AutoGyro

• Topicstarter Topicstarter DeepSpace
  • Startdatum Startdatum
Allemachtig, daar staan dr n hoop op zeg! 8O Ook die dual rotor gyros. Mooi spul!

Es kijken of er daar ergens een bouwdoos tekoop is of zoiets. :)

Ik heb de mijne verkocht. Ben niet zo'n doorzetter ;)

Grootste probleem is orientatie met zo'n ding. Zie de helft van de tijd niet hoe ie vliegt.

Heheh, de vleugel orientatie ben je inderdaad kwijt met zon ding. :P Maar als je net als bij een helicopter oplet waar de staart zit, moet t toch wel lukken? Enne, zijn ze echt zo verschrikkelijk moeilijk af te stellen?

Het valt allemaal heel erg mee. Een autogyro mag er dan als een helicopter uit zien het is absoluut geen heli. Het vliegen is echt veel makkelijker dan je zou denken. Zeker de mijne is zo stabiel als je maar kan verzinnen. Veel stabieler dan een goede trainer zelfs. Het nadeel hiervan is dat je in een bocht continu richtingroer MOET vasthouden anders gaat hij binnen een paar meter direct weer rechtuit. De hoofdoorzaak is het feit dat hij dubbele rotors heeft.
Ik heb de tekening van de DB autogyro destijds in Engeland gekocht, voor hoeveel weet ik niet meer. DB sports & scale heeft er ooit ook een bouwpakket van gemaakt maar of die nog leverbaar is zou ik niet weten. Ik heb wel een site gevonden waar hij nog aangeboden wordt. Kijk HIER even, misschien heb je er wat aan. Als motor heb ik er de OS26FS 4takt op staan. Ruim voldoende vermogen en prima lopende motor. Veel meer vermogen is niet nodig en zelfs af te raden. Dit toestel kan gewoon niet heel erg snel vliegen. Veel meer vermogen helpt daar niet bij.

Ik heb ook nog een bouwdoos liggen van de Cierva C4. Deze heb ik vorig jaar gekocht bij DEZE firma. De prijzen zijn ook op de site te vinden. Nu moet ik alleen nog een portie zin en moed verzamelen om dat ding te gaan bouwen.

Van brandstof krijg ik jeuk. :P Ik begin er alleen aan met electro. Maar dattie zo stabiel is wist ik niet. Dattie zichzelf weer recht trekt is alleen maar mooi, dan zou je dr in principe een beginner mee kunnen laten proberen. (mijn klunzige vader bijvoorbeeld. ;)) Ik heb filmpjes gezien van gyro's die gewoon op een stil straatje n beetje heen en weer zwierde. Dat ging prima omdattie lekker langsaam vloog, maar toch best redelijk scherp kon sturen.

Maar t ging mij eigenlijk om et bouwen, dat lijkt me best pittig om allemaal goed op zn plek te krijgen, vooral dat rotor kopje zo afstellen dattie netjes vliegt enzo. Ik heb nog nooit van mijn leven een balsa kist in elkaar gezet (alleen n paar dozijn foamers. :lol:), zou ik dit dan wel kunnen?

De rotors van de DB autogyro zijn één van de simpelste dingen om in elkaar te zetten. Ze bestaan uit 4 balsa stroken, een vierkant blokje balsa en twee triplex schijven van ongeveer 10cm diameter en er valt NIETS aan af te stellen. De rotor van de Sierva is wel wat gecompliceerder maar ook niet zo erg dat je er van wakker hoeft te liggen. Ook de afstelling is niet echt moeilijk. De rotor van een heli is een heel erg vreselijk stuk ingewikkelder om in elkaar te zetten en af te stellen.
De DB autogyro zal je met een stevige elektromotor best kunnen vliegen maar ik ben een beetje bang voor het gewicht en de afmetingen. Je moet best een stevige motor hebben, ik schat toch al gauw een 300 tot 400 Watt. Daar moet je dus ook een stevige accu voor meenemen en dat weegt behoorlijk. Je zou LiPo's kunnen nemen maar dan nog blijven de afmetingen een mogelijk probleem. Er zit niet zo gek veel ruimte in de romp en er moeten ook nog een ontvanger, een regelaar en twee servo's in.

Dan zal ik denk ik een ander model autogyro moeten zoeken. :P Die op vlissingen was ook electro en vloog als n tierelier.

Ik snapte eerst niet waarom die niet om zn as spinde. :P Ik dacht namenlijk dat die rotor ook aangedreven werdt door n motor. :D

Is er een video/foto's van Willem's autogyro in Vlissingen?

Peter

Jazeker, van de gene die als enige zn fotos online heeft geplempt. :P

Jetmeeting%20018.jpg

Autogyro doet zijn ding. (7.5mb.)

Bij het bouwen van een autogyro moet je toch wel wat data berekenen om succesvol te zijn , of om de richting van de nodige wijzigingen aan te brengen als zo,n ding niet of moeilijk vliegt .
De rotordisk belasting geeft een indicatie over de snelheid waarmee gevlogen word , ook hier is kruissnelheid M/C = 0.38 V^2 [ van belang voor je prop keuze , of om je rotordisk oppervlakte aan te passen als je wat minder snel wil vliegen]. M=massa C= opp disk
Verder is van belang de rotordichtheid ofwel bladoppervlakte/ diskoppervlakte , die moet je aan passen aan je vliegsnelheid , ik advieser hiervoor 1/V , is je kruissnelheid 5m/sec dan is je bladoppervlakte 1/5 van je diskoppervlakte .
De formule 1/V =Nc /pi R : waarbij N=aantal bladen , c = koorde , pi = 3.14 , R=straal van de disk .
Verder is ook de dikte van de rotorbladen van belang om de nodige rotorspeed te bereiken anders leveren de bladen onvoldoende lift ,
max profieldikte in % = 1.75 X WORTEL M/C [ let wel van de bladbelasting ].
Verder is ook je startthrust van belang , om een goede start te maken heb je minimaal 0.6 maal je modelgewicht nodig als statische thrust .
Omdat een autogyro een wat gevoelig is in zijn vlieggedraag zijn deze data toch wat belangrijker dan bij een vleugelvliegtuig .

Leo,

"The proof of the pudding is in the eating".
De Gyro van Willem vliegt!
Naast theorie is het vooral belangrijk om uit te gaan van werkende voorbeelden.

Om het voor andere mensen makkelijker te maken zijn we benieuwd naar de gegevens, foto's en filmpjes van jouw succesvolle autogyro projecten waar je die theorie hebt toegepast.

IK ben in het bezit van twee autogyro,s op basis van de set-up van Alex Weiss , mijn eerste model vliegt goed , maar heb er al een paar jaar niet mee gevlogen en ik heb geen foto,s van dit motor model.
Mijn tweede electro model heeft reeds gevlogen maar levert nog wat te weinig lift , moet ik nog verder aanwerken .
Het eerste model weegt 1900 gram , de tweede 330 gram bestemt voor indoor / parkfly .
De tweede is ontwikkeld uit de eerste , een data analyse is daarbij heel makkelijk , anders weet je niet waar je op uit moet komen .
Ook als je een model wil veranderen b.v. van motor naar electro kan analyse je zeker helpen om de nodige veranderingen door te voeren .

Ik wil toch nog wel een evaluatie geven van de gedachten waarop de cijfers gebaseerd zijn .

Naarmate de rotordisk belasting hoger is moet je sneller vliegen .
Naarmate je vliegsnelheid afneemt heb je meer rotorblad nodig .
Naarmate de profieldikte toeneemt neemt ook de vorm weerstand toe , wat weer nadelig is voor de rotorspeed en daarmee voor de lift .
Verder is leuk als je weet hoeveel startthrust je moet hebben .
Verder is het leuk als je weet met wat voor snelheden je vliegt .
Dit alles om een goede motor/prop keuze te maken.
Dit alles om met een vliegtuig waarin de juiste afmetingen en afwegingen aanwezig zijn te komen .
Uiteraard moet ook de totale set-up goed zijn , maar daarin moet je zelf kiezen .
Op basis van deze gedachten zijn ook veel andere overwegingen te maken , zoals de vraag hoeveel bladen aan de rotor enz . dit in verband met de verschillende ratio , of hoe hoog moet ik een model van de grond zetten enz ..

Ok. een vergelijkende berekening op basis van iets dat al vliegt is voor mij aardig betrouwbaar. Dat gebruik ik ook om de prestaties van een groter of kleiner vliegtuig te voorspellen.

Ik denk dat dingen als profieldikte ondergeschikt zijn aan de invloed van belangrijke punten als rotordisk belasting.
Wat ik verder van autogyro heb gezien is dat je redelijk ruim in de trekkracht moet zitten als je ook in noodsituatie (snelheid bijna tot stilstand door ver rotor achterover) de boel weer moet versnellen.
Als je vermogen extra hebt, dan gebruiken voor meer trekkracht en niet voor snelheid.

Bij een vliegtuig is dat meestal net andersom, behalve natuurlijk weer bij 3D.
Mijn punt: Weet de (waargenomen en gewenste) vliegeigenschappen te juist te beoordelen.

De neerwaartse energie stroom die je moet berijken heeft ongeveer een snelheid van 0,45 V bij de kleinere modellen , dus bij 5m/sec ongeveer 2.25 m/sec , dat berijk je nooit als je boven de profiel dikte norm komt .
Binnen een set-up is alles even belangrijk .
Meestal kan je de normen binnen een set-up veel beter calculeren , al die kwadraten en derde machten zijn nu een maal niet te beredeneren , het een heeft altijd gevolgen voor het andere .
Uiteraard zijn er ook ,, speed " autogyro,s : Deze hebben een relatief hogere disk belasting en moeten dus sneller vliegen , speed en thrust hebben daar een andere verhouding .
Kan niet zo snel een voorbeeld vinden op het W.W.W.

i.p.v. je richten op profiel dikte alleen heb je toch ook nog bladbreedte, welving (kromme plaat) en instelhoek? Verder ook nog rotortoerental, bladvorm etc...

Als je snel wilt, dan moet je rotortoerental natuurlijk ook hoog genoeg zijn (vanwege terugkerende blad). Ik zie geen bezwaar tegen hoger rotortoerental als je langzaam vliegt. Probleem i hoe je dat bereikt. Extra (geinduceerde) weerstand betekend meer thrust nodig. Veel thrust is tegenwoordig niet zo'n probleem. Mischien moreel wat minderwaardig om het doel met "brute force" (lipo + borsteloos) te bereiken, maar als je zo eenvoudiger tot een vliegende gyrocopter komt zonder dat je alles erg kritisch moet afwegen, dan is dat in ieder geval een optie.
Een gyrokopter die met minimaal vemogen kan vliegen (optimaal rendement) is een andere (lastiger) optie.

Alles is wel afhankelijk van elkaar, maar zeker niet even belangrijk. Hierin zit een keuze.

Ik zou graag ook een autogyro maken maar zal alles wel uitrekenen (rotordiameter, motorkeuze propeller keuze,...)
Zijn de bovenstaande formules geldig of weet iemand sites om autogyro uit te rekenen (liefst geen applets)

Dank bij voorbaat!

Zo, die duikelt een oud draadje op.

Aanrader: postings leo overslaan, dat is middelbare onzinkunde.

Back