Automatisch tank station

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 29 apr 2017.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    We zien dat straks vanzelf :)
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou Herman, vooralsnog vind ik het een uiterst elegante oplossing.
    Mooi gemaakt, man!:thumbsup:
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Super handig! Zeker voor mensen die hun kist aan tanken zijn en vervolgens gaan staan buurten!

    Scheelt weer peutplekken op het veld....

    Mooi gedaan!
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Jup, werkte vandaag prima, behalve op 1 kist.... Die heeft een hele korte ontluchting slang.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leest ie dan de drukpuls niet goed uit?

    Werkt de controller met de absolute waarde van de tegendruk, of met de "rate of rise"?
    meestal heb je met het meten van een "rate of rise" een betere detectie als er veel significante verschillen zijn tussen de "situaties"
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Hij volgt de druk verandering en bij een piek (instelbaar) tript hij.

    Druk verschil over een korte slang is erg klein, en niet erg meetbaar helaas. Een restrictie in de slang kan helpen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Reageert hij nu op rate of rise of niet? (sorry maar "een piek(instelbaar)" is voor mij niet duidelijk WAT voor piek dat is).

    Want een rate of rise afslag zou daar eigenlijk geen last van mogen hebben dat de ene tank meer of minder drukverschil vertoont dan de andere.

    Een afslag op een bepaalde druk waarde, of een drukverschil (dat het ding na 5 sec pompen een "basismeting" verricht en dan gaat staan wachten tot de druk X bar gestegen is) heeft daar wel last van...
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Op rise. Hij moet een positieve delta zien groter dan x over 2 seconden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En mischien heel dom van mij, maar reageert hij ook op "groter dan 1/2 X over 1 seconde"?
    Want ik krijg de indruk dat hij niet met rate of rise werkt, maar met domweg absolute getallen.

    Nu weet ik niet of dat Arduino boardje rekenkracht genoeg heeft om continue een derivaat bij te houden, maar ik weet wel dat als hij dat kan, dat dat een stuk trefzekerder detecteert.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de afgelopen 30 meetwaarden en het verschil tussen de eerste en laatste moet groter dan x zijn. Schiet hij langzaam omhoog maar binnen die 30 waarden is het goed. Schiet hij meteen omhoog ook. Ik meet de stijging over de laatste (ongeveer) 1,5 seconde en doe dit (ongeveer) elke 0,05 seconde. Een langzaam druk verloop heeft dus geen invloed op de meting op deze manier. De eerste 5 seconden wordt er ook niets berekend om de druk te laten stabiliseren (lucht uit de leidingen).
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je die dingen allemaal vrijelijk programmeren? Ik bedoel, kun je in principe met iedere afzonderlijke meetwaarde uit de voeten?

    Want dan zou ik je voor willen stellen om niet het verschil tussen de eerste en de laatste van die dertig meetwaarden te nemen.
    Laat het programma eens kijken naar het verschil van iedere afzonderlijke waarde, en triggeren als het ding, zeg, 10 keer achter elkaar een oplopende waarde vertoont. Die oplopende stapjes mogen zelfs kleiner zijn dan de ruis die er op het signaal zit, want die ruis is niet tien keer achter elkaar positief. Da's nu eenmaal de definitie van ruis....

    (je zult wel even moeten spelen met over hoeveel waardes je moet differentiëren)

    Op die manier trigger je niet op drukverschillen (het verschil tussen waarde 1 en waarde 30, maar op de gradiënt van de grafiek (dus op de rate of rise).

    Die manier is voor wat jij wilt tamelijk veel trefzekerder.

    Het gaat er hierbij om, de differentiatie-tijd juist niet te lang te nemen: 2 seconden is veel te lang, je moet dan in de buurt van de halve tot hooguit 1 seconde zitten (de diff-tijd moet korter zijn dan de tijd die nodig is om de ontluchting van "droog" naar "ondergedompeld" te laten gaan. Daarna verandert er namelijk weinig meer en valt de differentiaal weer terug naar nul, en heb je te weinig drukverschil, dan triggert hij niet, maar daar was je al achter.

    Maar tien veel kleinere stapjes achter elkaar, die geven een veel duidelijker signaal, EN je bent niet meer afhankelijk van het absolute drukverschil tussen "niet vol" en "vol", slechts van de snelheid waarmee het signaal oploopt.

    Probeer het maar eens, ik ben er tamelijk zeker van dat het beter werkt...
    De enige manier die ik zie om dit te laten falen, is als de stappen in het meetbereik te grof zijn om er wat mee te kunnen, maar dat weet ik dus niet.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik snap wat je bedoeld en moet een keer ruwe waarden loggen om het te optimaliseren. De kist waarop het niet werkt laat gewoon geen stijging zien wat groter is dan de normale variatie. Dan wordt het wel erg lastig om dat te herkennen....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je hem logt, het grafiekje plot, en de afgeleide grafiek er onder plaatst, is er een meer dan goede kans, dat hij er dan wél uitkomt. Dat word dan een grafiek die continue rond de nullijn op en neer bibbert, met een korte piek in het positieve, en díé moet je zien te herkennen.

    Want:
    betekent dat je niet op zoek moet naar de stijging, maar naar het tijdsverloop en dat doe je met een derivaat.

    Wat zijn eigenlijk ongeveer je meetwaarden (pompdruk, drukstijging bij volle tank, en ruis), en wat is het oplossend vermogen van die druksensor?

    EDIT: Een ander ding, wat ik me opeens bedenk, wat ook de meting sterk kan verbeteren, is je drukmeting te doen aan het eind van de vulslang. Daarvoor hoef je alleen maar een T-stukje vlak voor de vulaansluiting te plaatsen, met een slang terug naar de druksensor in de kist.
    Technisch mischien iets minder mooi, maar je bent wel een hoop van de ruis kwijt die de pomp veroorzaakt, en je bent van de drukval over de vulslang af (er is geen stroming door de meetslang, dus geen drukval).
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De sensor (of verlengstuk) aan het eind van de slang heb ik overna gedacht maar dat staat minder mooi, en dan heb je ook meer irritante slang op de installatie. Het was ook juist een uitdaging om het zo werkend te krijgen :)
     
  15. Dickie

    Dickie Guest

    We wachten nog steeds op een tekening.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben nog steeds met eagle aan het klooien.... kost tijd, en dat is schaars :)

    De druk op dit moment tijdens het pompen is ongeveer 1 bar. Voor de piek meting heb ik nu een trigger staan op 32mBar stijging over 1.5 seconde. De variatie in de meting is nu vrij klein, ongeveer 10 mBar schat ik. Het varieert wat. Klotsen in de tank merk je ook nog in de meting :) Grote luchtbellen die uit de hopper schieten zijn soms ook te zien.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je gelijk in, en het is ook kwetsbaarder. Ik weet niet of er dubbelwandige slangen bestaan?

    Hmmmm.... dat zijn inderdaad maar heel kleine verschillen....

    Mischien denk ik nu heel erg out of the box... maar het ene model wat nog wel eens detectiefouten gaf, die had toch een heel korte ontluchtingsleiding waardoor de drukverhoging maar beperkt was?

    Is het dan niet handiger, om in dat ene model in plaats van een restrictie in de ontluchting (risico van je tank opblazen???), gewoon een halve meter slang opgerold neer te leggen om de drukverhoging wat meer duidelijk zichtbaar te krijgen?

    Als de berg niet naar Mohammed komt moet Mohammed naar de berg, per slot van rekening....
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat kan ook maar een restrictie door een klein stukje buis moet niet veel anders zijn. Lucht heeft door een lange slang ook weerstand, net als door een dunner kort stukje. Het lucht volume is normaal heel erg klein, 3L in 7 min ongeveer. Ik moet er nog mee spelen maar aangezien de "probleem tank" normaal niet 100% vol gaat (is wat groot voor de kist) maakt dat ook niet zo veel uit ;) Het gaat er meer om dat het ook zou moeten werken eigenlijk.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... er zit een behoorlijk verschil tussen een restrictie en gewoon een langere slang....
    Een restrictie zal beide media extra weerstand bieden vanwege de vernauwing, een langere slang zal veel meer extra weerstand bieden aan de vloeistof dan aan de lucht, omdat je in plaats van de doorgang te verkleinen, het wrijvingsoppervlak vergroot.
    En vloeistof heeft veel meer last van interne wrijving dan lucht.

    M.a.w, beide methoden hebben invloed, maar ik denk dat een langere slang een duidelijker zichtbaar verschil zal laten zien.
    Daarnaast, denk ik dat een langere slang makkelijker te maken/sneller te testen is dan een restrictie....

    3L in 7 minuten.... dan ben je nog best even aan het pompen... kan me voorstellen dat je daar een automaat op wilt hebben, je zou er bij in slaap vallen... :D
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Da's waar...... slang een rondje om de tank is een optie, maar het zit nu zo mooi :(

    Die 3L in 7 min is de normale ontluchting airflow ;) Tijdens het tanken gaat er ongeveer 1,5L per minuut in. De grotere kisten gaat nu 3L bij ongeveer dus 2 min tanken. Lang genoeg om er niet bij te willen blijven. Hij geeft aan hoeveel er in ging dus je weet vaak hoever hij is.
     

Deel Deze Pagina