post gaat ?

Euh.... In een grote doos? Of zeg ik dan iets héél erg doms?

Groet, Bert

idd gewoon de tail demonteren alles netjes inpakken en versturen voor €6,50.

Of voor een tientje meen ik verzekerde verzending. Als je naar het pistkantoor kan komen kun je een pakket verzenden, simpel toch?

Back