AutoGyro

• Topicstarter Topicstarter DeepSpace
  • Startdatum Startdatum
De eerste twee hebben inmiddels gevlogen... Niet geheel een succes. Ze zijn beide gecrashed... De ene is al 2x herbouwd..

Vanmiddag zijn we niet naar het veld gegaan omdat het nogal hard waaide. Toen hebben we ons maar eens over de problemaltiek gebogen.

Na wat ruw rekenwerk kwamen we tot de conclusie dat de HS-81MG Servo's niet sterk genoeg zijn. Het effect wat we op de video opnames konden zien, klopt ook precies bij wat we in theorie hadden bedacht.

Als de hevel van de servo, precies een hoek van 90 graden heeft met de stuurstang, dan kan hij z'n maximale kracht leveren. Als de servo b.v. 45 graden draait (hoek van 90-45), dan wordt de kracht verdeeld. In theorie houd je bij 45 graden nog maar de helft van de kracht over. Op het moment dat de hevel in lijn met de stang staat is de kracht die je nog hebt nul.

Echt succesvol zijn we dus tot nu toe nog niet geweest, maar we leren er iig wel veel van :)

DualDude,

Je redenatie is precies verkeerd-om. Bij een hoek van 90 graden tussen stuurstang en 'servohoorn' krijgt de servo het het moeilijkst. Bij elke andere hoek wordt de 'arm' van de kracht kleiner en zal bij gelijk blijvende kracht het te leveren koppel ook kleiner worden (Koppel = kracht * arm). De arm bepaal je door de lengte te meten van de lijn die haaks op de richting van de kracht staat en die door de as van servo gaat.

Groetjes,

Rick

Hallo twijfelaars.
(kunnen niet kiezen tussen fixed of rotary wing.... :D )

Ik heb er eentje gebouw van http://www.autogyro-rc.com , het is de 2-D
Na enige fout afgelopen pogingen waarop de rotorbladen gerepareerd moesten worden, heeft het ding nu één keer goed gevlogen.
Het valt niet mee, de lijst met instructies hoe je zo iets moet vliegen is 2 kantjes vol. De video die je erbij kunt kopen is wel leuk.

Verdere pogingen worden gehinderd door het feit dat je een goede bries moet hebben om de bladen een pre-spin te geven, of natuurlijk een héél lange baan. Dat lukt ons maar zelden als we dan allebei ook vrij hebben (mijn zoon en moi).

Verder ben ik benieuwd want ondertussen zijn we ook aan het "gewoon" helivliegen geslagen, kijken of die ervaring mee helpt met vliegen (oa sterk rudder gebruik in de bochten)

Ik kan even niet op de uploadsite komen, van de week plaats ik wel een fotootje.

Wat voor servo's heb jij er in zitten?

Ons project wordt geleid door iemand die er sinds '99 mee bezig is, dus die heeft al wel de nodige ervaring. :) Het hoeft opzich niet eens hard te waaien. Je geeft hem een spin-up door hem een slinger te geven en dan haaks in de wind te houdeh, evt een paar stappen lopen zodat hij harder gaat draaien. Als hij snel genoeg draait kun je hem gewoon gooien. Daarna houden de bladen zichzelf wel draaiend. :) Bij ons is ook getest met bijna windstil weer, en dat ging prima. :)

Alex.
De enige geslaagde vlucht die we gemaakt hebben was idd vanuit een handstart en tijdens een flinke bries zodat het toerental al zo hoog was dat hij eigenlijk zonder aanloop al uit mijn hand trok.

Ja, als we wat meer ervaring hebben dan gaan we natuurlijk ook grondstarts maken en met minder wind.

We gebruiken op hoogte en richting normale servo's, de Futaba S9601, op het gas een kleintje S3101 maar op de "tilt" een dikke Hitec 645.
Een andere servo (met oa kunststof tandwielen) overleefde de eerste klap al niet.

Hier zijn twee plaatjes:

afb2231.jpg

afb2232.jpg

leuk! :mrgreen:

Dit is de mijne:

gyro-top.jpg

gyro-bottom.jpg

Nog niet klaar, maar de equipment die er op komt is:

- PJS 1000 Brushless
- Jeti Hacker 35A regelaar
- 2x WayPoint WS-150MG servo's
- Jeti Rex5+

Alles ligt al klaar op de servo's na... die wil ik zo gaan bestellen bij jépé maar zit nog te twijfelen tussen rembours en vooruit betalen. :)

Ik heb al vele jaren de DB autogyro. Ik heb hem destijds van een tekening gebouwd. Ik heb het even nagekeken, DB Sport and Scale heeft ondertussen een bouwpakket van dit model, kijk maar eens op http://www.dbsportandscale.com/autogyro.htm.
Dit model vliegt echt heel erg goed. Het is zeer stabiel en vliegt bijna als een trainer. Verder is het simpel te bouwen, ook de rotors! Het model is ontworpen voor een 2,5 tot 3,5cc motor maar ik heb er een 4cc 4takt op staan. Volgens mij bestaan er nu ook electromotoren die een vergelijkbaar vermogen hebben dus zal electro aandrijving ook mogelijk moeten zijn.

Het ligt dus toch niet aan de servo's. Het probleem was de soepelheid waar mee de rotorbladen op en neer kunnen gaan t.o.v. de kop. Dit was te stug. Nadat dit wat was opgerekt vlogen ze prima :mrgreen: :mrgreen:

Hoi,

Ik ben wel geinteresseerd in een autogyro, maar ik heb er totaal geen verstand van. Kan iemand mij wat vertellen over de eigenschappen van zo'n ding en van specificaties enz. Dingen die je in de gaten moet houden bij zo'n ding en zitten er nou 2 motortjes in? :P

Even een oude koe uit de sloot slepen.

Niek: Ik krijg die site niet open. Issie inmiddels tenziele gegaan of loopt mijn internet provider weer te prutsen?

Sinds ik zon mooie autogyro heb zien vliegen in vlissingen, blijft et ding alsmaar in mijn hoofd spoken. :P Et laat me niet los. Ik ben nu eenmaal dol op vreemd, en zon autogyro vond ik toch wel heel bijzonder. Was jij dat mischien, die daar met een gyro gevlogen heeft? Ik was niet zo op de piloot aan t letten namenlijk. :P

Zijn er mischien kits tekoop van autogyros? Lijmen en in elkaar zetten kan ik hier wel, maar echt alles uit et handje gaan zagen en meten heb ik helaas geen plek/gereedschap voor. :cry:

..of help me meteen uit de droom als ik er beter niet aan kan beginnen. ;)

Die link is heleaas (tijdelijk?) off line..

Willem Bravenboer is de gene die de gyro vloog.
Als eea lukt wil hij in kleine serie er een bouwpakketje van maken.

Dat zou mooi zijn, ik vond et echt een heel bijzonder dingetje. Ik dacht dat die dingen 2 motoren hadden. :P

Is zon ding moeilijk te besturen, Niek? Ik weet nietecht wat ik me dr bij moet voorstellen.

Wij hebben er ook eentje.
Heeft slechts één keer goed gevlogen, daarna slechts crashes. Hij moet nu weer opgelapt worden.
Starten is moeilijk, de rotor moet in de wind opspinnen, vereist enige vaardigheid.
Alles bij elkaar komt er een boel bij kijken, vliegen ermee houdt het midden tussen een chopper en een vleugel vliegtuig.
Ik zou het niet echt aanraden, je hebt er je handen vol aan. Geinig is het wel, maar alleen voor de doorzetters zou ik zeggen.
Diegenen die wel goed vliegende girocopters hebben, hebben er véél tijd in gestoken en door vallen en opstaan het geleerd. Want uiteindelijk is het wel te doen.

Freakazoid,
Ik heb een autogyro zoals ik al eerder in dit draadje heb geschreven. Het is er één met 2 rotors en hij vliegt als een trainertje. Ik heb ook een bouwdoos liggen van een grotere enkel rotor versie. Ook deze zou eenvoudig te vliegen zijn maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. Ik heb er in Engeland wel enkele vliegend gezien en dat zag er niet te gek moeilijk uit. De vliegers vertelden dat een wat ervaren model vlieger er geen problemen mee hoeft te hebben. Tot ik het model gebouwd heb en er mee gvlogen heb kan ik niet zeggen of dit klopt of niet.

Ik heb al regelmatig gezien hoe ze zon ding de lucht in mikte. :P Met de neus omhoog een eindje hollen (of als et waait even wachten tot de wind et werk doet), toestel recht, gas geven en los laten.

De auto gyro in aerofly pro deluxe is wel n lachertje vind ik. Je geeft gas met de elevator naar achteren, en et ding stijgt in n paar meter al op. :D Bovendien vliegt ie zonbeetje als een trainertje. Dat klopt toch niet?

Ik vraag me eigenlijk ook wel af, bestaan er indoor autogyro's? :P Ze lijken me er langsaam genoeg voor.

Wat kost zon bouwdoos eigenlijk, Ernst?

Back