hallo,
ik ga voor mijn eindwerk een rc-auto maken die op zonne-energie rijd
en het liefst iets meer dan stapvoets
. Nu weet ik wel wat van het modelgebeuren maar niet echt veel van elektronica.
nu, zijn er een paar dingen die ik me afvraag, zoals hoeveel zonnecellen heb ik nodig? ik wou zo'n schakeling maken dat de zonne-cellen een bufferaccu opladen en deze accu voed dan weer de elektromotor en besturing.Maar de stroomtoevoer van zonnecellen is niet echt regelmatig, en de batterijen mogen niet overladen worden. dus zou er een apperaatje tussen moeten die dat allemaal regelt(geen idee wat voor een apperaatje dit zou zijn en waar ik het kan kopen)
.Nu heb ik zonnecellen gevonden met deze gegevens: 0.5V en 2.6A.
Ook de keuze van een motor, brushed of brushless? wat zou een efficiente motor zijn? zonder veel stroomverlies?
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden.
alvast bedankt voor de hulp.
Mgv Robert
ik ga voor mijn eindwerk een rc-auto maken die op zonne-energie rijd
en het liefst iets meer dan stapvoets

nu, zijn er een paar dingen die ik me afvraag, zoals hoeveel zonnecellen heb ik nodig? ik wou zo'n schakeling maken dat de zonne-cellen een bufferaccu opladen en deze accu voed dan weer de elektromotor en besturing.Maar de stroomtoevoer van zonnecellen is niet echt regelmatig, en de batterijen mogen niet overladen worden. dus zou er een apperaatje tussen moeten die dat allemaal regelt(geen idee wat voor een apperaatje dit zou zijn en waar ik het kan kopen)

Ook de keuze van een motor, brushed of brushless? wat zou een efficiente motor zijn? zonder veel stroomverlies?
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden.
alvast bedankt voor de hulp.
Mgv Robert