Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Met deze liggers (4 op12) kan het moeilijk fout gaan.
    Dit wordt een robuuste constructie.

    Exotische materialen zoals glas en carbon overbodig.


    Wat betreft de webbing.
    Principe zie hieronder pagina 12
    http://manuals.hobbico.com/top/top-antares-manual.pdf

    Veel succes

    Mvg,
    Aurectar
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, nu wel data.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Wat zien we hier:
    [​IMG]

    Fafnir: span 5m50, 9,0 kg, Fafnir heeft een zeer vergelijkbare vleugelvorm (een lang taps paneel) alleen zit er ook nog een Möwe-knik in.
    Profiel: N60, dikte 14% ==> 10%, welving 3%
    Verdraaiing: 0 gr t/m knik, daarna -0,75 gr, en -1,0 gr
    Snelheden: 8,6 m/s (stall), 12,7 m/s (cruise [Cl/Cd-max], 4e lijn van onder), 31 m/s (hierna gaat tip neg. lift leveren).
    Beste efficiëntie: alleen vleugel: 0,971 , vliegtuig: 0,706

    Alleen de vleugel - Cl-over-spanwijdte:
    [​IMG]

    Alleen de vleugel - Lift-over-spanwijdte:
    [​IMG]

    Vliegtuig - Cl-over-spanwijdte:
    [​IMG]

    Vliegtuig - Lift-over-spanwijdte:
    [​IMG]

    De vlieg-polairen:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2014
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Mosterd na de maaltijd?

    Wel leuk om in Excel te zetten!

    [​IMG]


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Yep.
    Weerstandsmoment tegen buiging is: m/cm/mm^3 (meestal de laatste)
    Vermenigvuldigd met de treksterkte (N/mm^2) levert dat:
    mm^3 x N/mm^2 = Nmm^3/mm^2 = Nmm^1 = Nmm (is het uiterste buigmoment).

    :D
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Wat yep? :?

    ;)

    (Kan het nog niet helemaal volgen, wat je schrijft . . . :confused:)


    jan.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Er staat wel een drukfout in (volgens mij).
    Wb = (b x (H^3-h^3))/6H = (bH^3 - bh^3)/6H
    de middelste punt (vermenigvuldiging) moet een min-teken zijn.

    Dat is ook logisch, want het is de Wb van een 'massieve ligger b xH' minus de Wb de 'verwijderde kern b x h'.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dirk, als ik naar jouw Fafnir grafieken kijk krijg ik de indruk dat ik zelfs nog wat minder washout toe kan passen. Ik heb nu het idee dat de combinatie van het gebruikte profielverloop en washout wat veel van het goede is. De profielen ga ik zo houden en de washout iets verminderen.

    Jan, ik geloof inmiddels wel dat de ligger zoals ik die bedacht heb sterk genoeg gaat zijn. Doorrekenen kan wel, maar daar komt weer een getal uit waar je in de praktijk niet heel veel mee kan.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Da's dan wel ongelooflijk slordig van die Duitser! :mad:


    jan.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, klopt.
    Washout hoeft zeker niet lineair te verlopen, omdat de geïnduceerde invalshoek op de laatste 15% spanwijdte enorm afneemt.
    Zie grafiek.
    onderste (groene) lijn = stall
    witte lijn = cruise
    paarse lijn = begin ondersnijden aan de tip
    Waardes voor de vliegtuigversie (met romp dus)!

    [​IMG]
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gewoon rekenen met letters ipv. getallen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    In de laatste kun je "mm3 / mm2" ook schrijven als "mm1" (= mm) boven de streep.
    Dus staat er boven de streep Nmm :D
     
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    vermenigvuldigen met 1,5

    Al genoeg ontwerpen (werktekeningen) van toestellen van die grootte kunnen je de doorsnede van de liggers toelichten (empirisch).
    Daarvoor hoeven al die statistische berekeningen niet meer.
    Crusiaal is de veiligheidsmarge die je wil toepassen in het licht van de aanwezige sleeptoestellen.
    Met andere woorden, veel sleeptoestellen op het terrein zijn over-powered.
    Een ontwerp (zweeftoestel) van 20 jaar geleden is stevig genoeg voor alle hellingtoestanden en toenmalige sleeptoestellen.
    Heden voldoen hun statistische eigenschappen niet meer in de optiek van dit overdreven sleepgeweld.
    Dus doorsnede vermenigvuldigen met 1,5 of soms zelf 2.
    Idem voor de vleugelpennen.

    Tismaardatutweet.

    Aurectar
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Of het aan het sleepgeweld van tegenwoordig ligt of niet, dat weet ik niet.
    Ik heb nog maar een jaar of drie sleepervaring. En de sleeppiloten die ik tot nu toe mogen achtervolgen sleepten zeer genuanceerd, ook als ze de power hadden om te 'takelen'.

    Maar een veiligheidsmarge 1,5 als ondergrens is inderdaad heel reëel.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze uitspraak vraagt enige toelichting !!

    Op de eerste plaats weet de gemiddelde sleeppiloot erg goed dat hij via een stick op zijn zender het motorvermogen kan drosselen (dat is wat Dirk ook meent te zeggen , vermoed ik zo), maar wat nog belangrijker is, is het feit dat de "gesleepte" zegt wat hij wil of verwacht!
    Ik heb ook al mee gemaakt dat er iemand stond te trillen na een te heftige sleep maar daar ben je zelf bij. Ik heb ook al eens, bij een te fanatieke sleep, simpelweg na een seconde of 10 ontkoppelt..... Niet klagen nadien, maar zelf ingrijpen !
    Maak je dan nog iets stuk, dan zou ik eens, eerst bij mezelf, te rade gaan.
    Dat is dan meteen ook het enige waar ik het in je uitspraak wel mee eens ben, en dat is, dat toestellen 20 jaar geleden, ook al netjes geconstrueerd werden, maar dat ze vanwege het "sleepgeweld" nu 50% sterker moeten zijn vind ik simpelweg onzin.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Sleepgeweld in de vorm van takelen maakt ook nauwelijks iets kapot. Hooguit de sleepkoppeling ... :rolleyes:
    Snelheid (teveel) kan wel catastrofaal uitpakken, maar dat heb je ook zelf in de hand. Bij 'los vliegen' houdt je dat toch ook binnen de houdbaarheidsgrenzen'...
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    cowboys

    Dirk en Arno,

    Ik ga jullie daarin niet tegenspreken.
    Mijn visie daarover is grotendeels bepaald door wat ik gezien heb tijdens BIGS evenementen.
    De meerderheid van de sleeppiloten pakken de zaak professioneel aan, daar hebben jullie een punt.
    Toch heb ik enkele cowboys aan het werk gezien die hun boekje te buiten gingen met crashes van mooie zweefmodellen als gevolg.
    Vleugels die kraken in volle sleep.
    Kon vermeden worden, ben ik van overtuigd.

    Daarom die veiligheidsmarge van 1.5.
    Dus, voor een zweeftoestel van 5m liggers liefst niet onder 5mm op 15mm.

    Mvg,
    Aurectar
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wat betreft die cowboys onder de sleeppiloten .......... ook daar ben je als "gesleepte" zelf bij. Even rond kijken wat je doet, een afspraak maken met de sleeppiloot en wanneer het niet naar jouw zin is de sleepkoppeling bedienen en je "black list" bijwerken :)
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Zal wel zijn ;)

    Aurectar
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De rompspanten zijn uitgetekend door de freesmeneer, die zullen binnenkort gefreesd worden :D
    [​IMG]
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat is zijn bron? Tekening? Boek van Simons? Waarop baseert hij zich?
     

Deel Deze Pagina