auto op zonne-energie

hoi, gelukkig moet ik men eindwerk pas in Mei presenteren.

Op de site van Graupner zag ik een motor, 42gr en 70%effiencie.(brushed) De max efficientie word beriekt bij 1A , zou dit wat zijn?

ook wou ik het effect van verschillende lampen (soorten licht) onderzoeken , maar dan moet ik eerst een rijdent autootje hebben.

mgv Robert

@robert h: ik vrees dat het met de motoren wat uitproberen wordt. Zelf zou ik me niet zo fixeren op het rendement, het belangrijkste lijkt me dat de zonnewagen werkt. Of is het een eis dat het snel gaat? Want snelheid (energie-vreten) gaat niet samen met zuinigheid. Dit WE heb ik een modelvrachtwagen gezien die 6kg ballast met alle gemak, en nog behoorlijk snel, een helling opsleepte. Aandrijving: een kleine Buhler-motor, de kracht zit hem in de vertragings tandwielkast van een auto

Dit is misschien niet wat je bedoeld maar bij ons op de vliegclub vliegen de elktro vliegers bijna allemaal op zonne energie. Hoe? heel simpel we hebben een groot zonne paneel dat een stevige accu oplaad. Die accu wordt als voeding voor de laders gebruikt om de accu's van de vliegtuigen op te laden. Het is misschien indirect maar het is zonne energie!

@ Ernst Grundmann

Kan je daar wat meer info over geven. Ik ben wel geinteresseeerd.
Mischien een foto en wat specs ( oa van de cellen ) (ook ben ik beniewd wat jullie bevindingen ervan zijn.)

Ik ben opzoek naar zonnepanelen voor een basis-station voor 1-3 robots van ongeveer 30KG die 2uur per dag moeten kunnen rijden.

Laurens,

Het is eigenlijk heel simpel. Één van de leden had een zonnepaneel over van een caravan die hij weg had gedaan. Dat paneel levert onbelast en in de volle zon ongeveer 19V. Het paneel kan maximaal 2,5Amp leveren en dan zakt de spanning in tot ongeveer 15V. De accu is een 12V 60Ah autoaccu uit een Diesel auto. Tussen het zonnepaneel en de accu zit een elektronische schakelaar die het paneel met de accu verbindt als de spanning van het paneel hoog genoeg is. Als de accuspanning hoog genoeg is (accu vol) dan schakeld deze schakelaar het paneel ook weer af van de accu. Zo wordt overladen voorkomen. Deze schakeling heeft een ander clublid gemaakt dus ik weet niet precies hoe hij in elkaar zit. (Ik ben niet de enige electronicus bij ons op de club.)
Als er iemand bij jou op de club ook het één en ander van de elektronica af weet kan hij/zij zo iets ook best bedenken.
Veel simpeler voor jouw, maar wel (veel) duurder, is even bij Conrad kijken. Zij hebben heel wat op het gebied van zonnepanelen en alles wat daar bij hoort.

Dank je wel :)

Ik zal ook eens bij conrad gaan kijken.
zoiets zit er tussen Bestnr.: 190991 - 89

Dat is een prima laadcontroller voor een accu en niet duur. Samen met het zonnepaneel bestelnummer 110074-8A heb je een installatie zoals wij die op de club hebben. Kost overigens wel €299,= dat zonnepaneel. :|

Bij Lemo wordt alles korrekt afgehandeld. Ik had er wel geen zonnecellen besteld, maar wat drukschakelaars en luchtventielen. Ik meen me te herinneren dat ik betaald had met VISA, nummer doorgemaild in 2 keer. Ik denk niet dat "nachname" (tegen rembours) in het buiteland mogelijk is.

wat dacht je hier van >>>

- mini-t

- mamba brushless

- 6 a 8 cellen

- zonnepaneel van bijv fillips of shell van 60x100 cm = 50wp dus 12v--> 50w/12v=ongeveer 4 amp

dus laadstroomregelaartje ertussen en knallen maar .........

die mamba heeft echt geen moeite met dat panneeeltje van 50 wp alleeen moet je wel een paar dagen laden voor je 5 a 10 min. kan racen ........

nu ik er wat langer over nadenk moet het nog veeelll beter gaan, sluit de cellen in betere formatie aan zodat de spanning wat zakt zeg belast een spanning van ongeveer 8,5 volt om 7 cellen gp1100 te laden dan hou je ongeveer in de volle zon 50wp gedeelt door 8,5 = meer als 5 ampere laadstroom over dan smelten je cellen gewoon weg
........................

nog wat condensatoren voor extra opslag om het optrekken te doen .........

in de regelaar een ampere begrensing dan trekt het iets langzamer op maar gaat het nog langer mee !!!!!

o,ja ik heb hier wel een 50 wp paneel en dat weegt nog geen 1,5 kilo !!!!!!!!!! dat zal makkelijk gaan met zo`n t met mamba alleeen wel een beetje lichter vertanden ... ;)

Was het niet de bedoeling om te RIJDEN op zonne-energie? Ipv batterijen er mee op te laden, en dan weg te scheuren?

er zal altijd een accu of andere opslag tussen zitten toch ?? en dat panneel kun je volgens mij dus makkelijk op het dak tapen

hallo,

mijn zonnecellen zijn aangekomen maar er zit niks van een gebruiksaanwijzing bij. Ik vraag me af hoe ik de zonnecellen aan elkaar moet solderen op welke plekken de plus en min pool precies zitten.

voor een afbeelding moet je me op msn ff toevoegen.

mgv Robert

FASTER->you zei:
nog wat condensatoren voor extra opslag om het optrekken te doen .........
Daar moet je dan wel hele grote condensatoren voor gebruiken wil je er iets aan hebben. De hoeveelheid energie die in een condensator opgeslagen kan worden is maar heel klein. Als het een accu zou zijn kom je aan iets van enkele tientallen mAh. Het is uit te rekenen maar ik heb nu niet zo'n zin om dat uit te gaan zoeken.
Ik heb hier een hele grote condensator staan van 100.000uF/40Volt. De afmetingen zijn 22cm hoog en 8,5cm diameter.
Als ik die tot 12V oplaad en ik hang er een speed 400 motor aan dan komt hij nauwelijks op gang dan is de condensator al leeg. Ook als "hulp" bij het op gang komen is zelfs deze condensator van vrijwel geen enkele waarde. De kleine condensatoren die je in je auto kwijt kunt doen dus zo goed als niets.

Op de BBC werden races georganiseerd onder lampen.

yeps, dat waren de Techno games. Zaten leuke kindercreaties bij die voort hobbelden, maar de winnaar was er 1 die gewoon veel geld erin had gestopt. Alles was zo licht mogelijk en alles het beste. Die motortjes waren nog wel het meest spectaculair vond ik. 2 motoren, elk op 1 wiel. Gekoppeld aan elkaar aan de rest van het systeempje. Draaide hij aan het ene wiel, draaide de ander even hard mee!!! Lijkt me een rendement van tegen de 100 % dus 8O ongelovelijk!
Ben benieuwd of jij je auto voorruit gaat krijgen. Als het lukt met die (relatief) goedkope zonnepanelen, dan ga ik misschien een keer iets van een motorzwever met zonnecellen bouwen. Lijkt me tof, kan je de hele dag vliegen :D

succes!

wat die dan wss heeft gedaan is 4 dezelfde motoren 2 voor de aandrijving aan beide kanten 1 voor aandrijving en de andere gebruikt die dan als dynamo, *of een efficienter type* hierdoor haal je nog meer rendement omdat je bewegings energie omzet in elektrische energie die je weer kan gebruiken

Cheeta, diegene die 3 motoren gebruikt en één als dynamo heeft nog nooit gehoord dat er bij omzetting van energie altijd verliezen zijn. Je stopt dus altijd meer energie in de motor dan de dynamo er kan uithalen. Als het rendement 100% was, dan had hij het "perpetuum mobile" uitgevonden. Daar zoeken ze al een paar duizend jaar achter.

Ik heb vandaag met mijn mentor op school gesproken, het was hem nog niet helemaal duidelijk wat het wetenschappelijke gedeelte van de proef is?

wat ik wetenschappelijk wil aantonen:

invloed van verschillende soorten licht.
de theoretisch bepaalde snelheid en in de praktijk behaalde snelheid.
aantal zonne-cellen verband spanning/stroomsterkte.....
...

iemand nog een idee?

mgv Robert

Back