Autoaccu laden met een RC/hobby lader

Hi,
misschien een stomme vraag, maar is het mogelijk om een 12V autoaccu te laden met een hobby lader, waarmee je ook lood accu's mee kan laden?

Accu was leeg vanmorgen, gelukkig kon er 1 van de buren lenen, maar dacht, handig om er zelf 1 te hebben. Maar misschien is aanschaf niet nodig, heb zelf genoeg laders voor lood/lipo/nimh.

ido
 
Natuurlijk, al vaak genoeg gedaan. Zorg wel dat je de capaciteit hoog genoeg zet want anders slaat die veel te vroeg af.
 
Yup..... sterker nog: mijn Imax B6 ladertje doet de auto-accu VÉÉL beter laden dan de veel duurdere garagelader die ik voorheen had.... Het gaat zowel sneller, alsook dat hij hem voller laad.

Maar inderdaad, wat Roelof ook al zegt: je moet wel de capaciteit goed instellen in je lader.

Ik heb de druppellader uit de motorzaak (waar ik eerlijk gezegd nog nooit een positief resultaat van gezien heb), en de garagelader uit de automaterialenzaak beide letterlijk weggeflikkerd, want die B6 doet de dingen gewoon stukken beter, en ze zijn nog eens stukken goedkoper ook.
 
bedankt voor de reacties, dan ga ik dat eens proberen, en hoef ik me er geen zorgen over te maken
 
Dit is al een oud topic, maar ik heb ook een vraag hierover.

Onze auto staat best veel stil op het moment en als we ermee rijden dan zijn het kortere stukjes wat niet optimaal is. Vooral de accu wordt volgens mij niet goed vol geladen.

Ik wil hem eigenlijk eens met een ladder goed vol laten en kwam op dit topic terecht.

Ik heb een ISDT Q6 Pro lader.

De auto accu is een Bosch S3002.

Ik neem aan dat wanneer ik de instellingen goed doe, het gewoon veilig geladen kan worden.

Als ik het goed begrepen heb is de Bosch accu een lood accu en bestaat deze uit 6 cellen (van 2V). Dus moet ik mijn lader als volgt instellen:
- Battery type: Pb
Battery Voltage: 2V (kan niet op 12V zetten, dus is per cel?)
Cell Count: 6S
Current (kan op iets meer dan 14A, maar ik heb maar een 5,5A voeding op de lader aangesloten).

Is dit zo op een veilige manier te doen?
In principe zou deze ongeveer 9 uur laadtijd hebben als hij helemaal leeg zou zijn, toch?
45Ah / 5A = 9 uur
 
Gezien de beschikbare wattage van de voeding mag je niet hoger dan 4.5A laden (12v-5.5A is een dezelfde wattage als 14.4v-4.5A)
Enige verliezen mee inbegrepen moet je niet verder gaan dan 4A.

Je berekening zit goed ware het niet dat wanneer de accu vol raakt de stroom zal gaan dalen en daardoor de tijd oprekt.
 
Maar het is sowieso veilig om het zo op te laden?

En met de instellingen op 6S en 2V?
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er wel naar uit, net als je bij LiPo 3.7v voor een cel hebt is het bij een loodaccu inderdaad 2v en zit je met 6S op 12v.

Als je de lader start zal die ook 14 of 14.4v op de uitgang willen anhouden, wil je de zekerheid moet je dan even goed op je display kijken.
 
Dit is al een oud topic, maar ik heb ook een vraag hierover.

Onze auto staat best veel stil op het moment en als we ermee rijden dan zijn het kortere stukjes wat niet optimaal is. Vooral de accu wordt volgens mij niet goed vol geladen.

Ik wil hem eigenlijk eens met een ladder goed vol laten en kwam op dit topic terecht.

Een lood-accu verliest 1% per dag, dus na 100 dagen helemaal leeg.
Het gevaar is dat dan de platen gaan sulfateren en zelfs kromtrekken, maw de capaciteit neemt sterk af!
Daarom is een druppellader in het leven geroepen of elke maand je accu weer even volladen.

Zo was mij het eens verteld bij een accuboertje met een garage vol met nieuwe accu's
 
Raar dat de ISDT geen 12V laadfunctie heeft.
Maar dan moet je hem inderdaad op 6S bij 2V zetten, dan zal ie de accu doorladen tot 14,4 Volt, dat is de laadspanning voor loodaccu's.
De laadstroom is niet zo heel erg belangrijk, de accu regelt dat wel een beetje zelf door zijn interne weerstand.
Ik heb wel eens een 20A voeding op mijn accu gezet en dan gaat ie niet hoger dan een ampere of 7 bij een 60A accu.
Let wel op dat er gas vrijkomt bij laden, dus als je het in een garage doet, zet een raam open.

GJ
 
Back
Top