Auto trekt naar een kant.

• Topicstarter Topicstarter Ch@rles
  • Startdatum Startdatum
C

Ch@rles

Guest
Het volgende doet zich bij mij voor.

Mijn auto (CEN TR4) trekt naar links bij voluit accelereren als hij uitrolt dan gaat hij weer rechtdoor, als ik zachtjes accelereren dan gaat hij gewoon recht door.
Het is elke keer dezelfde kant op en hoe sneller hij accelereert hoe meer hij wijkt. Ik heb met mijn wielen alle standen gehad maar als ze neutraal staan dan is het wijken het minst. Ook heb ik al nieuw diff. geprobeerd (voor en achter) omdat ik het idee had dat dat het was, maar helaas het bleef bij hetzelfde.
En het gekke is dat, als ik linksom stuur en vanuit stilstand en gas geef gaat de auto donuts maken. Doe ik dat rechtsom dan maakt hij een bocht en hoe meer gas ik geef hoe meer hij de neiging heeft om recht uit te gaan. Lijkt heel simpel ongelijke aandrijving dacht ik aan, maar waar door??
Komt dit bekent voor of zie ik nu iets over het hoofd?

Zoek het eerder in je ophanging en dan met name de demping/veering, controleer als links en rechts gelijk zijn.

En dat controleren is heel eenvoudig te doen. Zet je auto op een vlakke plaat en til de voorkant van het chassis in het midden op. Kijk of beide wielen tegelijk loskomen van de grond. Zo niet, draai dan de veer tegenovergesteld aan het wiel wat het eerste loskomt iets strakker (of de veer aan dezelfde kant wat losser). Blijf dit herhalen (voor en achter)... Je auto is dan redelijk tweak-vrij en zal als het goed is rechtuit rijden.

Ik heb wel iets onregelmatig ontdekt in de ophanging. Het is nu te laat om te gaan rijden, dat doe ik morgen. Ik hoop dat dat het was. Bedankt alvast.

Het begint er op te lijken, maar het is nog niet helemaal weg.

Qlone zei:
En dat controleren is heel eenvoudig te doen. Zet je auto op een vlakke plaat en til de voorkant van het chassis in het midden op. Kijk of beide wielen tegelijk loskomen van de grond. Zo niet, draai dan de veer tegenovergesteld aan het wiel wat het eerste loskomt iets strakker (of de veer aan dezelfde kant wat losser). Blijf dit herhalen (voor en achter)... Je auto is dan redelijk tweak-vrij en zal als het goed is rechtuit rijden.
Je vergeet te melden dat als bij de controle van de voorkant bijvoorbeeld je linkerwiel eerder loskomt dan de rechter, dat je de tegenovergestelde veer aan de achterkant dus in dit geval rechtachter strakker dient te zetten.......
Ook dienen je eventuele downstops ook wel gelijk te zijn afgesteld natuurlijk, en dit kun je alleen goed doen door het loshalen van de vering en stabilisatoren......

Het was inderdaad duidelijker geweest als ik dat van de voor- en achterkant erbij had gezegd ja.

Ik geloof trouwens nooit dat een TR4 up- danwel downstops heeft...

Nog een aanvulling.
"normaal" stel je eerst je rijhoogte in, door middel van je vering strakker of losser te zetten, tot de auto voor en achter de gewenste rijhoogte heeft, de vering staat dan zowel links als rechts even strak, symetrisch dus.

Wanneer je hierna de "tweak" eruit haalt, d.m.v. de eerder beschreven "optil test", en je hierbij bijvoorbeeld rechtachter strakker zet, zet dan linksachter dezelfde hoeveelheid losser, anders wordt de ingestelde rijhoogte weer anders......

Let ook even op de stabilisatoren, die kunnen ook een tweak veroorzaken.

indien de bodemplaat nog mooi vlak is leg de de auto op een vlakke plaat (tafel) zonder banden en dempers/veren. Als het goed is rusten de wielblokken dan ook op de plaat.
Til 1 wielblok omhoog en bepaal het punt waarbij de andere wielblok mee komt. Doe dit ook andersom en bepaal op het oog het verschil en corrigeer dat door de armpjes tussen draagarm en stabi te verstellen of indien je geen verstelbare opties hebt kan je de stabilisatorstang proberen te verbuigen.

Bodemplaat is recht die had ik al op de glasplaat gehad. Ik moet andere dempers en veren hebben om het geheel beter te kunnen stellen.

Waarschijnlijk zit een van je achterwielen niet goed vast,
of de draagarm heeft speling.

Probeer ook eens je wielen om te wisselen.

Als je motor in de lengterichting ligt is het misschien torque steer.

Doordat je ineens gas geeft kantelt het chassis als het ware een beetje doordat het motortje in tegengestelde richting wil van de krukas.

Heb er zelf ook een beetje last van met mijn Carson CR4.

Back