Atom 500 valt zomaar uit de lucht

Na een 20-tal probleemloze vluchten, viel m'n Atom vanop zo'n 20 meter hoogte zomaar uit de lucht. Tijdens het uitvoeren van een aantal flips stopte de motor plots. Ik heb misschien nog niet de juiste reflexen om een autorotatie onverwacht uit te voeren maar tijdens een poging om hem heel beneden te krijgen, had ik toch de indruk dat de servos niets meer deden.
Ik denk dus aan een reset van de 3gx door statische ontlading. Ok, ik had hem inderdaad nog niet geaard, dat ga ik dus nu toch snel doen. Ik heb niet het carbon frame dus ik dacht dat hij zo minder gevoelig is hieraan. Niet dus.
Tenzij er nog een andere reden zou kunnen zijn?
Setup: CC Talon 90 esc, 3gx, stock motor
Schade? Enkel 1 gebroken skid. Hij kwam nochtans hard neer. Stevig beestje! Ik heb hem daarna nog opgetoerd en alles leek nog recht. 1 servo beweegt wel niet meer met de hand als hij uitstaat. Hij werkt nog wel. Ik weet niet of daar iets aan te doen is?

Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat de Atom omlaag kwam.
Maar na een andere regelaar gemonteerd te hebben was dit over.
Heb de beide heli's ook niet geaard.
Wat voor servo hevels heb je op de heli?
Ik heb speciale kunsstof hevels waarvan de binnen vertanding kapot gaat na een crash dus niet de tandwieltjes van de servo's
Is het geen kapotte lipo?
Die Atom heli's zijn idd supersterk.
Wel kan ik adviseren de twee mm bolkop boutjes van de tuimelschijf te vernieuwen waar de carbon stuur stangetjes aan vast zitten.
Ik heb meegemaakt dat er een afbrak en dat was na enkele crashes.

Aan de regelaar ligt het niet, 9amp bec met een piek van 20....

Static zou kunnen, ik heb eigenlijk geen idee of G10 waar je frame van gemaakt is stroom geleid. Aarde kabeltje zou dus helpen.

Vlieg je met spektrum???

Ik had vorige week ook waarschijnlijk een static hit op de 6hV , hing inverted en ineens ook motor uit, kon hem recht flippen en tijdens een val een meter 0f 15 toerde de motor weer op. Belt in gespoten met silicone spray en hele dag gewoon verder gevlogen.

Ja Spektrum Dx7. En pittig detail; een beetje later begon het te onweren ( statische electriciteit!). Ik hoop dat het dat was.
Zou ik die servo een keer opengooien om de tandwieltjes te inspecteren of is dat niet erg alsje hem manueel niet meet kan bewegen?

Laatst bewerkt door een moderator:
ff open maken die servo en nakijken om zeker te zijn. is ff werk maar beter als volgende keer een hele lijst met parts te moeten bestellen.

heb je de standaard compass servo armpjes?? Ook die ff na kijken , de vertanding is erg strak en wil nog wel eens verzwakken na een incidentje.

Ik vervang ze na een crash alle 3 uit voorzorg....dit na een gestripte elevator srevo arm op een 6 HV, die kwam bijna mijn wenkbrauwen scheren toen die stripte ;)

Jou 6hvU was toch ook geaard Gerard?

Ik heb er nog nooit last van gehad. De vorige 6hv spoot ik gewoon in met silicone spray maar de 6hvU heb ik direct van een kabeltje voorzien naar de motorsteun.

Better save then sorry!

Ziezo, dat is dan ook weer gebeurd. Nu die servo nog checken. Dat heb ik nog nooit gedaan. Gewoon kijken of al de tandwieltjes nog heel zijn?

many5yga.jpg
vyda5e6y.jpg

Met wat epoxy en bureaumateriaal (plastic regeltje waarmee je een bundeltje papier mee kan samenhouden) tot ik nieuwe struts heb:
te4e4yqy.jpg

OK, probleem gevonden in de serve. Het middelste asje staat wat krom. De tandwieltjes zijn nog goed. Nu zoeken naar zo'n asje….. Het is een Hitec HS 5245 MG

Ik denk dat je voor de servo een nieuw tandwiel setje moet hebben waar dan ook de asjes worden meegeleverd maar misschien het handigst om even te zoeken waar ze die verkopen en daar te informeren.

Jammer dat de talon geen logging lijkt te hebben, anders was daar misschien nog wat uit te halen (bv edge esc's hebben die functie wel en heb ik zo ingesteld dat ie van de laatste vlucht de gegevens bewaard)

De asjes zitten er inderdaad bij volgens de site van Hitec. Ik had zelf een asje kunnen maken en alles werkte. Door de reset van de 3gx moest ik alles opnieuw programmeren. Vanochtend terug willen vliegen en Aaaaargh! Staart gyro richting stond verkeerd!! Met een snelle piro ging hij dus omhoog. Was dat schrikken! Throttle off, vanop een kleine 2 meter hoogte nog proberen te autoroteren maar toch weer onzacht neergekomen. 1 delrin tube en 1 staartbladhouder waren stuk. Nu wachten op de spares! Ineens ook setje tandwielen voor servo besteld. Dat wordt weer wéken geen Atom vliegen! :-(

ahhh wat een pech joh.....

Paar weken? parts bij rigidheli, en servo gears toch ook wel ergens in de buurt te regelen?

Hallo,
Heeft er iemand nog goede tips voor de preflight check?
Wat controleren jullie zoal?
Ik loop alle schroeven in de kop na en waggel eens met de staart om te zien of deze reageert.

Daar is ook wel het nodige over te vinden denk ik. Tijdens het uitvouwen van de bladen de rotor controleren door er wat aan te bewegen en gewoon kort even te kijken. Initialiseren, op de grond even alle stuurrichtingen controleren en vliegen. De idle0 is dan nog een relatief laag toerental waar ik mee start en mede om te kijken of alles goed is.

Zo nu en dan loop ik meer na en ook controle na opnieuw afstellen maak ik meer werk van. Op een gegeven moment ken je je model wellicht beter met wat meer onderhoud vergt of wanneer er tijdens het vliegen misschien blijkt dat er iets niet goed is etc en dat zal verschillen per merk/type.

Back