autoafslag ultramat - multiplex multilader

• Topicstarter Topicstarter penneman
  • Startdatum Startdatum
P

penneman

Guest
een vraagje,ben aan het uitkijken naar een redelijk geprijsde universeellader ( hoeft niet suppersnel te kunnen laden)

deze zou nimh en loodaccu's en liest ook lipo's ( voor later) moeten kunnen laden

de graupner ultramat 12 lijkt me wel iets en heeft als bijkomend voordeel dat die zowel op 12 volt als 230 volt werkt

nu lees ik in die beschrijving( gevonden op diverse site's) dat voor nimh er een delta-peak afslag in zit

maar lees nergens hoe het laden automatisch gestopt wordt bij loodaccu's ( een vooraf ingesteld voltage?en gaat die dan over in druppelladen als deze spanning bereikt werd?)

en werkt de automatische afslag voor lipo bij deze lader?

t'is maar dat iets koop dat nog een tijd gaat voldoen ,mijn cellen niet kapotblaast en mij geen arm en been kost :-)

Bij loodaccu`s stel je van tevoren het voltage in en dan stopt hij zodra het voltage is bereikt, bij lipo`s hetzelfde. Je armen en benen blijven dus gespaard maar blijf altijd in de buurt als je aan het laden bent. Een rookmeldertje is geen overbodige luxe in je hobbyhok :wink:

Ik heb de ultramat 25, daar hoef je bij loodaccu's alleen de maximale laadstroom in te stellen. Volgens mij laad hij tot 14,4V en dan laat hij het weer terug zakken naar 13,8v en gaat druppelladen.
Bij lipo's van 1-3 cellen hoef je alleen de cappaciteit in te stellen en bij 4-7 cellen moet je ook het cellenaantal aangeven. Je moet ook kiezen voor lipo of lion. Bij lion slaat hij iets eerder af.
ik denk niet dat dit veel anders is bij de ultramat 12.

@rhelie
Je hoeft toch tegenwoordig bij bijna geen een computerlader nog voltages in te stellen?

Bij het laden erbij in de buurt blijven is in iedergeval altijd goed.

Hoe moeten accu's geladen worden? Dat is volgens mij de vraag die hier gesteld wordt.
Lees de stukjes bij de modelbouw FAQ eens door dan weet je een hele boel meer.
HIER vindt je een stukje over de lood accu's.
HIER vindt je een stukje over de NiCad accu's.
HIER vindt je een stukje over de NiMH accu's.
HIER vindt je een stukje over de LiPo accu's.
Het laden van LiPo's gaat op precies dezelfde manier als het laden van loodaccu's. Het enige verschil is dat je bij LiPo's heel secuur moet zijn met de eindspanning. Een te lage spanning kan geen kwaad voor de accu maar je krijgt hem niet helemaal vol. Een te hoge spanning is gevaarlijk voor de accu. De accu gaat er echt binnen vrij korte tijd van kapot.
Het is enkele keren gebeurt dat een LiPo accu daardoor in de fik is gevlogen. Maar maak je daar niet te veel zorgen over het gebeurt niet snel en je moet echt dingen fout doen.
Ga maar eens zoeken op het forum er is al heel veel over geschreven en je kan er veel van leren.

die artikeltjes ivm laden van verschillende type accu's heb ik al gelezen ,enkel dat van lipo's nog niet om de eenvoudige reden dat ik er nog geen heb misschien later ( daarom zou ik wel willen dat die nieuwe lader ze kan laden op een veilige manier)

@rehlie :als je het voltage zelf kunt instellen voor loodaccu's en hij na het bereiken van dat voltage overgaat tot druppelladen dan is dat toch safe en hoef je der niet bij te gaan zitten ?( ben je zeker van deze laadmogelijkheid?)
en zo laad je dus die lipo's ook?

wat ook mijn bedoeling was:s'avonds loodaccu's van boot laden en s'morgens afkoppelen ,lekker vol

wil gewoon niet voor verrassingen staan als ik die koop en de handleiding begin te lezen :-)

Back