Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zouden 2 ronde stalen verbinders van 6 mm (nabij de liggers) en 5 mm (een stuk achter de liggers) voldoende zijn als verbinders tussen de 2 panelen?
Buitenste paneel = 1 meter. Kist gaat niet hard vliegen en geen acro doen, wel slepen.
Zouden 2 ronde stalen verbinders van 6 mm (nabij de liggers) en 5 mm (een stuk achter de liggers) voldoende zijn als verbinders tussen de 2 panelen?
Buitenste paneel = 1 meter. Kist gaat niet hard vliegen en geen acro doen, wel slepen.
Ik denk dat het ook genoeg zou moeten zijn met 6 mm tussen de liggers.
Ik heb het net uitgetekend met een 10 mm huls, maar er blijft dan niets over tussen huls en liggers, dus dan is het niet meer te frezen.
![]()
Een oplossing zou kunnen zijn om de verbinderpen voor de liggers te leggen, maar dat is ook geen ideale oplossing.
Max' ervaringen geven mij wel vertrouwen dat het gaat voldoen met 6 mm pennen.
Stiekem zit ik nu ook te denken om toch ook een lierhaak in te bouwen zodat de Elefant aan de fietslier zou kunnen. Moet mogelijk zijn met wat wind en met de fietslier kun je de krachten zeer goed doseren. De belasting tijdens een fietslier start zullen denk ik niet hoger liggen (wel constanter) dan bij een wat vlottere sleepstart. Zou de lijn van de lier het houden?
Zou wel een bruut gezicht zijn om een 5m kist omhoog te fietsen.
Stiekem zit ik nu ook te denken om toch ook een lierhaak in te bouwen zodat de Elefant aan de fietslier zou kunnen. Moet mogelijk zijn met wat wind en met de fietslier kun je de krachten zeer goed doseren. De belasting tijdens een fietslier start zullen denk ik niet hoger liggen (wel constanter) dan bij een wat vlottere sleepstart. Zou de lijn van de lier het houden?
Zou wel een bruut gezicht zijn om een 5m kist omhoog te fietsen.
Ik ben het helemaal eens met je stelling. Voor krachtenoverdracht werkt het uitstekend. Mijn probleem is dat als ik de ribben zo laat frezen, ze doormidden vallen. Het maakt het bouwen een stuk lastiger. Toch nog even over denken of ik hier een eenvoudige oplossing voor zou hebben.juist perfect . de huls is dan 10mm en ligt mooi strak op de liggers wat perfect is voor de krachtenoverdtacht.
Dat zou wel eens ernstig mee kunnen vallen. De meeste 2-meter modellen hebben (veel) meer koorde dan het buitenste paneel van deze Elefant. De koorde van het buitenpaneel verloopt van 18 naar 9 cm.Okee de koorde zal wel groter zijn, dus meer kracht.
Tot die conclusie was ik eigenlijk ook al gekomen, reeds enkele minuten na het enthousiaste typen van de opmerking.Ik zou het met mijn kist niet proberen ...
Ik denk dat het ook genoeg zou moeten zijn met 6 mm tussen de liggers.
Ik heb het net uitgetekend met een 10 mm huls, maar er blijft dan niets over tussen huls en liggers, dus dan is het niet meer te frezen.
![]()
Zou een dubbele multiplex webbing en een lijmverbinding tussen ligger en verbinder niet genoeg zijn dan?Doe de liggers ter plekke van die buis omwikkelen met een kevlar draad. Dit om te voorkomen dat de zaak open breekt.
Zou een dubbele multiplex webbing en een lijmverbinding tussen ligger en verbinder niet genoeg zijn dan?
Waar Arno op wijst is dat bij buigbelastingen de verbindingspen beide stringers uit elkaar wil brengen/breken. Daar is een omwikkeling met Kevlar-roving volgens Arno (en mij) meer geschikt voor.
Moet je wel een Eddie Merckx type op die fiets zetten. Een getraind mens kan zo'n 400 W continu leveren, een goede sprinter even het dubbele. Mijn inschatting is dat wij en alle anderen van het Vintage Glider gebeuren niet onder die noemer 'goed getraind' vallen. Ik zou het met mijn kist niet proberen ...
Dat gevoel ken ik. Ik moet me er op dit moment toe zetten om mijn garage af te ronden. Eerst zag je met grote stappen alles veranderen. Leuk! Nu, tijdens de afwerking, zie je nauwelijks iets veranderen, en het is wel 2x zo veel werk ...Eindelijk gebeurt er weer wat. Ik heb heel veel vrij gehad laatste tijd, maar weinig goesting. De laatste dagen is het licht er weer en komt er langzaam weer schot in de zaak.
Waarom eigenlijk die ene S-slag-lat er doorheen? Waarom niet gewoon allemaal latjes min of meer parallel aan elkaar?
Hmmm, ik zie het al. Er staat me nog een hoop te leren voor de tijd dat mijn frees klaar is ergens dit jaar.Mijn freesman kan zich nu uitleven en de bestanden klaar maken voor de frees. Dat wordt binnenkort weer een dagje in de herrie staan.
Goede vraag! Die lat staat niet op de tekening, maar ik kwam hem tegen bij de Elefant1. Dus ik heb me ook af zitten vragen waarom die lat erin gemaakt was.Waarom eigenlijk die ene S-slag-lat er doorheen? Waarom niet gewoon allemaal latjes min of meer parallel aan elkaar?
Ik vrees dat je daarin gelijk hebt.Hmmm, ik zie het al. Er staat me nog een hoop te leren voor de tijd dat mijn frees klaar is ergens dit jaar.