Dan moet hij nog inlopen.
tijdens het inlopen zijn ze nog niet helemaal okselfris, en loopt het nog niet zoals je zal verwachten.
Zoek even de sticky's op, bovenaan deze pagina
https://www.modelbouwforum.nl/forum/brandstof-autos.31/
Hier wordt uitgelegd hoe het afstellen werkt, en hoe je de motor in laat lopen.
LEES dit echt even door.
het red motoren, en scheelt veel frustratie.
aan een nieuwe motor kun je een hoop verzieken met verkeerd inlopen en zo.
de heren van muco zullen er vast iets van gezegd hebben, wat ergens wel daar op uit komt.
maar de methoden uit de sticky's worden door velen gebruikt..
Wat heel goed kan, is dat de motor dermate rijk staat, dat de plug wordt "uitgepist"
het is gewoon een gloeidraadje.
met stroom erop gloeit hij.
zonder stroom hoort de warmte van de verbranding het draadje gloeiend te houden.
(veel) te rijk, en de brandstof werkt als water, pist de gloei uit.
je hebt nu lage toeren gedraaid, erg rijk.
vanaf hier moet je gaan afstellen. de blauwe pluim zal wel enigszins moeten blijven
maar dan zul je gaan merken dat het motortje een beetje toeren wil gaan maken
hou in het achterhoofd, de jbf (jan boerefluitjes) methode:
spuugje op je wijsvinger.
wijsvinger op de kop van de motor.
hoor je meteen "sis" en doet het zeer, motor is te heet. VEEL te arm
kun je de motor op die manier 2 sec aanraken tot het pijn doet, is het goed.
let wel, die pijn is gewoon dat je blij ben dat je hem los mag laten.
het is niet de bedoeling dat je wacht tot er een 3e graads verbrande plek op je vinger zit.
je moet het zonder verbrandingsplekken kunnen redden
Let op, je hebt een ABC motor, te koud is ook niet goed. dan zet de motor niet goed uit, en slijt de boel juist harder.
kun je de kop langer dan 3 sec vasthouden, moet hij armer.
die 2 sec is een soort van de sweet spot. voor de jbf methode.