Auto start slecht

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Christian vd Blonk, 24 jan 2021.

Tags:
  1. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Goedemiddag,

    Ik ben nieuw op dit forum, en ik dacht laat ik gelijk wat info van ervaringsdeskundige opvragen .

    Ik heb een condor pro buggy van Acme racing 2e hands gekocht. Volgens mij komt ie bij nitrotek vandaan. Nu is het zo dat hij eigenlijk heel slecht start, ik ben daar wel een half uur mee bezig. En eigenlijk ook regelmatig uitvalt. De glow starter is vol, kheb er een nieuwe bougie in gedaan. Een R3, omdat die er ook in zat. Maar ik lees op internet dat als je een brandstof hebt van 16% nitromenthaan (en dat heb ik) dat je een koudere bougie moet hebben...

    Wat is jullie ervaring, of advies..

    Als nieuwe in deze hobby hoor ik graag jullie meningen en ervaringen.

    Albast bedankt!

    Grt. Christian
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij 16% een nog koudere plug? Een R3 klinkt wel juist bij die motoren.
    Hoe is de compressie? Een beetje indicator is dat als je de auto niet vast houd en aan de trekstarter trekt de auto mee van de grond wilt komen bij een goede compressi, als de aut met gemak blijft staan is dat een teken van en versleten motor.

    Verder zijn er wat truukjes om het starten te verbeteren zoals met de trim de carburateur iets open zetten en bij d 1e paar trekjes aan de starter een vinger op de uitlaat houden.
     
  3. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik zat idd ook in eerste instantie te denken aan een R2 bougie.. dus drm was ik op internet aan het zoeken, en kwam dit tegen:

    "Warme bougies voor brandstoffen zonder toevoeging van nitromethaan. Standaardbougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 5%). Koude bougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 10%) en extra of superbougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 15 - 30%)"

    Maar de compressie is wel goed, denk ik. Ik moet de auto altijd tegenhouden. Soms als ik 2 weken niet gereden heb is de compressie wat minder, dan houd ik idd mn vinger even op de uitlaat.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    De keuze van de gloeiplug (geen bougie) kan verschillen per motor. Het gaat om het ontstekingspunt welke bepaalt wordt door het nitrogehalte, compressie, gloeiplug en buitentemperatuur. Voor veel RTR automotoren is het gebruik van een nr3 goed.

    Nog meer truuken is het voorverwarmen van de motor en het helpt om even de gloei-accu erop te houden om de motor eerst wat meer op temperatuur te laten komen

    Ik weet niet of er in de manual nog iets van een fabrieksinstelling te vinden is want dat kan ook helpen om even terug te gaan naar een stand dat zou moeten werken.

    En niet geheel onbelangrijk, als de wielen bij het starten al makkelijk willen gaan draaien (even de auto op een blok zetten met de wielen vrij) kan er iets met de koppeling aan de hand zijn.
     
  5. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Oke, dus eigenlijk is R3 gewoon goed. Dan klopt dat iig.

    Ik zal dat eens proberen op een blok. Hij wil wel steeds weg als hij uiteindelijk loopt. Waarschijnlijk kan ik daar nog wat winst uit halen.

    En die plug erop houden, das ook wel een goed idee. Maar goed dan moet ie wel eerst lopen.

    Bedankt voor de info. Ik hoor graag zoveel mogelijk, de hobby is nieuw voor mij, dus er valt nog veel te leren
     
  6. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik twijfel nu eigenlijk over m'n gloei-starter. Welke zou je adviseren voor een R3 gloeiplug?
    Ik heb nu een SC1800mAh 1.2V
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Er zit veel meer vast aan een "simpele" gloeiplug. Al lang gelden heb ik daar eens een stukje over geschreven. Als het je interesseert lees het dan eens door. Je kan het HIER vinden.
    Succes.
     
  8. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik ga het lezen, dankjewel!!
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Een gloeistarter is niets anders dan een 1.2v spanningsbron, hoeveel capaciteit maakt niets uit voor het type plug, de capaciteit zegt alleen iets over hoe vaak je er mee kunt starten voordat die leeg is, en neem van mij aan dat een gezonde 1800mAh cel genoeg is om vele dagen mee te starten.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de test: gloeiplug uit de motor.
    gloeiplug in de starter.
    hij moet overtuigend gloeien. rood, oranje.
    doet hij dat niet, is de starter niet opgeladen of de gloeiplug kapot.
    niet helemaal doorduwen in de starter, je moet de plug er ook uitkrijgen nl.
    en het wordt warm. zelfs heet :D

    er zijn best veel mensen die tijden rommelen om de motor te starten, om er na lang zoeken achter te komen dat de starter gewoon opgeladen moest worden.

    en stel, je denkt, motor heeft 1 keer met deze gloeiplug gedraait, ding is gloedjenieuw.
    als de afstelling echt fout is (doorgaans arm), kan zo'n plug met 1 ronde al overleden zijn.
    stel de motor goed af, en zo'n ding kan lang mee gaan.

    zelfde met rare extra delen in een motor.
    zand, roest, aluminium.
    als dat rondzweeft, kan een plug ook vlot de geest geven.
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  11. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik heb voor de zekerheid gewoon een nieuwe besteld, dan kan ik dat iig uitsluiten
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een extra is altijd handig. komt altijd van pas.
    maar nieuw is niet altijd de oplossing, eerst ook even kijken of de bestaande gloeiplug ook wel gloeit (of niet)
    en, is de starter wel opgeladen?
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  13. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik kan hem voor m'n gevoel maar heel kort gebruiken... En wanneer is ie goed. Ik heb geen vergelijk materiaal zeg maar
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een gloeiplug gloeit.
    dat is echt duidelijk een rood/oranje opgloeiende spiraal in de plug.
    geeft licht.
    als er misschien wat brandstof in de plug zit van het starten, hoor je het duidelijk sissen en pruttelen.
    als hij in de motor zit, hoor je dat natuurlijk niet. maar als je hem eruit draait en buiten de motor op de starter duwt, hoor je dat wel.

    nu heb ik meestal vliegende methanol motoren, maar de basis is hetzelfde qua starten..
    met zo'n gloeistarter doe je echt serieus lang.
    dagen van starten en starten.
    mijn vliegmaat laad het ding maar 2 a 3 keer per jaar...

    wat wel kan, is dat de plug er een tikkie scheef in zit bijvoorbeeld.
    dan maakt de boel geen contact, en gebeurt er inderdaad niets
    daarom heb ik meestal zo'n starter met een metertje op de kop, dan kun je zien of de starter contact maakt met de plug.
    je hebt ook nog starters waarvan je de accu intern kunt wisselen. kan handig zijn als je wel een normale batterij bij je hebt, en de starter leeg is..
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja.
    als je een multimeter hebt (zo nee, zo'n ding heb je voor 30 eur of zoiets, en helpt je met verschrikkelijk veel dingen.. bijna noodzakelijk :D)
    die starter zou rond de 1,5 a 1,6 volt moeten zitten. dan is hij vol.
    zit hij (veel) lager, moet je hem laden.
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  16. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Is er ook iemand in de Noordoostpolder die mij zou willen/kunnen helpen naar mijn auto te kijken?
     
  17. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Goedenavond,

    Zijn er mensen met tips? Ik heb de auto weer van stal gehaald , maarrr hij valt uit als hij warm is, en dan krijg ik hem haast niet meer aan de praat.

    Alvast bedankt
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Is die dan erg heet? Als j er en druppel spuug op legt sist het weg of verdampt het langzaam?
    Als het direct weg sist staat die te arm.

    Maar als de motor niet al te heet wordt, kan je er een klein scheutje brandstof over en in de kop gooien. Als je een paar tellen wacht, weer start en hij wel aan slaat is het toch echt de zuiger/cilender set die versleten is.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Beter ga je kantklossen ofzo. Een brandstofmotor moet je wel begrijpen, je hebt al zo veel tips gehad .
     
  20. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Oke, thnx! Zo ben ik weer wat info rijker
     

Deel Deze Pagina