Auto heeft rare stuur afwijking

Hallo iedereen,

Sinds kort heb ik een Thunder tiger TS4N
Leuk dingetje maar ik word van 1 ding helemaal gek:

Als je gas geeft trek de auto naar rechts, en als je gas los laat/remt gaattie naar links. (als je met hoge snelheid gas los laat duikt hij zelfs naar links!
Als je rustig gas geeft gaat de auto rechtdoor.

Ik heb echt alles geprobeerd; nieuwe, verschillende banden+velgen, het stuur systeem gecontroleerd, heeft genoeg speling, niet te veel en niet te weinig.

Wel hebben de de draag armen een beetje speling (rechts iets meer)
Maar als ik die van me 100 jaar oude Tamiya voel, zijn de nog erger terwijl de auto wel rechtdoor gaat.

Ook weet ik nog niet helemaal hoe ik de cambing/sporing/uitlijning het beste kan controleren.

Iemand tips?

Begin eerst de dempers en veren links/rechts te controleren, die moeten gelijk werken en gelijk afgesteld zijn.

kan ook aan de achterwielophanging liggen. als daar overmatige speling op zit gaat de auto ook raar rijden.
en wat roelof zegt, ook daar dempers controleren.

groet Efrem.

Draaien alle 4 wielen wel even soepel? En krijgen alle 4 wielen wel even veel kracht van de motor? Ik heb hetzelfde wel eens gehad met een versleten lager waardoor een wiel veel zwaarder draaide en met een kopot differentieel waardoor 1 wiel niet aangedreven werd.

Vering, ja nou daar zeg je me wat.

Ik ben er net achter gekomen dat de demping van rechts voor niet altijd even goed dempt. Ik ga daar direct naar kijken!

Lagers.. de ene draait iets soepeler dan de andere. Ok daar ga ik even naar kijken. T is echt heel weinig. Maar je weet maar nooit!

Achterwiel ophanging heeft geen spelling.
Ik vind het wel lastig om ze uitgelijnd krijgen.
Als ik die asjes allemaal gelijk uitdraai heb ik niet het gevoel dat ze precies gelijk staan. Ik ga het even meteen denk ik?

Jullie horen van me.

Ik geloof best dat roelof er meer ervaring in heeft dan ik maar bij een onroad dat de vering zn extreme reactie geeft kan ik mezelf niet voorstellen (tenzij er op een demper geen of een veel te kleine veer zit). En een iets zwaarder lopend wiel ook niet, bij mij was het behoorlijk zwaarder. heb je al gekeken of ze alle 4 wielen aangedreven worden?

uitlijnen heb je speciale meet bankjes voor, ikzelf doe het gewoon op het oog.( ik ben ook geen wedstrijdrijder) Achter iets toe voor iets out. Het is geen super precieze manier maar bij twijvel zette ik m op reken papier streep in het midden. banden op een meetlint tot de auto precies in het midden staat, dan geodriehoek tegen de banden aan en stipjes zetten, dan meten. Nogmaals het is niet super nauwkeurig maar zonder zn bankje zou ik geen betere manier weten. camber deed ik met geo tegen de band aan en dan van die voelmaatjes tussen de bovenkant.

Wie weet een domme vraag ,maar de blokken waar je fusee in zit zitten die wel goed ??
Niet dat je 1 voorover hangt en de ander achterover ??

Mijn lijstje:

Lager(s) stuk
Pinnetje uit je aandrijfas steekt (deels) uit en tikt tegen je hubs (fusees) aan
Aandrijfas gebroken
Demper(s) leeg
Demper(s) met kromme dempers-as
Verschillende veren links en rechts
Te lege ontvangeraccu
Camber te verschillend links en rechts waardoor de auto gaat zoeken
Sporing teveel uitspoor of toespoor waardoor de auto gaat zoeken (vooras)
Sporing achter verschil; linksachter bojvoorbeeld 3 graden en rechtsachter 2.5 graden
Servosaver op de stuurservo te slap en/of versleten
Servosaver/stuurhevel tandjes versleten die de servotandjes grijpen
Speling in de draagarmen teveel waardoor de auto gaat zoeken
Dempers ongelijk qua lengte
Downstop-afstelling niet ok
Diameter banden ongelijk door slijtage
Storing in de ontvanger; ontvanger even openmaken en schoonmaken met kwastje
'Iets' in de auto is krom

Back