auto op zonne-energie

hallo,

ik ga voor mijn eindwerk een rc-auto maken die op zonne-energie rijd
en het liefst iets meer dan stapvoets :). Nu weet ik wel wat van het modelgebeuren maar niet echt veel van elektronica.
nu, zijn er een paar dingen die ik me afvraag, zoals hoeveel zonnecellen heb ik nodig? ik wou zo'n schakeling maken dat de zonne-cellen een bufferaccu opladen en deze accu voed dan weer de elektromotor en besturing.Maar de stroomtoevoer van zonnecellen is niet echt regelmatig, en de batterijen mogen niet overladen worden. dus zou er een apperaatje tussen moeten die dat allemaal regelt(geen idee wat voor een apperaatje dit zou zijn en waar ik het kan kopen) :D .Nu heb ik zonnecellen gevonden met deze gegevens: 0.5V en 2.6A.

Ook de keuze van een motor, brushed of brushless? wat zou een efficiente motor zijn? zonder veel stroomverlies?

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden.
alvast bedankt voor de hulp.

Mgv Robert

denk niet dat je makkelijk zou komen aan de benodigde vermogen voor de moter,, je zult de hel auto vol moeten plakken,, en cker niet klein moeten bouwen,,

ik weet niet of je bekend bent met de nuon solar car of iets in de trand,,

ik ken dat project , erg interessant mijn plan was om zoiets op een kleinere schaal te bouwen,

dat vraag ik me ook af of ik genoeg zonnecellen op de auto kan plakken, om genoeg vermogen te hebben.

dat vraag ik me ook af of ik genoeg zonnecellen op de auto kan plakken, om genoeg vermogen te hebben.

Daar kan ik heel kort over zijn: NEE :!: (niet om snel te rijden, stapvoets rondrijden zal mischien met veel moeite wel gaan)

De zonnenpanelen op de Solar Car van de TU-Delft zijn heel speciale panelen die volgens de nieuwste technieken gemaakt zijn (voor oa satelieten in de ruimte) Deze panelen leveren in Nederland gemideld net genoeg stroom om 50 km/u te kunnen rijden.

Voor school ga ik dit jaar een project doen voor een golf-vereniging. Zij willen een karretje op sonnenenergie die automatisch de golfballen van de baan haald en terugbrengt naar een verzamelpunt. daarvoor hebben we een buget van ongeveer €10.000. Wij zijn van plan om een bij het afleverpunt voor de ballen een basisstation te maken met zonnenpanelen, waar de robot zigzelf op kan laden.

Een ander goed voorbeeld zijn de solar grasmaaiers die tegenwoordig verkocht worden. Die kunnen per dag een paar uur rijden en maaien op de zonnenenergie van de hele dag. die kosten ook al iets van €1500. Een heleboel van die dingen werken trouwens ook met een basisstation.
http://www.lingiercomputers.be/robotica.htm

Als je een auto op zonne-energie wil maken zal je een basisstation met zonnencellen en een accu moeten maken waar de auto zijn accu vol kan laden, om vervolgens 10 min rond te rijden. Dan kan je mischien een paar keer per dag een rondje rijden.

Die speciale panenlen kun je vast wel kopen maar neem dan je creditcard maar mee want ze zijn erg duur.

De panelen die de Tu delft gebruiken zijn volgens mij gesponsord door Shell maar zeker weten doe ik het niet.

Hou de auto zo licht mogelijk
En laat eerst de overbodige dingen zoals vering weg, scheelt ook weer gewicht.

Leuk project maar ik denk dat het zonder een bak met geld niet echt haalbaar is.

Groeten

als geld nou niet de belangrijkste factor is, zou ik dan, wilde ik graag bereken of mijn auto daar op kan rijden en wat voor een motor daar voor te gebruiken? brushless is het meest efficient, kan dit een brushless zijn die voor vliegtuigen is bedoelt?

over deze zonne-cellen heb ik het.

FLEXIBLES SOLARMODUL
36 Solarzellen a` 62,5 x 62,5 mm, Leerlaufspannung 21 Volt, Nennspannung 12 Volt, Kurzschlussstrom 1187 mA , Nennstrom 1085 mA, Leistung 19 Watt, Maße: 800 x 213 x 2 mm, Gewicht 430 Gramm, Lötanschlüsse an der Rückseite.
Einsatzbereiche: Autoakkuladung und Solarbelüftung, Boot, Camping, Freizeit, Modellbau, Solarpumpen, Solarmobile, Versuche, Experimente, usw.

dus 12V, 1187mA, 19W

welke motor kan hier behoorlijk op draaien?
en ik neem aan dat deze getallen toppresatie's zijn met veel zon op de evenaar ofzo :D

Mgv Robert

ik zou een hele lichte brushless nemen,, en onwijs onwijs onwijs licht bouwen

1,1A hmmzz erg krapjes,,,

ik denk dat je meer oppervlakte nodig zult hebben,, of een lager voltage incombinatie met een hoger amperage,, alleen omzetten is weer energie verlies,,

een moter die maar 1,1A mag gebruiken dan zal je voor een 180 moter moeten gaan vermoed ik,, dan zou ik er 2 nemen en in serie zetten 2x 4,8V moter,,

mss zijn deze cellen beter, ze zijn los verkrijgbaar, en leveren 0.6volt en 3.5 A dat is al wat hoger, en dan kan je verschillende cellen in serie schakelen.

Solarzelle (lose Solarzelle)
Solarzelle 0,6 Volt / 3560 mA / 1560 mW / 100 x 100 mm
Art.-Nr.: SZZ 1010
10,30 EUR

mgv Robert

die lijken mij idd beter,,

alleen je zult er zo;n 12 nodig hebben,, om 7.2V te bereiken,, en is dit topvermogen of effectief vermogen??

ik ga uit van effectief vermogen,,
maar dan heb je 7,2V en 3,6A is idd iets beter,, zal nog steeds erg lastig worden,

je zult zoiezo een vleugel ontwerp moeten maken,, zoals de nuon solar racer,,

extreem smalle wielen, heb je geen budget gekregen van school of?

nee, bij ons moet je het zelf maar financieren. Maar ik vind het niet echt erg om er wat geld aan uit te geven, het is ook een hobby.

effectief vermogen is 0.5V dus dan krijg je 7.5V met 15 zonnecellen

de cellen zijn elk zo'n 10*10cm² dus 15cellen is een opp van 50cm*30cm = 1500cm²

dus dan zullen ze idd op een soort vleugel moeten, boven op de auto.

ik heb al zitten denken over ht chassis, volgensmij kan je dit het beste zelf maken, maar, aansturing, en aandrjflijn kan je best van een bestaande elektro auto halen? lijkt mij toch.

weet iemand hoe is de trekkracht kan bereken, zodat ik weet hoeveel de auto mag gaan wegen als ik wil dat hij nog vooruit komt.

mgv Robert

je hebt een hele kleine minimale marge,, elke gram is er 1 bij dit soort aandrijving,,

ik denk dat je frame mss 100 gram mag wegen,, ik zou het maken uit carbon stangen,, de zonnecellen gebruiken als afdekking op het frame,,

ik heb net even zitten kijken op de site van graupner,, naar brushless moters,, ik zou gaan voor het model van de nuon solar racer car,,

deze aandrijven door middel van 2 aangedreven wielen, en 1 wiel aan de achterkant die stuurt,, maar je zult zoiezo moeten werken met een accu in je model,, een motor bl 160 gebruikt 2 - 5A,, iets wat je zonnecellen met moeite kunnen opbrengen,, ze draaien vanaf 4,8V

zou betekenen 10 platen x2 = 20 platen benodigd voor de aanstuuring van de moters alleen al,, ik denk dat je zult moeten smokkelen met een accu, anders ga je het niet redden,, volgens mij is de nuon solar racer ook uitgerust met een moter die iets van 97% rendement haalt,,

deze moter zou kunnen een speed 250 (gwn borstel moter)
Technische Daten
Nominal voltage 7.2 V
Operating voltage range 3.6 ... 8.4 V
No-load speed approx. 15,000 rpm
No-load current drain approx. 0.18 A
Current drain at max. efficiency approx. 0.7 A
Stall current drain approx. 3 A
Max. efficiency excl. gearbox approx. 50 %
Permissible motor directions R and L
Case length excl. shaft 25 mm
Case diameter 15.5 / 20.5 mm
Free shaft length 8.5 mm
Shaft diameter 2 mm
Weight 22 g

deze verbruikt 0,7A maar hij zal zeer weinig kracht leveren wat betekent dat je met tandwielen toeren moet omzetten naar kracht,, wat dus weer extra gewicht is

heb je msn toevallig?

Zelf zou ik (maar wie ben ik ?)gaan voor 8 panelen, zodat je 4,8volt krijgt, maar wel een type met een max ampère. Genoeg spanning voor een ontvanger, en genoeg stroom voor een klein modelbouwmotortje (bv de multispeed van Graupner trekt samen met de ontvanger maar 800mA) met een flinke reduktie erachter, is er geen stoppen aan. De zonnepanelen plat bovenop de wagen.

met plat monteren bega je 1 fout,, je zult ze in een hoek moeten zetten en ik zou dan zelf gaan voor 2x4 panelen parallel dat levert meer amperage op,,

als je ze plat zet zal je nooit een hoog rendement halen uit je zonnepanelen.. kijk ook maar na de nuon solar car die heeft ze schuin lopen zodat die het meeste rendement haalt uit het zonlicht

OK Cheeta, ik bedoel één grote plaat op het "dak" van de wagen, best de hoek nog wat instelbaar. Ik had hier ergens gelezen "heel de auto volplakken", dat is niet erg rendabel, omdat slechts op een klein deel de zon loodrecht invalt. Kom je met 4 panelen niet slechts op 2,4 volt? Welke ontvanger werkt daar op? Hopelijk moet Robert H zijn proefwerk niet afleveren in de donkere wintermaanden, dan wordt het sowieso een probleem. Op de BBC werden races georganiseerd onder lampen.

Back