auto accu info gevraagd

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
na vandaag een drukke vakantiejob gedaan te hebben, ben ik snel even in de garage van mij moeders bedrijf gesprongen, voor info te vragen aan de mechanicien over auto accus, hij heeft voor mij een spiksplinternieuwe bosch 12 v 100 amps accu liggen, het is bedoeld om deze accu mee te sleuren naar de club, om daar men hoeveelheid stroom te hebben, om mijn lipos op te laden met mijn lipocharger 4.

hierbij de volgende vraagjes:

-is deze accus geschikt hiervoor?
-welke maatregelen moet ik treffen om met auto accus lipos te laden?
-kan iemand mij een goedkope auto accu lader aanraden?

mvg, sam

Beetje veel amps, dus erg zwaar, dus erg praktisch is ie niet, ik heb een afgeschreven 64A accu, en daar houd ik het ongeveer een maand mee uit zonder op te laden ( ca 20-40 ladingen) Denk dus dat het een beetje overkill is! niet handig dus.

ben geen slappeling hoor :) heb ze opgehoffen daarjust, viel mee, komt in een koffer te zitten, dus veel gesleur komt er niet, enkel uit auto halen en op veld zetten, nothing more, en voor 60 euro een bosh accu van 100 amps, kan ik gewoon niet laten liggen, zeker niet als ie nieuw is, maar dat vraag ik eig niet :P

iemand enig antwoord op men vragen?

mvg, en alvast bedankt!

Samuel,
Ik zou een linkje kunnen plaatsen want het onderstaande stukje heb ik ook bij iemandanders al geschreven. :roll:

Helaas is een gewone auto accu niet echt geschikt voor dit doel. Zo'n accu is bedoeld en speciaal gemaakt om gedurende korte tijd een hele hoge stroom te leveren. De startstroom van een gewone auto is makkelijk 100A en meer! Een auto accu kan heel erg slecht tegen diep ontladen. Je moet hem inderdaad niet te vaak verder dan 25% tot 30% ontladen. Gebeurt dat wel dan gaat dat absoluut ten koste van de levensduur.
Wanneer je een zogenaamde Camping accu gebruikt dan kan je daar veel meer mee. Die accu's zijn gemaakt om veel dieper te ontladen en kunnen gedurende hele lange tijd een redelijke stroom leveren. Wat jou lader zal trekken is voor zo'n accu geen abnormale stroom dus kan hij dat makkelijk leveren.
Die accu's kan je aan de lader hangen en als die lader goed is afgesteld (precies op 13,8V bij 20oC) kan je de accu aan de lader laten hangen tot je hem weer nodig hebt. Niets ingewikkelds met automatische afslag en druppelladen, allemaal niet nodig voor een loodaccu. Een simpele vaste voeding van 13,8V en een gelimiteerde stroom van ongeveer 0,1C tot 1C is voldoende, nee eigenlijk perfect, voor zo'n accu.
Als je zo'n accu gebruikt kan je hem ontladen tot er zeker 60% tot wel 70% uit is gebruikt. Als je daarna de accu direct weer oplaad dan is er niets aan de hand.
Bij de modelbouw FAQ staan twee stukjes over loodaccu's, lees deze eens door.
Ook verder in dit forum is dit "probleem" al vele keren beschreven. Met de zoekfunctie moet je dat terug kunnen vinden.
Succes.

Mijn oom is wegenwacht, en heeft dus beschikking over veel afgeschreven accu's, ik heb nu een accu die ik nou een jaar gebruik, en hij doet het nog prima! Helemaal gratis, ik zou dus echt geen 60 euro voor een accu gaan betalen, ga gewoon bij een garage langs, zij moeten verwijderings kosten betalen, dus ze zijn blij als hij weg is.
BIj de garage hebben ze een apparaatje dat de accu belast, dan kijken ze hoeveel vermogen hij nog levert, en als dat genoeg is, is de accu vaak nog goed.

liever een nieuwe hoor :)
maja, ik zie wel, is nog niet voor meteen waarschijnlijk, eerst meer naar de club gaan :P
maareuh, met welke lader laad ik die accus op?

Mijn garagist had ook nog autobatterij liggen die te slecht was om terug te gebruiken in de auto maar die nog goed genoeg was om te gebruiken als veldlader. Gratis en voor niets meegekregen, die mensen zijn blij dat ze er vanaf zijn. Ze kwam uit een diesel, kweetniet zo uit het hoofd hoeveel Amps, 70 dacht ik, dus meer dan genoeg.

Installateurs van alarminstallaties zouden ook best wel eens "afgescheven" batterijen hebben liggen heb ik horen zeggen. En die zouden minder zwaar zijn. :wink:

Laden doe ik mijn autobatterij met de Ultimate II. Had ik nog liggen van m'n mototijd. Duurt wel eeeerg lang om de batterij gans vol te krijgen maar maakt niet uit, zit toch genoeg in.

samuel speltdoorn zei:
liever een nieuwe hoor :)
maja, ik zie wel, is nog niet voor meteen waarschijnlijk, eerst meer naar de club gaan :P
maareuh, met welke lader laad ik die accus op?

ik heb in de tijd bij de lidl voor 7.99eur een looadaccu lader gekocht,hij kan 4-6-12v loodaccu's laden,hiermee laad ik men autoaccu op(ik gebruik het ook voor electrishe starter +lipo's laden).
Een loodaccu ladertje is niet zo duur(je hebt ook speciale laders voor autoaccu's).Bv bij de carrefour heb ik ze ook al zien staan

Grtz sven!

Back