Auto op zonne-energie

• Topicstarter Topicstarter Mikau
  • Startdatum Startdatum
M

Mikau

Guest
Beste modelbouwers,

Wij, 3 leerlingen uit 6 VWO, zijn op dit moment bezig met ons profielwerkstuk. Wij wilden hiervoor een autootje bouwen aangedreven door een zonnecel. Ook zouden wij graag willen dat ons autootje (radiografisch) bestuurbaar is. Verder leek het ons handig een accu in te bouwen, zodat ook in het donker de auto door zou kunnen rijden.

Hiervoor hadden wij bedacht een radiografisch bestuurbaar autootje uit elkaar te halen, en zowel de stuur- als de wielaandrijving te gebruiken. Aan de hand van de specificaties van beide motoren (servo's?) wilden wij een accu en zonnecel uitkiezen.

Geen van drieën is bekend met modelbouw en we zouden graag jullie advies hebben over de haalbaarheid en/of mogelijkheden hiervan. We zijn vooral benieuwd naar het type motortje dat we hiervoor zouden moeten/kunnen gebruiken, en of dit mogelijk is icm de zonnecel.

Met vriendelijke groeten,
Luka Liebrand, Sebastiaan van Rossum en Tobias Tames

zoek een licht wagentje
steek er een zuinige motor in
zoek wielen die weinig rolweerstand geven
zoek de beste mogelijke zonnecel, een wagen die maar 5km/h kan is maar niks.

zelf denk ik aan een auto zoals een Corally CCT, makkelijk te vinden tweedehands, licht , het chassis is gewoon een bodemplaat dus je kan er makkelijk dingen op bouwen.

De snelheid is niet heel erg van belang. Áls we een rijdend autootje kunnen maken, ook al rijdt ie stapvoets, dan is het project al "geslaagd". Ook de besturing is niet "verplicht" maar leek ons leuker dan iets waar je achteraan moet hollen om hem weer uit te krijgen.

Stel, we zouden het bouwen zoals jij nu voorstelt, heb je enig idee wat de kosten daarvan zouden zijn? We worden in principe door de school gesponsord, maar het is niet de bedoeling dat we honderden euro's uit gaan geven.

Wat is jullie budget? Ik neem aan dat dit niet al te hoog is :) Zoek ook eens met Google op 'Tamiya Solar car' dan vind je o.a. deze link: http://www.billandwalts.com/tam_solar.ep.html Het is dan wel geen rc auto, maar geeft wel een goed beeld van hoe je de auto zou kunnen maken. Of je koopt zo'n auto en verbouwt hem zelf naar rc (radiocontrol) 8)

Succes met jullie profielwerkstuk, ik heb het zelf ook over zonnencellen gehouden! Maar dan meer over de opbrengst van verschillende zonnecellen t.o.v. van verschillende licht-omstandigheden :) Heb het werkstuk helaas niet meer, maar met zo'n interessant onderwerp komen jullie er vast ook wel uit :) Houd ons op de hoogte hier!

eerst moet je zorgen dat je een goede zonne cel hebt.
ene forum leden, je kon tog van een servo een motor maken ?(is wel zuinig volgens mij) en dan gebruikt hij zeer weinig stroom.
moet je wel een goede vertanding gebruiken

en voor de accu moet een je printplaat make die er dan voor zorgd dat de stroom niet richting de zonne cellen komt (anders gaan ze kapot)

maar wel eel leuk idee, vandaag heb ik ook de opdracht gekregen voor een profielwerkstuk :wink:

Gr: amateur

Goed, 3 maanden verder en toch maar weer een berichtje posten. Het project schiet eerlijk gezegd niet zo op :P. We zijn op dit moment op zoek naar een licht en betaalbaar chassis met wielen. Motor, cellen en radiografisch bestuurbaarheid zijn in orde, we zoeken dus alleen nog een chassis om alles op te plaatsen, en wielen + wielas etc.

Op marktplaats gezocht naar Corally CCT chassis, maar degenen die er op staan zijn of niet compleet genoeg of al verkocht. Weet iemand toevallig een alternatief?

Of je figuurzaagt zelf even een onderplaat uit triplex (ik heb zelfs met zoiets geraced...) en maakt een simpele (niet verende) wielophanging uit bouwmarkt aluminium. Ben je voor weinig klaar en wordt het een echte eigenbouw.

Succes,

Back